KHV virus eist z´n tol in Zoetermeer

xander van vliet
Berichten: 38
Lid geworden op: 15-08-2005 21:18
Locatie: zuid holland

07-04-2010 19:26

Ze zijn vandaag begonnen met het afnetten van de karpers op de floriade plas.
Ze wilde het in november al doen maar door de winter was dat niet doorgegaan.
Ik ben wezen kijken en het is geen fraai gezicht.
De karpers hadden ingevallen ogen en beschadigde kieuwen.
Er is inmiddels meer den 1200kg aan karper uitgehaald, geen vis boven de 16 pond gevangen.
Alle vissen die gevangen worden worden door een dierenarts verdoofd en dan ingeslapen.
Er wordt voorlopig geen nieuwe karper meer uitgezet.
Morgen gaan ze weer verder.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

07-04-2010 20:01

Het is ook volkomen zinloos daar weer nieuwe karper uit te zetten, daar die dan ook weer vrijwel allemaal doodgaan...
Robin Straver
Berichten: 507
Lid geworden op: 11-07-2006 12:26
Locatie: Berkel&Rodenrijs

08-04-2010 09:24

Zat ook veel te veel vis op dat water!
Wel zonde!
Gebruikersavatar
Jean-Paul Wix
Berichten: 184
Lid geworden op: 16-02-2010 12:37

08-04-2010 14:19

Aart,

moet er ook niet uitgekeken worden met vissers die daar hebben gevist en hun schepnet gebruiken op een ander water?
Ook ben ik benieuwd hoe het zit met verbonden waterstelsels, die in dit geval indirect met elkaar in verbinding staan.
Het water in heel Rokkeveen (wijk 18/19 aan de zuidkant van de a12) dat in directe verbinding staat met de floriadeplas, mag je als verloren beschouwen. Echter, het water loopt ook onder de a12 door en achter de plas van Poot langs.
En met indirect bedoel ik, de karper kan niet door een rooster of leiding, maar kan het "water", broed, gevogelte of witvis het virus verder verspreiden?
Mijn grootste zorg in dit verhaal.
xander van vliet
Berichten: 38
Lid geworden op: 15-08-2005 21:18
Locatie: zuid holland

08-04-2010 17:27

Ik heb gisteren 1 van de mannen die het aan het leeghalen was gesproken, en hij zij dat het virus alleen met vissen onderling kan overgedragen worden.
Dus niet met een net of onthaakings mat e.d.
Maar je kan niet voorzichtig genoeg zijn denk ik maar.
Gebruikersavatar
jurgen Dimmers
Berichten: 14
Lid geworden op: 07-02-2010 23:54
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

08-04-2010 22:48

Hier wil ik graag op inhaken
Netten, weegmat of onthaak mat, alles wat in contact komt met het besmette water of vissen en niet echt goed gedroogd of gedesinfecteerd is inclusief Kleding en schoeisel, is een reel risico om de besmetting door te geven zelfs de boten waarmee ze afvissen.

Daarnaast geven diverse onderzoeken aan dat ook andere dieren het virus door kunnen geven.
Enkele veel kleinere vis soorten bijvoorbeeld. Op KHVINFO.NL kun je een DataBase vinden met een kleine 60 onderzoeken op het gebied van KHV in 4 of 5 verschillende talen.

Ik roep dit niet om op te vallen maar wees o zo voorzichtig met KHV want als het zo door gaat is er over een paar jaar geen meer in nederland meer te vinden met gezonde karpers.

In het BIMA meer en het Kasumigaura meer in japan is al 5 jaar een besmetting gaande er vind daar nog steeds overdracht van het virus plaats en het komt ooit weer tot een uitbraak en dat zijn Grote meren.

Gr Jurgen
http://www.twitter.com/khvinfo
Volg khvinfo op Twitter
Gebruikersavatar
Jean-Paul Wix
Berichten: 184
Lid geworden op: 16-02-2010 12:37

09-04-2010 10:11

Dus zou de gemeente zoetermeer en de GHV een algemeen visverbod in wijk Rokkeveen moeten geven om het virus niet te laten verspreiden...
Gebruikersavatar
Jean-Paul Wix
Berichten: 184
Lid geworden op: 16-02-2010 12:37

09-04-2010 10:27

Hieronder een foto met het verbonden waterstelsel.
Hoop dat het duidelijk genoeg is.

