onthakingsmatten

Erik van Uijtert
Berichten: 216
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00

17-03-2003 19:36

Ik ben van mening dat een dikke mat wel degelijk beter is en dat het ook wel degelijk beter is dat een karper daar op valt dan op de grong. IK BEN NIET VAN MENING DAT HET LETSEL VOORKOMT! maar ik ben dus wel van mening dat het de schade zal beperken.

Ik zal ook uitleggen waarom ik vind dat een dikke onthakingsmat beter is. Dit heeft namelijk een dempende werking, denk maar aan stuntmannen die op 10 matrassen vallen ofzo. Goed dan ligt het er natuurlijk nog wel aan hoe de mat gevuld is enzovoort.

Persoonlijk vind ik een rubberen boot heel geschikt als onthaakmat. Als je de boot op zijn kop legt zal het zeker een groot gedeelte van de klap kunnen opvangen als de vis valt. Als de boot gewoon normaal ligt zal de vis er niet snel uitkomen en dus op de grond gaan liggen spartelen. Bovendien zijn ze ook in lekker grote maten te verkrijgen :smile: Enigste nadeel is eventuele lekkage.
Maar zoals zoveel mensen al zeggen het belangrijkste is de visser die moet weten hoe hij een vis behandeld.

MVG,
Erik
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

17-03-2003 20:06

Vrijwel altijd is de buik van een vis zachter (zwakker) dan de voering van een mat.

Als een vis nu valt. Wat vangt dan de klap op....... De mat, of de Buik?

Dikte van een mat heeft weinig tot nix te maken met de dempende werking. De inhoud (materiaal) wel.

De mat heeft voornamelijk als voordeel dat de slijmlaag niet beschadigt, en dat de vis geen wonden oploopt van het geen tussen het gras ligt. Ik zie dus liever een mat met grote(re) afmetingen.........

groet,
Kiron

_________________
Betaalwatervissers en betaalwaterverhuurders zijn medeplichtig aan de diefstal van, de mishandeling van, en de moord op de vis die zij zo graag zeggen te vangen!



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kiron Zaal op 2003-03-17 20:10 ]</font>
HansPeter van Ee

18-03-2003 17:34

Kiron

Men mag mij een tegenstander van onthaakmatten noemen, of dat klopt laten we maar in het midden.
Wel zie ik hier weer terug waar wij het al vaker over hebben gehad.
Men loopt met elkaar mee op dit board.
Er zijn er weinig die de boel kritisch benaderen omdat men veel te veel kijkt naar een ander zonder ook maar ergens serieus over na te denken.
Zeker als het om het welzijn van de vissen gaat rekenen er velen op dat zij steun krijgen van hun vriendjes op het board.

Erik

Ik ben gisteren wezen vissen.
De onthaakmat ging niet mee, wel mijn buurjongen Tim.
Tim is onlangs twaalf geworden en had van zijn ouders een hengel voor zijn verjaardag gekregen.
Hij had nog nooit gevist en heb hem gisteren de grondbeginselen van het vissen bijgebracht.
We hebben er samen een leuke middag van gemaakt en Tim heeft zijn eerste voorntjes gevangen.
Tim weet nu precies hoe hij een voorn moet onthaken en behandelen.
En ik moet zeggen dat hij snel leert.

met vis-vriendelijke groet

HPE
Erik van Uijtert
Berichten: 216
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00

18-03-2003 21:45

Op 2003-03-17 20:06, schreef Kiron Zaal:
Vrijwel altijd is de buik van een vis zachter (zwakker) dan de voering van een mat.

Als een vis nu valt. Wat vangt dan de klap op....... De mat, of de Buik?

Dikte van een mat heeft weinig tot nix te maken met de dempende werking. De inhoud (materiaal) wel.

