krabben en kreeften

Jeroen van den Berg
Berichten: 93
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Vuren

18-02-2003 17:06

Berend,

Dit is wellicht een zeer goede tip. En eigenlijk wist ik het al.

Juist op het ondiep tot 2 meter ofzo is het niet te doen.

Ik denk dan ook dat ik eens wat dieper ga proberen.

Thanks mate!
berend tissen

21-02-2003 19:28

good luck and many, many catches!
Edwin Otte
Berichten: 598
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: HOES
Contacteer:

22-02-2003 16:35

Hallo,

Ik heb een keer (in de Beet, geloof ik)een stukje gelezen van Leon Hoogendijk.

Hij had ook last van krabben en kreeften, maar had op een gegeven moment een oplossing gevonden!!

Hij viste eerst met een pop-up, maar deze werd natuurlijk door de krabben naar beneden getrokken. Ik geloof dat hij op een gegeven moment een rig heeft gefabriceerd waarbij dit onmogelijk werd voor de beestjes. Zal hem ongeveer proberen uit te leggen:

Hij viste met een afhouder boven zijn lood met daaraan de onderlijn en een pop-up bevestigt(een soort combi-link met i.p.v. het stuk amnesia een mooie rooie zeevis afhouder). Het lood ruste dus op de bodem, met daarboven de afhouder...De krab of kreeft krijgt het nooit voorelkaar om de hoofd lijn naar beneden te trekken en vervolgens de afhouder en daaropvolgend de pop-up....

De achter liggende gedachte van het hele systeem was wel goed maar of het ook werkt, ik geloof er niet zo in, namelijk om de volgende reden:
zodra je een stukje uit de kant gaat vissen, zal er een deel van je hoofdlijn vrij dich, zo niet over de bodem lopen... daar gaat het mooie systeem van Leon!!
Het zal wel werken wanneer de lijn in een grotere hoek staat op de bodem...

Groeten edwin
Arie Visser
Berichten: 69
Lid geworden op: 16-03-2003 01:00
Locatie: Haarlem

16-03-2003 11:52

Een tijdelijke oplossing lijkt met ook om een berg slacht afval 200 meter van je stek te storten zodat die beestjes daar hun lol op kunnen.
Wel opletten dat daar niemand zit te vissen hé, of je gaat aan je eigen kant zo een stortplaats maken en aan de overkant vissen.

Het is trouwens geen oplossing voor de langere periode, dat besef ik me heus wel, want meer vreten vertaalt zich naar meer krabben
robbie tas
Berichten: 29
Lid geworden op: 04-04-2003 02:00
Locatie: zoetermeer

12-04-2003 01:05

die krabben zijn een probleem, maar heeft iemand in frankrijk wel eens een beverrat gevangen aan de boilie dat is pas schrikken ,als je hem in het donker schept.
Maar wat je zou kunnen proberen is een onder lijn met de ene helft(vanaf de wartel) snake bite en dan een vrij hoge pop up vanaf het lood naar de pop up een stukje krimpkous wel goed stug dus dat het recht omhoog staat. volgens mijn ervaring krijgen ze die niet naar beneden .(het is maar eigen fabricaat maar het werkt wel). succes
Gebruikersavatar
taco van vuuren
Berichten: 123
Lid geworden op: 31-03-2002 01:00
Locatie: Velsen

25-04-2003 16:17

Hallo allemaal,

Ben gisteren op een van mijn voerstekken(kanaal)wezen vissen en kwam het zelfde probleem als jullie tegen. Kleine tikjes op de top, af en toe een piepje van de beetmelder, swinger ietsje om hoog en omlaag...effe checken....boilie voor de helft weg. Echt het kanaal lijkt vol te zitten met krabben. Aangezien ik geen zin had om op te geven kwam mijn maatje op het idee om met pop up's te gaan vissen. Totaal andere boilies als waar mee gevoerd was doch na drie kwartier kwam de eerste karper uit het water. De pop up's hingen op een cm of 5 a 10 en waren bijna allemaal nog in orde.....

Nadeel is echter dat de pop up's in verhouding enorm duur zijn. Heb ook zelf al een aantal boilies voorzien van foam of kurken balletjes dat kost ook het een en ander en gaf niet het gewenste resultaat. Tevens bolies in de magnetron gedaan echter deze drijven de eerste paar minuten en zinken daarna weer. Wat wel een redelijk goedkope oplossing is: Een kurk van een wijnfles netjes in vorm snijden, boilie in twee-en delen en vervolgens het stukje kurk er tussen maken. Loodhageltje op de onderlijn en de pop-up werkt.

Aan de ene kant leek het mij ontzettend zonde om door te voeren, dit natuurlijk met de aanwezigheid van krabben. Ik dacht
(en denk eigenlijk nog steeds) dat de karpers weg bleven van de stek. Maar tijdens het afstrijken van de karper kwamen er toch "gevoerde" boilie resten uit de ontlasting..

Ik zou graag jullie ervaringen lezen voor wat betreft het voeren op een stek met krabben.

groetjes Taco
Stefan Desar
Berichten: 256
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Gemert

25-04-2003 16:31

In een oud artikel over vissen op groot water in een oude karperwereld schrijft Herwin Kwint (niet zeker dat hij het was) een oplossing die na zijn zeggen goed werkt.

Hij gaat altijd drie dagen voeren voordat hij gaat vissen. Als hij voerde dan voerde hij buiten zijn bollies om een meter of vijf van de stek iedere dag een emmer mais die was geweekt met vismeel. Deze kiepte hij gewoon op vijf meter van de stek waar hij lag te vissen om zodat de mais op een grote bult lag. Hij schreef dat hij op deze manier van de last van de wolhandkrp af was!

Ik weet niet of het werkt want ik heb het nooit geprobeerd. Maar nooit gescoten is altijd mis, toch?

Groetjes
Harm Enkels
Berichten: 37
Lid geworden op: 14-07-2003 02:00
Locatie: Haarlem

18-07-2003 10:06

Vaak is het moeilijk om een goed alternatief te vinden voor het tegengaan van krabben! Dieper vissen maakt niet uit, want die krengen zitten overal!
Ik krijg krabben op een kanaal op 1 meter diepte en op 6 meter diepte, in de vaargeul... overal!

Mijn oplossing is single hook bait vissen!
Dan lok je geen krabben op je stek!

Succes