Kagerplassen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vincent Schniedewind
Berichten: 36
Lid geworden op: 16-07-2006 23:34
Locatie: zuid holland

20-04-2010 23:16

Beste mede boarders,

Vorig jaar ben ik met mijn vismaat begonnen op de kagerplassen. We hebben er ongeveer 10 keer gevist, op twee verschillende stekken maar het was geen succes. In totaal een handvol karpers gevangen, toevalstreffers. We zijn er niet minder fanatiek van geworden. Wij visten op een deel van de plas waar het een constante diepte heeft van ongeveer 3 meter, dit bleek niet te werken. We hadden echter niet zoveel keus want we moesten vanaf de kant vissen.

Nu is het mijn vismaat (positief) in de bol geschoten en dankzij hem kunnen we dit seizoen mobiel vissen (bootje). Nu zijn we op zoek naar wat aanknopingspunten waar we mee verder kunnen. Ik heb het dan voornamelijk over keuze voor welk van de verschillende deelplassen en een advies over de aassoorten.

Heeft er iemand tips voor ons? We hoeven geen exacte stekken te weten, we hebben alleen een zetje nodig.

Alvast bedankt!
Vincent
It's nice 2be important, but it's more important 2be nice!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

03-05-2010 20:29

Een aanzetje wat je misschien wel verder kan helpen.

- Kanten waar de zuidwestenwinden van verre op aan kunnen rollen hebben ons altijd kunnen bekoren. Tot een goede 6-7 in de zomer (lekker rustig met recreanten)..
- Een vier meter lange stok om harde platen, mosselbanken en meer van dat een ogenschijnlijk vlakke bodem te vinden is geen overbodige luxe..
- Trekgedrag was er in mijn tijd (tien-jaar-meer-terug-daar) makkelijk te ontdekken, altijd van links naar rechts de beten op een bepaalde plas.
- Probeer het ook eens onder de kanten, daar waar net wat meer water staat dan de gemiddelde oever. Heeft deze ook nog het ochtendzonnetje, dan moet je de wekker vroeg zetten en eens observeren..
- Meerkoeten zijn goede markers bij het zoeken naar een stek..

Uiteraard geldt dit voor een gigantisch aantal wateren en niet specifiek voor de Kaag..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Stephanie Schipper
Berichten: 90
Lid geworden op: 25-04-2010 00:01
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

03-05-2010 23:48

Memories... Mijn hele karperstart heeft plaatsgevonden op de Kagerplassen. Alleen niet op het Joppe of de andere plassen maar in de slootjes van de Zwanenburgerpolder. Er wordt veel gevist vanaf Koudenhorn. Maar ik heb daar nog nooit wat gevangen... Heb er ook niet zo heel vaak gevist en om een mooi plekje te krijgen moet je vroeg gaan zitten.

Snoek en snoekbaars daarentegen, man o man, een waar paradijs!

Nou ja, verder kan ik je ook niet echt helpen vrees ik... Ohja, de Leede misschien. Maar je hebt daar wel een visvergunning nodig van HSV de Leede en er wordt goed gecontroleerd!
Rene Treffers
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29-04-2006 19:51
Locatie: Voorhout

04-05-2010 13:43

Net wat Sven zegt, vis voor de kant met een harde ZW wind, het is helemaal niet moeilijk.

De kaag heeft ook weinig variatie in de diepte, maar er loopt wel een vaargeul van 4 meter op bepaalde plekken, probeer die eens te zoeken en het liefst bij een kant waar de ZW wind op staat te blazen, werkt altijd daar!

Ik weet niet of je overdag of 's nachts vist, maar bij mij kwamen bijna alle aanbeten in de nacht.

Karpers zie je er vaak niet springen, maar als je brasem of andere witvissoorten ziet springen dan weet je vrijwel zeker dat je goed zit, althans dat was bij mij altijd het geval daar.

Verder raad ik aan om voor te voeren.

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.

Groetjes,

René
pom van der heijden
Berichten: 11
Lid geworden op: 27-06-2007 01:07
Locatie: leiden

17-05-2010 12:13

ooooooohhh jaaaaaaaahhhh joooooooohhhhhh!!!!!!

gewoon voeren onder je kant en vang maar!!! gewoon n lekker tijgernoot of n boilie maakt niet uit met weat, je vangt dr zelfs nog op n drol vis!
KARPERMAFFIA!!
KARPER-MAFFIA.HYVES.NL
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

17-05-2010 17:45

Of op een stukje "Pom"..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

17-05-2010 21:06

Eh Rene ,
alleen een vaargeul van 4 meter ?
zeker nooit in de buurt van het eiland gevist(achter heb je het speedbootgebied)thv Camping Spijkerboor
Daar ligt een gat van om en nabij 18 meter diep met een plateau op 8 meter.
Ps ter hoogte van de eendekooien wordt ook aardig gevangen ,aan de kant van sassenheim/voorhout
groet Henk
Ik ben en blijf een Leie-naar,tegendraads altijd beter wetend
Gebruikersavatar
Vincent Schniedewind
Berichten: 36
Lid geworden op: 16-07-2006 23:34
Locatie: zuid holland

17-05-2010 21:28

Sven van Anrooy schreef:
Of op een stukje "Pom"..


