controles

Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

23-11-2009 13:26

Peter,

Nee hoor. Daar heb ik geen kennis van. Ik geef alleen mijn mening over hoe het hier gaat.
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

23-11-2009 13:28

pj otte schreef:Rick,
Maak uit je reactie op dat je voorbeelden hebt van de ons omringende landen waar het beter geregeld is op het gebied van visserij wetgeving of heb ik het mis?

off: *pakt een zak chips en een biertje en wacht gespannen af* 8)
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

23-11-2009 14:04

Verneem gaarne wat voorbeelden die in jouw ogen slecht zijn geregeld of door geschoten. Spreek nog wel eens bestuursleden van federaties en Sportvisserij Nederland zij zijn het die hier invloed op uit kunnen oefenen als je beweringen kloppen.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

23-11-2009 14:08

Zo Harold een echte liefhebber van chips en bier.
K. van den Herik

23-11-2009 14:24

Buiten dat het verschil tussen mijn en dein overal als lastig wordt ervaren, en de handhaving niet je van het is, denk ik dat de visserij wetgeving in frankrijk beter is geregeld dan hier in ons landje. Komt m.i. met name door een grote lobby in de jacht
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

23-11-2009 14:26

pj otte schreef:Zo Harold een echte liefhebber van chips en bier.


off: valt wel mee hoor, was figuurlijk bedoeld.

Je had het ook kunnen lezen als: ik ben wel benieuwd naar het antwoord op jouw vraag/opmerking :)
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

23-11-2009 15:14

Zoals ik al zei niet alleen van toepassing op visserij, maar bijvoorbeeld ook de handhaving van verkeersregels en de bijbehorende boetebedragen.

Binnen de visserij dan ook de boetebedragen voor bijvoorbeeld een 3e hengel of nachtvissen buiten het seizoen. Soms is het met de beste bedoelingen gewoonweg onwetendheid van de overtredende visser maar wordt er gelijk geschreven. Ook de discussie over tent/paraplu die toch feitelijk niks met karpervis-onderkomens te maken heeft, maar puur op camperen slaat. Gedoe over vast/los grondzeil slapen/wakker zijn en zo. Ook de reden waarom op veel wateren nachtvissen verboden is ontgaat mij volledig.

Wat voorbeelden van wat ik dan wel weer kan waarderen:

We zitten een middagje op een parkvijver te vissen op zeelt voor de verandering. Een toevallig passerende politieagent ziet ons en draait om om ons te controlleren. Onze fout is dat we allebei de vergunning in de karpertas hebben zitten en niets bij ons hebben. We overtuigen de man dat we wel vergunning voor het betreffende water hebben (is ook zo). Hij schrijft onze gegevens op en zal het controleren. Nu dus niet gelijk klakkeloos schrijven.

Nog 1 leuke: voor het eerst een nachtje op de krib gevist op de IJssel. Een boot van Rijkswaterstaat vaart 's ochtends vroeg een paar keer heen en weer voor ons langs. Zal wel controleren hoe laag het water staat voor de scheepsvaart of zo. Uurtje later komt er een milieucontroleur aan land om ons te controleren. Hij is vermoedelijk dus ingelicht door de jongens op de boot. Nou prima. Vergunning in orde. Alleen de brave man verteld ons dat we buiten juni - juli - augustus niet mogen nachtvissen. Was in oktober. Hij laat het bij een waarschuwing omdat ik hem op een discrete manier ervan overtuig dat we het niet wisten en dachten dat je jaarrond mocht nachtvissen op de rivier. Nu dus ook niet gelijk klakkeloos schrijven. Achteraf weet die vent helemaal niet waar ie het over heeft want je mag op de Rijn en openbare rivieren die ermee in verbinding staan dus wel jaarrond nachtvissen!

