karpersterfte in bergen op zoom

Plaats reactie
Hans Haast
Berichten: 39
Lid geworden op: 24-09-2009 18:41
Locatie: Rust aan de waterkant.

06-02-2010 20:14

Nou voorlopig is het klaar denk met het karpervissen op de kleine melanen. Ben 2 weken geleden langs gelopen en er lig volop karper dood in het water ja en geen kleine karpers hoor. Ben vandaag ook nog eens wisten kijken nu liggen er nog meer dood onvoorstelbaar. Als je vlak over het water kijkt zie je veel witte bolle vlakke om het zo maar te zeggen allemaal karpers. Ik had van de week al naar Sportvisserij Zuidwest Nederland gebeld en dit gemeld ook bij de vereniging waar dit water van is. Daar vertelde ze mij dat het doorgegeven was bij de gemeente voor actie te ondernemen. Maar er is nog steeds niets aan gedaan voor de dode karpers op te ruimen het gaat ook al stinken. Mijn vraag is zijn er nog meer mensen in bergen op zoom die dit gezien hebben en nog niet gemeld hebben doe dit a.u.b. als nog alvast bedankt daarvoor. Misschien wordt er dan wel iets aangedaan hoe meer meldingen hoe beter.

Zo dit moest ik toch ff kwijt het is droevig voor woorden dat het zo lang duurt.

P.S Zou dit ooit nog goed komen met dit schitterend viswater.

Grt Hans.
Nico Gabel
Berichten: 1
Lid geworden op: 07-02-2010 16:10

07-02-2010 16:28

Ben net even wezen kijken,de tranen springen in je ogen als je dit allemaal ziet!!Word zelf dit jaar 58 en
ken dit water en de populatie als geen ander!!Heb de afgelopen 30jaar menige uren hier met veel plezier
doorgebracht.Kan nu wel stellen dat het hier voorlopig gedaan is!!!
Heel erg jammer!!!!
Gebruikersavatar
roderik franken
Berichten: 333
Lid geworden op: 20-06-2006 19:49
Locatie: zuid nederland

09-02-2010 09:34

Echt vet klote! Maar wat kan er dan gebeurt zijn?
satesaus? sambal bij?
if you feed them, they will come....
in het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst
Hans Haast
Berichten: 39
Lid geworden op: 24-09-2009 18:41
Locatie: Rust aan de waterkant.

09-02-2010 10:38

Het water van de kleine melanen heeft van vorig jaar half december 2009 dicht gelegen met ijs. Ik vermoed dat het een gebrek aan zuurstof is. De kleine melanen is al jaren spraken van dat ze het uit zouden baggeren maar moet nog steeds gebeuren. En afgelopen zomer was er ook veel blauwalg dit zal er ook mee te maken hebben. Het is echt zonde van deze mooie karpers.

Maar ik heb een goed bericht een kennis van mij heeft een mail gestuurd met foto's van deze dode karpers naar de gemeente persoonlijk. Hij heeft goede contacten aldaar met de gemeente. Vandaag bericht terug gehad dat er actie wordt ondernomen door het waterschap (verantwoordelijke waterbeheerder) en aan onze ambtenaren. Dit water wordt zo snel mogelijk onderzocht. Dit stond in het bericht die hij had gehad dus er wordt wat gedaan. Nu maar hopen dat het goedkomt.

Grt Hans.
Jorn Bosters
Berichten: 15
Lid geworden op: 21-06-2006 20:10
Locatie: Bergen op Zoom

12-02-2010 11:23

Het is zeer triest gesteld met de organisaties in Bergen op Zoom die juist op dit moment actie zouden moeten ondernemen. Afgelopen week werd mij nog verteld dat er niks bekend was, zowel bij de BHK als bij de vereniging die de kleine melanen beheert (Rietvoorn). Maar als ik hierboven het verhaal van Hans lees zouden ze het dus wel weten, en zogenaamd actie ondernemen. Ze lopen dus weer achter de feiten aan, zoals zo vaak al het geval is geweest wanneer er problemen zijn.
De kleine melanen moet al jarenlang uitgebaggerd worden. Dit is in mijn ogen DE rede dat er zoveel dode vis ligt. Het ligt namelijk al weken dicht, de gifstoffen die in de ''blubberzooi'' op de bodem zitten kunnen het water dus niet uit ( gevolg: vis leeft in giftig water). Dit had voorkomen kunnen worden als er gewoon op tijd gebaggerd was, maar dit kan niet ivm. bommen uit de oorlog die er zouden liggen (mischien een smoes vd gemeente om het zo lang mogelijk uit te stellen :o ). Hoop dat de gemeente, BHK en de rietvoorn eindelijk eens actie gaan ondernemen, hoewel ze weer te laat zijn :( .
Het lijkt of de gemeente Bergen op Zoom alleen voor de vissers klaarstaat, als het gaat om boetes innen...

