Het noemen van namen... Waarom?

Willem Barnas

01-03-2003 21:18

Beste allemaal,

In de topic: "Het Morrameer in Friesland" heb ik nogal wat losgemaakt en hierbij werd af en toe nogal lullig gedaan. Omdat dit board naar mijn idee niet opgezet is om elkaar in het hempie te zetten wil ik bij deze een nieuwe topic cq. stelling posten over het ergerlijke noemen van namen IN HET ALGEMEEN. In bovengenoemde discussie gaat het om een water in Friesland, dus mijn interesse was gelijk gewekt, vandaar dat ik refereer aan deze specifieke topic.

Graag zou ik ter afsluiting van deze 'discussie' nog het een en ander uit willen leggen. Ik heb ruimschoots de tijd genomen om alles nog eens door te lezen en een finale reactie te plaatsen, dus als jullie zo vriendelijk zouden willen zijn om dit even in een paar minuten door te lezen, zou ik dat erg op prijs stellen. Maak je alsjeblieft niet druk om de afloop van dit hele gebeuren, want Erik heeft inmiddels via m'n e-mail gereageerd op m'n oproep en ik zal proberen hem een aantal richtlijnen te geven voor het vissen op dat machtige open water in het algemeen.

Waar gaat het nu om? Waar het mij -en waarschijnlijk vele anderen- om gaat is het feit dat er op dit board klakkeloos wordt gesmeten met namen van wateren en hun geheimen, dit alles en plein publique. Stel je het volgende eventjes voor: Je zit na een gigantische hoeveelheid zoek- en denkwerk op een zo goed als maagdelijk water lekker karpers te rammelen, er is niemand die je lastig valt, de natuur is ongeschonden en het is jouw geheim. Je hebt de tijd van je leven! Plotseling begint er op KWO een of andere collega -die toevallig vanmiddag langsfietste- de naam van dit watertje te brullen met de vraag of we effe willen vertellen wat er allemaal rondzwemt en hoe je er moet vissen. Toevallig zijn er enkele nitwits die de klok ook wel hebben horen luiden (...) en hem eventjes haarfijn uitleggen dat ze er zelf om bepaalde redenen niet vissen, maar wel weten dat er hele mooie karpers rondscharrelen, die toch wel de moeite waard en maagdelijk zijn.
Na een behoorlijk goeie sessie log je eens in op KWO en... Je schrikt je eigen helemaal de pleuris want daar staat het: "Het harig Vennetje". Jouw water, gedegradeerd tot hoer, een hoer die het de komende tijd waarschijnlijk druk gaat krijgen... Je baalt, vloekt en tiert. Heb je eindelijk na al die fucking moeite, tijd en geld een zo goed als, of zelfs volledig maagdelijk water gevonden (en daar zijn er nog maar heel weinig van) en dan gebeurt er dit... Zuur, heel erg zuur. Waarom?

Dit is een nationaal, wat, internationaal medium. Overal vandaan loggen mensen in, mensen die een mooi water willen met dikke karpers en er zitten er vast wel een paar tussen die in de buurt wonen en de zoete smaak al proeven.... Je ziet ze al komen, stationcar wordt uitgeladen (radio staat trouwens hard aan op 3FM), 'spulletjes' geinstalleerd en gevangen dat je aan de overkant zit te schudden onder je pluutje.
De 'nieuwen' zijn na afloop zo enthousiast als een kind op weg naar de dierentuin en natuurlijk kunnen Henkie Bakker en Jan Doedel hun mond niet houden (wie eigenlijk wel?) en vertellen bij thuiskomst in geuren en kleuren de boeiende verhalen aan hun 'vismaten'. En nu gaat het hard, heel hard, want Henkie Bakker vertelde Keesje Kutkop dat ie zus en zo had zitten scheuren op een vette plas. Keesje vist nooit alleen en trekt een vismaat over de streep. Nu is het heel toevallig zo (en dit zul je altijd zien mensen) dat Keesje Kutkop het niet zo nauw neemt met de regels -waaraan jij je uit oogpunt van een lange-termijn-aanpak en respect voor natuur en wet- netjes houdt, dus: Rietkragen worden platgewalst, de lege blikken mais gaan half-opengedraaid (levensgevaarlijk voor wild trouwens!!!) hup, de bosjes in en tot overmaat vangt Keesje ook nog een dikke, maagdelijke vis, die ie even lekker laat stuiteren.... De hel is compleet. Veel te compleet, want -en dit bedoelde ik met: "....HUIDIGE KARPERWERELD....".- iedereen vist tegenwoordig op karper, iedereen wil goud, nee, platina. Er wordt geluld als een stel ouwe wijven bij de kapper en binnen no-time zit het hele "Harig Vennetje" vol met de meest doorgefokte campingpeppen die de boel natuurlijk lekker op z'n kop zetten.