Nog 1: beheerder van Natuurmonumenten betrapt mij op het vissen in een vijver waar het niet mag, geeft keurig een waarschuwing en verwijst mij naar een andere aangrenzende vijver waar ik wel mag vissen. Probleem opgelost. Als ik een 2e keer in die eerste vijver vis ben ik dus wel de lul. En dat is niet meer dan terecht.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

23-11-2009 15:35

Artikel 3 reglement Binnenvisserij Rick, daar staat het! Zei ik, toen ik op de Merwede werd gecontroleerd pas nog tegen 2 eenstrepers van het KLPD te water. Je had ze moeten zien kijken!
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

23-11-2009 15:43

Ik heb nu de betreffende passage's uitgeprint en bij het pakketje vergunningen en vispasjes gedaan 8) Kan ik die persoon ook informeren de volgende keer :wink:
Evert Jan van Schaik
Berichten: 159
Lid geworden op: 25-01-2007 22:38

23-11-2009 17:14

Ik bedoel inderdaad een andere Henk.
Maar niet in negatieve zin hoor.
Dit zijn als ik me niet vergis 2 controleurs van de HSV.
Ik ben ze zeer dankbaar voor al het vrijwilligers werk wat ze doen.

H-J,waar had ik geen tijd voor de nacht van 10-11 okt?
Help me ff want ik kan hem nog ff niet snappen.

Waar het mij om gaat is dat zo'n discussie altijd weer uitdraaid op hetzelfde.
En dat is met stront gooien naar de desbetreffende controleur of instantie.
Een discussie is altijd leuk maar als je al weet voordat je zo'n(onzinnige)discussie begint dat je niet in je gelijk staat,waarom dan een discussie openen?

De regels zijn niet altijd even duidelijk,dat vind ik ook, maar je moet je er maar bij neer leggen.
Hoe moeilijk dat ook is.

MVG Evert


Henk je mag ook ff mailen hoor haha....hoor het wel van je..groet'n
kile brinkman
Berichten: 47
Lid geworden op: 05-03-2007 13:57
Locatie: utrecht

23-11-2009 19:22

Beste mensen,

Begrijp me niet verkeerd als ik stront wil gooien naar controleurs doe ik dat wel letterlijk maar was gewoon benieuwd naar de meningen hierover. En eerlijk gezecht wel een beetje geschrokken hoe braaf jullie zijn (of je voordoen). Maar goed ergens begrijp ik het ook wel regels zijn regels maar weet zeker dat zelfs de meest heilige sprekers hier wel eens iets doen wat niet mag. Ohja en evert jan wel een beetje tegenstrijdig je reactie (Een discussie is altijd leuk maar als je al weet voordat je zo'n(onzinnige)discussie begint dat je niet in je gelijk staat,waarom dan een discussie openen?) zo tog nog een beetje stront gegooid.

Vriendelijke groet,
Kile
Evert Jan van Schaik
Berichten: 159
Lid geworden op: 25-01-2007 22:38

23-11-2009 19:50

Beste Kile,
Wat ik hier wil aangeven is dat het keer op keer word opgerakeld dit onderwerp.
Enne ik doe ook wel eens iets wat niet mag hoor.
Ik wil mezelf geen brave jongen noemen.
Soms neem je de gok en dat kan goed of slecht uitpakken.
Dat over de discussie had ik beter iets anders kunnen typen geloof ik. :wink:

Groet'n Evert
martijn van den Haak
Berichten: 202
Lid geworden op: 11-08-2006 09:34

23-11-2009 20:58

wat is het idee erachter dat er alleen in juni, juli en augustus nachtgevist mag worden?
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

23-11-2009 21:06

De beroepsvisser waren vroeger bang dat de sportvissers anders alle paling zou wegvangen. :-?

