Dressuurputjes

Plaats reactie
Marijn van den goor
Berichten: 228
Lid geworden op: 07-09-2007 17:26
Locatie: Haelen

06-02-2008 18:13

Hallo,
Ik wil eens vragen hoe jullie op van die kleine dressuurputjes vissen van ongeveer 1/2 hectaar.
Hoe proberen jullie deze dressuur te doorbreken?
Slappe lijn enz. of weten jullie ook nog dingen qua aas, rig, loodsysteem, of andere dingen.
Zet het hier maar neer.

MVG
Marijn
I love Carp
Gebruikersavatar
Patrick HAgebeuk
Berichten: 71
Lid geworden op: 05-02-2008 18:58
Locatie: Amersfoort

06-02-2008 18:38

Heay man ik heb bij mij in de buurt ook zoon dressuur put;) Ik doe het volgende.
Ik vis met zoon safety system van korda en een sufix camo onderlijntje en van 20 cm en laatste 3 cm erafgestript en een haak maatje8 en daar een krimpkousje overheen maar nu antwoord op je vraag.
Koop kleine pva zakjes en martin sb 16 mm tiger peanut boilies en doe er 4 in het zakje en 1 verkruimeld Niet meer!! WAnt op dressuuur waters weten sommige karpers dat als er veel voer ligt dat er iets niet klopt.
De afstand tussen de boilie en bocht van de haak houd ik op anderhalf centimeter.
En nog wat belangrijks gebruik toplood!! WAnt dit zorgt dat je lijn goed over de bodem geleid want in dressuur waters heb je vaak lijnschuwe karpers dus als ze je lijn voelen azen ze daar helemaal niet. ik heb hier al heel veel goede resulaten mee berijkt want dan zie je iedereen de hele dag zitten en blanken en kom jij aan met je paar verschilletjes en jij vangt wel mja ckers doen dit;)
Dus ff nog op een rijtje.
1,toplood erop!
2,4 a 5 boilies als bijvoer in een pva zakje niet meer!!
3,afstand tussen boilie en haakbocht anderhalf centimeter!
4,goede zinkende safety systeem! en die onderlijn die ik net beschreef.
Mja als je nog vragen hebt hoor ik het wel.
Mvg Patrick
Wees gewoon jezelf & doe je eigen ding
Marijn van den goor
Berichten: 228
Lid geworden op: 07-09-2007 17:26
Locatie: Haelen

06-02-2008 18:59

Hier kan ik nou echt wat mee.
Nog meerdere tips zijn altijd welkom.

MVG
Marijn
I love Carp
Gebruikersavatar
remco de koster
Berichten: 1034
Lid geworden op: 03-04-2006 11:11

06-02-2008 20:01

Ik heb een reactie op patrick zun post.Als jij tegen een talud aan vist loopt je lijn alsnog scheef kan je beter schuifloodje van 10gr gebruiken met slappen lijn en licht wakers.

En waarom tiger pinut kijk naar waar andere mensen mee vissen en verander dat waarom 16 en niet 24.

En waarom die 1.5cm..?

Je moet gewoon kijken naar waar andere mee vissen en pas daar op aan.Als iedereen tegen die takken rij aan vis ga zelf tegen die rietkraag.Als de meeste soepelvissen ga zelf stiff of semi stiff. Pak in iedergeval zwaar lood met kort onderlijntje zodat ze weinig speeling hebben.

Gr remco
Wiljo van Eerden
Berichten: 251
Lid geworden op: 11-12-2006 16:38
Locatie: achterhoek

06-02-2008 20:21

Patrick HAgebeuk schreef:Heay man ik heb bij mij in de buurt ook zoon dressuur put;) Ik doe het volgende.
Ik vis met zoon safety system van korda en een sufix camo onderlijntje en van 20 cm en laatste 3 cm erafgestript en een haak maatje8 en daar een krimpkousje overheen maar nu antwoord op je vraag.
Koop kleine pva zakjes en martin sb 16 mm tiger peanut boilies en doe er 4 in het zakje en 1 verkruimeld Niet meer!! WAnt op dressuuur waters weten sommige karpers dat als er veel voer ligt dat er iets niet klopt.
De afstand tussen de boilie en bocht van de haak houd ik op anderhalf centimeter.
En nog wat belangrijks gebruik toplood!! WAnt dit zorgt dat je lijn goed over de bodem geleid want in dressuur waters heb je vaak lijnschuwe karpers dus als ze je lijn voelen azen ze daar helemaal niet. ik heb hier al heel veel goede resulaten mee berijkt want dan zie je iedereen de hele dag zitten en blanken en kom jij aan met je paar verschilletjes en jij vangt wel mja ckers doen dit;)
Dus ff nog op een rijtje.
1,toplood erop!
2,4 a 5 boilies als bijvoer in een pva zakje niet meer!!
3,afstand tussen boilie en haakbocht anderhalf centimeter!
4,goede zinkende safety systeem! en die onderlijn die ik net beschreef.
Mja als je nog vragen hebt hoor ik het wel.
Mvg Patrick



