vissen op kanaal

davey knol
Berichten: 479
Lid geworden op: 20-05-2007 22:06
Locatie: leiden

27-11-2007 18:39

Hallo mede karpervisser,

ik wil komend jaar veel gaan vissen op het kanaal maar heb er al een paar keer gevist maar zonder enig succes daarom zou ik graag mijn onderlijnen veranderen en misschien mijn voer strategie..

ik zal een kleine beschrijving geven van het water:
het is zoals ik al zei een kanaal maar dat kanaal heeft een kruispunt (2 aftakkingen), ik vis op een hoek daarvan.. aan de overkant heb ik een heel klein haventje en een steigertje en dergelijken dus daar word een hengel gedropt,, naast dat haventje zijn er allemaal meerpalen, link van het haventje en aan de rechterkant van me heb ik een groepje waterlelies (waterplant) en ook nog 2 woonboten,, dat zijn de 3 plekken die ik wil bevissen..

ik ben van plan om rond januarie/ februarie daar te gaan vissen
misschien dat jullie een andere boilie aanraden ik viste met PB productions tijgernuts.
ik vis altijd met een standaart onderlijn maar dat heeft duidelijk geen nut op het water...

dus help me even opweg
Leer van je fouten, geniet van je succes...

2013 starten met vissen op kanalen.

PR: 56 pond Spiegelkarper (BTW-NL)
PR: 32 pond schubkarper (OPENBAAR-NL)


spoonD voor Instagram en Twitter
Gebruikersavatar
Stef Dijkstra
Berichten: 1106
Lid geworden op: 02-06-2006 18:38
Locatie: Twente

27-11-2007 18:42

davey knol schreef:ik vis altijd met een standaart onderlijn maar dat heeft duidelijk geen nut op het water...

dus help me even opweg


Wie zegt dat het aan je onderlijn ligt? Krijg je veel valse piepen? Heb je al aanbeten gehad? Ik denk dat het aan je voertactiek ligt. Overschat het onderlijn gebeuren niet... :|
davey knol
Berichten: 479
Lid geworden op: 20-05-2007 22:06
Locatie: leiden

27-11-2007 18:45

ok nou ik heb wel eens een paar vissen gevangen daar bij dat stijgertje en bij de meerpalen maar niet echt last van valse piepen

ik voerde gewoon 2 a 3 dagen


maar ik heb dezelfde vraag op een andere site gesteld en daar zouden ze gewoon met mais en tijgernoten voeren ( is goed voor de tijd van het jaar ) en dan met tijgernoten en mais pop-up vissen

maar kunnen jullie het daarmee ook vinden
Leer van je fouten, geniet van je succes...

2013 starten met vissen op kanalen.

PR: 56 pond Spiegelkarper (BTW-NL)
PR: 32 pond schubkarper (OPENBAAR-NL)


spoonD voor Instagram en Twitter
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

27-11-2007 18:52

gewoon elke dag volle emmer mais voeren en de dag voor dat je gaat vissen op de stek waar je wil gaan vissen een paar handjes mais.
en dan vangen maar. :wink:

groete
davey knol
Berichten: 479
Lid geworden op: 20-05-2007 22:06
Locatie: leiden

27-11-2007 23:06

nou ik hoop het, dat ik eindelijk een keer een dikke kanaal karper ga vangen...

het eerst volgende wat ik ga doen is met me zwagertje het water op om het met de diepte meter uit te pijlen ook neem ik even een pijl hengeltje mee om exact de plekjes te vinden...

maar nu ga ik ook zoeken naar een goed recept voor die perioden van het jaar om me eigen bollen te draaien...

misschien kan ik wel een combi maken van maïs en me eigen bol...

het liefste wil ik een bol maken met robin red, heb er hele goede verhalen over gehoort... nou in ieder geval bedankt voor alle tips enzo

en wie nog meer tips heeft,, ik hoor het graag
Leer van je fouten, geniet van je succes...

2013 starten met vissen op kanalen.

