controles

kile brinkman
Berichten: 47
Lid geworden op: 05-03-2007 13:57
Locatie: utrecht

02-11-2009 15:40

Beste mensen,

Had van het weekeind een discussie met wat vrienden over het nut van de verscherpte controles op het nachtvissen (waar niet iedereen even blij mee is). Ben erg benieuwd wat jullie mening hierover is. Je betaald belasting,vispas enz wordt je vervolgens weggeschopt door een met jouw belastinggeld betaalde boa tewijl je eigenlijk niemand echt tot last bent.
K. van den Herik

02-11-2009 15:57

... weggeschopt van en plek, waar je op dat tijdstip niet mocht zijn...
kile brinkman
Berichten: 47
Lid geworden op: 05-03-2007 13:57
Locatie: utrecht

02-11-2009 16:08

Goh je meent het zover waren we zelf ook al(misch mocht ik er wel zijn alleen niet vissen ook nog een mogelijkheid). Ik snap dat regels door sommigen uit oogpunt van functie enz moeten worden gehandhaafd zal de boete netjes betalen als het zover komt maar had het over niemand tot last zijn en wat de meningen hierover zijn.
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

02-11-2009 16:13

Beste Kille,
Het gaat er niet om of je iemand tot last bent.
Van cokedealers en wapenhandelaren heb ik ook geen last, maar dat mag ook niet.
Beetje krom gesteld, maar er zijn nu eenmaal regels en wetten, waaraan u wordt geacht uzelf te houden (al ben je niet de enige die weleens een regeltje aan zijn laars lapt :wink: )
joost nooijen
Berichten: 26
Lid geworden op: 22-09-2009 14:50
Locatie: Venray

02-11-2009 16:17

dit heeft gewoon te maken met het bestrijden van het illegaal kamperen


indien je zelf wil gaan vissen en de hele vijver zit vol met mensen die een weekje vrij hebben dan zul je het zelf niet prettig vinden.

en dat je ervoor moet betalen om te nacht vissen vind ik ook goed, is weer een beetje extra inkomsten voor je vereniging waardoor jij weer beter kan gaan zitten
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-11-2009 17:04

Als er geen handhaving is, kun je een wet gewoon schrappen. Dus vanuit dat oogpunt is controle en bijkomende boete begrijpelijk.

Dat er geen overlast is mag ik hopen. Zo zou het altijd moeten zijn. Maar dat is geen vanzelfsprekendheid. Het betreft doorgaans zowel overtreding van de visserijwet (nachtvissen) en de regelgeving omtrent wildkamperen (het tentje). Tolereren hiervan heeft in het verleden wel vaker voor incidenten gezorgd. Vandaar de verscherping van de controles. Bovendien zijn alle vormen van wildkamperen verboden. Dus waarom door de vingers zien voor karpervissers, maar zwervers en toeristen wel aanpakken?

Omdat het doel van karpervissers alleen maar nachtvissen is en niet illegaal kamperen zijn er op verschillende niveaus binnen de hengelsport inspanningen om dit te legaliseren. Veel begrip hiervoor is er al niet, buiten de karpervisers zelf (s'nachts liggen normale mensen op bed). Het blijven overtreden van de geldende regels geeft alleen maar meer reden tot onbegrip. Het wordt alleen maar moeilijker om ons standpunt te verdedigen.

Kortom, niks tegen op nachtvissen volgens de geldende regels. Maar doe dat dan gewoon legaal.

Overigens is het niet ongewoon dat iemand die de wet overtreedt een boete krijgt, ondanks dat hij ook belasting betaald. Of te wel, belasting betalen is geen vrijwaring om de wet te mogen overtreden. Beetje kromme gedachtegang.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
kile brinkman
Berichten: 47
Lid geworden op: 05-03-2007 13:57
Locatie: utrecht

02-11-2009 17:19

tsja kan ik natuurlijk weinig tegen in brengen maar doe het toch:
ten eerste van drugs/wapen dealers zal eerder hinder worden ondervonden als een visser schat ik zo in.
Verder is het tog onverklaarbaar dat je bv voor een hengel teveel 180(of is het al 210) moet neerleggen en als je door rood licht rijd waarmee je andermans leven in gevaar brengt gewoon een minder hoge boete krijgt.
Ook is het vreemd dat als mijn auto wordt opengebroken bij het viswater de politie niet komt ivbm tijdsgebrek. Om vervolgens twee weken later wel het gehele water snachts af te lopen minimaal 1 uur voor nodig om twee vissers te kunnen bekeuren.
Verder vind ik het goed dat er her en der wat wordt geregeld voor het nachtvissen alleen is het jammer dat er altijd maar een paar pasjes worden uitgegeven en meestal niet aan de fanatieke vissers maar aan vriendjes of bekenden die er vervolgens 5 of 6 keer gebruik van maken per jaar.
Robert Lamboo

02-11-2009 17:27

Ik had laatst een boete van 26 euro omdat ik 6 kilometer te hard had gereden.