:-)

Bedankt allemaal voor de reacties! Daar kunnen we zeker iets mee! We gaan het dit weekend wellicht proberen!
Hebben jullie nog tips voor de hoeveelheid voer? wat verstaan jullie onder pittig voeren? Is een 10 liter emmer met mais, hennep en tijgers overdreven voor 4 stekken of juist te weinig?

Bedankt allemaal, top zo'n forum!
Ik zal jullie op de hoogte houden van de voortgang!
It's nice 2be important, but it's more important 2be nice!
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

17-05-2010 22:05

Hoi Vincent ,
Tenzij je graag brasems wilt tikken zou ik de mais in de verpakking laten,
Een Mix 60/40 van boillies en tijgernoten is genoeg
Hoewel het niet echt zwaar bevist wordt is behalve ter hoogte van het Joppe en de trailerhelling bij de verkenners,
is het moeilijk water, zeker gezien de water-oppervlaktes daar, mischien kun je beter in de meertjes er omheen eerst proberen.
Ik ga je geen namen ivm karpervissers daar noemen ,maar er zijn een aantal verrassingen in de buurt.
groet Henk
Ik ben en blijf een Leie-naar,tegendraads altijd beter wetend
Gebruikersavatar
Vincent Schniedewind
Berichten: 36
Lid geworden op: 16-07-2006 23:34
Locatie: zuid holland

18-05-2010 17:36

Bedankt voor je tip Henk.

Heeft iemand nog een advies mbt de hoeveelheid te voeren aas?

Groeten van Vincent
It's nice 2be important, but it's more important 2be nice!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

19-05-2010 17:34

De vissen zitten nu op dit waterstelsel (plassen, kanalen etc. echt tegen paaien aan. Het kan dus zomaar zijn dat er op de plassen zelf (met uitzondering van de ondiepste delen met veel waterplanten) geen vis te bekennen is. Tref je het eerdaags dat de vis afgepaaid en is de scholen met sprieten (lees, torpede-hommers) de plassen weer op zwemmen weet je niet wat er gebeurt als de vis op je plek terecht komt.

Éénmaal in zo'n situatie terechtgekomen, en toen echt tot op de laatste korrel opgemaakt. Kilo's hennep en pellets, mais boilies. Helaas zaten alle vissen ultiem laag op gewicht maar de sport en het plezier! Gewoon om 0300u stoppen en om 0900u je hengels weer ingooien om toch maar ff te slapen. Gaat hier weliswaar om 1997, destijds in een weekend 43 runs gehad, waarvan 41 op de kant. Gebeurt echter nooit meer.

Onthoudt één ding: je kunt altijd nog bijvoeren, eruit halen wordt lastig. Ik zou het rustig aan doen met voeren, hou de ondiepe sloten in de gaten rond de plassen.. Daar zie je vaak genoeg rommelen als ze paaien.. Het is nu nog lastig, zo als de zomer komt en het wordt heftig buiten (storm, wind, dat soort shit) dan wordt het leuk. Helaas is dat ook de periode van de drukte met de recreatievaart enzo, en dat is niet misselijk hier in de contreien.

Succes in ieder geval!
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Rene Treffers
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29-04-2006 19:51
Locatie: Voorhout

20-05-2010 12:04

Ze liggen al vol in de paai Sven. :wink:
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

20-05-2010 16:33

Ik heb het gemerkt ja. Alles hier de laatste dagen ook volgas "In Fuck Mode"..

Plassen, slootjes, overal kom je ze tegen. Laat ze maar lekker gaan, hoe sneller ze eraf zijn hoe beter.. Kunnen we ons weer met vissen bezighouden. Één hoogzwangere dame (notabene m'n target) kunnen vangen, voor de rest was het maar schraaltjes...
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Rene Treffers
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29-04-2006 19:51
Locatie: Voorhout

21-05-2010 20:14

Doe je goed!

3 weken terug lagen er een aantal bakken in een zijsloot, maar door dat slechte weer trok alles er weer uit en wat er nu in ligt is klein spul, maar van de week zullen de hoog zwangere vrouwtjes er wel weer in trekken, ik heb trouwens net voor de vorige paai van 3 weken terug nog 2 mooie projectspiegels gevangen. :)

Groetjes,

René
Gebruikersavatar
Vincent Schniedewind
Berichten: 36
Lid geworden op: 16-07-2006 23:34
Locatie: zuid holland

24-05-2010 21:47

Nou het was dit weekend zover, ons eerste nachtje vanuit de "Carpermaran" op de kaag.

