Plan Dotterbloem

Plaats reactie
Gebruikersavatar
pieter de gouw
Berichten: 314
Lid geworden op: 10-12-2006 22:58
Locatie: Wageningen & Sint Oedenrode

15-11-2007 22:08

Ik vroeg me af of iemand me meer kan vertellen over dit project, en dan met name aangaande de kwaliteit van het water voor de visserij.

Dit is wat ik weet over het project:

Plan Dotterbloem is een project van onder andere waterschap de Dommel en bestrijkt met name het idillische plaatsje Sint Oedenrode.
De opzet van het project is om het contact tussen het dorp (en haar bewoners) en de natuur te verbeteren.
Om dit voor elkaar te krijgen zijn er verschillende werkzaamheden in gang gezet. Zo is er een deel van de Dommel heropent. Dit deel is lang geleden gekanaliseert en nu worden een aantal doden takken weer aan gesloten. Ook wordt er een vistrap aangelegt op de plek waar nu een sluis ligt (wat heel positief is voor de visstand). Tevens wordt de bereikbaarheid van de natuur rond het water vergroot.

Tevens zijn ze begonnen aan een stuk stille Dommel dat vlakbij het centrum van St Oedenrode ligt. In eerste instantie zou dit stuk aan gesloten worden op de stromende dommel, maar door een groot verschil in waterkwaliteit is hier (gelukkig) vanaf gezien. Wel staan er grote veranderingen voor dit stuk op het programma. Mij is verteld dat de waterspiegel stijgt en dat de verversing/doorstroming van het water verbeterd gaat worden. Men wil dmv een gescheidden riolering (regenwater en afvalwater) de belasting voor de riolering te verminderen. Het regenwater zou terecht komen in de stille dommel, deze loopt vervolgens weer over op de stromende dommel. Tevens worden de dijkjes tussen de sportvelden en het water verwijderd hierdoor zou het drainage water direct in de stille dommel stromen. Dit alles zou de water kwaliteit doen verbeteren.
Tevens zouden de kant verlaagt worden en zou het waterpeil ong 10 cm hoger komen te liggen. Dit alles lijkt heel positief, ook voor de visserij.
Maar ik heb ook gehoord dat er delen gedempt gaan worden. De precieze reden hiervoor is mij niet bekent enik weet of dat helemaal klopt, maar plezierig is het allerminst.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Mvg,

Pieter
Als ge het nie mêr wit, kûnde het ált nog behangen!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

15-11-2007 22:21

Beste Pieter, als je bij Google plan Dotterbloem in typt kun je een hele dag lezen...
Gebruikersavatar
pieter de gouw
Berichten: 314
Lid geworden op: 10-12-2006 22:58
Locatie: Wageningen & Sint Oedenrode

16-11-2007 00:23

Beste Aart,

dat had ik zelf ook al bedacht en gedaan :) maar vroeg me af wat jullie er van dachten/wisten en dan met name betreffende het karpervissen.
In en rond St oedenrode zijn nl niet bijster veel mogelijkheden om te (karper)vissen. Een verbetering van de stromende dommel zou mogelijk kunnen leidden tot een aantal interressante nieuwe stekken. Ik weet bijv dat er op de stromende dommel flink wat snoek gevangen wordt, maar hoe de karperstand is op dit stuk is nog redelijk onbekend.

Ik heb zelf al aardig wat tijd rondgebracht op het internet en heb daar al aardig wat gelezen. Met dit topic was ik dan ook niet opzoek naar makkelijke informatie, maar meer naar jullie mening over dit project. Ik was benieuwd of er in de wandelgangen/aan de waterkant andere verhalen rondgingen dan de feitjes die op de sites leest.

Ik probeer de vorderingen van het project zoveel mogelijk bij te houden. Omdat ik door de weeks in Wageningen bivaceer (ivm m'n studie) gaat dat niet zo heel gemakkelijk. Ik heb al gezocht op internet naar foto's en verhalen, maar heb nog niet heel veel kunnen vinden.

Ik ben nog steeds benieuwd naar jullie reacties ;)
Als ge het nie mêr wit, kûnde het ált nog behangen!
Gebruikersavatar
niels van gerven
Berichten: 285
Lid geworden op: 20-10-2007 10:21
Locatie: --

08-12-2007 09:15

Is dit dotterbloem plan al zeker ?.. Ik heb pas ook nog een voersessie gehad op stromende dommel .. geblankt... Maar ik hoop niet dat ze dat doen .. wij hebben namelijk goede stekken op de stille.
Groeten
niels
Ajax

----------------------------------------
http://www.thecarpfamily.tk
Gebruikersavatar
pieter de gouw
Berichten: 314
Lid geworden op: 10-12-2006 22:58
Locatie: Wageningen & Sint Oedenrode

09-12-2007 17:32

Het is momenteel al in volle gang. dus je kunt er niet heel veel meer aan veranderen. Vissen heeft er momenteel ook niet heel veel zin. Het hele water is een grote puinhoop. Er wordt schijnbaar ook niet heel veel meer gevangen door sterke onderstromingen. Deze worden veroorzaakt omdat er veel water door heen gepompt wordt (afkomstig van afgesloten delen van de stormende dommel). Hoe het precies zit weet ik ook niet, maar dit is wat ze me vertelde bij de plaatselijke hengelsportzaak.