Kan ook zeggen, of roepen in jou gevoel, dat het niet eerlijk is en dat er een vies spelletje word gespeeld. Terwijl ik dondersgoed weet dat ik niet 110 (4 km correctie eraf) mag rijden op een weg waar je 100 mag.

Jij bent zeker ook zo iemand die gaat zeiken als je "ff een pakkie shaq" moet halen, je auto op een plek voor betaald parkeren neerzet voor 3 minuten en bij terugkomst de parkeerwachter de huid vol scheld. Want zo kom je wel over.

Als je iets doet wat niet mag, aanvaard je maar de risico's en de gevolgen..en kom niet achteraf met JA MAAR..
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-11-2009 17:29

In onze democratie is het zo dat je de vrijheid hebt je kritiek te geven en er mogelijkheden zijn om je kritiek te (laten) adresseren. In de tussentijd moet je je gewoon aan de regels houden. Dat is niet anders en je kunt niet alvast even een voorschotje nemen op je bezwaren. Dus ja, maar jammer en helaas. Eerst de inspanningen om zover te komen dat iets beter geregeld wordt en daarna pas de voordelen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

02-11-2009 20:24

Kees Ouwehand schreef:Kortom, niks tegen op nachtvissen volgens de geldende regels. Maar doe dat dan gewoon legaal.

Groet, Kees


Makkelijk praten, Op zeer veel plekken mag je alleen in juni juli en augustus nachtvissen. Óf op jou water is dat anders geregeld óf je bent wel héél netjes.....
Valt me in dit soort discussie op dat heel veel mensen boter op hun hoofd hebben. Ze hebben makkelijk praten omdat het hun niet betreft, of ze doen (begrijpelijk) ook gewoon hun ding in het donker
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-11-2009 20:55

Martijn,

Je verdraait de boel. Ik geef niet mijn mening hierover, maar leg uit hoe de realiteit in elkaar steekt. Beetje relativering over dit onderwerp binnen karpervisserskringen kan inmiddels geen kwaad.

Beetje jammer om het dan weer op de persoon te spelen. Nachtvissen is al op vele plaatsen het hele jaar mogelijk en karpervissers spannen zich op diverse niveaus in om hier uitbreiding in te bewerkstelligen.

Persoonlijk vind ik het jammer om buiten de karpervissers nogal wat tegengas te krijgen. Dus een wat positievere instelling en wat meer realiteitszin zou helpen, meer dan de kont tegen de krib te gooien. De wereld draait niet alleen om wat karpervissers.

Persoonlijk wens ik natuurlijk dat nagenoeg overal het hele jaar door s'nachts gevist kan worden. Daar gaat het niet over.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

02-11-2009 21:01

Kees

Was niet direct op de persoon bedoeld mar meer in het algemeen, sory daarvoor. Ben met je eens dat niet alles om het karpervissen draait, en weet zeer goed dat er vele inspanningen zijn om het wel voor elkaar te krijgen. In het verleden ben ikzelf hier ook mee bezig geweest dus ik weet waar je het over hebt

mvg martijn
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-11-2009 22:20

Prima Martijn.

Het is natuurlijk vervelend dat uitbreiding van het nachtvissen zich maar langzaam ontwikkeld. Maar je kunt voorspellen dat dwarsliggen averechts werkt op boetes en controles. Ik vind wel dat de serieuze karpervissers niemand tot last zijn. Uiteindelijk blijkt dat maar een relatief kleine groep na invoering gebruik maakt van nachtvispassen en dergelijke. Feitelijk maakt men zich dus druk om niks en kan het er alleen maar beter op worden als het goed geregeld is. Maar dan wel met voortzetting van de controles en bekeuringen als blijkt dat er zonder gevist wordt.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
jasper blekin
Berichten: 127
Lid geworden op: 16-08-2008 12:13

02-11-2009 22:27

Deze topic doet me denken aan de uitzending gister avond van Peter r d Vries :P
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-11-2009 22:37

Verband zie ik niet zo. Maar dat leidt tot interne aanscherping van de regels met disciplinaire gevolgen voor overtredende personeelsleden. In dit geval bij de verkeerspolitie. En terecht, is in het bedrijfsleven momenteel niet anders. Als het mijn personeel was, dan ging daar ook behoorlijk de bezem doorheen. Prima dus.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
patrick hoep
Berichten: 215
Lid geworden op: 29-12-2005 23:39
Locatie: callantsoog (NH)

03-11-2009 17:27

de regels zijn niet altijd goed in Nederland. maar ik vind wel dat boa's hierop mogen controleren.
er gebeurt genoeg aan de waterkant wat niet hoort. ik vind eigenlijk dat er te weinig gecontroleert word (in mijn buurt) ik heb altijd al mijn papieren in orde en probeer (zoveel mogelijk) me aan de regels te houden.