PR: 56 pond Spiegelkarper (BTW-NL)
PR: 32 pond schubkarper (OPENBAAR-NL)


spoonD voor Instagram en Twitter
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

28-11-2007 21:14

ik zou gewoon eerst 1 hengeltje met een simpelle bol proberen
en 1 hengel met mais.

groete
davey knol
Berichten: 479
Lid geworden op: 20-05-2007 22:06
Locatie: leiden

28-11-2007 22:34

en me andere hengel dan :P

heb 3 hengels en me 3de hengel vergunning

zal ik die dan popup proberen?
Leer van je fouten, geniet van je succes...

2013 starten met vissen op kanalen.

PR: 56 pond Spiegelkarper (BTW-NL)
PR: 32 pond schubkarper (OPENBAAR-NL)


spoonD voor Instagram en Twitter
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

29-11-2007 16:10

stefan andriessen schreef:gewoon elke dag volle emmer mais voeren en de dag voor dat je gaat vissen op de stek waar je wil gaan vissen een paar handjes mais.
en dan vangen maar. :wink:

groete


Ik geloof dat deze kerel in januari, februari wil beginnen, om dan al met een emmer mais per dag te gaan strooien met die watertemperatuur is dat dan wel zo'n goed idee???
Groetjes ron
Gebruikersavatar
niels van gerven
Berichten: 285
Lid geworden op: 20-10-2007 10:21
Locatie: --

29-11-2007 17:02

Mooie avator Ron... ik wou het ook nog een keer proberen op een kanaal dus ik kan mooi efe spieke :P :)
Ajax

----------------------------------------
http://www.thecarpfamily.tk
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

29-11-2007 18:08

ja dom van me. zou het inderdaad ook niet doen nee deze tijd van het jaar
halve emmer zou genoeg zijn nu denk ik
Gebruikersavatar
Peter van de Sande
Berichten: 227
Lid geworden op: 20-03-2004 15:03
Locatie: Maarheeze

29-11-2007 19:17

EEN HALVE EMMER ?????? Jongens, als jullie in januari/februari al met halve emmers gaan lopen strooien maak je het water niet alleen kapot voor jezelf maar ook voor bijna alle andere vissers.

Bij watertemperaturen onder de 8 - 10 graden is een dagelijkse voerbeurt met 500 - 1000 gram voer al meer dan voldoende. In die gevallen praat ik dan ook nog wanneer er een goed bestand aan karper rondzwemt. Bij een zwak bestand voer je met die hoeveelheden vaak zelfs al te veel. Ik heb veel ervaring met het vissen in de winter op kanalen en voer in veel gevallen zelfs maar 20 - 30 boilies per dag. Dan praat je over voerhoeveelheden van circa 100 gram per dag. Dat lijkt heel erg weinig maar ik zal je vertellen dat het meer dan voldoende is en in sommige gevallen (bij een plotseling invallende vorstperiode) zelfs al gauw nog te veel.

Doe me een lol en begin eens met 100 tot 200 gram per dag (partikels óf boilies óf een combinatie van beide) en zie eens wat er gebeurt als je bij een of twee aanbeten de voerhoeveelheid van de week daarna verdubbelt.

Het is waarschijnlijker dat de beten teruglopen in plaats van dat het er meer worden. Ik maak me in toenemende mate zorgen als ik in veel karperliteratuur en artikelen lees dat er "gestort" moet worden of dat er bekende karpervissers zijn die alleen maar roepen dat ze veel voeren om veel te vangen. Als je dat klakkeloos kopieert zonder na te denken over de bezetting van een water, jaargetijde, de watertemperatuur en het metabolisme van de karper dan zie ik het somber in voor je vangsten en de gezondheid van water en vis. Dan heb ik het er nog niet eens over dat er misschien nog meer mensen aan het voeren zijn.

