Vissen met meer dan 2 hengels

Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

09-07-2008 22:50

Tsja Aart,
Mag alleen graag verder en breder kijken dan mijn neus lang is, misschien conservatief maar met redenen die ik al geprofileerd heb. Maak me er gewoonweg zorgen over, dat mag toch? Het Engelse stramien en het Franse doen in principe niet ter zake maar mogen erbij gehaald worden. Je hebt hierin gelijk, alleen is de regelgeving in beide landen weer afwijkend vorm gegeven, je krijgt dan een discussie zonder einde. Uitvoerde controles zijn van een ander kaliber, overtredingen worden anders bestraft. In Engeland over het algemeen de day ticket wateren en andere soorten constructies, of je nu in die richting wilt gaan? Ik niet en geloof jou kennende jij evenmin ;-)

Verder is het niet aan mij om te oordelen, kan alleen mijn zorg uitspreken.
Groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

09-07-2008 22:54

Beste Michel,
sorry, weet niet meer hoe het geregeld is binnen de vereniging :D
Vandaar ook mijn vraag, duidelijk antwoord en afdoende.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Martin Ton
Berichten: 58
Lid geworden op: 13-10-2006 11:20

16-07-2008 00:10

Chris Noorlander_ schreef:
Het kan toch ook allemaal veel gemakkelijker? Gewoon met twee hengels vissen? Waar praten we over...

Het lijkt erg onzinnig, deze one-liner van mij, maar serieus...is het nu voor iedereen écht zo belangrijk om met drie hengels te vissen? Een trend die is ontstaan -inderdaad- door de setjes die kant en klaar verkocht worden en omdat het er natuurlijk schitterend uitziet op de rodpod.


Heb je hier onderzoek naar gedaan? Je bent nogal zeker van je zaak!
Om voor mijzelf te spreken: ik wil gewoon 2 (twee!) stokken op de beetmelders, voor het statische werk, maarrr... daarnaast wil ik ook nog een hengeltje in mijn handen houden, met een dobbertje en/of broodkorst/variantjes eraan, en lekker onder de kant zitten pielen...(niks geen hengeldruk kom nou!)

groeten,
M.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

16-07-2008 08:01

En ik wil op een grote rivier ook graag een kansje meer, nu moet ik kiezen waar ik m'n 2 hengels deponeer en sla ik altijd een potentiele stek over. Bijv. 1 hengel onderaan de steenstort van de krib, 1 hengel bovenaan het talud tussen de kribben en 1 hengel in de vaargeul, dus onderaan het talud. Je ziet vaak 1 hengel productief worden, en als dat nu net zou zijn geweest op de plek waar je bij gebrek aan een derde stok niet hebt gevist... Juist, dan pis je naast de pot(vis).

Persoonlijk vind ik het op een parkwater of trutput de grootste onzin, maar wie ben ik.

Groet,
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Casper Huizer
Berichten: 132
Lid geworden op: 03-06-2008 17:37

16-07-2008 12:01

Vind ik ook Kees, op rivieren enzo geen probleem. Ik ben wel serieus bezorgd over de gevolgen van 3 hengels op wateren waar de druk nu al (te) hoog is. Want ook de vissers daar vinden het vast leuk om met 3 hengels te vissen. Al is het maar omdat het er mooi uit ziet. En als Jantje met 3 hengels vist, dan wil Pietje daar natuurlijk niet voor onderdoen...

(Er lopen nu overigens 2 dezelfde topics over dit onderwerp. 1 hier, en 1 in discussiehoek)
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

16-07-2008 13:09

Toch heb ik wel de verwachting dat op die wateren waar het al zo druk is en/of de ruimte beperkt is, de visrechthebbende zelf wel zo wijs is om in te zien dat die derde hengel daar niet wenselijk is en dus niet in de vergunning komt. Zelfregulatie dus ipv betutteling. Ik zeg het nog maar een keer.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

16-07-2008 13:14

Volkomen mee eens.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Niek da Bont
Berichten: 456
Lid geworden op: 28-11-2005 10:32
Locatie: Uden

19-07-2008 22:11

Ik ben tegen drie hengels. Als ik momenteel op sommige wateren de hengeldruk bekijk en de toestand van de vissen op dit moment vraag ik me af hoe erg zal worden als ieder weekend 36 hengels te water liggen op een water van 5 ha vol papegaaien. Karpervissen groeit in populariteit en de jeugd stapt tegenwoordig gelijk in het karpervissen zonder ooit een vaste stok gezien te hebben! Drie hengels vormt meer overlast in acht van de tien situaties.

Ik begrijp goed dat je kansen toenemen met een derde hengel, maar weet in dat als je goed vist met twee hengels je vaak net zo effectief kunt vangen.

beter plan:
Ik zou zeggen voer een vergunning in voor driekwart van de normale prijs voor mensen die enkel met de pen vissen, zodat de mensen die niet pennen zelf ervaren dat dit zelfs nog effectiever is dan met drie stokken vissen. Dit geeft minder schade, en is een visvriendelijkere manier van vis vangen. dit omdat er dan niet met slip dicht en 2,75 stok gevist kan worden.

Dit is slechts mijn mening die puur berust is van het welzijn van de vissen.

Populariteit karpervissen groeit + drie hengels

Nee, niet voor mij

Niek
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-07-2008 10:07

Niek da Bont schreef:Als ik momenteel op sommige wateren de hengeldruk bekijk en de toestand van de vissen op dit moment vraag ik me af hoe erg zal worden als ieder weekend 36 hengels te water liggen op een water van 5 ha vol papegaaien.


Niek, sommige zegt het al. Drie hengels en nachtvissen in een tentje toestaan op water waar dat mogelijk is zal een stimulans zijn om dit soort vijvertjes te ontlasten.

Er waren al beschadigde karpers toen er nog met relatief licht materiaal gevist werd (1,5 lbs glasvezel en 25/100e lijn). Plan is trouwens hetzelfde als een dure 3-hengelvergunning.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======