grote meren Friesland

Plaats reactie
Roy Wikkerink
Berichten: 31
Lid geworden op: 01-11-2007 22:19
Locatie: Aalten

22-06-2008 14:43

beste karpervissers,

ik heb dit forum doorgelezen,en kwam er niks van tegen.
daarom is mijn vraag heeft het een enkel nut om op de grote friesche meren
karper te gaan vissen.

bij deze bedoel ik sneekermeer,tjeukermeer,langweerderwielen.
en een kanaal genaamd prinses margriet kanaal.

wij gaan al heel wat jaren naar friesland op vakantie nu heb ik hier nog nooit een karpervisser gezien.
ik heb vorig jaar met de vakantie al mijn stekken uitgepeild en de bodemstructuur bekeken,
dus om deze info vraag ik niet. alleen of er uberhaupt wel karper rond zwemt.

m.vr.gr
Roy wikkerink :lol:
Shut Up Go Fishing!
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

22-06-2008 17:36

Maak je borst maar nat maat ;)
Mvg, Janieck
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

23-06-2008 08:23

zat karper hier. ik geef je het alleen te doen op de grote meren. Een boot zou heel handig zijn. :wink:




vr gr peter
vr gr peter
Gebruikersavatar
Rob Gramola
Berichten: 42
Lid geworden op: 28-06-2007 17:38
Locatie: Ned!

24-06-2008 12:20

@Roy,

ik volg je vraag vanaf dat ie op het board staat, het valt me mee dat er nog niet is gereageerd met; ''dat moet je zelf uitzoeken'', zo werkt het hier in Friesland. :wink:

Ik zou je wel antwoord geven, als ik dat kon, maar helaas kan ik dat niet aangezien ik net 1 seizoen in Friesland heb lopen ploeteren/zelf uitzoeken, met gèèn succes.

Ga er in iedergeval niet vanuit dat de Karper de Boilie meteen als aas herkent!

Grt, Rob.
Gebruikersavatar
frans roode
Berichten: 44
Lid geworden op: 15-03-2005 17:35
Locatie: grensgeval (frl,nop,ov)

24-06-2008 16:20

niet allemaal Rob :D :D
FRANS
Gebruikersavatar
Rob Gramola
Berichten: 42
Lid geworden op: 28-06-2007 17:38
Locatie: Ned!

25-06-2008 03:11

Klopt frans :D , er is altijdt wel een uitzondering op de regel :wink:!

Als je de zoekfunctie gebruikt zal je weinig tegen komen over het Friesse karperen/water, wel kom ik steeds het zelfde antwoord tegen: ''dat moet je zelf uitzoeken''.

Zelf ben ik trouwens momenteel een voerstek aan het opbouwen op een redelijk groot Fries water, totaal op eigen idee en ik krijg er steeds meer vertrouwen in, dus ik pionier er vrolijk op los. :D

Grt, Rob.
Laatst gewijzigd door Rob Gramola op 01-07-2008 14:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Roy Wikkerink
Berichten: 31
Lid geworden op: 01-11-2007 22:19
Locatie: Aalten

26-06-2008 09:38

heey Rob,

haha hier was ik eerst ook bang voor.
maarja als je mijn topic leest daarstaat in dat ik mijn stekken enz,
alles al weet.
mijn enige ''domme''vraag zwemt daar karper want ik heb er nog nooit een gezien die daar op
karperviste.

verder vroeg ik nergens na.

ps hoe is je 1 ste seizoen bevallen?

gr roy
Shut Up Go Fishing!
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

26-06-2008 12:15

Er zit wel vis, maar vang ze maar eens :wink: :lol:
Mvg, Janieck
Gebruikersavatar
Rob Gramola
Berichten: 42
Lid geworden op: 28-06-2007 17:38
Locatie: Ned!

26-06-2008 15:23

Hoi Roy,

Ik ben in Friesland echt een beginnende karper visser, ik ben 6jaar geleden van Amsterdam naar Friesland verhuist.

Ik had toen zo’n 5jaar Karper ervaring in en rondt A’dam opgedaan, voornamelijk op de Bosbaan en de Schinkelpolder, makkelijk water en op de Bosbaan uiteraard veel gevangen.

Ik heb in die tijdt ook wel een aantal plaatsen bevist na voorvoeren van zo’n 2dagen maximaal, met wisselend tot weinig succes, dit heb ik gedaan op de Plesmanlaan, industrie gebied achter de sluizen van het Amsterdamse Bos, zij vaart van A’dam Rijnkanaal, Schiphol brug stek aan de Ringvaart.

De eerste 4 jaar in Friesland heb ik niet gevist, maar gelukkig ben ik vorig jaar weer begonnen met Karpervissen.

