Bussloo... het definitieve einde van een bewogen tijdperk!

Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

16-07-2010 08:54

Andre, hoe denk je dat die oude garde op Bussloo terecht is gekomen.
Een grote zandput midden in de bos, uitzetten misschien :D
En als er niks zit is er ook niks om dood te gaan, dus dat gaat pas in als er een oude populatie word aangevuld.

En dan nog maar sporadisch sterfte, van de ongeveer 100 uitzettingen door de KSN Regio Zwolle (meerdere wateren, rivieren, meren, kanalen {stuwvakken}en zandputten) nu 3 waarvan 2 keer Bussloo.

Dus om direct te wijzen naar het uitzetten, zal er mee van doen hebben maar of het hoofdzaak is ???
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

16-07-2010 15:46

Aart Lokhorst schreef:Josef, jij vist ook op karpers die uitgezet zijn!!!! Verder wil ik daar geen woorden over vuil maken.


Ah, nou, dus het is mijn schuld natuurlijk? Bovendien, heb al 2 jaar geen karper gezien, dus dat valt wel mee, ;-).

En Kees, woorden verdraaien kan je behoorlijk. Ik spreek nergens van een Milieuramp, maar van levensgevaar voor het milieu. En dat is geen flauwekul anders bestond dit topic niet eens.

Maar goed, wat kan jullie het schelen. Jullie zijn het liever oneens ipv in te gaan op al die argumenten en adviezen die ik geef. Of er wordt gezegd:''er is geen geld voor nazorg''. Maar wel door gaan met uitzetten. (ongelofelijk dat niemand van de pro-uitzetters hierop in gaat, het is toch ondenkbaar dat je gaat uitzetten terwijl er geen geld is voor nazorg?????????)

Een slechte zaak, en dit gaat vroeg of laat wederom problemen op leveren.
Laatst gewijzigd door Josef Stalscu op 16-07-2010 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

16-07-2010 15:55

trol
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

16-07-2010 15:58

bert kamp schreef:
Als je vind dat (karper)uitzettingen per definitie fout zijn, snap ik niet wat je hier nog doet op dit forum,


Tsja, en jij bent een dwaas. Zo heeft iedereen wel wat he?

De 1 wil met gebruik van argumenten mensen erop wijzen wat er allemaal mis kan gaan, en waarom je het eigenlijk niet zou moeten doen. De ander komt met onnozele opmerkingen die getuigen van een zeer geringe intelligentie en een dyslexie die niet te benijden is. Het is wat he.
Laatst gewijzigd door Josef Stalscu op 16-07-2010 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Zit hier wel vis?
piet vliet

16-07-2010 16:22

Aart Lokhorst schreef:Piet, om dan maar een voorbeeld te geven: een waterschap draagt zelfs bij aan de uitzetting (op bescheiden schaal) van projectspiegeltjes in wateren die onder de KRW vallen... En zo kan ik nog wel meer voorbeelden geven.


Nou Aart graag ik wil die voorbeelden wel weten , ten eerste welk waterschap draagt bij aan de uitzetting van projectspiegeltjes in wateren die onder krw vallen?????

Bij projecten die ik als karpervisser heb gevolgd schieten ze bij het woord karper/uitzetten al in de stress ,ik trouwens ook.

en bert hoe is het met ernie :-?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-07-2010 16:52

Josef,

Je beschrijft levensgevaar(lijk) voor het milieu in termen van een milieuramp. Niks verdraaïng mijnerzijds. Beetje minder felle reacties, zonder al die overdrijvingen zou de discussie beter vooruit helpen. Nu fiets je achteruit.

Maakt mij niks uit hoor. Maar ik neem er zo niks van mee.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

16-07-2010 17:16

Hoezo in termen van een milieuramp?

Dat staat er toch niet? Dat maak jij er van.

Maar goed, ik trek me terug uit deze ''discussie'', want je praat gewoon tegen een muur aan, net alsin dat aquarium topic. Hier bekvechten we door, maar intussen wordt er onnodig dierenleed veroorzaakt, gewoon door onkunde!!. En het gaat maar door.

Mijn maag draait daar gewoon van om. Ik snap dat gewoon niet. Nog wel op een sportvisforum.

Ik lees verder mee naar wat de deskundigen verder te melden hebben. Ik ben namelijk erg benieuwd naar wat er allemaal wel aan preventie en nazorg gedaan wordt bij de huidige visuitzettingen.

Zouden de heren dat eens willen toe lichten? (ik ben benieuwd naar het plan van aanpak)

Salut.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

16-07-2010 17:53

Zo als al te lezen was ongeveer 100 uitzettingen en 3 keer een probleem, dus waarvan gezegd zou kunnen worden dat uitzetten met de sterfte van doen zou kunnen hebben.