Afbeelding

Rood = wat ze aan het afvissen zijn.
Oranje = alle verbonden sloten.
Volgens mij heeft het helemaal geen zin dus om alleen die plas af te vissen, je moet ook elke sloot omkeren.

Op het volgende plaatje zie je hoe het water doorloopt in de polder achter, in dit geval de Rotte.
Afbeelding
De vissen kunnen daar de dijk niet op zwemmen of het door het gemaal heen, maar er zal iemand maar een visje overzetten. Kleine karper zit er genoeg in die polder.

Ik wil geen paniek zaaien maar volgens mij is dit de realiteit.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

09-04-2010 11:00

Helemaal mee eens Jurgen.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

09-04-2010 11:02

Jean

Denk eerder dat het al te laat is zegmaar,niet dat het virus persee al ergens anders is,maar kwa vogels en materialen die zitten wel degelijk ook elders.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
jurgen Dimmers
Berichten: 14
Lid geworden op: 07-02-2010 23:54
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

09-04-2010 11:21

Jean-Paul Wix schreef:Dus zou de gemeente zoetermeer en de GHV een algemeen visverbod in wijk Rokkeveen moeten geven om het virus niet te laten verspreiden...


Dat is niet echt zinvol, als ze nu klaar zijn met de plas zullen er echt nog wel karpers achterblijven ook besmette een visverbod is niet nodig want je krijgt de ziekte KHV er zo toch niet uit, maar goed vis gedrag is wel heel belangrijk.

Ga je daar vissen: neem geen vissen mee, droog je volledige visuitrusting heel erg goed of desinfecteer hem voordat je ergens anders gaat vissen, en kom je dode vis tegen verwijder die dan op een veilige manier.

En voor de beheerder van het viswater is het belangrijk dat die er voor zorg draagt dat er geen overbevolking kan komen en misschien nog belangrijker zorg dat iedereen op de hoogte is van wat er aan de hand is en wat je moet doen als je er gaat vissen.

Meer kan niemand op dit moment doen.

Gr Jurgen
http://www.twitter.com/khvinfo
Volg khvinfo op Twitter
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

09-04-2010 17:51

HEE X, plaats je eindelijk weer eens een bericht, is het dit soort trieste zooi.....zwaar klote kerel!!! Heb er vroegah toch wel met plezier gevist, ondanks het formaat van de visjes..

Ben bang dat de KHV als maar verder verspreid zal gaan worden, ik denk dat het merendeel van de vissers echt geen ontsmettingsspul gebruikt op zijn materiaal, derhalve is de kans toch nog vrij groot dat het verder gaat verspreiden, het is niet te hopen, maar ik ben bang
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

09-04-2010 22:16

Hoi Jean Paul,
Het verspreidingsgebied gaat nog veel verder dan je laat zien in je 'plaatjes"
Het water loopt zelfs ook door de nieuwe wijken Oosterheem.
Overigens liep er al een topic hierover:
viewtopic.php?f=52&t=52536&st=0&sk=t&sd=a&hilit=khv+virus&start=50

mvg
Hans Brinkel
Paul Balk
Berichten: 46
Lid geworden op: 25-03-2010 11:50

10-04-2010 20:52

Het is niet alleen op de Floriadeplas, en aanverwante wateren, mis, ook op het Noord Aa is het niet best; heb nog geen karper gezien dit jaar, maar hoe de brasems eruit zien, geen goede voorbode; missende en rottende schubben, half verdwenen kieuwen, doodzonde gewoon. Ze zijn ook vrij sloom, al hoop ik dat dat nog door de kou komt. Veel groter probleem, is dat dit water in verbinding staat met justabout alles in de buurt; van Vlietlanden tot Braasemmermeer, de Kaag, noem maar op.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

10-04-2010 22:19

Paul,

Zieke brasem en KHV onder karper is appels met peren vergelijken.

Peter
xander van vliet
Berichten: 38
Lid geworden op: 15-08-2005 21:18
Locatie: zuid holland

11-04-2010 12:25

Hans Brinkel schreef:Hoi Jean Paul,

Overigens liep er al een topic hierover:
http://karperwereld.nl/board/viewtopic. ... s&start=50

mvg
Hans Brinkel


Ja Hans ik weet dat hier al een topic over is maar de rubriek waterbeheer wordt minder gelezen vandaar de post hier.


