In de topic: "Het Morrameer in Friesland" heb ik nogal wat losgemaakt en hierbij werd af en toe nogal lullig gedaan. Omdat dit board naar mijn idee niet opgezet is om elkaar in het hempie te zetten wil ik bij deze een nieuwe topic cq. stelling posten over het ergerlijke noemen van namen IN HET ALGEMEEN. In bovengenoemde discussie gaat het om een water in Friesland, dus mijn interesse was gelijk gewekt, vandaar dat ik refereer aan deze specifieke topic.
Graag zou ik ter afsluiting van deze 'discussie' nog het een en ander uit willen leggen. Ik heb ruimschoots de tijd genomen om alles nog eens door te lezen en een finale reactie te plaatsen, dus als jullie zo vriendelijk zouden willen zijn om dit even in een paar minuten door te lezen, zou ik dat erg op prijs stellen. Maak je alsjeblieft niet druk om de afloop van dit hele gebeuren, want Erik heeft inmiddels via m'n e-mail gereageerd op m'n oproep en ik zal proberen hem een aantal richtlijnen te geven voor het vissen op dat machtige open water in het algemeen.
Waar gaat het nu om? Waar het mij -en waarschijnlijk vele anderen- om gaat is het feit dat er op dit board klakkeloos wordt gesmeten met namen van wateren en hun geheimen, dit alles en plein publique. Stel je het volgende eventjes voor: Je zit na een gigantische hoeveelheid zoek- en denkwerk op een zo goed als maagdelijk water lekker karpers te rammelen, er is niemand die je lastig valt, de natuur is ongeschonden en het is jouw geheim. Je hebt de tijd van je leven! Plotseling begint er op KWO een of andere collega -die toevallig vanmiddag langsfietste- de naam van dit watertje te brullen met de vraag of we effe willen vertellen wat er allemaal rondzwemt en hoe je er moet vissen. Toevallig zijn er enkele nitwits die de klok ook wel hebben horen luiden (...) en hem eventjes haarfijn uitleggen dat ze er zelf om bepaalde redenen niet vissen, maar wel weten dat er hele mooie karpers rondscharrelen, die toch wel de moeite waard en maagdelijk zijn.
Na een behoorlijk goeie sessie log je eens in op KWO en... Je schrikt je eigen helemaal de pleuris want daar staat het: "Het harig Vennetje". Jouw water, gedegradeerd tot hoer, een hoer die het de komende tijd waarschijnlijk druk gaat krijgen... Je baalt, vloekt en tiert. Heb je eindelijk na al die fucking moeite, tijd en geld een zo goed als, of zelfs volledig maagdelijk water gevonden (en daar zijn er nog maar heel weinig van) en dan gebeurt er dit... Zuur, heel erg zuur. Waarom?
Dit is een nationaal, wat, internationaal medium. Overal vandaan loggen mensen in, mensen die een mooi water willen met dikke karpers en er zitten er vast wel een paar tussen die in de buurt wonen en de zoete smaak al proeven.... Je ziet ze al komen, stationcar wordt uitgeladen (radio staat trouwens hard aan op 3FM), 'spulletjes' geinstalleerd en gevangen dat je aan de overkant zit te schudden onder je pluutje.
De 'nieuwen' zijn na afloop zo enthousiast als een kind op weg naar de dierentuin en natuurlijk kunnen Henkie Bakker en Jan Doedel hun mond niet houden (wie eigenlijk wel?) en vertellen bij thuiskomst in geuren en kleuren de boeiende verhalen aan hun 'vismaten'. En nu gaat het hard, heel hard, want Henkie Bakker vertelde Keesje Kutkop dat ie zus en zo had zitten scheuren op een vette plas. Keesje vist nooit alleen en trekt een vismaat over de streep. Nu is het heel toevallig zo (en dit zul je altijd zien mensen) dat Keesje Kutkop het niet zo nauw neemt met de regels -waaraan jij je uit oogpunt van een lange-termijn-aanpak en respect voor natuur en wet- netjes houdt, dus: Rietkragen worden platgewalst, de lege blikken mais gaan half-opengedraaid (levensgevaarlijk voor wild trouwens!!!) hup, de bosjes in en tot overmaat vangt Keesje ook nog een dikke, maagdelijke vis, die ie even lekker laat stuiteren.... De hel is compleet. Veel te compleet, want -en dit bedoelde ik met: "....HUIDIGE KARPERWERELD....".- iedereen vist tegenwoordig op karper, iedereen wil goud, nee, platina. Er wordt geluld als een stel ouwe wijven bij de kapper en binnen no-time zit het hele "Harig Vennetje" vol met de meest doorgefokte campingpeppen die de boel natuurlijk lekker op z'n kop zetten.