Na de nodige bekeuringen, afvalhopen en andere ellende is de beheerder cq. eigenaar het kots- en kotsbeu en timmert met een paar flinke tikken een bordje op een in de grond gemepte paal:

"Verboden te vissen" of iets in die trant....

Is dat effe jammer zeg. Nee, niet alleen voor jou, maar voor vele andere KARPERVISSERS met een juiste inslag en benadering. Het is het zoveelste water dat verneukt wordt en waar de huidige menthaliteit voet aan wal weet te krijgen. Het is vooral ook jammer dat dit gebeurt is doordat een of andere onverlaat (Erik, vat dit niet te persoonlijk op joh) met namen gaat lopen gooien alsof het rotte eieren zijn. Jammer hoor, heel jammer ook voor diegene die er zo geil naar vraagt, want hij had er beter z'n bek over kunnen houden, het beter zelf uit kunnen zoeken en er vervolgens heel veel van kunnen leren. Ook had ie dan alleen nog maar 'opgescheept' gezeten met jou - de ontdekker!- en waarschijnlijk waren dit twee handen op een buik geweest, lekker rustig toch, twee man in plaats van de eerste de beste groep hoerenlopers?

Okee, dit staat natuurlijk allemaal heel mooi en het is geschreven met een flinke korrel zout door m'n inmiddels kouwe koffie, maar hopelijk is de strekking een beetje duidelijk. Uit eigen ervaring kan ik jullie met een vette knipoog zeggen dat er niets zo mooi is als het zelf-doen, het allemaal zelf uitzoeken en -denken. Man, wat haal je daar uiteindelijk een voldoening en genot uit. Je hebt het verdomme toch maar even in je eentje geflikt! Goed, het heeft je een paar bulten en schrammen gekost, maar je bent er gekomen, op eigen kracht! Dit is karperen, vissend leren of zo u wilt lerend vissen en dat kan maar op een manier: Je eigen manier, zonder al die halfslachtige voorzetjes van slechte middenvelders of kreupele rechtsbacks.

Resume: Kunnen we nu alsjeblieft kappen met dat smijten met namen op dit board? Kunnen we ook alsjeblieft wat beter omgaan met cynisme en sarcasme en niet gelijk met modder, nou vooruit, kots, kak en pis gaan smijten en iedereen maar uitmaken voor alles wat mooi en lelijk is? Wil je dan toch aan algemene info komen v.w.b. het bevissen van diverse watertypes, open dan eens een topic met bijvoorbeeld de titel:
"Vissen op maagdelijke, grote meren." of "Hoe ga ik om met zeer sluwe, oude karpers op diepe zandgaten?". Kijk! Je noemt geen namen, zit niemand in het vaarwater en veroorzaakt bij even zo weinig mensen irritaties, maar je komt wel aan die tips die je toch wel wilt hebben! Er is zo ongelofelijk veel kennis over o.a. aanpak/tactiek op dit board aanwezig, maar heel weinig mensen kennen dat ene watertje waar jij je zinnen op hebt gezet.... Capice? Wees dus slim en doe het zo, je komt nu aan veel en veel meer bruikbare info!