De mat heeft voornamelijk als voordeel dat de slijmlaag niet beschadigt, en dat de vis geen wonden oploopt van het geen tussen het gras ligt. Ik zie dus liever een mat met grote(re) afmetingen.........

groet,
Kiron

_________________
Betaalwatervissers en betaalwaterverhuurders zijn medeplichtig aan de diefstal van, de mishandeling van, en de moord op de vis die zij zo graag zeggen te vangen!



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kiron Zaal op 2003-03-17 20:10 ]</font>


Kiron,
Ik ben van mening dat de buik en de mat allebei de klap opvangen en hoe dikker de mat de zachter hij is.

Alle mensen,
Forums zijn er voor discussies, sommige discussies blijf je mee bezig als je ze al een keer hebt gezien en je ergert je eraan open ze dan alsjeblieft gewoon niet, er zijn zat andere mensen die er wel 'behoefte' aan hebben.

HPE,
Hartstikke leuk dat jij de jeugd goed leert omgaan met vissen, dit juich ik toe! Ik snap nu wat je bedoelt met de onthaakmat gaat niet mee voor voorntjes... Goed bij een voorn zal de noodzaak van een onthaakmat er ook niet zijn, maar bij karper en andere grotere vissen als snoek is het wel handig

Vriendelijke groeten,
Erik
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

18-03-2003 22:15

Erik,

Als onthakingsmat neem ik een houten plank. Hoe dikker de plank hoe zachter hij is?

Er is niet altijd een logisch verband tussen dik en zacht.............

De jeugd leren vissen begint met het aanleren van respect voor de vis. Iemand die geleert heeft respect te hebben voor de vis (eigenlijk al wat leeft) zal uit zichzelf het belang van een goede mat inzien.

Groet,
Kiron
Erik van Uijtert
Berichten: 216
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00

18-03-2003 23:00

Afhankelijk wat er onder die houten plank ligt zal een dikke plank beter zijn dan een dunne plank. Leg jij een plank op een betonnen ondergrond dan zal een dikke plant 'zachter' zijn. Ik geloof niet dat we het ooit eens worden Kiron, maar ik moet toegeven dat je me leuk bezig houd :smile:
Vriendelijke groet,
Erik
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

19-03-2003 00:40

Erik,
dikte van de mat heeft geen relatie tot het dempend vermogen indien hij voldoet aan een aantal voorwaarden.

1) er zijn genoeg zogenaamde dikke matten op de markt waar de vulling weg wordt gedrukt naar de zijkant als je de vis hierop neerlegd.

2) tsja en dan, weet je wat we naaien er stukken tussen zodat de vulling niet meer kan verschuiven met als gevolg dat de mat te hard wordt en de dempende werking niehiel is.

Kernpunt: het ligt compleet aan jezelf als visser hoe je de vis behandeld en er mee omgaat, dat je hiervoor een mat gebruikt om de vis te beschermen tegen scherpe zaken die op de grond liggen oke volkomen mee eens.

MVG,
Peter
Roy Vergauwen
Berichten: 208
Lid geworden op: 25-02-2003 01:00
Locatie: Zundert
Contacteer:

28-03-2003 22:27

Maar ik heb zelf wel een onthakingmat maar ik vroeg me dat gewoon af snap ie
Size doesn't matter
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

28-03-2003 23:09

[quote]
Op 2003-03-16 20:26, schreef HansPeter van Ee:
Daaf

Ik ga van de week vissen zonder onthaakmat.
Kom jij langs om mij het belang uit te leggen van de onthaakmat ?

met gestoorde groet
HPE

[/quote
Waar zit je?
Overigens, als jij je gestoord voelt doordat iemand je verteld waar een onthakingsmat voor nodig is, koop er dan gewoon een, heb je dat gezijk ook niet meer. Als jij in een topic over onthakingsmatten gaat vertellen dat je geen onthakingsmat hebt kan je dit soort reacties verwachten!