Ik ben vooral heel erg benieuwd naar het eind resultaat! En hopelijk kunnen komend seizoen weer vol aan de slag!
Als ge het nie mêr wit, kûnde het ált nog behangen!
kevin smits
Berichten: 165
Lid geworden op: 25-10-2007 22:59
Locatie: sint oedenrode

22-12-2007 15:13

het ziet er momenteel niet goed uit want er is een heel stuk stille dommel daar bij brandweer gewoon dichtgegooit met zand :s

gr kevin
Gebruikersavatar
niels van gerven
Berichten: 285
Lid geworden op: 20-10-2007 10:21
Locatie: --

22-12-2007 17:50

Dat word dit jaar niet vissen meer voor mij iniedergeval op die stek. hebben al een deel van de stille dommel dichtgegooid :S
nu gaan ze het aan de stromende maken.. Lijkt me geen slim idee..
Maarja zoek wel andere stekken
Groeten
Ajax

----------------------------------------
http://www.thecarpfamily.tk
kevin smits
Berichten: 165
Lid geworden op: 25-10-2007 22:59
Locatie: sint oedenrode

22-12-2007 18:56

niels van gerven schreef:Dat word dit jaar niet vissen meer voor mij iniedergeval op die stek. hebben al een deel van de stille dommel dichtgegooid :S
nu gaan ze het aan de stromende maken.. Lijkt me geen slim idee..
Maarja zoek wel andere stekken
Groeten


weet je da zeker of nie dat het aan de stromende dommel word gedaan?

khoop van niet want dat schild dan wel een aantal mooie visstekke :-?

gr kevin
Gebruikersavatar
pieter de gouw
Berichten: 314
Lid geworden op: 10-12-2006 22:58
Locatie: Wageningen & Sint Oedenrode

22-12-2007 19:23

Rustig maar :wink: ze gooien niet de hele stille dommel dicht hoor. alleen het deel achter de kazerne wordt dicht gestord. Of eigenlijk wordt het een moerassig deel. Maar vissen kun je er idd niet meer. Dat wordt dus ergens anders met drijvende korst vissen :lol: .

De stille dommel wordt ook niet op de stromende dommel aan gesloten. Zover ik weet wordt alleen de vis van de stormende dommel nu de stille dommel ingeleidt ivm de aanleg van de vistrap bij de hambrug.

Niet meteen zo doemdenken, mannen! Er is uitvoerig overleg geweest tussen de ERHV en de projectleiders van Plan Dotterbloem. Ik heb een van die mannen gesproken en hij verzekerde dat het er voor de vissers zelfs op vooruit zal gaan. Of dit ook geldt voor de karpervissers moeten we nog even afwachten, maar tot nu toe ziet het er nog helemaal niet zo slecht uit!

Ik weet niet of het gehele project dit jaar al afgerond zal worden, maar ze zullen in ieder geval al een heel eind komen. Met een beetje geluk kunnen jullie dus gewoon blijven vissen op jullie stek.

Het plan is bedoeld om de flora en fauna (dus ook de vis) in en rond Rooi te verbeteren. Ze zullen dus echt niet de hele boel om zeep helpen.

Ik zou zeggen: wacht het eerst maar eens af!

groeten

Pieter
Als ge het nie mêr wit, kûnde het ált nog behangen!
kevin smits
Berichten: 165
Lid geworden op: 25-10-2007 22:59
Locatie: sint oedenrode

22-12-2007 19:38

pieter de gouw schreef:Rustig maar :wink: ze gooien niet de hele stille dommel dicht hoor. alleen het deel achter de kazerne wordt dicht gestord. Of eigenlijk wordt het een moerassig deel. Maar vissen kun je er idd niet meer. Dat wordt dus ergens anders met drijvende korst vissen :lol: .

De stille dommel wordt ook niet op de stromende dommel aan gesloten. Zover ik weet wordt alleen de vis van de stormende dommel nu de stille dommel ingeleidt ivm de aanleg van de vistrap bij de hambrug.

Niet meteen zo doemdenken, mannen! Er is uitvoerig overleg geweest tussen de ERHV en de projectleiders van Plan Dotterbloem. Ik heb een van die mannen gesproken en hij verzekerde dat het er voor de vissers zelfs op vooruit zal gaan. Of dit ook geldt voor de karpervissers moeten we nog even afwachten, maar tot nu toe ziet het er nog helemaal niet zo slecht uit!

Ik weet niet of het gehele project dit jaar al afgerond zal worden, maar ze zullen in ieder geval al een heel eind komen. Met een beetje geluk kunnen jullie dus gewoon blijven vissen op jullie stek.

Het plan is bedoeld om de flora en fauna (dus ook de vis) in en rond Rooi te verbeteren. Ze zullen dus echt niet de hele boel om zeep helpen.

Ik zou zeggen: wacht het eerst maar eens af!

groeten

Pieter


gelukkig :P
Gebruikersavatar
pieter de gouw
Berichten: 314
Lid geworden op: 10-12-2006 22:58
Locatie: Wageningen & Sint Oedenrode

23-12-2007 17:11

Nieuws:

Ik heb vandaag gehoord (uit betrouwbare bron) dat er toch een kans is dat de stromende dommel en de huidige stille dommel (de Neul) aan elkaar verbonden gaan worden. Of dit doorgaat is nog niet zeker, maar de mogelijkheib blijft (ondanks eerder bericht) toch open. Dat wordt dus afwachten. Verder staan er een aantal plannen in de wacht die ten goede kunnen komen aan de Rooise visserij. Dit wordt allemaal nog even afwachten!

Goed nieuws rond de Neul is dat het in ieder geval open blijft voor visserij. Omdat het hier een sportviswater betrefd moet de 'verbouwing' klaar zijn voor komend seizoen. Dus dat is mooi mee genomen

groeten

Pieter
Als ge het nie mêr wit, kûnde het ált nog behangen!
Plaats reactie