Hopelijk heb ik hier nu eindelijk duidelijk gemaakt waarom ik me -in de aan het begin van dit hele lulverhaal genoemde topic- zo ergerde aan het lopen gooien met namen..... Begrijp me goed, ik spreek voor mezelf, dwing niemand een gedachte op, maar verklaar me enkel nader. Denk er van wat je er van denken wilt, maar vergeet niet dat je met de meest simpele manier weinig begrip, waardering en handige tips oogst!

Mensen, vang ze :wink: !
Willem Barnas
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

01-03-2003 22:04

Helaas Willem,

Bekend, maar begrijpelijk verhaal alleen door jouw "swing" eraan beter te pruimen dan die andere "smeekbede's". Ik weet zeker dat 99 van de 100 boarders er net zo over denken als jij aangezien niemand zit te wachten tot zijn water verneukt wordt.
Jouw oproep zal echter geen verandering in de huidige gang van zaken brengen omdat het bijna altijd de nieuwe gebruikers zijn die dit soort postings doen. Waar, behalve de echte gedupeerden, de "shitdiggers" en "meelopers" weer lekker overheen kunnen vallen en zo ook weer aan hun trekken komen (en ik herken best wel iets). Wat vervolgens weer resulteert in cynisme, sarcasme, ordinaire
scheldpartijen etc. etc.
Vooropgesteld dat ik je poging ten zeerste waardeer hoop ik dat je dit de volgende keer niet ten koste laat gaan van je koffie. Zeker niet als het die van "Gajus en Frunnik" betreft, is het niet waard.
Groet,

John
Willem Barnas

01-03-2003 22:13

Nou John,

Ja, je hebt helemaal gelijk als je zegt dat m'n posting een smeltend blok ijs in de poolzee is, maar eens vaart die boot erop...... Het is toch eigenlijk jammer dat een heleboel mensen niet inzien dat je op eigen houtje zoveel meer lol en voldoening beleeft aan dat achterlijke gekarper van ons. Vandaar dat "....Lekker makkelijk...", in m'n eerste posting in eerdergenoemde topic.

Dat ragbakkie van de Aldi is anders ook best te pruimen, zeker met een Drum erbij.

Groeten uit het rustige noorden,
Willem
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

01-03-2003 22:36

Bravo Willem..

Maar ik zal toch nu nie bij die campingpeppen horen, hoop ik toch.
Ik sta nog wel eens in Frankrijk op een camping, zie je.
Vrouw en kids vermaken zich daar namelijk ook prima, en weet je?
Soms ben ik daar als enige karpervisser aan een meer van 125 hectare, nix peppies, nix hoerenlopers en dat houwen we graag zo, nix info dus!

En John,
Gajus en Frunnik heette het nog rond WO 2, tegenwoordig is het Anus en Frunnik, hihi!

sportieve groeten Henk
Gebruikersavatar
Bas Goorhuis
Berichten: 260
Lid geworden op: 27-10-2002 02:00
Locatie: Twente

01-03-2003 22:38

ik kan het me goed voorstellen wat je bedoeld. ik kan het wel snappen dat er wat per mail heen en weer gaat, dat is te doen, als iemand bv uit de buurt komt van waar je vist/woont/wildt gaan vissen.
Willem Barnas

01-03-2003 22:47

Ha Bas,

Goeie! Wat je bijvoorbeeld ook kunt doen is even bij "Het seizoen van...", kijken en daar iemand uitpikken die in de buurt/regio woont van 'het' water waar jouw oog op gevallen is. Die persoon zou je dan via e-mail of prive-bericht persoonlijk kunnen benaderen. Dit werkt vaak beter (!-?) en je gooit de boel niet te grabbel, waar je uiteindelijk mogelijk je eigen glazen mee inknettert........

Okee, dit hele gebeuren is natuurlijk maar een klein 'onderdeel van', maar maken we het zo uiteindelijk niet voor iedereen wat aangenamer?