Afbeelding

Boot werkte goed, maar helaas geen piepje gehad. Iemand andere ervaringen gehad dit weekend op de kagerplassen?
It's nice 2be important, but it's more important 2be nice!
Rene Treffers
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29-04-2006 19:51
Locatie: Voorhout

24-05-2010 22:31

Nee maar wel in de zijsloten, ze lagen vol in de paai!
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

25-05-2010 10:26

Zal wel aardig wat bekijkt hebben op de kaag met zo'n vlot? :lol: Als je er van de week weer zit zal ik mischien wel eens langs komen met de boot.

Hoe heb je dat ding gemaakt?
wouter mer
Berichten: 825
Lid geworden op: 20-09-2009 10:46
Locatie: Oegstgeest

25-05-2010 11:04

wow dat ding ziet er bruut uit !!!! alleen beetje moeilijk met vervoeren lijkt me xD zelf heb ik een alluminium boot, maar te klein om echt in te nachten, zoiets zou wel mooi van pas komen :P
Gebruikersavatar
Vincent Schniedewind
Berichten: 36
Lid geworden op: 16-07-2006 23:34
Locatie: zuid holland

25-05-2010 16:00

De credits komen geheel toe aan mijn vismaat! Die is best handig. Maar we hadden zeker wel bekijks ja! veel verbaasde blikken gezien.

De basis is het onderstel van een oude catamaran. Daarop is een aluminium profiel gemaakt waar weer houten platen oppassen. Aan de waterkant zet je het ding in ongeveer een uur in elkaar.

Het geheel is compleet te vervoeren met 1 auto (drijvers op het dak). De kano en de visspullen vervoeren we dan met een andere auto (mijn auto).

Voordeel t.o.v. een normale boot is dat je super veel vierkante meters tot je beschikking hebt. Bovendien ben je mobiel, je kunt overal vissen. Je moet er alleen ff heenrijden. Maar goed, wel leuk allemaal, we hebben er nog geen vis op gevangen :-) Hopelijk aanstaand weekend de primeur!
It's nice 2be important, but it's more important 2be nice!
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

25-05-2010 19:35

En als het begint te waaien?Hoe storm proof is ie? :lol:
Gebruikersavatar
Vincent Schniedewind
Berichten: 36
Lid geworden op: 16-07-2006 23:34
Locatie: zuid holland

25-05-2010 23:06

ferenc van de vorstenbosc schreef:En als het begint te waaien?Hoe storm proof is ie? :lol:


Dat moet nog blijken. De palen zijn iig stevig zat, die zijn van dikwandig aluminium (zwaar!). Maarja, golven zouden er wel eens overheen kunnen slaan. Windkracht 8 zou ik niet aandurven denk ik. Maar t/m windkracht 5 moeten we wel kunnen hebben.
It's nice 2be important, but it's more important 2be nice!
davey knol
Berichten: 479
Lid geworden op: 20-05-2007 22:06
Locatie: leiden

06-06-2010 11:56

ondertussen al een visje weten te pakken daar?
Leer van je fouten, geniet van je succes...

2013 starten met vissen op kanalen.

PR: 56 pond Spiegelkarper (BTW-NL)
PR: 32 pond schubkarper (OPENBAAR-NL)


spoonD voor Instagram en Twitter
Gebruikersavatar
Vincent Schniedewind
Berichten: 36
Lid geworden op: 16-07-2006 23:34
Locatie: zuid holland

08-06-2010 18:04

Hoi Davey,

Ja we hebben ons visje gepakt, letterlijk want we hebben er pas 1 gevangen in twee nachtsessies. Echt een toevalstreffer, een projectspiegeltje.
Maar we zetten door!!

Als we echt een bak vangen komt ie natuurlijk op t board in dit topic!
It's nice 2be important, but it's more important 2be nice!
Rene Treffers
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29-04-2006 19:51
Locatie: Voorhout

08-06-2010 21:01

Hé Vincent,

Leuk om te horen! Heb je de spiegel al gemeld bij de Leidse Hengelaarsbond? Anders even een e-mailtje sturen naar rijnland@karperstudiegroep.nl met een foto van de linkerflank van de vis (kop van de vis in je rechterhand).

Bij voorbaat dank.

Groetjes,

René
davey knol
Berichten: 479
Lid geworden op: 20-05-2007 22:06
Locatie: leiden

09-06-2010 18:06

wel lekker eindelijk een visje gepakt...
wil dr ook wel weer eentje vangen
ik heb van de week weer geblankt
Leer van je fouten, geniet van je succes...

2013 starten met vissen op kanalen.

PR: 56 pond Spiegelkarper (BTW-NL)
PR: 32 pond schubkarper (OPENBAAR-NL)


spoonD voor Instagram en Twitter
Plaats reactie