Westbroekerplas

Plaats reactie
Jim Demmers
Berichten: 16
Lid geworden op: 05-01-2010 20:25

05-01-2010 20:35

Beste collegavissers,
ik weet dat er al een topic is geopend over hetzelfde onderwerp namelijk de westbroekerplas in velserbroek!
De reden dat ik een nieuwe maak heeft alles te maken met dat de vorige al behoorlijk oud is! Ik ben namelijk van plan aankomend jaar op dit meertje bij mij in de buurt te gaan vissen en zou er graag wel wat meer over willen weten. Dit zou de visserrij wat mij betreft ook behoorlijk kunnen bemakkelijken.
Graag hoop ik dus wat van jullie te komen weten en hoor dan ook graag van alles, bovendien mag het ook wel in PB. Alvast vriendelijk bedankt!
Jim Demmers
Berichten: 16
Lid geworden op: 05-01-2010 20:25

05-01-2010 21:57

Het betreft een zandput ongeveer tot 12 meter diepte.. dat is wat ik weet maar kan ook niet echt met een peil hengel aan de gang want ben daar nog niet echt mee bekwaam! dus ik hoor graag snel reacties..
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

06-01-2010 22:46

11m diep, van het najaar nog opgeweest. Diepere gedeelten flink wat zwarte stinkprut, paar steile taluds met flink wat mossels. Water is minder helder geworden de laatste paar jaren, dankzij het Zalencentrum is er een stukje visoever weg. Hoop kleine karper (al was daar weinig van te merken afgelopen najaar), flink wat brasem en irritante koeten. Wordt volgens mij niet veel gevist, althans, is niet te zien aan de oevers.

Als je nog niet goed met een peilhengel overweg kunt, ga dan gewoon oefenen! Ik heb daar altijd veel profijt gehad van een peilstok, met name om kleine interessante spots te vinden. Bij een tweetal stekken ging het in dat geval om een paar verkante meter andersoortig bodem.

Voor de rest kun je zelf ook wel wat uitzoeken, loop bij mooi voorjaarsweer een rondje, let goed op het water en handel in eerste instantie intuitief ;). Alles voorkauwen is ook niet leuk. Het al een leerproces zijn om te ontdekken hoe een water in elkaar zit..

Succes!
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Jim Demmers
Berichten: 16
Lid geworden op: 05-01-2010 20:25

07-01-2010 21:50

Top sven, ja dat is ook wel weer waar anders is het avontuur er misschien ook wel een tikkeltje af :wink:
Maar graag wil ik nog wel weten waar jij toen heb gezeten en waar mee je vistte..mischien nog wat vangsten zet dat anders maar in een PB als je wil :D maar alvast bedankt hoop oop nog meer reacties 8)
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

11-01-2010 12:16

Waar ik toen graag zat kun je nu niet mee lekker vissen ;)

Qua vangsten is het een normaal karperbestand, de priamide zeg maar, veel klein, minder grotere, heel weinig echt groot. Althans, dat was destijds zo. Afgelopen keer hadden we welgeteld één klein schubkarpertje (kg of 4) en een zwik plattelenooien.

Aas maakt meest ook neit echt uit, heb zowel in de zomer met vette pellets als grote als kleine boilies gevist en kon daar geen verschil in karpers mee ontdekken. Wel in onze brasemvrienden ;)

Ik ben altijd al iemand geweest die niet van voorkauwen houdt, dus ga dat dit keer ook niet doen. Neem aan dat met alle informatiebronnen die nu in deze tijd beschikbaar zijn toch een aardig opzetje moet kunne maken om een paar keer te kunne gaan visse. Als je het dan niet naar je zin vind gaan wijzig je o'n plan, net zolang tot je tevreden bent met de gang van zaken. Reken maar op een heel seizoen voor je zoiets een beetje snapt op een water. Meestal geeft de climax van het eerste seizoen bij mij een goeie kick om volgas het nieuwe jaar in door te crossen met waar ik vorig seizoen gestopt was.

Ga peilen, zoek taluds, ondieptes die veel zon pakken als die straks weer wat langer schijnt en hoger aan de horizon staat of steenharde bodems die interessant lijken. Een hengel met een gevlochten lijn en een stuk lood werkt prima. Heb je nog geen eens een dobber nodig in eerste instantie. Eerst globaal, dan precies..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Jim Demmers
Berichten: 16
Lid geworden op: 05-01-2010 20:25

12-01-2010 15:24

Je zat dan zeker waar nu "Villa Westend" is gebouwd? Aan de andere kant zijn ook nog steigers misschien is dat wel een mooie plek. Moet waarschijnlijk wel dan een boot meenemen.. Maar wat dat peilen betreft komt dat wel goed :D . Maar voorlopig ligt er sowieso nog ijs op het water, ik weet dus nog niet wanneer ik ga beginnen maar in ieder geval niet als het nog stervens koud is. En dan een beetje spodden en dan zal het vast wel gaan lukken. En bedankt Sven..
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

13-01-2010 05:56

Ik heb er nooit een boot nodig gehad, de interessante plekken liggen allemaal binnen werpafstand (mits je een aardige gooier bent natuurlijk.

Te ver uitvaren zou ik persoonlijk laten, is nergens voor nodig en de gebrekkige registratie met een aantal krabben erbij is funest. Zit je zomaar eens voor bud te vissen.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
pim spaargaren
Berichten: 18
Lid geworden op: 02-06-2008 17:57
Locatie: hillegom

13-01-2010 17:00

Schubkarpertje van +/- 4kg???
Nee nee Sven, hij was zeker groter!
MONSTER!!!!!!!!
Schat hem zo op 14 KG.
Het MONSTER een beetje kleineren!! :-)


groet zomaar iemand!!!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

13-01-2010 19:08

Joh, je was er niet eens bij :P

Was mijn inschattingsvermogen zo gedaald dan? :D\

Je moet Pim niet zomaar geloven hoor, straks begint ie nog over een 40kg in Nederland :oops:
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
pim spaargaren
Berichten: 18
Lid geworden op: 02-06-2008 17:57
Locatie: hillegom

13-01-2010 20:03

Yo,

Als we het toch over grote vissen gaan praten.......
Ik denk dat het ouwe NL-record toch al een tijdje aan diggelen is.
Weet niet of de vis over de 40kg was, maar weet wel bijna zeker dat het NL-record toch zo een beetje verleden tijd is. :P
Maarja waar praat ik over he...... hoe zou ik dat nou weten 8)
Wens in ieder geval hem een leuke tijd op de westbroek.
Wie weet komt daar wel een NL-record uit. Als die laatste 14kg was....... :wink:
Jim Demmers
Berichten: 16
Lid geworden op: 05-01-2010 20:25

13-01-2010 22:25

Gaat dit over de Westbroekerplas nee tog? :lol: Maar even serieus er zitten toch geen krabben? :evil:

Maar goed geen boot dus gewoon lekker werpen en even peilen en beivoeren met de spod nou dat moet wel lukken:P
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

14-01-2010 12:27

Er zitten heus wel krabben daaro. Op steenworp astand loopt het Zijnkanaal B, en die beesten lopen ook gewoon over de kant hoor ;)

Kan me eens een sessie heugen op het Oegstgeesterkanaal, waarbij er 's ochtends een grasmaaier kwam en er tientallen krabben in stukjes door de lucht vlogen. Niet normaal, hehe. Praat je wel over jaren geleden, denk wel 10 jaar terug.

Regelmatig ff checken kan absoluut geen kwaad, ga gewoon lekker op onderzoek uit en doe wat jij het beste acht..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Plaats reactie