vis dieven op de zwaan!

Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

07-08-2008 14:05

Super als je dat zou kunnen uitzoeken! Ben benieuwd.
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

07-08-2008 14:36

Omar,

Ik heb het nog even nagezocht:
Bij art. 3a van de Visserijwet gaat het echter alleen om verplichtingen die voortvloeien uit internationale verplichtingen zoals bijvoorbeeld de minimumaat voor zeevissen.

Een verbod van de visrechthebbende om vis mee te nemen is niet te herleiden tot overtreding van art. 3a van de Visserijwet 1963. Dus dan kom je er toch weer op terug dat het een vergunningsvoorwaarde is en geen Visserijwetsartikel. Privaatrechtelijk verhaal.

Gr,

Robert
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-08-2008 15:51

Bovendien zou het bedoeld zijn voor beroepsmatige visserij en niet voor sportvissers.
Vissen is een hobby, geen religie!
andy bakker
Berichten: 19
Lid geworden op: 05-08-2008 09:02
Locatie: eerbeek

09-08-2008 16:25

dat ze gegeten worden weet ik niet maar ik weet wel dat veel vissen in polen op de marktbelanden voor verkoop naar andere landen vraag in nederland maar is aan de eigenaren van betaal wateren waar hun hun vis van daan hebben dan komt zekker 60% uit het oostblok en die vis komt uit ons land.
Etienne Joha 2
Berichten: 258
Lid geworden op: 12-06-2005 17:44
Locatie: Gulpen

09-08-2008 16:56

Als wij de grote vissen al niet kunnen vangen, met al onze kennis.... Dan lukt het die Oost- Blokkers toch zeker niet...... :)
Wil ze eerst eens een grote karper zien vangen.....

zonder flauwekul, vis meenemen waar dat niet mag, meteen maatregelen nemen. Kentekens noteren, de goede/ juiste instanties bellen, etc.

Geen gras overlaten groeien.....

groeten een Maas- blanker :wink:
carpangling rocks society sucks
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

09-08-2008 19:06

Beste Andy, er zijn een aantal beroepsvissers die volledig visrecht hebben (b.v. sowieso al op het hele IJsselmeer). Op grond van hun rechten mogen zij dus ook karper vangen en verkopen of aan Nederlandse betaalwateren of aan marktkooplui voor consumptie.
ralf van den boom
Berichten: 18
Lid geworden op: 06-08-2008 15:48

09-08-2008 22:07

klopt aart zo komt het plassenhuis ook aan zijn vissen
andy bakker
Berichten: 19
Lid geworden op: 05-08-2008 09:02
Locatie: eerbeek

11-08-2008 15:32

ik was voor 3 weken geleden op een betaal water in veldhoven en die man heeft voor 9 maanden geleden een partij vis gekocht om op zijn water uit te zette en die kwamen allemaal uit polen het kan best zijn dan er ook vissers zijn in nederland die vis verkopen (vind ik niet kunnen) maar hij kwam op zoon manier aan zijn vis en dat had hij weer van andere mensen van eurocarpgroup als je bij eurocarpcroup betaal wateren kijkt zullen daar veel vissen uit het oost blok komen en dat gaat dan meestal over een aantal van 50 tot soms wel 200 karpers dus ik bedoel maar het maakt mij niet uit dat hun vissen kopen maar niet uit onze wateren als je iemand ziet maak er een melding van en iedere visser heeft wel een foto toestel bij zich maak een foto van het voertuig en plaats die op het forum als andere vissers die auto zien kunnen ze meteen bellen en worden ze gepakt aangezien de politie niet al te snel is. maar je zegt dat er mensen in nederland vissen verkopen aan betaal wateren dan zijn die lui toch net zo slecht als de polen en engelse hun mogen het mischien wel maar ik vind het een beetje onzin dat hun vissen vangen in een buurt vijver waar kinderen leren vissen hun vangen net zo goed de vis weg en dan maakt het verschil tussen pool of nederlander mij niet uit net zo slecht ik hoef ze niet tegen tekomen want die gaat het water in met spullen en al.
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

11-08-2008 16:27

ik liep al helemaal blauw aan... lastig lezen als je tussendoor niet mag ademhalen...

