Meers.....

kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

08-06-2010 21:50

Lees eens wat je typt, denk eens na...

Ohja...
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

08-06-2010 22:14

:D :D :D is goede kevin ....
breek me de slurf niet open
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

09-06-2010 06:21

Peter Broers schreef:Waarom altijd die pool de schuld geven? Die gasten werken keihard en ja ze lusten graag een pilske....


En waarschijnlijk schrijven ze inmiddels beter de Nederlandse taal dan de heer Lemmens.. 8)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
K. van den Herik

09-06-2010 07:05

dialect is al niet om aan te horen, om te lezen is helemaal kut.


Voel je eigen eens niet zo aangevallen, klein lontje? Weinig gevoel eigenwaarde?


Als een vis zich al 3 keer in korte tijd laat vangen op een zelfde aas, wordt de kans op vergiftigen alleen maar groter. Het vergiftigen kan wel eens geheel per ongeluk gebeuren. Leververvetting, gebrek aan bepaalde voedingsstoffen. Te hoge eiwit concentraties, zeker in de winter binnen gekregen.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

09-06-2010 10:47

Ik las al iets over 150kg per jaar door 1 visser. En ik weet dat het er niet bepaald 1 visser is.

Zijn mensen met overgewicht gezond? Maar de karper moet wel zo zwaar mogelijk zijn. Als het vette dier dan ook nog eens vaak op dezelfde hap wordt gevangen heb je bevestiging dat het gezond is.
Ik ken een dikke troela die je elke dag hamburgers kan voeren, ze blijft er maar van vreten. Dus die zijn ook gezond?

En nu vind ik dat ik er genoeg over heb gezegd.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

09-06-2010 11:19

Wat je ook probeert te zeggen Kev, Lemmens lult zichzelf toch wel in het gelijk..

Ik doe het wel ff voor hem:

"en trouwess, 150kg door zeg eventjus 7 maandentijd
waarin ju ook daadwerkelijk kunt voeruh is nie zo veel.
Ng geen 25kg per maand juh, en das geen kg per dag
dat ut voer erin ging"

8), neem dit niet al te serieus hoor..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Peter Broers
Berichten: 470
Lid geworden op: 31-05-2006 12:43

09-06-2010 13:35

kevin diederen schreef:Lees eens wat je typt, denk eens na...

Ohja...



U doelt hiermee op mijn bericht?

Hehe hap... hap... :wink:
Gebruikersavatar
rudy lemmens
Berichten: 45
Lid geworden op: 19-09-2009 19:43

09-06-2010 16:43

ik lul me inderdaad toch altijd in het gelijk :P
whahaha ga eens vissen man in plaats van het ruige forumheldje uit te hange :wink:
er sterven 10 vissen na de uitzetting, en het kan aan mijn bol liggen?????
IK GA HIER NIET EENS MEER OP IN!!
ik weet dat ik gelijk heb en wat jij er van vind kan me gestole worde :wink: :P
laterzzz 8) 8)
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

09-06-2010 19:06

Laots se gewuun mer moelhu die kriegen niks anges mit dan op dit forum swellhu.
Ich dink och dat t neet aan dieh bulke liek mehr ja .
En umdat in friesland gekringe dom lult hubbe se der mehr un erkendt taolke van gemak.
ich liek wehr dubbel hie.
der magen smaus.
Grus van der soeper ronnie.
breek me de slurf niet open
Etienne Joha 2
Berichten: 258
Lid geworden op: 12-06-2005 17:44
Locatie: Gulpen

09-06-2010 22:11

Hola.

Hier een Forum mietje!!! Hahaha.
Vis sterfte is nooit fijn. Punt.
Iedere sterfte is niet fijn, klein of grote vis.
Neemt niet weg, dat je dan nooit nieuwe vis moet uitzetten.
Enfin, begraaf de vissen maar goed, anders gaat het zo stinken!! :wink:
Zo ga morgen, maar lekker avondje Barbelen...... Ga voor een 70 -tiger...... :lol:
50-tigers, sta ik niet voor op...... :roll:

Gr. Een langs der Pool fietser
:D
carpangling rocks society sucks
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

09-06-2010 22:59

bie de peep of achter de stuw,water steeht wehr geht hoeger.
Ik ben er ook hoop dat je schepnet bij je heb.
kan je me weer helpen scheppen.
m,f,g der ronnie.
breek me de slurf niet open
K. van den Herik

10-06-2010 07:29

Ik, jij , wij weten nog helemaal niets. Ik, jij, wij weten alleen dat er overal in den lande karper dood gaat en dat de oorzaak niet bekend is.

naast karperuitzettingen hadden deze wateren nog iets gemeen: hengeldruk

Het is echter gemakkelijker eigen falen af te wenden op een ander.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

10-06-2010 12:26

Stop met uitzettingen en bekijk het dan eens. Stagneren de sterftes of komen deze ineens niet meer voor, mwah..

