vis dieven op de zwaan!

ralf van den boom
Berichten: 18
Lid geworden op: 06-08-2008 15:48

06-08-2008 16:00

Zondag op maandag hebben er twee buitenlanders zitten vissen op de zwaan tot half 3 's middags.
Ik hoor je denken so what.
Ik hoorde het 's ochtends al maar 's avonds toen ik daar zelf was vertelde een visser dat hij een grijze patrol had gezien met twee man en 2 grote ( waarschijnlijk 60 liter) boxen in de auto zien staan. Ze gingen na zijn komst meteen weg in een grijze patrol met een kenteken uit engeland of polen. was niet goed leesbaar. Als iemand wat ziet of gezien heeft, bel het telefoon nummer op het bord van stichtse groenlanden.
HET ZAL NIET WEER GEBEUREN DAT ER ZO VISSEN VAN AF GAAN.
DAT TELT VOOR ELK WATER.
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

06-08-2008 16:59

Hoi Ralf,

Vanaf 2008 (per 1-1-2008) geldt voor al het viswater waarvan het visrecht wordt gehuurd door de 'Federatie van Hengelsportverenigingen in het Gooi en Eemland e.o.', dat:

"Het in bezit hebben of meenemen van karper of snoek is verboden. Gevangen karper of snoek dient onmiddelijk in hetzelfde water te worden teruggezet."

Deze vergunningsvoorwaarde staat (nog) niet in de Landelijke Lijst van Viswateren 2007-2008-2009, maar komt wel in de aanvullingslijst voor 2009 te staan. Tevens staat deze regel nu al in de aanvulluingslijst 2008 van het 'POS-viswaterboekje'.

De zwaan en de meeste andere terreinen in die regio, die door Stichtse Groenlanden worden gehuurd, zijn voor wat betreft het visrecht verhuurd aan de federatie. Daarmee is deze praktijk dus illegaal.

Het beste kun je bij een heterdaadje direct contact opnemen met het recreatieschap, en buiten kantooruren direct de politie of AID bellen.

Feit blijft dat het lastig is een heterdaad te hebben. Maar in het bezit hebben is dus ook verboden (incl bewaarzak).

groeten,

Robert
ralf van den boom
Berichten: 18
Lid geworden op: 06-08-2008 15:48

06-08-2008 18:19

he robert,
Het heterdaad betrappen is bij deze gasten niet zo'n probleem uit eindelijk.
Alleen de politie hoef je niet te bellen want die stonden voor 5 uur 's ochtends op die zelfde parkeerplaats aan het water te praten terwijl ze ook hadden kunnen controleren.
Gelukkig is er 1 motoragent (karpervisser) die wel bij de les is en het voor de vissers in de regio op neemt. Verder moet je het van de boa's hebben maar die zie je alleen overdag maar dat weet je zelf ook.
Maar inderdaad bellen is het beste.
De zwaan word nu in de gaten gehouden inclusief de eend, hollandse kade en bosweg.
groeten
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

06-08-2008 20:26

Het is toch wel simpel: stuur aan de verkeerde kant is Engels en stuur aan de goede kant is Pools...
Daarbij is het verre van waarschijnlijk dat Polen de moeite nemen om grote karpers mee te nemen vanwege de zeer geringe waarde daarvan in Polen. In Engeland zijn met name grote schubs wel heel veel geld waard.
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

06-08-2008 21:24

Aart ;

jij blijft cool he !!!!


Wel n goeie over dat stuur :P :P :P :P


Is Aart zo beperkt of is de rest zo slim .


Gr :wink:
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

06-08-2008 23:46

Aart,

Is dat als je erin zit, of als je ervoor staat.

Dat zeg je er dan weer niet bij he!

gr. Frank
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

06-08-2008 23:49

Koekie ;


Jij heb toch zn Bean mobiel met los stuur of niet ????


en zn hang slot er aan :D :D :D
Gebruikersavatar
Omar Maxim Bogerd
Berichten: 232
Lid geworden op: 16-04-2006 21:12
Locatie: Houten
Contacteer:

07-08-2008 07:29

Ralf,
Ik ben zo vrij geweest om deze melding van visstroperij onverkort door te mailen naar de collega-BOA's van Recreatie Midden Nederland. De melding ligt nu op de juiste plaats.
Verzoek aan allen: noteer zo mogelijk exact tijdstip, automerk, kleur en kenteken wanneer je getuige bent van stroperij.
Groet, Omar.
Geloven is mooi, controleren is beter.
ralf van den boom
Berichten: 18
Lid geworden op: 06-08-2008 15:48