Foei... vissen stelen mag niet....
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

11-08-2008 21:12

:lol:
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-08-2008 08:42

Andy,

In Polen en andere Oostbloklanden zijn veel karperkwekers die met name voor de consumptie kweken. Men eet daar namelijk van oudsher karper. Uitzet van karpers betrokken van die Oostblok kwekers is al diverse malen gelinkt aan de uitbraak van ziektes. Het zijn doorgaans dragers van SVC. Die karpers kunnen ze dus beter daar houden en opeten. Zegt wel iets over jouw watertjes dat ze dit (inmiddels bekende) risico nemen. Er zijn verder goede alternatieve kwekers dichterbij. Een reis naar Polen en weer terug naar Veldhoven zoals je lijkt te suggereren is onzin. Overigens kunnen er wel volstrekt legaal gevangen karpers van beroepsvissers betrokken worden. Zolang deze rechten hebben valt daar weinig anders aan te doen dan adviseren ze niet aan te kopen. Dat heeft de KSN in het verleden gedaan en veel HSV'en hebben daar gehoor aan gegeven. De enkele commerciele wateren hebben zo hun eigen beweegredenen.

De behoefte in Engeland is grote karper, maar die uitvoer was aardig teruggenomen. Het is verboden en er wordt streng opgetreden. Niettemin komt het voor, met soms ingenieuze smokkelmethoden. Dus als je iets waarneemt, meldt dat dan. Ga verder niet de held uithangen. Dat helpt ons niet.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Omar Maxim Bogerd
Berichten: 232
Lid geworden op: 16-04-2006 21:12
Locatie: Houten
Contacteer:

15-08-2008 11:11

Robert & CS,

Het heeft even geduurd, maar uiteindelijk heb ik telefonisch informatie gekregen van de coördinator van de AID-West van het stroperijteam van het IJsselmeer. De Wet Economische Delicten (WED) is niet van toepassing op de binnenvisserij (wel op de kust- en zeevisserij). Wel ligt er een voorstel bij de Tweede Kamer om de WED zo aan te passen dat deze ook van toepassing wordt op de binnenvisserij. Het gaat hierbij echter om een wijziging van een formele wet en dat kan wel een jaar of twee vergen. Er kan tot die tijd slechts gesanctioneerd worden op grond van de Visserijwet 1963.

M.a.w. Robert en Douwe hadden gelijk (ik dus niet :( ).

N.B. Sinds vorige week zijn de handhavers van Recreatie Midden Nederland extra aan het controleren op hun plassen in het westelijk weidegebied.
Geloven is mooi, controleren is beter.
kile brinkman
Berichten: 47
Lid geworden op: 05-03-2007 13:57
Locatie: utrecht

15-08-2008 14:16

welke plassen vallen daaronder dan? Het westelijk weide gebied zegt mij namelijk niet zoveel.
groet,
Kile
Gebruikersavatar
Omar Maxim Bogerd
Berichten: 232
Lid geworden op: 16-04-2006 21:12
Locatie: Houten
Contacteer:

15-08-2008 17:48

Water op terreinen beheerd door RMN in westelijk weidegbied: De Zwaan, Donkereindsebos, Grutto, Oortjespad (Eend), Bosdijk, Oukopersdijk, Nedereindseplas, Heinoomsvaart en Strijkviertel.
Geloven is mooi, controleren is beter.
Gebruikersavatar
Patrick Visser
Berichten: 546
Lid geworden op: 26-11-2007 16:22
Locatie: Hoorn (the netherlands)

17-08-2008 11:19

Is een meeneemverbod niet landelijk geregeld? En hoe kan je dat wel regelen, bij wie moet je daarvoor zijn? Je visvereniging? Want in dat geval is het hier hopeloze zaak (vereniging wil nergens aan), er word hier wat meegenomen en versleept het is te achterlijk voor woorden. Meeneemverbod zou wel kunnen helpen. Tis jammer dat er te weinig actie in deze omgeving word ondernomen jegens de slepers.
geel he
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

