vissen aan het wilhelmina kanaal

Plaats reactie
pieter biemans
Berichten: 1
Lid geworden op: 21-11-2007 21:10
Locatie: lieshout

23-11-2007 19:21

ik ben pieter en vis eigenljk altijd in gesloten wateren maar vanaf volgend jaar wil ik wat vaker op het kanaal kan iemand vertellen hoe je daar het beste kunt gaan vissen, het aas, voeren, rigs en zo
Gebruikersavatar
Mark Uitenhoven
Berichten: 359
Lid geworden op: 29-10-2006 14:26
Locatie: Helmond

23-11-2007 20:58

Hallo Pieter,

Ik zou zeggen, ga zelf eens proberen gewoon zoals je het op gesloten wateren hebt gedaan (basis)
En vanuit daar je eigen bevindingen toepassen!

Succes

Groetjes,
Mark
Losers are allways whining about their best, winners go home and f.uck the promqueen!
Gebruikersavatar
Stef Jansens
Berichten: 978
Lid geworden op: 09-02-2007 21:59

18-12-2007 17:35

bij die brug vlakbij de macdonalds (oosterhout) daar zie ik der geregeld zitten. ga daar eens heen een praatje maken misschien leer je dr wat van!
carlo van de boom
Berichten: 159
Lid geworden op: 21-07-2004 14:27
Locatie: Valkenswaard

21-12-2007 14:50

Hallo Peter,

Ik zou zeggen doe handschoenen aan, pak je brommer en een peilhengel en ga kijken welke stuk je mooi vind..Ga een praatje maken met de locals, en ga er veel naar toe...Observeer waar de vissen zitten en waar ze gevangen worden..

Wat betreft het wilhelmina kanaal, in het verleden heel veel gevist. De hengeldruk is volgens mij wat aan het dalen. De bodem is modderig tot ongeveer 10cm max. Er wordt het meeste gevangen tijdens de nachten dat er overdag scheepvaart geweest is.

Mijn aanpak als het wat warmer is; zoek een rustig stuk uit, met een redelijk schone bodem. Begin op dat stuk gewoonweg een aantal nachten te draaien en je merkt waar wel of niet gevangen wordt. Voer op de stukken waar gevangen wordt, niet op de plaatsen waar jij wilt waar ze gevangen worden..Voer een mix van bolies en mais over een periode van een kleine week, dan testen of het werkt..Zo ga je een stuk kanaal af tot je een echte Hot-spot treft, en dan kun je oogsten.

gr Carlo
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

21-12-2007 17:10

Pieter,

Kan je niet verder helpen wat stekken aangaat. Wel dat er plannen zijn om bij de omleiding in Helmond een Spiegelkarperproject te starten. Daar ze zo het Wilhelmina kanaal op kunnen stomen gaat het er voor jullie in de Bavaria stad het er de komende jaren zeker leuk uitzien om te karperen.

Groet,
Peter
carlo van de boom
Berichten: 159
Lid geworden op: 21-07-2004 14:27
Locatie: Valkenswaard

21-12-2007 17:13

Hoi Peter,

Een spiegelkarperproject bij Helmond, dat zou geweldig zijn..
Er zitten daar zo ontzettend weinig spiegels. Ik had er vorig jaar 14 in een nacht, en geen 1 was spiegel.
Prima plan!!!!!

gr Carlo
Rob Kuijpers
Berichten: 177
Lid geworden op: 06-02-2005 22:39
Locatie: Lieshout

21-12-2007 19:44

uuuuuuuuuhm spiegelkarperproject? in Veghel was ik het er 100% mee eens daar zat ook wel karper maar geen echt overdreven dichte bezetting,

MAAR NU Helmond, ik weet niet of u er ooit heeft gevist meneer Otte?? daar krijg je nu zonder te voeren al makelijk 5 runs per nacht en 10 is ook echt geen uitzondering. Dus nogmeer vis????

terug on topic En hier over het kanaal in Lieshout?? peilhengel en stekken zoeken is allemaal niet nodig gewoon een strook van 300 meter iedere avond voorzien van een kilo boilies heel verspreid over de hele breedte dus ook vaargeul en strak in het kantje succes verzekerd vis zat!

2 jaar geleden 11x de vrijdag op zaterdag gevist en totaal 69 vissen gevangen welgetelt 1 vis die de 10 kg passeerde dus niet echt goed voor je nachtrust.