Volgens mij vist half nederland zo :P Ik ga met remco mee, al denk ik dat de volgende zaken je meer vis gaan opleveren:
- vissen tijdens de aastijden / wanneer anderen niet vissen
- regelmatig voeren
- lichtjes voeren
- verspreid voeren
- voeren met kleine of liefst halve boilies (of tijgernoten, zomers)
- 1 hengel op een bekende stek, 1 hengel willekeurig/zoekend
- slappe lijnen/toplood/slider etc gebruiken
- stil zijn wil ook nog wel eens helpen ;)

Groetjes
Gewoon doen..........8)
bu swier
Berichten: 38
Lid geworden op: 15-04-2007 12:09
Locatie: Hem (Nabij Hoorn

06-02-2008 20:47

Ik vis ook regematig op een dresuur putje. Ik vis daar met safety van Korda en met een onderlijn van PB Chameleon KS 25Lb van ongeveer 25 cm. Met daar aangeknoopt een Korda Wide Gape B (weerhaakloos) haakje maat 8. En pop-up presentatie met Hi-Attract Squid & Octopus fishmeal Boilie. Ik gebruik ook nog wel eens de boilies van D.A.M namelijk Orange marmalade(zijn ze gek op) of de patato sweet corn. Gooi meestal een stuk of 5 tot 10 boilies mee in een pva netje. Het is gewoon leuk als de meeste zitten te blanken en jij vangt ze wel. Het gebruik van toplood is zeker aan te raden. De karpers op een dresuurputje zijn vrij schuuw voor de lijnen. Ik doe dit meestal met een fox toplod van 35 gram. Deze klikt er automatisch vanaf als je beet hebt en je hengel ophaald. Ik hoop dat je er wat aan heb. Enne altijd vragen aan de mensen om de put hoe(welk systeem en welk aas) ze zitten te vissen en doe gewoon alsof je dom bent. En dan zelf mooi totaal anders gaan vissen :lol: Succes
Gebruikersavatar
Tom Engel
Berichten: 403
Lid geworden op: 30-07-2005 11:08
Locatie: almere

07-02-2008 17:20

Ik wil niet vervelend zijn maar ik lees niets nieuws. Leuk het idee dat je anders vist maar ik sluit me aan bij Remco.

Zwaar inline lood om snel te prikken of juist een schuifloodje van 30 gram.
Doe het anders dan anderen en let inderdaad wel aan de zichtbaarheid van je montage. Pop up 30 cm van de grond :wink: noem maar op. Pak eens een aas wat al een tijdje uit de running is of juist net nieuw is. Vergeet de deegaasjes niet want ook dat kan net het verschil maken.

Als je weinig last van andere vissers hebt ( lijkt me stug tegenwoordig ) voeren en de vis laten wennen aan je aas. En dan bedoel ik niet 2 keer voordat je gaat vissen.

Succes
Gebruikersavatar
Patrick HAgebeuk
Berichten: 71
Lid geworden op: 05-02-2008 18:58
Locatie: Amersfoort

07-02-2008 18:24

Ik heb hier goede resultaten mee op de meest gedressuurde putjes dus mja iedereen zijn eigen tactiek anders zou niemand meer vis vangen :wink:
Wees gewoon jezelf & doe je eigen ding
Sander Benjamins
Berichten: 484
Lid geworden op: 14-08-2007 14:53
Locatie: Assen

07-02-2008 18:31

Patrick HAgebeuk schreef:Heay man ik heb bij mij in de buurt ook zoon dressuur put;) Ik doe het volgende.
Ik vis met zoon safety system van korda en een sufix camo onderlijntje en van 20 cm en laatste 3 cm erafgestript en een haak maatje8 en daar een krimpkousje overheen maar nu antwoord op je vraag.
Koop kleine pva zakjes en martin sb 16 mm tiger peanut boilies en doe er 4 in het zakje en 1 verkruimeld Niet meer!! WAnt op dressuuur waters weten sommige karpers dat als er veel voer ligt dat er iets niet klopt.
De afstand tussen de boilie en bocht van de haak houd ik op anderhalf centimeter.
En nog wat belangrijks gebruik toplood!! WAnt dit zorgt dat je lijn goed over de bodem geleid want in dressuur waters heb je vaak lijnschuwe karpers dus als ze je lijn voelen azen ze daar helemaal niet. ik heb hier al heel veel goede resulaten mee berijkt want dan zie je iedereen de hele dag zitten en blanken en kom jij aan met je paar verschilletjes en jij vangt wel mja ckers doen dit;)
Dus ff nog op een rijtje.
1,toplood erop!
2,4 a 5 boilies als bijvoer in een pva zakje niet meer!!
3,afstand tussen boilie en haakbocht anderhalf centimeter!
4,goede zinkende safety systeem! en die onderlijn die ik net beschreef.
Mja als je nog vragen hebt hoor ik het wel.
Mvg Patrick