17-08-2008 19:16

De visrechthebbende, danwel vergunningverlenende instantie stelt de regeltjes op voor het betreffende viswater. Meestal dus een HSV. Bezoek eens een jaarvergadering of schrijf, liefst ondersteund door wat gelijkgestemden, een brief naar het bestuur van je HSV.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
justin de jong
Berichten: 18
Lid geworden op: 19-09-2007 17:52
Locatie: ijmuiden

18-08-2008 06:15

hoi

hier in de gemeente velsen is het ook al raak die gasten vissen alles leeg karper brasem en zelfs snoek.
in een park hebben ze zelfs strik netten geplaatst die werd gevonden door een lid van hsv met een paar 100 dode karpers erin dit is toch te gek voor woorden een mee neem verbod op karper en snoek zou wel opze plaats zijn .
red de laat
Berichten: 126
Lid geworden op: 15-07-2008 14:41
Locatie: moergestel

18-08-2008 10:46

Aart Lokhorst schreef:Daarbij is het verre van waarschijnlijk dat Polen de moeite nemen om grote karpers mee te nemen vanwege de zeer geringe waarde daarvan in Polen.


ik heb het ook gehoord dat het bij ons in de buurt gebeurt .
ze hebben laatst 7 polen opgepakt omdat die tog karper mee zouden nemen naar huis dat is ze gelukkig niet gelukt maar het had niet alles geschilt .
dat wil dus zegen dat ze het wel degelijk mee nemen is het niet om te verkopen dan is het wel om zelf te eten .
als groen staat voor onervaren.... en links voor onhandig.... waar staat groenlinks dan voor ?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

18-08-2008 11:31

Dat wordt ook niet betwist.

Alleen worden er niet specifiek grote karpers gevangen om die over te zetten op een commercieel water.

Opgepakt lijkt mij een erg groot woord. Voor het meenemen van met de hengel gevangen vis staat een boete van maximaal 90 euro. Of er is met netten gevist, dan is het stropen en dat is een misdrijf.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

18-08-2008 20:20

Niet helemaal Kees,maar wel een duurder vergrijp.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

18-08-2008 20:41

Geen idee hoor, maar kan oplopen naar gelang het vergrijp volgens mij:

Artikel 315.

1. Met gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft:
1. stroperij gepleegd met behulp van vaartuigen, wagens, trek- of lastdieren
2. stroperij gepleegd onder een of meer der in artikel 311, eerste lid, onder 2º-5º, vermelde omstandigheden.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

19-08-2008 09:58

Ja, maar kijk nu eerst eens in het Wetboek van Strafrecht wat onder stroperij wordt verstaan.
Het gaat dan om iets heel anders namelijk. Geen wild- of visstroperij, maar het stelen van te veld staand gewas.

groet,
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Janssens Frank
Berichten: 3
Lid geworden op: 20-07-2008 21:59

28-08-2008 23:31

Niet alleen op de zwarte markt in Vleuten, maar ook op de Markt in Utrecht heb ik al eens schubkarpertjes zien liggen, bij een of andere visboer.
ralf van den boom schreef:Bedankt Omar, daar hebben we wat aan.
Beste Aart denk je echt dat een pool vis wil verkopen????
Die eten ze net als de spiegel projectjes in woerden en misschien wel de grote schub van de zwaan of verkopen ze op de zwarte markt. Bv het weekend in Vleuten, heb daar al eens schubkarpertjes zien liggen.
Van die auto zal ik eens na vragen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

28-08-2008 23:33

Ja er zijn een aantal beroepsvissers met schubvisrechten die deze karpers aanleveren op de markt. Dat is volkomen legaal. Van dit soort "zwarte" markten staat tegenwoordig het zwart tussen aanhalingstekens. Het zijn bazaars.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-08-2008 12:06

Op alle, wat grotere markten zijn schubkarpertjes te koop, is niets bijzonders.