PETER DE JONGE schreef:HEE X, plaats je eindelijk weer eens een bericht, is het dit soort trieste zooi.....zwaar klote kerel!!! Heb er vroegah toch wel met plezier gevist, ondanks het formaat van de visjes..

Ben bang dat de KHV als maar verder verspreid zal gaan worden, ik denk dat het merendeel van de vissers echt geen ontsmettingsspul gebruikt op zijn materiaal, derhalve is de kans toch nog vrij groot dat het verder gaat verspreiden, het is niet te hopen, maar ik ben bang


Hee Peter
Ben je Zoetermeer ontvlucht??? Alles goed daar in het zuiden de lands???

Nu effe ontopic.

Dat niet alle vissen het water uit zijn gehaald lijkt me logisch, maar wat gebeurt en nu met de vissen/virus daar??
Gaat alle karper dood ??en gaat het virus vanzelf weg?? of is het permanent??
Gebruikersavatar
jurgen Dimmers
Berichten: 14
Lid geworden op: 07-02-2010 23:54
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

11-04-2010 12:56

xander van vliet schreef:
Dat niet alle vissen het water uit zijn gehaald lijkt me logisch, maar wat gebeurt en nu met de vissen/virus daar??
Gaat alle karper dood ??en gaat het virus vanzelf weg?? of is het permanent??


Niet alle karper hoeft per se dood te gaan, dat heeft te maken met natuurlijke resistentie tegen het KHV en met wat voor dosis van het virus ze besmet zijn geraakt.
Overdracht van een lage hoeveelheid virus besmet de vissen maar hoeft ze niet ziek te maken (het komt niet tot een klinische uitbraak bij die vissen)
Overdracht van grote hoeveelheden virus leiden meestal direct tot een klinische uitbraak bij de karper die er mee besmet wordt.
In een groot water kan denk ik beide gevallen voorkomen.
Natuurlijke resistentie levert natural survivors op zoals dat in de koi wereld genoemd wordt ook deze vissen kunnen andere besmetten maar worden zelf niet ziek , bepaalde bloedlijnen in karpers hebben een veel hogere resistentie dan andere.

Het virus gaat (met wat nu bekend is) niet uit zichzelf weg kijk wat dat betreft naar de besmettingen in de grote japanse meren die duren al 5 jaar voort.

daarom is het zo belangrijk dat er maatregelen genomen worden op die viswateren die besmet zijn om overdracht naar andere wateren te voorkomen.

in Engeland heeft de sportvisserij/kwekerij berekent wat het ze gaat kosten als er niets gedaan wordt tegen KHV en het verder gaat zoals het nu doet dat loopt in de miljoenen.

Op khvinfo kun je ook daar een bericht over vinden.
Het Koi Herpes Virus kost de Britse viskweek en hengelsport het onwaarschijnlijke bedrag van 1.87 biljoen
pond over de komende 30 jaar als het niet onder controlle komt.

Dit is de donkere voorspelling van experts deze week , als er geen strenge
controlle op de import van levende karpers (Koi) wordt geintroduceerd, De dodelijke
ziekte zal zich blijven verspreiden als er niet gecontrolleerd gaat worden.

De waarschuwing komt aan de vooravond van een belangrijke beslissing die de regering gaat
nemen met betrekking tot een verbod op de import van levende karper uit regios op de wereld
waar het Koi Herpes Virus actief is.

Om de virus ziekte uit te bannen moeten er strikte controlles komen op de importen nadat
recent onderzoek heeft uitgewezen dat met name de import van ornamentale vissen (koi)
het grootste risico heeft voor de kwekerijen en de hengelsport



Gr Jurgen
http://www.twitter.com/khvinfo
Volg khvinfo op Twitter
Paul Balk
Berichten: 46
Lid geworden op: 25-03-2010 11:50

11-04-2010 13:36

pj otte schreef:Paul,

Zieke brasem en KHV onder karper is appels met peren vergelijken.

Peter


Ik was dus al niet zeker of KHV ook Brasem kan treffen (tenslotte toch ook een karperachtige), en had gisteraaf geen zin meer om te Google-en, daarom stond de term KHV ook niet in me post. Maar dat de vis daar ziek is, dat is wel een feit; van de pak-em-beet 50 Brasems die ik de afgelopen week gevangen heb, was zeker de helft aangetast.