Het is maar een idee!
WB :wink:
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

01-03-2003 23:01

Willem,

Volgens mij heb ik dat helemaal niet gezegd, maar heb ik wel gelijk. Net als jij gelijk hebt met je stelling. Maar als je denkt dat er een reden is om mij uit te leggen wat je bedoelde met je "reply" op de "Morra-topic begeef je je toch weer op glad ijs jongeman. Want ik snapte heus wel dat je bedoelde dat het makkelijk vissen is op zo'n groot water. :smile:

Henk,

Had jij het niet te druk om met dit soort wijsheid te komen? Nog wel bij "Eye Wish" geweest vandaag, of hadden ze de profieltegels uit het trottoir gelicht. :eek:
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

02-03-2003 01:49

Willem,

Mij zegen Heb je!
Ik vind soms ook dat hier te makkelijk naar
informatie word gevraagd. Maar soms kan ik
het wel begrijpen, maar denk eens aan de
mensen die het water bevissen, en laat eens
een E-mail achter veel meer kans dat iemand
wat loslaat!

Groetjes Benny
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

02-03-2003 01:52

Ook al is het makkelijk vissen op zo,n
groot water, maar toch moet je er tijd aan
besteden, wat logischc is....!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-03-2003 10:16

Heren,

Onlangs kwam ik bij het surfen op een Scandinavische karpersite. Daar werd ruimschoots informatie verstrekt over viswater in Europa. Ook Nederland was daarbij. Bij de info over redelijk wat viswater alhier stond direct de link naar de Nederlandse site waar ze kennelijk de info vandaan hadden. Dat is dus wat er gebeurt met al de stekinfo op die wildgroei aan karpersites die enthousiastelingen, ter meerdere ere en glorie van de sport, op internet zetten. Bepaal zelf maar of je hier blij mee bent. Ook in verband met het gemak waarmee je hier een vergunning voor elk willekeurig water kunt krijgen. Het hoe en wat daarvan werd ook op die site uitgelegd.

Groeten, Kees
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

02-03-2003 12:36

we kunnen er allemaal iats aan doen...nl wat meer het mondje houden wat stekken/ wateren aangaat! tips geven kan altijd en elkaar helpen ook...maar wie word erhier betaald om visgids te spelen???

mvgmartijn
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

02-03-2003 12:46

Informatie hoor je langs het water te krijgen...... niet op het board!

Maar das al vaker vermeld, net zoals het vermelden van namen van wateren in combinatie met gewichten!!!
HansPeter van Ee

02-03-2003 14:35

Heren

De afgelopen jaren zijn er discussie's gevoerd op verschillende site's aangaande het verstrekken van specifieke informatie.
Helaas zijn de luie karpervissers ver in de meerderheid, iets wat eigenlijk allang duidelijk is geworden door de boilie-boom.

Sinds het zelfhaaksysteem en de boilie is het velen al makkelijker gemaakt, zij vinden echter dat zij recht hebben op alle informatie die men weet.
Verstrek daarom nooit zomaar informatie noem nimmer de naam van een water laat staan het gewicht van de vissen.
Of begrijpt men nu nog steeds niet dat er teveel kwaadwillende langs de waterkant lopen.

Nu zijn er organistaie's die zeggen dat zij de ellende binnen de karpersport bestrijden.
Wat men echter constant doet is het achter de feiten aanlopen.
Zo kon men onlangs weer trots melden dat men honderden meters staande wand heeft verwijderd van het G-meer.
Leuk succes, voor vele vissen en vogels was het echter te laat.
Hetzelfde met de smokkelaars van karper naar Engeland, ze boeken succes maar voor de vis is het altijd te laat.
Is het de heren die tijd inversteren in het bestrijden van dit soort misdaden nog steeds niet duidelijk dat men dit soort problemen bij de wortel hoort aan te pakken ?