Dat hebben ze uiteindelijk zelf dan maar gedaan. :evil:

Nu dus die palingreden is vervallen en de sportvisserij de door haar gevangen paling direkt weer moet terugzetten is het misschien wel mogelijk om het nachtvissen het hele jaar maar weer vrij te geven ?
martijn van den Haak
Berichten: 202
Lid geworden op: 11-08-2006 09:34

23-11-2009 21:20

is dat serieus de achterliggende gedachte of zijn er nog meer redenen?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

23-11-2009 22:53

Yep dat is serieus de achterliggende gedachte.
Net als de worm, gek genoeg of niet zo gek, de sport mocht de aal als bijvangst houden maar ja die beesten vreten graag worm.
Vissen is een hobby, geen religie!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-11-2009 00:21

Michel e.a. De KSN heeft op 15 september j.l. een advies gegeven aan Sportvisserij Nederland inzake 'Uitbreiding Nachtvisserij' (is te lezen op de KSN site !).
Dit zal trouwens ook het thema van Beurs Carp 2010 worden.
HSV bestuurders, Federatie bestuurders en het bestuur van Sportvisserij Nederland zijn gemiddeld genomen geen karpervissers, daarom is het extra lastig om vooruitgang te boeken bij de uitbreiding van de nachtvisserij.
Zover ik het kan overzien is het op dit moment politiek gezien volstrekt onhaalbaar om de Visserijwet zodanig gewijzigd te krijgen dat het hele jaar door nachtvissen vrijwel overal gelegaliseerd zou kunnen worden.
Dus is de weg via HSV-en, Federaties (als visrechthebbenden) en Sportvisserij Nederland de enige die in de nabije toekomst tot uitbreiding van de nachtvisserij kan (en zal) leiden.
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

24-11-2009 11:16

Douwe Bijlsma schreef:Yep dat is serieus de achterliggende gedachte.
Net als de worm, gek genoeg of niet zo gek, de sport mocht de aal als bijvangst houden maar ja die beesten vreten graag worm.

Wederom leerzaam :)
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

24-11-2009 13:58

Ach,er zijn ook openbare vaar wateren waar alleen in juni/juli/augustus gevist mag worden in de nacht.

Dus ik vind het allemaal een beetje verwarrend zegmaar.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

24-11-2009 14:35

Sterker nog je mag uitsluitend in die maanden in de nacht doorvissen, tenzij er een ontheffing is verleend.
Vissen is een hobby, geen religie!
kile brinkman
Berichten: 47
Lid geworden op: 05-03-2007 13:57
Locatie: utrecht

24-11-2009 14:44

Het gehele jaar vrij nachtvissen(veel te koud in de winter) is niet eens nodig zelf zou ik al heeeeeel blij zijn als de wettelijke drie maanden verplaatst zouden worden naar het voorjaar of nog beter het najaar dit zal mogelijk ook een hoop ergenis bij andere water(gebruikers)sporters wegnemen want nu zit vist vaart zwemt iedere waterrliefhebber ongeveer in de zelfde periode in/op hetzelfde water en dat lijkt me wenselijk dit te spreiden.

Groet,
Kile
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

24-11-2009 14:47

Tja leuk voor september...Dan in die maand laten starten en je heb gezeik met paling vissers en hun graf netten.

Of zit ik nu zwaar verkeerd? Dacht September.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-11-2009 16:24

Beste Kile, in principe is er helemaal niets tegen het hele jaar door nachtvissen en in een (nog beperkt) aantal gebieden / wateren is dat ook al een langere of kortere tijd mogelijk.
Leen, vanaf 2010 mogen beroepsvissers in de maanden sptember, oktober en november niet op paling vissen...
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

24-11-2009 16:30

Okeej

Is het dan niet mooier wat er al door een ander aangehaald is,om in die tijden vissen toe te staan? Ten eerste minder last van andere watersporters,en hun minder last van ons

Ten 2de in September,Oktober en november vind ik zelf een mooiere tijd om het toe te staan,en denk dat meerdere er wel wat in zien. Gunstiger ook om karper te vangen,dan in de zomer maanden als het wier overheerst,en als het bloed heet is is het ook niet altijd best.

Leen
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-11-2009 16:58

Leen, een behoorlijk aantal karpervissers vist het hele jaar door 's nachts op karper en daar is ook helemaal niks op tegen
Ik voel er dan ook helemaal niets voor om onszelf bij voorbaat beperkingen op te leggen qua nachtvisserij !!!