Denk er aan dat wat je er eenmaal in gooit, er niet meer vanzelf uit komt. Te veel is te veel en dat kost je zeker enkele weken.
Als je thuis bij de kachel zit, vang je ze niet!
http://www.empirebaits.nl
davey knol
Berichten: 479
Lid geworden op: 20-05-2007 22:06
Locatie: leiden

29-11-2007 22:53

kijk mooi gesproken,

weet je wat,

bv:
ik ga voeren met:
boilies
maïs
hennep
als ik bv. vanaf 1 januarie ga voeren
ik voer dan iedere dag
rond de 200 á 300 gram per dag anderhalve week lang á 2/3 weken..
als ik daarna nog mijn voerstek onderhoud met om de dag ofzo,

dan ben ik er toch ook?
Leer van je fouten, geniet van je succes...

2013 starten met vissen op kanalen.

PR: 56 pond Spiegelkarper (BTW-NL)
PR: 32 pond schubkarper (OPENBAAR-NL)


spoonD voor Instagram en Twitter
Gebruikersavatar
Tom Engel
Berichten: 403
Lid geworden op: 30-07-2005 11:08
Locatie: almere

30-11-2007 10:31

Davey lees goed wat Peter schrijft want daar staat heel veel juiste informatie in.

De karpers moeten iets blijven eten maar dat is maar heel weinig, als je ze vanaf oktober iedere week je stek bijhoudt dan kun je lang door vangen. De vraag is of je in januarie nog een stek aan het lopen gaat krijgen. Rond Boten en steigers wil het ook in de winter met regelmaat lukken. Laat het zware voer weg, een paar handjes is voldoende, ik ben geen voorstander van mais maar dat is puur persoonlijk. Ik voer op een groot water niet meer als 500 gram verspreid over 2 dagen en dat is meer dan genoeg. Vis in de winter ook eens met een fluo pop-up en vis hem eens wat hoger als normaal, kun je verassende resultaten mee bereiken. Kijk ook of er nog meer vissers aan het voeren zijn, is dit het geval dan is de kans groot dat er teveel voer in het water gaat met als gevolg rustige nachten waarin je heerlijk kunt slapen :lol: .

Succes Tom
Gebruikersavatar
Lennart Sprenger
Berichten: 187
Lid geworden op: 10-10-2003 02:00
Locatie: leusden

30-11-2007 12:04

Zou idd nog ff wachten met het aanleggen van een voerstek. Probeer wat instant te vissen bij dat haventje. Ik zou halverwege maart/ begin april als het water weer wat opwarmt een voerstek gaan beginnen. Mijn ervaring op dergelijk water is dat zodra de eerste warme zonnestralen weer op het water komen de karper direct actief wordt en gaat scharrelen in de opdiepere zone's van het kanaal. Succes.
Met deze verslaving wordt ik wel ouder dan 50!
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

30-11-2007 14:07

Helemaal mee eens, ik zou in januari geen voerstek beginenen als je dan al begint begin dan in oktober en voer lekker door dat werk vaak wel maar pas op dan als de watertemperatuur zakt met mate voeren. Maar voeren heeft met zoveel componenten te maken dat je dit niet kan uitleggen bij alleen een vraag. Je moet zoveel gegevens verzamelen voordat je begint dat is het verstandigste in mijn optiek.
Veel succes maar lees goed wat hier boven staat die mannen weten waar ze over praten.
Groetjes ron
davey knol
Berichten: 479
Lid geworden op: 20-05-2007 22:06
Locatie: leiden

30-11-2007 15:10

kijk aan zulke antwoorden heb ik wat,
:)

ik zal dan bij de eerste zonnestralen, goed vissen op de ondiepe plekken dus in dit geval bij de kan en missen bij het haventje maar dat moet ik dan nog even uitpijlen
Leer van je fouten, geniet van je succes...

2013 starten met vissen op kanalen.