Nazorg word aan gedaan, alle projecten worden gemonitord en naar aanleiding van de uitkomsten word er indien nodig ingegrepen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-07-2010 18:49

Oké Josef,

Prima. Ik denk dat ik nog niet aan zulke hoogstaande ethische normen toe ben. Ik kan dat alleen niet rijmen met een liefhebberij als karpervissen, maar dat zal aan mij liggen. Tenslotte is elke mug en olifant een levend wezen. Maar zie geen noodzaak om van een mug een olifant te maken.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

16-07-2010 19:00

Piet, enkele voorbeelden dan maar:
- het Wetterskip Fryslân heeft financieel bijgedragen aan de uitzetting van spiegeltjes op een Fries boezemwater
- het Waterschap Zuiderzeeland gaat spiegeltjes sponsoren (is in de VBC vergadering vastgelegd) die in KRW wateren in/bij Almere uitgezet gaan worden.
- Voor o.a. de Zuidelijke en Veluwe randmeren en nog wat andere projecten heeft RWS toestemming verleend om pootkarpertjes uit te zetten. RWS heeft niet gesponsord maar wel voluit toestemming verleend...
Andre Kip
Berichten: 292
Lid geworden op: 01-05-2005 21:44

16-07-2010 19:21

dick spijker schreef:Andre, hoe denk je dat die oude garde op Bussloo terecht is gekomen.
Een grote zandput midden in de bos, uitzetten misschien :D
En als er niks zit is er ook niks om dood te gaan, dus dat gaat pas in als er een oude populatie word aangevuld.

En dan nog maar sporadisch sterfte, van de ongeveer 100 uitzettingen door de KSN Regio Zwolle (meerdere wateren, rivieren, meren, kanalen {stuwvakken}en zandputten) nu 3 waarvan 2 keer Bussloo.

Dus om direct te wijzen naar het uitzetten, zal er mee van doen hebben maar of het hoofdzaak is ???


Zoals ik al zei,ik veroordeel het uitzetten van karper niet.
Maar,ik heb geen enkele boodschap aan het feit dat het ergens anders al 100 keer is goed gegaan.
In de 28 jaar dat ik nu op karper vis,is me nooit ter ore gekomen dat er op bussloo een grote sterfte
is geweest onder de karperpopulatie.
Er is nu twee keer karper op Bussloo uitgezet(en ik veroordeel dit niet,ik zeg het nogmaals),en voor
de tweede keer legt een deel van de vis het loodje.
Dus dit zou dus niet direckt een verband moeten hebben?
Ik weiger te geloven dat ze alle tegelijk aan ouderdom zijn gestorven.
Ik heb me er verder niet echt in verdiept,enkel van wat ik hier gelezen heb is dat er vissen gestorven zijn
die ik jaren geleden had,en ik ben dan ook benieuwd als het dan zo mocht zijn dat er geen direckt
verband bestaat tussen de 2 uitzettingen,zijn er ook slachoffers onder de laatst uitgezette spiegels?
Ik denk het namelijk niet.

Mijn intersse in Bussloo verdween toen ik er alle gekende grote vissen in die tijd had gevangen.
Ik zag het uitzetten van die spiegels wel als positief,want meschien dat ik er nog weer een keer terug zou keren.Als men verstandig is,laat men het hierbij. Er zat naar mijn mening karper zat,dagen van tien beten of meer waren geen uitzondering. De spiegels die er nu dan zitten moeten iets speciaals zijn om te vangen tussen de schubs,en voor mij hoeft het niet anders om.
Verder laat ik het hierbij,dit is eenvoudig hoe ik het zie,en ik wijs naar niemand met een vinger.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-07-2010 23:20

Aart,

Nou ja, 3 jaar. :D Maar de kweek begon in 1897. Rond 1900 waren de eerste uitzettingen. Ik meen laat 1899.

Even terugkomend. Wellicht het einde van een tijdperk (elke generatie heeft dat zo), maar nog niet het einde van karpers op Bussloo. Toch?