Ik zou er niet rouwig om zijn als ze die kweekrommel lekker bij de kwekers laten..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
K. van den Herik

10-06-2010 13:12

alle karpers in nl zijn kweekrommel, met hier en daar een beetje broed van kweekrommel..
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

11-06-2010 08:13

Tering, wat kun jij vervelend doordrukken zeg..

Met kweekrommel bedoel ik die spiegelhype die er nu aan de gang is. Neem aan zo'n slimmerik als jij wel begrijpt! Die onbegrijpelijk drang naar SKP heb ik in ieder geval nooit begrepen.. Hoewel, als je het interpreteert als StopKarperProjecten dan weer wel..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
K. van den Herik

11-06-2010 10:27

Het is gewoon kut als een ander op basis van argumenten/bewijzen gelijk heeft. Was er geen karper uitgezet was jij nu pingponger oid
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

11-06-2010 10:39

Jupz, of darter of wat dan ook, dan hadden er wel andere opties open gestaan

Maar goed joh, jij lijkt nog steeds niet te begrijpen dat ik het niet over de uitzettingen van vele jaren terug heb en waarvan we vissen terug mochten vangen totdat ze met die SKP-shit begonnen en de sterftes van mooie populaties die plassen al jaren bevolkten opkwamen.

SKP is in, maar is het wel nodig? Zeker als een water een goede populatie bevat kan ik niet begrijpen waarom er toch zo nodig van die bende moet bijkomen. Open watersystemen kan ik enigszins nog wel begrijpen, maar de gevolgen voor afgesloten wateren beginnen steeds duidelijk te worden. En toch blijven smijten met die rommel, want stel je voor dat het wat lastiger wordt om een vis te kunnen vangen. Of dat je het moet doen met geharnaste schubkarpers. Stel je voor...

On topic maar weer, laten we hopen dat een niet bij naam te noemen HV eens flink achter hun oren waar ze zo slecht mee luisteren krabben.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Frank Verstraaten
Berichten: 365
Lid geworden op: 10-01-2002 01:00
Locatie: Leiden

11-06-2010 12:29

Sven,
wat is in jouw ogen het verschil tussen de uitzettingen van bijvoorbeeld 30 jaar geleden op plassen en putjes en de recente uitzettingen. Uitzetting blijft toch uitzetting?
Op bijvoorbeeld de Klinkenbergerplas zaten er bij het oude bestand ook veel spiegels, die moeten ook een keer uitgezet zijn daar. Zelfde geldt voor de Sloterplas, ook een oud bestand van spiegels. Zonder die uitzettingen hadden we nu alleen maar schubkarpers of niks gevangen waarschijnlijk op afgesloten wateren.
Op sommige wateren gaat het inderdaad fout na een uitzetting, maar toch vind ik dat het moet gebeuren. De oude bestanden gaan een keer dood, zonder nieuwe uitzettingen houd je dan geen karper meer over. Het is in mijn ogen dus risico nemen of geen karper meer op lange termijn.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

11-06-2010 13:16

Destijds zwom er hoogstwaarschijnlijk zowat niks, althans dat denk ik. Werden toen volgegooid, in eerste instantie was het toch voor de consumptie? Zoveel kaas heb ik daar niet van gegeten hoor.

- Karpervissen stond nog in de kinderschoenen, men was in mijn optiek denk ik veel minder begaan met het geheel
- Bestanden waren destijds heel anders, dan niet eens aanwezig
- Men wist niet beter en er was veel minder bekend


Ik spreek nu eventjes uit ervaring:

Een jonge plas die nu een jaar of 12 oud is, waar de karper goed gedijt, bij tijd en wijle de voortplanting goed uitkomt (en waar zelfs spiegeltjes uit de kraamkamer komen), waar de vis nog volop in ontwikkeling is daar hoef je die bende toch niet in te gooien. Met het risico dat het huidige superontwikkelende bestand het loodje legt, alleen maar voor een paar egostrelers en hun k*tspiegeltjes?