]

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Daaf Wolters op 2003-03-28 23:13 ]</font>
HansPeter van Ee

29-03-2003 07:44

Daaf

Waar beweer ik dat ik geen onthaakmat bezit ??

met verbaasde groet

HPE
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

29-03-2003 08:46

Mijn mening!
Een onthakings mat perfect en verplicht te hebben en te gebruiken,echter waardeloos als men verder de vis 15 minuten op de oever houd voor die mooie foto's en/of video opname,

waardeloos als men de vis 12 uren in een bewaarzak hangt op veel te ondiep begroeit water om toch maar te wachten op je vriendje de karpervisser voor de foto's te maken,

waardeloos als men de karper na de vangst op die mooie zachte dikke onthaakmat legt om vervolgens gaatjes in de vinnen te knippen of merkjes aan te brengen om hem weer te herkennen bij een volgende vangst,

waardeloos als je verdere materiale ronduit vis onvriendelijk zijn (denk aan rigs endergelijke)

Kortom als je zo fan bent van de onthaakmat(ik wel in iedergeval)zorg dan ook dat de rest van je uitrusting en gedrag klopt met de gedachte achter de onthaak mat,nl. het proberen om de karper geen letsel toe te brengen.

Dit is maar mijn bescheiden mening hoor,

Wil
Gebruikersavatar
johan hutchey
Berichten: 32
Lid geworden op: 03-08-2002 02:00
Locatie: Heino

30-03-2003 01:02

Jongens, ik heb ook een onthaakmat! die heb ik al bijna 20 jaar, klein op te vouwen, lichtgewicht, goedkoop... een jutezak8)
work hard
rock hard
eat hard
sleep hard
wear glasses if you need them
patrick de GRoot
Berichten: 352
Lid geworden op: 31-10-2002 01:00
Locatie: leidschendam

30-03-2003 20:28

een juttezak?????
Dat schuurt toch onwijs.
Het lijkt me nou niet zo bets eigenlijk
Ik denk dat de karper zachter op het gras ligt dan op de juttezak.
Koop er gewoon een
Het is misschien maar een eurotje of 40
dus waar gaat het om. de meeste geven vermogens uit aan hengels, piepers enz. maar weigeren om een onthaalmat te kopen. Als ik mijn mat ben vergeten daan trek ik gewowon mijn trui uit en gaat niets boven de veiligheid van de vis.
mzzl patje
Franca Dobbe
Berichten: 407
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Nootdorp
Contacteer:

30-03-2003 20:49

Er waren 15 jaar geleden nog geen onthakings matten tekoop.
Dus hoe moest het dan,gewoon genoeg bewaarzakken op de grond leggen,of inderdaad jute zakken.
Dus zo vreemd is dat niet.
En het voornaamste is nog altijd voorzichtig om gaan met de vissen,groot of klein.
Er zijn genoeg mensen die wel een onthaak mat hebben,maar een kleinere karper komt er niet op,omdat de mat dan nat wordt.
Of ze denken dat het geen kwaad kan de vis te laten vallen,omdat er toch een mat onder ligt:-(
Groeten Franca
Gebruikersavatar
johan hutchey
Berichten: 32
Lid geworden op: 03-08-2002 02:00
Locatie: Heino

30-03-2003 23:25

Patrick,

Een eurootje of 40 is ongeveer 1/3 van het bedrag wat ik uit heb gegeven om weer op karper te kunnen vissen. Dat vind ik dus nogal wat. En de karpino's zijn op mijn jutezak echt niet slechter af dan op een "echte" onthaakmat. Het belangrijkste is dat je de vis weer snel laat zwemmen, doorgaans kost dat niet meer dan 3 minuten, dan is 'ie gemeten, evt. gewogen, gefotografeerd (op de onthaakjutezak met hengel ernaast) en natuurlijk onthaakt.
Tip: lees eens de boeken van Rini Groothuis, dan hoef je je niet meer te verbazen mocht je ooit nog iemand tegenkomen met een jutezak als onthaakmat...

met natte jutezak onthakende groet,

Johan
work hard
rock hard
eat hard
sleep hard
wear glasses if you need them