07-08-2008 08:08

Bedankt Omar, daar hebben we wat aan.
Beste Aart denk je echt dat een pool vis wil verkopen????
Die eten ze net als de spiegel projectjes in woerden en misschien wel de grote schub van de zwaan of verkopen ze op de zwarte markt. Bv het weekend in Vleuten, heb daar al eens schubkarpertjes zien liggen.
Van die auto zal ik eens na vragen
andy bakker
Berichten: 19
Lid geworden op: 05-08-2008 09:02
Locatie: eerbeek

07-08-2008 08:44

in polen leverd een dikke vis een paar honderd euro op,
als je een grote karper boven de 25 pond wilt kopen betaal je zoon 1000,- euro,
en die vissen komen ergens vandaan uit onze wateren.
iemand die een betaal water bezit of hsv die vis op koopt komt toch vaak in dat zulk landen terecht en de vis komt weer terug naar zijn vaderland.
als je een stel polen aan je vis water ziet met een bak waar maar een vis in past en een beetje rond loopt teloeren meld dit.
als ze zo door gaan kunnen wij onze hobby of voor velen hun leven niet meer door zetten en dat zou zonden zij.

visstroperij meldpunt
045-5466222
24 uur per dag
sla dit nummer op in je telefoon komt altijd een keer van pas en je hoeft niet eerst naar huis om dit nummer op tezoeken dan is het kwaad al geschiet.
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

07-08-2008 09:04

Frank van Amerongen schreef:Aart,

Is dat als je erin zit, of als je ervoor staat.

Dat zeg je er dan weer niet bij he!

gr. Frank


Bij zoiets geldt het altijd als je achter de auto staat,of er dus in zit :wink:
Gebruikersavatar
Remi Drijver
Berichten: 19
Lid geworden op: 05-08-2008 18:43

07-08-2008 09:13

nee die polen eten die karpers. Toevallig is er bij een vriend van me een keer een pool komen kijken toen hij er 1 aan het drillen was. toen hij hem had geland wilde hij eerst op de foto, en daarna wilde hij hem opeten.
Hij werd boos dat we hem hadden terug gezet.
Dus ik denk dat ze de vissen opeten.

mvg
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-08-2008 09:47

Net als bij ons jaren geleden is het opeten van de vangst in de Oostbloklanden heel gebruikelijk en haast vanzelfsprekend. Polen heeft geen privéwater circuit waar karpervissers de waarde van een grote karper opdrijven zoals Engeland. Gezien de economische situatie in Polen lijkt mij een marktwaarde van 1000 euro voor een karper van 25 pond wat ver gezocht. Verder sluit ik mij aan bij het noteren van kentekens en melding maken van dit soort incidenten. Dat is de enige manier om het terug te dringen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

07-08-2008 10:11

Of vis nu door Polen wordt opgegeten of naar Engeland verdwijnen zou zijn; het is verboden karper mee te nemen of in het bezit te hebben aan de viswateren van de Federatie Gooi en Eemland e.o., voor zover deze in de Landelijke Lijst van Viswateren staan vermeld (pag. 116 t/m 121). Dit geldt als een overtreding van de vergunningsvoorwaarden. Als je een vergunningsvoorwaarde (is een aanvullende regel op de visserijwet) overtreedt, dan staat dat gelijk aan HET VISSEN ZONDER SCHRIFTELIJKE TOESTEMMING oftewel een boete van 90 euro. Ook al heb je wel een VISpas. Het gaat dus om 90 euro (of je nu 1 of 10 karpers in je achterbak hebt liggen).

Hieronder een handige link:
http://www.sportvisserijnederland.nl/vi ... sstroperij

045-5466230 is dus het directe nummer van de Algemene Inspectiedienst en hét nummer om direct naar te bellen in geval van visstroperij.
Ik zie dat het meldformulier van de AID op dit moment niet werkt, maar zoals wel vaker geldt: de beller = sneller.

In het verleden hebben er aan de zwaan overigens regelmatig allerminst zeer verdachte 'karpervissers' (incl Polen) rondgelopen/gevist.
De karper is nu eenmaal een vis met hoge individuele waarde als sportvis, dus zeker op de kleinere, dunbezette wateren als de zwaan is een bestand gauw uitgedund zodra er vis wordt gestolen/meegenomen. Op dit soort water hoef je ook niets van natuurlijke voortplanting te verwachten.