Helaas denkt de HV er hier anders over, ze nemen niet eens de moeite om mijn mails te beantwoorden, te luisteren naar de mensen die er regelmatig komen en om foto's van de paai en de kinders te bekijken. Laat staan dat ze zelf bij de paai gaan kijken of eens een rondje gaan maken bij de mensen die er jaar in jaar uit al vissen vanaf het moment dat de plas nog maar de helft was en nog niet eens in een lijst met viswateen stond. Ben je dan te bekrompen of wat? Als het nodig is wordt het een ander verhaal, maar dan nog zou het in aantallen van een enkele tot een paar moeten gaan al naar gelang de watergrootte en het visbestand, maar hier praten ze over kilo's. Aanvullen is wat anders dan afvullen.

Ik kan me hier nodeloos over opwinden..

Als je dan toch wilt dat een viswater een goed nageslacht krijgt kan dat ook door karpers uit het water af te strijken, deze in isolatie van andere wateren op te laten groeien en een jaartje of 2 later weer de vrijheid terug te geven. Zo is dat in het verleden al een keer in een vroeg stadium van de bewuste plas gebeurd door de vissers zelf en dat heeft geen windeieren gelegd. Alleen wil de HV er niet aan om eens goed naar ons betoog te luisteren en denken ze waarschijnlijk dat ze met een visserijkundig onderzoek wel even in een gat van 30 hectare en 27m diep uit te vinden wat er zwemt. Dat konden ze destijds al niet eens in een parkvijver. Een enkele karper werd er gevangen, terwijl ik toch meer dan 65 verschillende vissen op foto had verzameld uit betreffende water.

Maar goed, zo dwaal ik weer af..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-06-2010 13:23

Sven,

We komen niet onder uitzettingen uit. Voortschreidend inzicht is dat visstandbeheerders de eigen situatie moeten inschatten en soms een terughoudend standpunt de voorkeur verdient. Praktisch voorbeeld is dat de uitzettingen op omvangrijk openbaar water zoals op het Amsterdamse boezemwater vrij risicoloos is, terwijl uitzettingen op een klein afgesloten water een risico geeft voor het aanwezige oorspronkelijke bestand. Mijn inziens zijn uitzettingen bedoeld om het aanwezige bestand aan te vullen binnen de ruimte die er is en niet om dressuur te doorbreken als de vangsten teruglopen. Soms is het aanwezige bestand door natuurlijke sterft zo uitgedund dat nieuwe uitzettingen noodzakelijk zijn.

Dus deels heb je gelijk, maar voorstaan dat er helemaal niks mag worden uitgezet is te kort door de bocht.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Frank Verstraaten
Berichten: 365
Lid geworden op: 10-01-2002 01:00
Locatie: Leiden

11-06-2010 13:42

Sven,

ben het met je eens dat op wateren waar natuurlijke voortplanting plaats heeft gevonden nieuwe uitzettingen inderdaad overbodig zijn. Niet alle wateren hebben echter de juiste omstandigheden voor een succesvolle voortplanting, hier kan een aanvulling met zowel schubkarpers als spiegelkarpers soms nodig zijn.

Verder jammer dat er op je mails naar hengelsportverenigingen over dit onderwerp gewoon niet gereageerd wordt. Ik vind het al top dat je uberhaupt de moeite neemt om dit aan te kaarten bij hengelsportverenigingen!

groet Frank
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

11-06-2010 14:47

Kees Ouwehand schreef:Sven,

We komen niet onder uitzettingen uit. Voortschreidend inzicht is dat visstandbeheerders de eigen situatie moeten inschatten en soms een terughoudend standpunt de voorkeur verdient. Praktisch voorbeeld is dat de uitzettingen op omvangrijk openbaar water zoals op het Amsterdamse boezemwater vrij risicoloos is, terwijl uitzettingen op een klein afgesloten water een risico geeft voor het aanwezige oorspronkelijke bestand. Mijn inziens zijn uitzettingen bedoeld om het aanwezige bestand aan te vullen binnen de ruimte die er is en niet om dressuur te doorbreken als de vangsten teruglopen. Soms is het aanwezige bestand door natuurlijke sterft zo uitgedund dat nieuwe uitzettingen noodzakelijk zijn.