Het wereldje is ziek, en de kiem van deze ziekte vind zijn oorsprong in het zelfde zieke wereldje.

met hoofdschuddende groet

HPE
Anton Langbroek
Berichten: 66
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

02-03-2003 14:51

Willem,

Als je de topic nog eens goed doorgelezen hebt, zoals je zegt. Dan vind ik het toch jammer dat je daar dan geen reaktie meer opgeeft. Ook jammer dat je niet de moeite neemt om op een prive bericht te reageren.
Voor de rest ben ik het voor een groot gedeelte met je eens. Als je vond dat er in die topic "lullig" werd gedaan wees dan specifiek.

Mvg A.
Willem Barnas

02-03-2003 15:00

Anton,

Geen reactie? Ik typ verdomme een heel verhaal en dan noem jij dat geen reactie, open er nog een topic over ook. Is deze reactie niet duidelijk genoeg? Is dit uberhaupt geen reactie? Ben ik niet duidelijk geweest door Erik een tip te sturen van twee-en-een-halve Word-pagina? Werd er niet lullig gedaan? Reageer ik niet op jou door deze stelling cq. topic te poneren/openen? Wat een moeite zeg, een prive-bericht. Het typen van bovenstaande kostte me meer moeite! Verklaar jij je maar eens nader!

Groeten,
WB

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem Barnas op 2003-03-02 15:06 ]</font>
Willem Barnas

02-03-2003 15:06

Anton,

Je hebt een prive-bericht.

WB
Anton Langbroek
Berichten: 66
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

02-03-2003 15:14

Willem,

Het ging me meer om het feit niet reageren in een topic met daarin een reaktie op elkaars woorden vandaar.

Het is in ieder geval duidelijk dat we elkaar begrijpen. (reaktie op prive bericht :smile: )

Mvg A.
Willem Barnas

02-03-2003 15:15

HPE,

Het klopt inderdaad, maar is het niet zo dat we nu met z'n allen bezig zijn de boel te corrigeren, is dat niet juist goed? Ik begrijp jouw gevoelens en reactie heel goed, hoe dacht je dat ik er soms tegenover stond? Ik wordt af en toe ook helemaal beroerd van alle ellende in deze 'sport', puur omdat het me heel veel doet en ik verschrikkelijk veel houd van deze mooie HOBBY. Het mooie vissen gaat naar de klote, de scherpe kantjes zijn eraf, de glans die telkens doffer wordt en de essentie die steeds dieper in de Franse klei zakt. Inderdaad heel erg zonde, maar moeten we het gewoon over ons heen laten komen? Dacht het dus even lekker niet he? Ieder kan zich op zijn eigen manier, verenigd of individueel inzetten voor een betere sfeer aan het water en in deze verdraaid gave bezigheid! Nogmaals, jij slaat de spijker waar ie geraakt moet worden, maar vergeet niet de goede bedoelingen van de mensen die vechten voor een betere visserij e.d. Soms is het vechten tegen de bierkaai, soms worden er successen behaald en dat is dan mooi, heel mooi. Laten we hiermee doorgaan!

Groeten uit het noorden,
Willem
Willem Barnas

02-03-2003 15:16

Okee Anton,

Zijn we toch weer waar we wezen willen. Oorlog kost geen moeite, vrede tegenwoordig wel en die moeite hebben we er graag voor over niet?!

Vang ze :wink:
Wb

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem Barnas op 2003-03-02 15:17 ]</font>
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-03-2003 15:31

Helaas komen zij die aan de zijlaan staan te roepen ook niet veel verder dan het signaleren van problemen. Mijn hoop ligt dus toch maar bij de georganiseerde karpervissers die zich er daadwerkelijk mee bezig houden. En in hoeverre die achter de feiten aanlopen valt nog te bezien.

Afgezien van de rotte appels die tegenwoordig overal wel te vinden zijn is het wereldje nou ook weer niet zo ziek.