Ik zou je toplood weglaten en voor slappe zinkende lijn kiezen, omdat een toplood echt KUT is voor je beetregistratie en dat is juist op dressuur wateren erg belangrijk!
Gebruikersavatar
mario laseur
Berichten: 513
Lid geworden op: 09-04-2006 14:14
Locatie: amersfoort
Contacteer:

07-02-2008 19:07

Flying backlead, veel effectiever, ligt niet je gehele lijn over de bodem maar vanaf je haakaas de eerste meters wel.
Ik heb trouwens maar zeer weinig meegemaakt dat op een dressuurput een stiff of semi stiffrig beter werkt of zelfs dressuurdoorbrekend kan zijn, gedrag van aas is heel vreemd dan en juist op dit soort wateren zullen ze het eerder laten liggen, als zonder twijfel pakken, is mijn ervaring dan :lol:
Gebruikersavatar
Chris Noorlander_
Berichten: 148
Lid geworden op: 16-05-2007 22:36
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

07-02-2008 21:00

Hoi Sander,
Ik wil even ingaan op enkele puntjes van jou

Over het kleine aantal boilies in een pva zakje, klopt het dan ook dat ze op het 'dressuurwater' waar jij vist altijd grote hoeveelheden voeren? Blijft dit voer ook altijd liggen of word het uiteindelijk toch opgevroten? Het kan natuurlijk ook zijn dat op andere wateren (waar de topicstarter vist bijvoorbeeld) vooral veel voerboten gebruikt worden in plaats van grote hoeveelheden voer.

De onderlijn, wat is er -als je kijkt naar het putje waar jij vist- dressuurdoorbrekend aan die onderlijn? Hoe "gaan de karpers daar met onderlijnen om" en hoe exact omzeil je dit met de door jou beschreven onderlijn? En nog belangrijker: Denk je dat dit ook in grote lijnen te projecteren is op het watertje van topicstarter?

Tot slot, waarom is juist op dressuurputjes die 1,5 centimeter hair belangrijk?

m.v.g. Chris
Een gewaarschuwd schizofreen telt voor vier!
Gebruikersavatar
thijs wijnhoven
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-02-2008 16:35
Locatie: Riethoven
Contacteer:

07-02-2008 21:14

ik heb vorig jaar nogal vaak op zo'n soort putje gezeten, en ik zal even
een paar dingen noemen die mij goede resultaten hebben opgeleverd.
hopelijk zit er iets bruikbaars tussen :)

- vissen op plaatsen waar anderen niet vissen(werkt volgens mij overal)
- grote verspreide plekken met mais aanleggen, en daar enkele 10-15 boilies
verspreid erbij
- vissen met tijgernoten!!!!!!!, of pellets, maar dan alleen als je geen brasem
verwacht :roll:
- je lijn en montage zo goed mogelijk camoufleren: toppen laag,backlead of
toplood eraan.
- als je met boilies gaat vissen probeer een afwijkende kleur/geur in te zetten


ik hoop dat je er iets aan hebt :wink:
Gebruikersavatar
Stef Dijkstra
Berichten: 1106
Lid geworden op: 02-06-2006 18:38
Locatie: Twente

08-02-2008 11:42

Ik denk dat iedereen een andere aanpak heeft. Als je heel erg afwijkend gaat vissen kan het heel snel een aantal aanbeten opleveren, of juist niet natuurlijk. Elk water is anders, de vis zal zich overal anders gedragen en er is geen "echte" oplossing in mijn ogen. Als je gewoon niets verkeerd doet, en veel geduld hebt komen de aanbeten vanzelf en leer je hoe het water in elkaar steekt. Hou het water goed in de gaten en blijf tijdens het vissen het water voortdurend observeren, dan komt het vast goed. Ik spreek uit ervaring. Amen 8) .
ron bouman
Berichten: 389
Lid geworden op: 14-02-2007 18:51

09-02-2008 22:51

ik lees hier wel een aantal dingen die niet echt bij een echte dressuur put passen....

- lange onderlijnen, 20-25 cm?
- voeren met mais?

Probeer eerder een korte onderlijn van een cm of 10.
Voeren met lekker donkere boilies, dan wel afwijkende maten als waarmee er nu gevist wordt. Misschien voeren met gecrunchde shit...