Wat dit dan voor virus is, geen idee, maar best is het niet. Ik zal proberen een bijlage aan deze post te hangen met een foto van één van de ergere aangevreten vissen.

-edit-

Sorry, de bijlagequota is bereikt.

-edit-

Zo maar dan: http://img127.imageshack.us/img127/2915/09042010227.jpg
Gebruikersavatar
jurgen Dimmers
Berichten: 14
Lid geworden op: 07-02-2010 23:54
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

11-04-2010 14:35

een aantal karperachtigen zijn beschreven als drager van het virus ze kunnen het wel meenemen en doorgeven maar worden zelf niet ziek, dat is jammer genoeg voorbehouden aan de echte karpers.

Aan de andere kant weet je het nooit zeker de goudvis bijvoorbeeld heeft een eigen KHV soort ontwikkelt en kan ook als drager voor khv bij karpers fungeren.

Als er geen zieke of dode karpers zwemmen (of drijven) zal het niets met elkaar te doen hebben.

Gr Jurgen
http://www.twitter.com/khvinfo
Volg khvinfo op Twitter
Paul Balk
Berichten: 46
Lid geworden op: 25-03-2010 11:50

11-04-2010 18:37

Ik hoop het van harte, want was van plan die stek het grootste deel van het jaar te gaan bezoeken...
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

12-04-2010 19:49

Gaat hard zo, iemand informatie over het Westerpark? Schijnt ook wel een aardig bestand aan vis dood te zijn door de winter...
Gebruikersavatar
jurgen Dimmers
Berichten: 14
Lid geworden op: 07-02-2010 23:54
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

12-04-2010 20:00

http://www.minlnv.nl/portal/page?_pagei ... id=2002720

een heleboel gepraat over visserij en beheer van water maar nergens wordt er ook maar gedacht aan khv dat een groot probleem kan gaan worden.
Het ministerie is al zeer laks met de meldplicht maar ze schieten absoluut te kort in het aanpakken van khv en als dat niet verandert ziet het er in ieder geval voor de karper vissers heel slecht uit.

Gr Jurgen
http://www.twitter.com/khvinfo
Volg khvinfo op Twitter
Gebruikersavatar
Jean-Paul Wix
Berichten: 184
Lid geworden op: 16-02-2010 12:37

12-04-2010 21:53

Mitchel,

in het park zijn wat dooie vissen gezien deze winter, maar dat had eerder te maken met een strenge vorst en een zuurstof gebrek. (zoek maar op het forum).
Voor zover ik weet zijn daar geen gevallen van een virus bekend.
Het aantal dooie vissen dat gezien is is max 5% van de totale populatie, als ik er een schatting op los mag laten. Daarnaast vraag ik me af of een paar vissen minder een negatief iets is voor het park.
Ik ben namelijk het volgende van mening.
Heel wat ovb schubjes minder en wat projectspiegeltjes meer, zou de verscheidenheid en/of groei van de vissen goed doen. Nu is het vaak een voorspelbare bedoeling.

Baggeren doet de gemeente ook te weinig. (nooit) Wel elke winter in paniek, als het bijna te laat is, een zuurstofpomp in het water mikkeren.

gr,

Jean-Paul
roberto tas
Berichten: 34
Lid geworden op: 28-07-2007 13:47
Locatie: nieuwkoop

13-04-2010 00:02

5% dood in t westerpark?
Ik heb zo n beetje me halve fotoboek onder t ijs zien liggen de 2 groote spiegels ook.
Er is daar best een hoop dood gegaan.
Ze hadden wel een wak gemaakt maar te laat en dat zat vol met aalscholvers ook.
Heb bij het steigertje alleen al in de 30 karpers onder t ijs zien liggen.
Vis graag in een schone omgeving niet in andermans pestzooi!
Gebruikersavatar
Jean-Paul Wix
Berichten: 184
Lid geworden op: 16-02-2010 12:37

13-04-2010 07:05

Ik ga alleen uit van wat ik zelf heb gezien. Als we alle meldingen bij elkaar optellen op hoeveel % komen we dan uit denk je? Ben benieuwd of het nog interessant is daar. Daarintegen wel een mooi moment om orde op zaken te stellen daar.