Hieronder de site van Recreatie Midden Nederland (de terreinbeheerder van o.a. de zwaan):
http://www.recreatiemiddennederland.nl/
http://www.recreatiemiddennederland.nl/contact.html voor de contactgegevens.

Recreatie Midden Nederland is een overheidsorgaan dat het beheer van de recreatieterreinen uitvoert voor de gemeenten en Provincie Utrecht. Zij hebben BOA's in dienst, die dagelijks de terreinen controleren. Bij een vermoeden dat er karper (of andere vis op illegale wijze) wordt gestroopt op de zwaan, maar ook eend, bsodijk, donkereindse bos, grutto etc etc, dan zou je direct naar Recreatie Midden Nederland kunnen bellen en kunnen vragen of er BOA's met dienst een kijkje kunnen nemen. Daarnaast is idd altijd de politie bellen nog een optie.

Groeten,

Robert
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

07-08-2008 10:13

aanvullend op bovenstaand bericht: altijd het nummerbord en type auto (model en kleur) proberen te onthouden/op te schrijven.
Gebruikersavatar
Omar Maxim Bogerd
Berichten: 232
Lid geworden op: 16-04-2006 21:12
Locatie: Houten
Contacteer:

07-08-2008 10:45

Inderdaad: feitcode H645a (vissen in strijd met de vergunningbepalingen staat gelijk aan vissen zonder schriftelijke toestemming). Echter indien iemand een flink aantal vissen (b.v. karper) onder zich heeft zou die ook kunnen worden aangepakt op grond van de Wet Economische Delicten. Dat betekent in de praktijk: aanhouding en in beslagname van de vis, alle aanwezige vistuigen en al het materieel dat voor het plegen van het delict gebruikt is. Denk aan landingsnet rodpods, shelters/paraplu's, maar ook bijvoorbeeld de gebruikte auto's! Het is vervolgens aan de Officier van Justitie om de strafmaat te bepalen en of het inbeslaggenomen materiaal verbeurd wordt verklaard.

N.B. Het stelen van vis (behalve uit je tuinvijver of aquarium) uit viswater is onmogelijk. Eenmaal uitgezette vis is niemands eigendom ("res nullius") en kan derhalve ook niet gestolen worden (hoewel het voor een visrechthebbende of een sportvisser wel zo voelt natuurlijk!).
Geloven is mooi, controleren is beter.
K. van den Herik

07-08-2008 11:19

res huppeldepupius is ingegeven door het feit, dat niet na te gaan is wat nu welke vis en van wie is.

Ga maar vanuit, dat ik, ingeval van diefstal van een spiegelkarper van ons project, voor laat komen. Ik kan bewijzen middels foto's dat de vis door de hsv is gekocht en uitgezet in een bepaald water.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Omar Maxim Bogerd
Berichten: 232
Lid geworden op: 16-04-2006 21:12
Locatie: Houten
Contacteer:

07-08-2008 11:31

Klaas,
Dan wens ik je veel succes. Feit blijft dat vanaf het moment dat de vis is uitgezet hij/zij geen eigenaar meer heeft. Ach, gelukkig zijn er genoeg juridische middelen over om dit soort onverlaten wel aan te kunnen pakken. :wink:
Geloven is mooi, controleren is beter.
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

07-08-2008 12:05

Omar,

Ik ben benieuwd waarop je baseert dat de Wet Economische Delicten hierop (het meenemen/ in bezit hebben van karper ten strijde met de vergunningsvoorwaarden) van toepassing is. Want art. 1 wet economische delicten geeft aan dat alleen 3, 3A, 4, 5 en 9 als economisch delict gelden. En daar valt het meenemen van vis uit binnenwater niet onder.
Je hebt het over "een flink aantal vissen", waarbij een economisch delict in werking treedt. Heb je in jurisprudentie kunnen zien waar de grens is gesteld op basis van een bedrag? Ik hoor het graag van je Omar.

Overigens, bij het 'vissen zonder schriftelijke toestemming' (dus ook met VISpas maar door vergunningsvoorwaarden te overtreden door bijv. het meenemen van karper waar dat niet is toegestaan) is in feite inbeslagname van spullen ook al mogelijk.

Dan heb je nog de wet over dierenkwelling: de Gezondheids- en Welzijnswet Dieren. Op grond van deze wet zou je het meenemen van vis (zeker als dit voor consumptie is) in behoorlijke mate onder dierenkwelling kunnen laten vallen. Dat stelt de officier vast welk boetebedrag.