Dus deels heb je gelijk, maar voorstaan dat er helemaal niks mag worden uitgezet is te kort door de bocht.

Groet, Kees



Ik heb ook eerder aangehaald, op openbare watersystemen zou het me in sommige gevallen nog niet eens zo erg lijken, om precies de redenen die je noemt. Totaal mee eens, ontken ik ook niet. Maar de plas waar ik het over heb in mijn betogen verdient in mijn ogen veel beter. De heren van de HV hebben geen flauw benul van wat er aan die plas speelt, aangezien alle vaste vissers daar (dus de 2-3x blankers en dan niet meer niet meegerekend) inmiddels eigenlijk wel tot mijn vriendenkring behoren en we tezamen een heel gedetailleerd overzicht hebben verzameld van wat er daar allemaal speelt.

Ik ben dit ook allemaal aan het bundelen tot een overzichtelijk geheel waarmee ik hopelijk kan aantonen dat de plannen die ze hebben totaal geen verband houden met verantwoord visstantbeheer. Maar als er op diverse contactpogingen van mij niet wordt gereageerd (terwijl ik weet dat er tenminste één iemand meekijkt zelfs hier op het board, P.S. waar blijft het antwoord? Vraag het eens aan R.B. of P.H.) en ik dan in een hengelsportzaak een gesprek opvang tussen een medewerker en een ander persoon over wat de plannen zijn dan zakt mij de broek van af. En probeer maar niet via hen dan er binnen te dringen, dat gaat je niet lukken.

Voor wat boezemwateren van poldersystemen betreft kan ik er dus wel enigszins wel inkomen, maar waarom zetten we niet eens een keer een zwik mooie hoge edelschubs uit? Ipv die spiegels zou ik dat dan ook niet erg vinden. Monitoring wordt lastiger, maar dat hoeft mijns inziens ook niet altijd. Wat is er mis met een mooi geproportioneerde schubkarpert?

Ik vis al tijden niet meer op ons boezemstelsel maar ik vond het van meet af aan elke keer weer een teleurstelling als er zo'n projecter bovenkwam. Heb ze nochtans ook nooit op de foto gezet..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
K. van den Herik

11-06-2010 14:48

Aanvullen is wat anders dan afvullen.


Hear hear.

Linge: in 5 jaar 4 keer 300 kilo. Ik dacht 900 vissen totaal op 300 ha water met 3 open verbindingen naar grote rivieren en op zeker 1 karper teruggevangen op de lek.

Zonder dat er sprake was van dressuur oid: aantal uren aanbeet rond de 15 uur. Aantal uur per vangst rond de 18 uur. FF uit mijn hoofd. Bij ons was 1 op de 6 vissen een project spiegel.

Doel was vissen tot 35 pond te kunnen vangen. Weet zeker dat dit gaat lukken.


Die plas van 12 jaar komen niet vanzelf karpers in. Durf zelfs het eigen kweek gedeelte te betwijfelen. Al gebleken dat dit skp koffebakspiegels van andere projecten waren.
Etienne Joha 2
Berichten: 258
Lid geworden op: 12-06-2005 17:44
Locatie: Gulpen

12-06-2010 10:55

Ben niet op de hoogte van Meers en de daar gedane uitzetting..... :roll:

Maar het bestuur zou erg witvis gericht zijn, aldus de Locals daar....... Dus wel galant dat ze dan karpertjes hebben uitgezet? Neem aan dat het niet hun (bestuur) bedoeling was om dit te doen om het oude bestand BEWUST om zeep te helpen???

Ik ben van mening dat er door natuurlijke sterfte en dus terugloop van karper in een water een uitzetting nodig kan zijn om er uberhaupt nog kaprer in te hebben zitten......

Weet dat in Limburg veel verenigingen hun vis in Duitsland halen, dat zullen andere soorten zijn dan de Valkenswaard spiegels (of welke karper er nu veel gekweekt wordt in Nederland neem ik aan?
(Ben geen expert mbt uitzettingen....)

Gr. Etienne
carpangling rocks society sucks