Meningen te over. En de boer, hij ploegde voort. Is er iemand die wel iets van de hoed en de rand weet op Bussloo? Weten dus, in plaats van menen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

17-07-2010 09:17

André, duidelijk te merken dat jij geen pasje van Bussloo meer hebt. Op 15-5 j.l. was namelijk de 5e en laatste uitzetting (dus van 2 uitzettingen is geen sprake). Wat wel klopt is dat er in totaal 2 x vissterfte op Bussloo is voorgekomen, alleen kun je dat beide keren niet echt massaal noemen.
Mag ik nogmaals benadrukken dat de 5 geplande uitzettingen (met toestemming van de federatie Oost-Nederland als visrechthebbende en de RGV als eigenaar van Bussloo) op vrijwel unaniem verzoek van alle pasjeshouders heeft plaatsgevonden.
Kees, voor een deel is dit het einde van een tijdperk namelijk van vissen die medio 70-er jaren daar zijn uitgezet, maar absoluut niet het einde van de karpers (c.q. de karpervisserij) op Bussloo.
bas van dooren
Berichten: 219
Lid geworden op: 19-09-2009 15:18

17-07-2010 09:20

en zoals op elk water zullen er toch nog verassingen rond zwemmen :wink:
die jaren niet gezien of gevangen zijn.
Andre Kip
Berichten: 292
Lid geworden op: 01-05-2005 21:44

17-07-2010 09:38

Dan zijn het er 5 geweest Aart. En ja,als ik nog een pasje had gehad van Bussloo had ook ik met
de uitzettingen ingestemt.
Waar het mij enkel om gaat,is het feit dat voor de uizettingen voor zover ik het weet nooit
zo´n sterfte was. Ik geloof simpelweg niet dat dat niet met die uitzettingen te toen had.
Het jamere vindt ik er gewoon aan,dat stel dat ik er ooit nog eens weer ga vissen dat de vissen van toen er niet meer zijn,en dan met name de paar oude spiegels.
Ik heb voor mezelf gemerkt dat me dat nog he meest zou boeien om die terug te vangen na al die jaren.
Had er dit jaar hier in de buurt 3 karpers 23 jaar na de feiten weer eens gevangen.
En verder,ik zal nu dan wel slecht op de hoogte zijn van wat er gaande is daar.
Hield ook voor het meest ook het gewicht van Moby toendertijd in de gaten..
piet vliet

17-07-2010 10:05

O.k Aart was/ben duidelijk niet op de hoogte hoe het bij andere waterschappen toegaat ,bij projecten die onder het hhsk vallen zijn ze in iedergeval fel tegen uitzettingen ,voeren in principe een uitstervings beleid (kleine karper verwijderen oude/grote karper voor de sportvisserij erin laten)

Dus als die oude karpers sterven aan ouderdom......

Toch ben ik van mening dat je het risico van uitzetten niet moet nemen als er nog oude strijders zwemmen.

monumenten vernietigen voor nieuwbouw lijkt me ook verkeerd.

Gr .
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

17-07-2010 10:34

piet vliet schreef:
Toch ben ik van mening dat je het risico van uitzetten niet moet nemen als er nog oude strijders zwemmen.

monumenten vernietigen voor nieuwbouw lijkt me ook verkeerd.

Gr .


Hier moet je copyright op aanvragen man. Dit is er eentje voor op een T-Shirt! Chapeau!
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

17-07-2010 11:08

Oude strijders zwemmen overal.

Alleen de ene oude strijder is wat groter en een andere oude strijder is (flink) wat kleiner.

Het zal wel om die paar oude maar vooral grotere strijders gaan zeker ?

Wat zou jij er van vinden als de visrechthebbenden diezelfde gedachte
Geen uitzettingen meer iv.m. "oude strijders " ?
al in de jaren zeventig hadden gehad ? Zat je nu toch mooi alleen maar op een paar verwilderde schubjes in Zeeland en Noord Holland te vissen.

het hier, ik en nu is het enige dat telt en meer niet lijkt het wel. Nul ,Nul oog voor de toekomst van de karpervisser.

bah.
Gebruikersavatar
simon linders
Berichten: 296
Lid geworden op: 07-02-2010 15:45

17-07-2010 11:48

volgens mij heeft everts(van karpervoer) hier vroeger ook succes gedaan.. hij ving er een moby dick.. zonde dat nu al deze moby dick's van deze tijd nu ook het loodje hebben gelecht. en dit gaat zo nog wel door deze zomer. spijtig :cry:
piet vliet

17-07-2010 19:15

Michel Hollaar schreef:het hier, ik en nu is het enige dat telt en meer niet lijkt het wel. Nul ,Nul oog voor de toekomst van de karpervisser


Of........De toekomst die jij voor ogen hebt is niet de mijne!!!

gr
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

18-07-2010 03:49

Michel Hollaar schreef:het hier, ik en nu is het enige dat telt en meer niet lijkt het wel. Nul ,Nul oog voor de toekomst van de karpervisser.

bah.