En zoals stef hieronder zegt: de echte oplossing kunnen wij je niet vertellen.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

10-02-2008 00:05

Ook als iedereen met korte onderlijnen vist of gaat vissen??
Maak het eens leeg tussen je oren dan komt daar een heleboel ruimte om creatief en effectief te denken.
Vissen is een hobby, geen religie!
peter andrae

10-02-2008 16:13

Je vraagt nogal wat van die jongens Douwe.
Gebruikersavatar
Patrick HAgebeuk
Berichten: 71
Lid geworden op: 05-02-2008 18:58
Locatie: Amersfoort

10-02-2008 17:22

Nou 1 hele goede reden voor een langere onderlijn kan zijn dat als iedereen al met een korte onderlijn op bepaalde putten vist heb j veel karpers ertussen die blazen je boilie weg en aleen wat verder rolt eten ze op en dan kom je aan met een korte onderlijn van een cm of 8 :P dan zit er dus totaal geen natuurlijke reactie in je boilie mja met een kortere onderlijn heb je idd wel weer het voordeel dat oe sneller haakt mja ieder zijn eigen manier :wink:
En owja en de afstand tussen je boilie en haak kan een heel belangrijke rol spelen op dressuur putten vooral als je goed gedressuurde heb en ze je haak gaan draaien mja. Patrick
Wees gewoon jezelf & doe je eigen ding
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

10-02-2008 18:27

peter andrae schreef:Je vraagt nogal wat van die jongens Douwe.


Vragen staat vrij Peter. :D :D :D :D :D :D
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

10-02-2008 19:07

ron bouman schreef:ik lees hier wel een aantal dingen die niet echt bij een echte dressuur put passen....

- lange onderlijnen, 20-25 cm?
- voeren met mais?



Ik zou niet weten waarom niet.

Dressuur omzeilen doe je door je aas en materiaal dusdanig aan te passen dat het resultaat opgeschroefd wordt. En ook dat kan met mais en lange onderlijnen (tot wel 100 cm in de juiste situatie)

Ik lees hier echter weinig echt interessants die de vraag van de topicstarter compleet beantwoordt. En dat kan ook niet. Elke situatie is een andere en vraagt om een doelgerichte, overdachte aanpak, welke zelfs van dag tot dag weer kan verschillen.

Je hoeft het niet altijd in het aas of de materialen te zoeken, ook de benadering van het water kan al schrikreacties teweeg brengen. Zeg nou zelf:

Hoeveel gasten pleuren hun bende niet gewoon neer en gaan nog eens dicht bij de waterrand gaan staan optuigen. Blijf eens wat verder van de oever, blijf stil, hou je laag, en er kan al een hele wereld voor je open gaan ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Marijn van den goor
Berichten: 228
Lid geworden op: 07-09-2007 17:26
Locatie: Haelen

08-04-2008 21:09

Hoe zouden jullie hier voeren?
Ik wil gaan voeren met hennep en boilies.
gewoon 3 daagjes voere 4de dag vissen of gewoon de hit and run methode,
Hoeveel hemp zou ik dag 1 kunnen voeren en dag 2 en dag 3 en natuujrlijk hoeveel boilies.
Het is een put van 1 hectaar, ik wil de vis door het voeren zijn vertrouwen proberen te krijgen, ongeveer 25 schubkarpers en spiegels maar verder misschien wel 50 GRASSIES Deze wil ik niet vangen, AUB GEEN COMMENTS.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
MVG
I love Carp
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

09-04-2008 11:50

Ik heb eens van iemand een advies gehad om een potje water mee te nemen van het water waar je gaat vissen en in dat potje je boilies (haakaas, voerboilie sessie) te weken de avond voordat je er gaat vissen, het lijkt dan of de boilies al een tijdje in het water liggen en vertrouwder overkomt. Ik heb het nog nooit geprobeerd.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

27-04-2008 15:19

Marijn van den goor schreef:AUB GEEN COMMENTS.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
MVG


Geen commentaar en wel antwoorden? :lol:
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
rutger hinrichs
Berichten: 37
Lid geworden op: 01-04-2008 17:04
Locatie: haarlem

28-04-2008 07:39

wat ik vaak doe op zo een water is het volgende
gewoon je systeem net even anders doen als de rest
en meestal neem ik de avond voor ik ga vissen een bakje water mee
uit het water wat ik ga bevissen
daar laat ik dan mijn boillies een aantal uur in liggen
ik heb hier leuke vangsten mee gedaan
succes
beter een vriend aan je hand
dan tien in de krant
bu swier
Berichten: 38
Lid geworden op: 15-04-2007 12:09
Locatie: Hem (Nabij Hoorn

28-04-2008 12:22

ga eens vissen met Pop ups je zal zien het werkt met name de snowman presentatie
Plaats reactie