Overigens is het denk ik wel even goed om onderscheid te maken tussen de AID en lokale boa's en politie. Bij het inschakelen van de AID (Algemene Inspectiedienst) moet je echt denken aan grootschalige visstroperij met netten en bijvoorbeeld 'staand want'. Het meenemen van met de hengel gevangen karper waar dat niet mag, is meer iets om in eerste instantie te melden bij de terreinbeherende instantie (dit kan de gemeente zijn en dan bel je de politie, maar ook een recreatieschap met eigen boa's.).

Omar, je zou ook eens conact op kunnen nemen met mijn collega Frans Boonstra (jurist bij Sportvisserij Nederland): boonstra@sportvisserijnederland.nl

Gr,

Robert
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

07-08-2008 12:17

Ik wil hier nog één ding over kwijt. Mocht iemand ooit een Engelse auto of 'van' zien waar zeer waarschijnlijk grote karper in wordt vervoerd dan hoor ik dat graag onmiddellijk. Wij hebben nog steeds zodanige contacten met de Engelse Cefas, douane etc. dat zo'n auto of busje in ieder geval staande wordt gehouden en doorzocht zodra hij Engeland weer binnenkomt.
Vervoer van levende vis is vrij in heel Europa, behalve naar Engeland. In Engeland gelden daarvoor zeer strenge voorwaarden en zijn ook de boetes daarvoor torenhoog.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-08-2008 12:46

Ja, ja, dierenkwelling. :roll:
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Omar Maxim Bogerd
Berichten: 232
Lid geworden op: 16-04-2006 21:12
Locatie: Houten
Contacteer:

07-08-2008 12:54

Robert,
Ik denk dan met name aan artikel 3a van de Visserijwet. Op het moment dat er een behoorlijke hoeveelheid vis wordt ontrokken uit een water is het aannemelijk dat dit met enig winstoogmerk gebeurd. Het is aan het Openbaar Ministerie om te oordelen over de haalbaarheid van zo'n zaak.

Jouw mening dat artikel 36 lid 1 (dierenkwelling) van de Gezondheid- en Welzijnswet voor Dieren van toepassing zou kunnen zijn deel ik niet. Dat zou alleen aan de orde zijn indien de toegepaste vangstmethode of de wijze van het bewaren en/of het vervoer van de vissen zonder redelijk doel of met overschrijding van hetgeen ter bereiking van zodanig doel toelaatbaar is, bij de dieren pijn of letsel zou veroorzaken dan wel de gezondheid of het welzijn van de dieren zou benadelen.
Geloven is mooi, controleren is beter.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-08-2008 13:17

Er wordt met smart gewacht op een veroordeling wegens een economisch delict dan wordt het pas echt gezellig ook bij snoekbaarsstroperij, kostenvergoedingen, belastingen en noem maar op.
Alleen is het erg lastig om een eigenaar aan te wijzen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

07-08-2008 13:43

Omar, maar wat is dan een 'behoorlijke hoeveelheid vis'? Mag een BOA dat zelf inschatten of is er een richtlijn in aantal kg's of een richtinggevend bedrag voor? En als het onder de Visserijwet valten niet onder de Wet Economische Delicten, kan het toch nooit als economisch delict worden aangemerkt?

Dit alles even los van het feit dat je dan nog een dubbele heterdaad nodig hebt ook. Hoe toon je bijv. aan dat een restaurant vis van 'sportvissers' (bijv smoekbaars, zeebaars, paling) heeft gekocht, dat is nogal een lastige. Evenals de bewijslast.

Toch, zoals Klaas aangeeft, zou een 'proefproces' in dit soort zaken interessant kunnen zijn, dit ook mbt het al dan niet schade toebrengen aan de 'eigenaar' voor zover daar van kan worden gesproken, gezien de 'res nullius'.

Kortom, in geval er kleine hoeveelheden karper worden meegenomen (ongeacht of dit voor eigen consumptie is of voor bijv. het overplaatsen naar een ander water) en deze met de hengel zijn gevangen, is een boete van 90 euro in 9 van de 10 gevallen de hoogst op te leggen sanctie. En daarop voortbordurend zou inbeslagname kunne plaatsvinden.

gr,

Robert
Gebruikersavatar
Omar Maxim Bogerd
Berichten: 232
Lid geworden op: 16-04-2006 21:12
Locatie: Houten
Contacteer:

07-08-2008 14:01

Robert,
Artikel 1 lid 4 van de W.E.D. noemt overtreding van artikel 3a van de Visserijwet als economisch delict. Over de grens wanneer visstroperij een delict is in het kader van de W.E.D. zal ik vanavond even uitzoeken.
Geloven is mooi, controleren is beter.