Vorig jaar heeft vooral in het teken gestaan van mijn Karper uitrusting weer op pijl brengen en rondkijken naar Karperwater en af en toe instant op Karper vissen.

Ik heb vorig jaar dus alleen instant gevist, niet meer als 20 middag/avond sessies van gemiddeld 8uur, ik heb volledig geblankt!

Ik heb vorig jaar aan de Kleine wielen gevist, de Bonke vaart, Plas van Zuiderburen, een vaart vlakbij Boksum, Prinses Margriet kanaal.

Wat is mij vorig jaar opgevallen:

- Alleen op de Kleine wielen heb ik andere Karper vissers gezien. (toen ik er was vingen ze ook niets)

- Nergens werdt instant op mijn Boilies gereageerd, dus of gèèn Karper of de Karper herkent niet direct de Boilie als aas (geld niet voor de Wielen), ik hou het op het laatste.

- Op alle genoemde wateren was het ook heel slecht witvis vangen. (vorig jaar)

- Ik heb in de 6jaar dat ik nu in Friesland ben amper Karper vissers zien zitten, terwijl ik er altijdt op let.

- Verder is er veel water maar in mijn ogen weinig makkelijk bereikbare kant stekken dus rij je snel maar wat in de rondte, ik heb nu wat gas terug genomen en ben gerichter rondt gaan kijken en inmiddels heb ik 2 mooie veel belovende stekken gevonden, waar ik nu aan het aan/voor voeren ben.

- Er is in mijn ogen niet echt een Friesse Karper scène zoals in het westen wel het geval is, als ik daar bij hengelsport Osdorp of Willem binnen stapte kwam ik altijdt wijzer naar buiten, als ik hier bij Vlemmix wat vraag weten ze ook niks.

- Op het Board is niks te vinden over Friesland, in meerdere hengelsport zaken weten ze niks, Karpervissers (inclusief fans) vindt je alleen bij de Wielen, conclusie je moet het hier echt zelf uitzoeken aangezien het Karper vissen hier nog in de kinder schoenen staat.(ik zie dat als een voordeel)

Jouw vraag van zit er wel Karper op die plaatsen heb ik mijzelf de afgelopen 1,5 jaar ook steeds gesteld , maar gelukkig is die vraag jaren geleden al beantwoord in een boek van ik meen Evert Aalten in een stuk geschreven door ik meen ene Tjoelker, die daar niet de minste karpers heeft gevangen (met boot geloof ik).

Ik denk dat je hier gewoon moet zoeken naar goed uitziende stekken en dan rekening moet houden met lang voor voeren aangezien de Karper hier zeker niet plat gebombardeerd wordt met Boilie’s.

Verder valt me op dat de Friezen via pm een stuk opener zijn, dat kan ook helpen.

Mijn aanpak nu is dat ik vanaf dinsdag alle 2 de stekken aan het aanvoeren ben met iedere dag 5kilo mais en 1kilo mais boilie’s (na verloop mais minder/weg en meer boilie‘s), ik hoop dat zo de overstap van de mais makkelijker gemaakt wordt naar de boilie’s (mais), de 1e stek heeft alles: 2x viaduct, dukdalven, lelies, overhangende takken, ik heb daar ook even gewit vist, geen Brasem gevangen wel een baars en 2 rietvoorns, echt een veel belovende plek.

Ik voer nu breed uit op de 1e stek en met het vissen vis ik dan met 2 geconcentreerde voerplekjes van alleen mais boilie’s, ik zal Zaterdag en Zondag avond/middag voor het eerst gaan vissen op de stek na 4dagen voor voeren, daarna geef ik de stek vissend rust maar ik ga ondertussen gewoon weer door met voeren op de stek en na 4 à 5 dagen zal ik weer 2 sessie’s achter elkaar vissen op de stek en daarna zal ik de sessie’s op andere tijdstippen doen en zo wil ik voorlopig bezig gaan om mijn eerste Friese Karper te gaan vangen en misschien wel een hele vreet orgie voor elkaar te krijgen op de stek, de tijdt zal het me leren.

Grt, Rob 8)
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

23-07-2008 21:24

In friesland geen karperscene? tjah niet zo groot als elders maar ksn regio friesland heeft toch ongeveer 50 leden waarvan een aantal zeeeer fanatieke.

Om een beetje op je vraag in te gaan.
JA er zit karper in friesland
JA er zit grote karper in friesland
NEE er zijn weinig (maar wel een paar) karpervissers die het op de grote wateren proberen
JA je moet hard werken voor een vis.