Rob
Rob Kuijpers
Berichten: 177
Lid geworden op: 06-02-2005 22:39
Locatie: Lieshout

21-12-2007 19:51

haha Carlo we hebben tegelijk gepost ook toevallig, maar idd 14 runs is echt niets speciaals daar zit al veel te veel vis wel hoofdzakelijk schubs die van rivier de AA afgekomen zijn alwaar ze succesvol gepaaid hebben in de tijd van het begin van het graven van het kanaal rond 1994 uit mijn hoofd vingen wij er zonder problemen 40 karpers met de winkelpicker op een avondje van 20 cm... deze zijn nu allemaal rond de 14 -18 pond

dus HOPELIJK word er eerst een onderzoek gedaan over het aantal vis daar want naar mijn mening is het dan ECHT zwaar overbezet het is nu al zo'n knollensloot met vis die niet groeien wil als daar nogmeer voedselconcurentie komt dan groeien ze helemaal niet meer.

Rob
Gebruikersavatar
mark schipper
Berichten: 132
Lid geworden op: 12-08-2007 16:01
Locatie: woudenberg

21-12-2007 22:10

hallo'

ik heb daar vorige week nog gevist ik heb 2runs gehad: toen er een boot langs vaarde.

gr.mark
een karper in de morgen is een dag zonder zorgen
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

21-12-2007 23:02

Heren,

Allereerst kan ik meedelen dat mijn bemoeienis met het mogelijke project beperkt is, kreeg de vraag voorgelegd vanuit HSV die in en rondom Helmond actief zijn. Meer dan een adviserende rol zal het niet zijn. Kan verder melden dat de schubs die van de AA afkomstig zijn geen of weinig potentie hebben uit te groeien tot een voor karpervissers gewenst respectabel gewicht. Dezelfde schubs komen we ook in de omgeving van Veghel tegen, met een groei van rond de 1000 gram per jaar. Dit in tegenstelling tot de project spiegels die een veelvoud hiervan per jaar aankomen. Dat bij met name karper degeneratie snel voorkomt is de oorzaak en niet de hoeveelheid schubkarper op het kanaal dit is althans meer dan mijn indruk. Die onder andere gebaseerd is op een aantal jaren vissen o.a. bij de voor jullie ook ongetwijfeld bekende viersprong. Zowel voor als na dat de omleiding gerealiseerd was.

Aan de hand van hengelvangst registratie krijgt men zicht op de werkelijke situatie van het bestand aan karper en spiegelkarper op dat moment. Mijn, berichten en jullie ervaring is dat het bestand aan spiegelkarper er minimaal is. Vindt er een uitzetting aan spiegels plaats in het najaar krijg je al na een jaar een goede indruk wat de groei mogelijkheden zijn. Is die maximaal 2 á 3 pond gemiddeld zwaarder in het op volgende najaar is dat rede om geen spiegels meer uit te zetten. Maak je het mee dat ze die gewicht toename al in het daarop volgende voorjaar bereikt hebben is er mogelijkheid om in dat jaar wederom spiegels uit te zetten. Het monitoren is dus essentieel bij een spiegelkarperproject, is zeker niet met je natte vinger werken. Voor jullie die er vissen de taak om die gegevens aan te dragen. Je hebt het dus voor een gedeelte zelf in eigenhand of je er in de toekomst zwaardere karpers wilt of kunt vangen. Dat het verleden een zware wissel trekt op dit stuk kanaal is duidelijk. Over het algemeen is het mogelijk te komen tot een bestand van rond de 15 á 20 procent aan spiegels als de groei mogelijkheden dit toelaten. Uitspraken dat er geen mogelijkheden zijn om tot een project te komen lijkt mij op dit moment nog voorbarig.

Rob, dat een ieder er nu nog gemiddeld 6 karpers op een nacht vangt lijkt me ook wat onwerkelijk. Ben er genoeg wezen kijken naar jongens die s’morgens de mat nog droog hadden. Terwijl ze op voorhand vertelde dat het daar geen fluit voorstelde om een stinkmat te krijgen.

Van het dumpen van grote hoeveelheden spiegelkarper is dus alleen al gezien de kosten die het met zich mee brengt geen spraken. Laat staan als de draagkracht van het water het niet toelaat.

Met vriendelijke groet,

Peter
Rob Kuijpers
Berichten: 177
Lid geworden op: 06-02-2005 22:39
Locatie: Lieshout

22-12-2007 11:56

Hoi Peter, een gemiddelde van 6 karpers is onmogelijk over een heel jaar dat zou dus willen zeggen dat ze nu met deze kou er ook gaan vissen dan vang je dus niets of niet veel. Daarintegen als je een beetje nadenkt over een goede stek dan is het instand nog heel eenvoudig om er 6 karpers op een dag te vangen. Gemiddeld gewicht zal rond de 15 pond zijn.

Over dat met die schubs heb je wel gelijk in dat ze echt niet groeien maargoed de tijd zal het leren wat wijsheid is, 1 ding is zeker veel slechter kan het er niet van worden als er spiegels bijgezet worden, nu is denk ik 90% schub

Rob
Plaats reactie