"Karpervisser" of "mensen die op karper vissen"?
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

18-07-2010 09:50

Piet, monumenten kunnen gerestaureerd worden, monumentale karpers niet...Die kun je alleen maar vervangen.
En wat Michel schrijft daar is geen speld tussen te krijgen, indien geen uitzettingen vroeger dan zou nu wellicht nog maximaal 5% van alle huidige karpervissers de mogelijkheid hebben om in ons land op karper te vissen.
Maar kennelijk is dat dan hetgeen jullie nastreven. Lijkt me in ieder geval niet hetgeen de meerderheid van de karpervissers willen, aangezien die meerderheid ook b.v. naar Franse privé wateren gaat vissen op de daar uitgezette karpers.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

18-07-2010 11:00

Ach, is het zelfde verhaal als een 35 jaar terug. Een groepje karpervissers wil op de (authentieke boerenkarper) vissen wat dat ook mogen zijn. Een andere groep wil graag op grote vette dikke dames vissen. Waarbij voor spiegels in allerlei vormen als rijen plaats moet zijn. Laat elkaar die ruimte om elk hun hobby uit te oefenen.

Dat de natuur niet met zich laat spotten staat wel vast. Het ophangen dat uitzetting op afgesloten water de oorzaak is van sterfte blijft een lastig punt. Voorzichtigheid blijft geboden waarbij voor en tegen goed afgewogen moet worden. Dit onderwerp komt om de zoveel tijd hier terecht aan de orde. Ben er wel van overtuigd dat wat Busloo aangaat dit door verantwoordelijke hun kennende zeker genomen is. Niemand is immers gebaad bij een massale sterfte van vis en karper in het bijzonder.

Veranderde omstandigheden in onze natuur heeft er mede toe geleid dat karpers de laatste jaren steeds groter en vetter worden. Of deze verandering mede oorzaak is van massale sterfte onder karper is een vraag waar ik het antwoord nog niet van weet? Links en rechts elkaar verwijten maken lost niets op.

De natuur laat of het nu om mensen of dieren gaat ons altijd weer voor raadsels staan.
Erwin Poelman
Berichten: 81
Lid geworden op: 23-05-2010 13:12

18-07-2010 22:22

Ik wacht ook al een tijd op de pas voor Bussloo maar als ik het zo lees is er afgelopen tijd veel gebeurd lees ik hier heftige reacties en proef veel reacties van haantjes.
Ik heb alles zo gelezen en alle reacties zijn gebaseerd op aannames en niet op feiten, of uitzetten in een gesloten water nu wel of niet verstandig is, is een andere discussie er zijn zat voorbeelden waar het zeker heeft gewerkt en nog steeds werk en waar we met z'n allen de vruchten van plukken.

Feit is zeker als er niks gedaan wordt is het ook over 10 jaar ook afgelopen op Bussloo.

Wat ik nog wel aan dit verhaal wil toevoegen is dat er in het Apeldoornse kanaal ook het Speigelproject gaande is en er eind vorig jaar tot nu veel karpers
gevangen worden met gaten in de buik. Ik zou daarom de uitslagen van het onderzoek wel eens willen zien en vanuit deze uitslag een discussie willen voeren.

Ik begrijp de reacties overigens heel goed, het gaat velen aan het hart om te zien dat er een complete populatie gehalveert of compleet weg is.

Bussloo heeft altijd iets magisch gehad toen Moby er nog was, toen deze dood aangetroffen werdt gingen er ook een boel spookverhalen rond, van ongekookte tijgenoten tot bewust dood gemaakt terwijl het achteraf een natuurlijke dood was. Nadien was de magie van Bussloo ook minder.

Wellicht heeft het totaal met iets anders te maken, zo is Bussloo in de loop der jaren een aardige commerciele locatie geworden, restaurants, mediteraan oord, dancefeesten en noem maar op.

Zo wordt de waterkwaliteit tijdens en na zo'n feest ook niet optimaal (geloof me daar gaan heel wat liters urine in), daarnaast weet ik ook niet wat een kuuroord aan afval loost op het water (als ze het doen) werken immers veel met chemicalien. Dus laten we eerst de uitslag afwachten van wat de sterfte heeft veroorzaakt. Maar laat dit onderzoek door een onafhankelijke instantie uitvoeren, dit gezien de belangen die hierom heen zijn verwikkeld.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-07-2010 07:41

Erwin, de restaurants e.d. en het kuuroord lozen absoluut geen afvalwater in het water van Bussloo. De RGV heeft als hoofdbelang dat de waterkwaliteit prima is en blijft (wordt ook wekelijks bemonsterd) anders valt een groot deel van hun inkomsten immers ook weg.