Met evenzeer hoofdschuddende groet,

Kees
Willem Barnas

02-03-2003 15:40

Okee Kees,

Ik ben geen lid van de KSN, het VBK of een andere groepering, maar ruim wel regelmatig al die teringzooi van anderen op. Ook spreek ik weleens iemand aan als die er een rommel van maakt of met moordrigs zit te vissen e.d. Nu wil ik mezelf niet op de borst kloppen, maar zijn dit ook geen zaken die het allemaal wat leefbaarder (Zonder Emile dit keer) maken? Ik ben hier trouwens ook niet alleen mee bezig, er zijn er zat die dit doen, dus in je eentje aan de zijlijn bij een vriendschappelijke wedstrijd tussen KSN en VBK, sta je nou ook weer niet....Dit bedoelde ik met individuele inzet. Het is allemaal gewoon wat harder werken als je in je eentje bent, maar je bereikt weldegelijk wat! Of zal ik al die zakken afval maar weer leegstorten in het riet en voortaan maar gewoon doorlopen als ze zonder mat die hoge twintiger in de modder kieperen? Dit zijn toch verdorie ook zaken waar bijv. de KSN aan werkt, maar die ook individueel uitgevoerd kunnen en moeten worden?!

Groeten,
WB :wink:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem Barnas op 2003-03-02 15:42 ]</font>
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-03-2003 16:43

Heel goed Willem,

Juist dat jij dit doet, met nog vele anderen, maakt het verschil voor mij. Niet ongeneeslijk ziek dus, maar gewoon verbeterbaar. Wat betreft de KSN, deze kan niets als er geen goede wil is bij de karpervissers. En die goede wil is er bij velen. Ik ben wellicht een optimist, maar weiger om onze mooie hobby ziek te noemen. Maar er is wel wat te doen. De KSN kan meer betekenen als alle serieuze karpervissers lid worden. Helaas is dat nog niet het geval, wat in praktische zin inhoud dat de KSN ook zijn beperkingen heeft. Het is effectiever om je als goedwillende karpervissers te organiseren en samen te werken aan de verbeteringen. Wat nog niet inhoud dat je inspanning niet effectief zijn als je geen lid bent. Verre van dat.

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

02-03-2003 17:43

Willem, waarom haal je de KSN hier nu bij?
Willem Barnas

02-03-2003 18:42

Laurens,

Ik haal de KSN hierbij omdat het een organisatie is die Kees Ouwehand aanhaalde, voel je nou niet gelijk op je pik getrapt, ik zal je vertellen waarom. Ik citeer Kees even: "....Mijn hoop ligt dus toch maar bij de georganiseerde karpervissers die zich er daadwerkelijk mee bezig houden....". Ga mij nou niet vertellen dat dit karpervissers zijn die vroeger samen in de peuterspeelzaal zaten. Ik haal trouwens niet alleen de KSN erbij maar ook de VBK en wel omdat dit ebkele van de door Kees aangehaalde 'organisaties' zijn. Ik kan het ook niet helpen dat jij je als gezworen lid van zo'n 'organisatie' gelijk in je broek gezeken voelt. Misschien klinkt dit raar voor je, maar je moet niet gelijk denken dat als de KSN door een niet-KSN'er genoemd wordt, deze gelijk een negatieve tint krijgt! Ik ben trouwens lid geweest en weet dondersgoed wat het inhoudt en wat die KSN beweegt en dat zijn allemaal zaken waar ik grootendeels achter sta! Zo duidelijk, Laurens?

Alsjeblieft zeg, doe niet gelijk zo aangeschoten, we hebben het hier over iets heel anders trouwens! Enneh Jos, jij mag je wel eens wat duidelijker maken denk ik.

Groeten,
WB :wink:





<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem Barnas op 2003-03-02 18:58 ]</font>
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-03-2003 18:58

En dat kwam weer omdat Hans-Peter hier mee op de proppen kwam met "organisaties die zeggen dat zij de ellende binnen de karpersport bestrijden."

Maar even back to business,

Je moet gewoon wat voorzichtig zijn met informatie op internet. Er zijn veel meer karpervissers dan vroeger met de bijkomende expansiedrift. En het internet maakt alles veel toegankelijker dan ooit. Daar moeten we duidelijk nog mee leren omgaan. Karpervissers zijn daar niet uniek in. Bovendien, protectionisme is nog niet gelijk aan angst of egoïsme.

Groeten, Kees