Dat de regels niet helemaal kloppen vind ik ook. Er zijn zat regels dat ik denk van ja........
nachtvissen bijv. ik vind het moet het hele jaar kunnen behalve april en mei om zo de karper tijdens de paai periode wat rust te gunnen (als je dan al wat kan vangen)
maarja zo blijven we hierover discuseren. ik zou ook zeggen dat we s'nachts op de snelweg 140 mogen maarja dat mag ook nog niet :P

Aan de regels moet ook gehouden worden. anders komen er alleen meer regels bij en moeten de goede WEER onder de slechte leiden.

gr Patrick
bas van dooren
Berichten: 219
Lid geworden op: 19-09-2009 15:18

03-11-2009 17:33

kan hier kort over zijn:
vind goed dat ze er zijn,
zijn al genoeg mooie wateren naar de klote geholpen door misbruik van het nachtvissen.
helaas zijn er wel vissers die hier de dupe van zijn, maar dat is niet anders...
Gebruikersavatar
Lorenzo Willems
Berichten: 161
Lid geworden op: 20-09-2005 23:12
Locatie: Rotterdam

05-11-2009 12:19

Heel Simpel :

Lid worden van een vereniging waar je heel het jaar mag nachtvissen.

Ik heb nergens last van :D
Life is like a box of boilies you never
know what you're gonna catch!!!!
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

05-11-2009 13:39

Ach ik vindt het soms wel te ver gaan!

Worden er gebieden aangelegt of omgetoverd tot natuurgebied,en dan mag je er niet eens zitten,terwijl het met jou belastingcenten gerealiseerd is,en je doet geen vlieg kwaad en de vogels komen als ze ff willen zelfs op je top zitten,zoals een lepelaar bij mij deed :lol:

ciao ciao
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Wouter Hut
Berichten: 244
Lid geworden op: 14-08-2007 08:51
Locatie: Twente

05-11-2009 14:00

Ik vind de controle's erg goed, mijn inziens mag het nog meer. Bij ons mag je op bepaalde wateren namelijk met 3 hengels en nachtvissen mits je de vergunningen hebt gekocht uiteraard. Dus mocht je wel 1 van die dingen doen en te laks zijn om te betalen zoals de rest, dan mag je van mij part op de bon!

Maar ook ik zie dingen die sommige regels wel erg krom maken. Zo worden er speciale vergunningen gegeven om te mogen kano'en... op zich prima, maar ze komen dan wel door "natuurgebied"... Juist daar waar wij niet mogen komen, laat staan vissen. En der wordt ook wel gewoon gemaaid enzo in dat gebied... lekker natuurlijk dus :P
Gebruik je verstand aan de waterkant.
Evert Jan van Schaik
Berichten: 159
Lid geworden op: 25-01-2007 22:38

22-11-2009 22:27

Volgens mij zijn dit soort onderwerp al vaker ter sprake gekomen op het forum.
Het gaat ook altijd over hetzelfde punt........goh....ik ben ergens weggestuurd of bekeurd.
Ja,volgens de desbetreffende BOA mocht ik daar niet met een tent bivakeren of zelfs helemaal niet vissen of ik zat met 3 hengels.
Als dan de aap uit de mouw komt geven ze dan ook nog toe dat ze wisten dat ze de regels overtraden.
Het antwoord is ook steeds hetzelfde...ik veroorzaak toch geen overlast????? :cry: :cry:

Ik vind dit echt zo zielig van de personen die zo'n onderwerp starten.

Dat er gelijk een proces verbaal wordt geschreven is helemaal terecht.
Sta ik ook helemaal achter.
Dat de regels zo hier en daar een beetje krom zijn geef ik ook toe dat mag best wel wat beter geregeld worden.
Maar de beste man ....de BOA....doet nu eenmaal zijn werk.
Het staat nu eenmaal beschreven wat wel en niet mag en waar je wel en niet mag vissen.
Daar moeten we ons dan maar bij neerleggen of we nu willen of niet.
We kunnen als karpervissers gezamelijk wel proberen om bepaalde zaken duidelijker te krijgen.
Ik denk dat als we ons aan de regels houden het imago van de karpevisser op kunnen vijzelen.
Ik denk ook dat we dan veel meer voor elkaar kunnen krijgen.

Waarom word er niet meer gewaarschuwd maar gelijk een boete uitgedeeld?

Vul dat zelf maar in

Controle is goed en mag nog veel meer worden van mij
(ik ben dit jaar niet 1 keer gecontroleerd)
Henk,Harnold waar zaten jullie??

Groet'n Evert
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

22-11-2009 22:57

Nou Evert-Jan, (mocht je deze Henk bedoelen)? :D :o

Die nacht van 10 op 11 oktober had je sowieso geen tijd voor wie of wat dan ook.. :o :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

22-11-2009 23:45

Henk, ik weet zeker dat hij een andere Henk bedoelt...
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

23-11-2009 11:53

Allemaal hardstikke waar. Maar ik vind in Nederland wel dat een hoop regels en wetten hun doel volledig voorbij streven. En dat de handhaving wel erg zwart-wit wordt uitgevoerd. Niet alleen op gebied van vissen overigens.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

23-11-2009 12:41

Rick,

Maak uit je reactie op dat je voorbeelden hebt van de ons omringende landen waar het beter geregeld is op het gebied van visserij wetgeving of heb ik het mis?