Ik heb de afgelopen jaren behoorlijk wat gevist op de open wateren in friesland. En deel de mening niet dat boilies niet instant werken. Voor mij zijn ze in ieder geval 1e keus, zeker met het oog op brasem. Voorvoeren doe ik echter altijd, zeker op dit type water. in de zomer wil ik nog wel eens grijpen naar tijger noten.
Op de meren is een boot vaak onmisbaar zeker als je op zoek bent naar stekken en om te peilen. Op het kanaal kan je vaak wel zonder omdat de visserij zich onder de kant afspeelt. Als je verder serieus verder wil in dit gebied is het altijd handig kennis te maken met de locals. Kennis is macht zal ik maar zeggen!
Als laatste: verwacht geen bergen 30ers voor elke vis moet je werken maar de voldoenig is zeeeer groot als je zon maagdelijke bak in je net mag loodsen!

mvg martijn
jan van kranenburg
Berichten: 429
Lid geworden op: 04-03-2007 03:07
Locatie: Den Haag

24-07-2008 01:32

Woon in Den Haag.
Ben tich x in Friesland op vakantie geweest.
Provincie trekt me om diverse redenen: zeker niet alleen
voor het vissen.
Ondanks ontvangen hulp van Friesche karperaars heb ik op
de meren nooit een karper kunnen vangen.
Wel in plasjes en putjes.

En, er is wel degelijk een karperscene in FRIESLAND!!!

Zie b.v. de posts van Douwe.
Door misverstandje ruim 3500 van mijn posts sinds 2002, zoek.
Steun KSN!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

24-07-2008 16:03

De ene plas is de andere niet. Ze bevatten alle karper maar hun oppervlakte en soms dun bestand en slechte bereikbaarheid vanaf de oever maakt ze moeilijk te bevissen. Op de meeste kanalen is het zeer goed mogelijk om karper aan de schubben te komen


mvg martijn
Gebruikersavatar
Rob Gramola
Berichten: 42
Lid geworden op: 28-06-2007 17:38
Locatie: Ned!

26-07-2008 02:55

Zo weer even de rust gevonden om te internetten (grote vakantie voor de kids).

Ik ben het wel eens met alles wat Martijn schrijft, inmiddels begin ik me dit 2de Friese karper seizoen al wel een stuk meer thuis te voelen en komt alle info nu snel en vallen de puzzel stukjes nu redelijk snel in elkaar.

Wat ik nog steeds vindt is dat er hier veel groot (wel interessant) water is, waar je als vakantieganger zo je vakantie weg blankt, aangezien je niets weet van dat water, de Karper hier echt wat dun gezaaider is, je op de grote meren een boot nodig hebt, je eerst de locals aan het praten moet krijgen :wink: , etc.

Een persoonlijke mening aan de hand van mijn ervaringen tot nu toe is toch wel dat de boilie gewoon op open groot water en kanalen niet direct als aas gezien wordt en dat geeft bij instant vissen niet echt vertrouwen, er is gewoon zoveel water en in verhouding maar een kleine groep fanatieke karpervissers die boilies over al dat water verspreid :wink:!

Verder moet ik aan de hand dit seizoen toegeven dat er toch wel een Karper scene is, maar kleiner dan in het westen en geslotener en verdeeld over veel water.

Mijn probleem lag anders, ik zocht hier in Friesland juist naar dressuur/(geconditioneerd) Karper water, buiten de Kl. wielen kon ik maar niks vinden, inmiddels is dat opgelost en ben ik weer aan het vangen :D .

Inmiddels kan ik ook vast stellen, aan het water met een gemoedelijke instelling kom je het meest te weten. :wink:

Een ieder succes over hier. :D

Grt, Rob.

Ps; ik heb wel het idee, wil je info blijven vergaren hier, moet je geloof ik wel mee gaan in de geslotenheid van de kleine karper scene hier in Friesland. :wink:
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

26-07-2008 08:56

Voor vakantie vissen zijn de meeste grote meren inderdaad niet geschikt. Naast de Kleinde wielen zin er inderdaad maar een handvol "dressuur"watertjes. Ik bedoel afgesloten wateren waar regelmatig op karper gevist word. Alles valt of staat met de tijd die je hebt om te vissen en vooral om te peilen en voeren.
De karperscene is inderdad meer gesloten dan de rest van nederland. In mijn ogen niet meer dan logisch omdat je over het algemeen behoorlijk wat tijd energie en vaak geld kwijt bent om op een bepaald water een handvol producerende stekken te hebben. Wanneer die bezet is, is dat meer dan zuur. Echter als iemand serieus op een warter bezig is, word er best gedeeld....... 2 weten meer dan 1. Daar staat tegenover dat je dan zelf ook weer open zal moeten zijn
Plaats reactie