Na de nodige bekeuringen, afvalhopen en andere ellende is de beheerder cq. eigenaar het kots- en kotsbeu en timmert met een paar flinke tikken een bordje op een in de grond gemepte paal:
"Verboden te vissen" of iets in die trant....
Is dat effe jammer zeg. Nee, niet alleen voor jou, maar voor vele andere KARPERVISSERS met een juiste inslag en benadering. Het is het zoveelste water dat verneukt wordt en waar de huidige menthaliteit voet aan wal weet te krijgen. Het is vooral ook jammer dat dit gebeurt is doordat een of andere onverlaat (Erik, vat dit niet te persoonlijk op joh) met namen gaat lopen gooien alsof het rotte eieren zijn. Jammer hoor, heel jammer ook voor diegene die er zo geil naar vraagt, want hij had er beter z'n bek over kunnen houden, het beter zelf uit kunnen zoeken en er vervolgens heel veel van kunnen leren. Ook had ie dan alleen nog maar 'opgescheept' gezeten met jou - de ontdekker!- en waarschijnlijk waren dit twee handen op een buik geweest, lekker rustig toch, twee man in plaats van de eerste de beste groep hoerenlopers?
Okee, dit staat natuurlijk allemaal heel mooi en het is geschreven met een flinke korrel zout door m'n inmiddels kouwe koffie, maar hopelijk is de strekking een beetje duidelijk. Uit eigen ervaring kan ik jullie met een vette knipoog zeggen dat er niets zo mooi is als het zelf-doen, het allemaal zelf uitzoeken en -denken. Man, wat haal je daar uiteindelijk een voldoening en genot uit. Je hebt het verdomme toch maar even in je eentje geflikt! Goed, het heeft je een paar bulten en schrammen gekost, maar je bent er gekomen, op eigen kracht! Dit is karperen, vissend leren of zo u wilt lerend vissen en dat kan maar op een manier: Je eigen manier, zonder al die halfslachtige voorzetjes van slechte middenvelders of kreupele rechtsbacks.
Resume: Kunnen we nu alsjeblieft kappen met dat smijten met namen op dit board? Kunnen we ook alsjeblieft wat beter omgaan met cynisme en sarcasme en niet gelijk met modder, nou vooruit, kots, kak en pis gaan smijten en iedereen maar uitmaken voor alles wat mooi en lelijk is? Wil je dan toch aan algemene info komen v.w.b. het bevissen van diverse watertypes, open dan eens een topic met bijvoorbeeld de titel:
"Vissen op maagdelijke, grote meren." of "Hoe ga ik om met zeer sluwe, oude karpers op diepe zandgaten?". Kijk! Je noemt geen namen, zit niemand in het vaarwater en veroorzaakt bij even zo weinig mensen irritaties, maar je komt wel aan die tips die je toch wel wilt hebben! Er is zo ongelofelijk veel kennis over o.a. aanpak/tactiek op dit board aanwezig, maar heel weinig mensen kennen dat ene watertje waar jij je zinnen op hebt gezet.... Capice? Wees dus slim en doe het zo, je komt nu aan veel en veel meer bruikbare info!
Hopelijk heb ik hier nu eindelijk duidelijk gemaakt waarom ik me -in de aan het begin van dit hele lulverhaal genoemde topic- zo ergerde aan het lopen gooien met namen..... Begrijp me goed, ik spreek voor mezelf, dwing niemand een gedachte op, maar verklaar me enkel nader. Denk er van wat je er van denken wilt, maar vergeet niet dat je met de meest simpele manier weinig begrip, waardering en handige tips oogst!
Mensen, vang ze

Willem Barnas