PR: 56 pond Spiegelkarper (BTW-NL)
PR: 32 pond schubkarper (OPENBAAR-NL)


spoonD voor Instagram en Twitter
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

30-11-2007 16:22

voer elke dag een halve emmer op een trek sloot dat is nog geen kanaal
maar nog kleiner en die halve emmer is elke dag weg. dusja :-?
chris den heijer
Berichten: 111
Lid geworden op: 11-02-2007 15:18
Locatie: dieren
Contacteer:

30-11-2007 17:24

Stefan,goed lezen en begrijpen wat er staat,je zet Davey op het verkeerde been met die halve emmer verhalen van je!
Lees de berichten eens goed door,vooral die van Peter v/d Sande,
kun je een hoop van leren denk ik!Verder no hard feelings maar het is zo zonde als iedereen overal maar hopen met voer gaat storten.......
vooral midden in de winter........
mvg Chris.
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

30-11-2007 17:34

Maïs ALTIJD goed koken, ook je voermaïs!

Wanneer maïs niet genoeg gekookt is kan hij alsnog in het darmstelsel van
de karper gaan uitzetten met alle gevolgen van dien...

Ik denk ik zeg t ff...
davey knol
Berichten: 479
Lid geworden op: 20-05-2007 22:06
Locatie: leiden

30-11-2007 18:19

Maïs ALTIJD goed koken, ook je voermaïs!

Wanneer maïs niet genoeg gekookt is kan hij alsnog in het darmstelsel van
de karper gaan uitzetten met alle gevolgen van dien...


weet ik maar toch belangrijk he :)
Leer van je fouten, geniet van je succes...

2013 starten met vissen op kanalen.

PR: 56 pond Spiegelkarper (BTW-NL)
PR: 32 pond schubkarper (OPENBAAR-NL)


spoonD voor Instagram en Twitter
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

30-11-2007 22:19

ik gooi ook geen halve plastic emmers in het water hoor :-?
ik ben de enige die daar voert dus ja.
ik zoek altijd plekken op dat ik me voer zie leggen al is het weg dan voer
ik gewoon door al ligt het er nog dan zou ik minder voeren.
kan ik je ook aanraden.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-11-2007 22:43

In januari en februari is het bereik waarbinnen de karper zich verplaatst niet groot. Als er niemand vist al helemaal niet. Heeft dus geen enkele zin om zomaar op een stek te voeren waarvan je niet weet of er karper in de buurt is. Je zult dus eerst moeten zoeken. Doorgaans is dat een naald in een hooiberg. Probeer wat op geijkte plekken waar karper zijn rustplaats zou kunnen hebben. Voer voor je gaat vissen een handje en probeer het een tijdje. Niks? Ergens anders proberen. Zolang je geen idee hebt, is het enige dat erop zit actief te vissen en te zoeken. Kans dat het niks wordt totdat het weer wat opwarmt is groot. Leer liever het water en zijn karpers beter kennen in de andere seizoenen.

Groet, Kees
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 30-11-2007 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

30-11-2007 22:44

ja dat is ook een goeie :wink:
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

01-12-2007 13:54

Kees Ouwehand schreef:In januari en februari is het bereik waarbinnen de karper zich verplaatst niet groot. Als er niemand vist al helemaal niet. Heeft dus geen enkele zin om zomaar op een stek te voeren waarvan je niet weet of er karper in de buurt is. Je zult dus eerst moeten zoeken. Doorgaans is dat een naald in een hooiberg. Probeer wat op geijkte plekken waar karper zijn rustplaats zou kunnen hebben. Voer voor je gaat vissen een handje en probeer het een tijdje. Niks? Ergens anders proberen. Zolang je geen idee hebt, is het enige dat erop zit actief te vissen en te zoeken. Kans dat het niks wordt totdat het weer wat opwarmt is groot. Leer liever het water en zijn karpers beter kennen in de andere seizoenen.

Groet, Kees


Helemaal mee eens niets aan toe te voegen, jammer dat er nog hel veel mensen zijn die dit niet inzien en toch lekker doorgaan met storten.
Groetjes ron
Gebruikersavatar
niels van gerven
Berichten: 285
Lid geworden op: 20-10-2007 10:21
Locatie: --

01-12-2007 15:56

Haha stefan ik een mijn neef hadde ook eerst gevoerd en daarna gekeken of het weg was .. Het merendeel was wel wel weg maar volgens mij door de eenden :oops:
Groeten niels
Ajax

----------------------------------------
http://www.thecarpfamily.tk