Gr Jorn
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

12-02-2010 19:14

Jorn, dat bagger probleem is in mijn ogen landelijk....als je alle verhalen zo eens leest gebeurt het nergens naar behoren en dan is dit het resultaat, triest maar waar
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
rene ripmeester
Berichten: 17
Lid geworden op: 15-10-2009 22:28
Locatie: bergen op zoom

17-02-2010 22:02

ik heb zelf nog niet gekeken op de melanen ik heb hier een paar keer gevist.
maar dat is echt kloten dat er zoveel vissen doodgaan.
zo wordt het weinig vis vangen dit jaar als de winter zo door blijft gaan.
dat ijs en sneeuw mag van mij wel wegblijven nu.

mvg rene
Hans Haast
Berichten: 39
Lid geworden op: 24-09-2009 18:41
Locatie: Rust aan de waterkant.

18-02-2010 00:00

Nou het is niet best gesteld hoor met de kleine melanen. Ik heb een bericht vorige week gehad dat er al 3 klikoos vol met dode karpers er al uit zijn gehaald en er lig nog veel meer dode karpers waar ze niet bij kunnen i.v.m ijs. Ze hebben toen wel gelukkig wakken gemaakt in het ijs. Maar ja dat is te laat dit had toch voorkomen kunnen worden volgens mij echt heel jammer. Gelukkig gaat het nu eindelijk dooien.

Mogen de sterke karpers overleven als die er nog zitten. Op hoop van zegen.

Grt Hans.
rene ripmeester
Berichten: 17
Lid geworden op: 15-10-2009 22:28
Locatie: bergen op zoom

26-02-2010 08:24

hallo wordt er al een beetje gevist in bergen op zoom ik wilde van het weekend gaan vissen op de kleine melanen.
maar met die vissterfte zal het wel niet veel vangen worden denk ik.

grt rene
Hans Haast
Berichten: 39
Lid geworden op: 24-09-2009 18:41
Locatie: Rust aan de waterkant.

26-02-2010 18:15

Hoi Rene,

Volgens mij kun je beter nog een paar weken wachten om het water te laten herstellen. Maar ja je kan allicht proberen je weet het nooit. Suc6 in ieder geval als je gaat ik hoor het wel.

Groet Hans. :wink:
rene ripmeester
Berichten: 17
Lid geworden op: 15-10-2009 22:28
Locatie: bergen op zoom

06-03-2010 21:28

ben vanmiddag even bij jurgers hengelsport geweest hij zei dat de kleine melanen niks meer is hij had het over 500 dode vissen waarvan veel karpers.

maar in de grote melanen zijn er vorige week 3 karpers gevangen hoorde ik hem vertellen.

misschien dat het nu wel beter gaat op de grote melanen ik heb er ook een paar keer gevist maar nooit een karper uit kunnen halen.

alleen een snoek met crappellets :P

mvg rene
Gebruikersavatar
Evert Bram
Berichten: 66
Lid geworden op: 24-09-2009 23:56
Locatie: Twente

09-03-2010 23:16

Erg jammer dat 't zo moet lopen...

Slecht onderhoud i.c.m. een lange (strenge) vorst is zeer dodelijk voor 't zuurstof pijl. Bijv: Een aantal jaren terug hadden de hengelsportver. + gemeente hier een zuurstof apparaat in bepaalde vijvers gelegd waar karpers massaal in wakken lucht aan 't happen waren. Door meer kunstmatige bubbels (zuurstof) werden de beestjes in leven gehouden. Dit jaar was 't vreemd genoeg niet nodig in die vijvers.

Zo zijn er zeer veel wateren in NL die niet in een goed biologisch evenwicht zijn.
Hans Haast
Berichten: 39
Lid geworden op: 24-09-2009 18:41
Locatie: Rust aan de waterkant.

10-03-2010 00:21

In het najaar wordt er zeker gebaggerd heb ik gelezen ze zijn nu watermonsters aan het nemen. Vanaf vorige week 3 maart zijn ze begonnen. Er wordt eindelijk actie ondernomen maar karpervissen op de kleine melanen wordt dit jaar niks. Nu maar ander water zoeken en waar het lekker rustig is.

Grt Hans.
rene ripmeester
Berichten: 17
Lid geworden op: 15-10-2009 22:28
Locatie: bergen op zoom

16-03-2010 17:55

hallo zijn er al vangsten geboekt in bergen op zoom ik ben vanmorgen bij de kleine melanen geweest ze hebben de kanten een beetje schoongemaakt van riet alles weg op de plek waar ik wel is zat.
en wat bomen gezaagd.

ben benieuwd of iemand al wat gevangen heeft.

mvg rene
Hans Haast
Berichten: 39
Lid geworden op: 24-09-2009 18:41
Locatie: Rust aan de waterkant.

24-03-2010 22:26

Ik lees vandaag in de krant dat er bij de grote melanen ook al vissterfte is. Zo blijft er niet veel viswater meer over in Bergen op Zoom pffffffffffffffffff.

Grt Hans.
Plaats reactie