Vissterfte in Overijssel

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

29-09-2007 13:52

Afgelopen donderdag op vrijdag ben ik vertrokken voor een kort nachtje in het Overijsselse Kuinre, aan het Vijverpark. Bij aankomst was het al zo goed als donker, dus ik heb mij hengels op een vaste plek neergeworpen. Omdat het tegen de tijd dat ik klaar was met alles opzetten al donker was, ben ik op de stek gebleven.

Pas de volgende morgen, na een nacht met 1 vis, zag ik dat in een ondiepere hoek 70 meter links van mij een pompinstalatie stond. Ik besloot even te gaan kijken wat het voor een pomp was. Een slang zoog water uit de vijver, en een andere spoot het weer terug. In die hoek dreef ontzettend veel dode kleine (wit)vis, en een enkele paling. Na langer kijken vond ik iets waar ik nog iets waar ik niet op had gehoopt, een dode spiegelkarper, die een week eerder nog door een collega van mijn vismaat is gevangen. Ik heb mijn net gehaald en alle dode vis, die in die hoek lag vanwege de wind, uit het water geschept.

Op de pompen stond een telefoonnummer, dat ik heb gebeld om te vragen wat die pompen precies deden. De telefooniste vertelde mij dat het een beluchtigingssysteem was, om meer zuurstof in het water te brengen. Ook vertelde ze dat hij binnen een uur werd opgehaald, omdat hij niet meer nodig was, volgens de opdrachtgever.

Een beetje geschrokken van de karper die ik had zien drijven ben ik teruggelopen naar mijn tent. Een half uurtje later kwam er een man aangereden met een pickup van de gemeente Steenwijk. Hij kwam ook een pomp ophalen. Ik liep naar hem toe om te zeggen dat ik veel dode vis uit het water had gehaald, en ook een karper. Zijn reactie hierop was: "Ja dat kan goed kloppen, alle algen zijn in anderhalve dat tijd afgestorven, en die hebben alle zuurstof met zich meegenomen, daardoor zijn er ongelofelijk veel vissen gestorven. Gisteren hebben we er zetig tot zeventig van zulke jongens uitgehaald, en nog een grote snoek." Op mijn vraag of die zestig tot zeventig vissen karpers waren antwoorde hij ja, allemaal dood.

Het grootste deel van het bestand is dus gesneuvelt, volgens een visser die er bij het scheppen van de dode vis bij was zaten alle topvissen erbij. Het bestand werd hier geschat op 80 karpers.

Verder heb ik die dag na die spiegel nog drie schubkarpers uit het water gehaald, eentje langs de wal waar de wind op stond, en twee met een waadpak uit het riet.

Uiteraard ben ik er kapot van, het is erg jammer dat zo'n mooi karperbestand in een week tijd word weggevaagd. Maar er gaan veel vragen door mij hoofd. Hoe kan een karper met zuurstofgebrek zoveel kracht uitoefenen tijdens een dril? Zou hij dan niet verzwakt zijn? Hoe kan er tussen de dode vissen een graskarper zitten, die er nog nooit is gezien of gevangen? Waarom liggen er ook drie dode aalsgolvers en twee dode eenden op het eiland in het midden?

Moeilijk om zo bruut afscheid te moeten nemen van een van je thuiswateren. Is er verder nog iets dat ik kan/moet doen?

Met vriendelijke groet,

Pim Dijkgraaf
Voer en vang!!!

I love BTW
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

29-09-2007 14:19

Dat is ellendig.
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

29-09-2007 15:12

Pim Dijkgraaf schreef: Is er verder nog iets dat ik kan/moet doen?


De hengelsportvereniging in kwestie inlichten?
Vissie kump zo!
Gebruikersavatar
Mitchel Bruinsma
Berichten: 323
Lid geworden op: 05-10-2004 22:56

30-09-2007 12:55

Lullig gezegd denk ik, maar... ga maar op zoek naar een ander water.

Hoop dat de oorzaak boven water komt.
¤¤¤PROOST¤¤¤
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

30-09-2007 20:22

Dat is inderdaat de enige oplossing Mitchell, zal ik ook zeker doen, maar zolas je ook al zegt, ik wil de oorzaak zeker weten!
Voer en vang!!!

I love BTW
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-09-2007 21:20

Pim, wat die man zei 'alle algen zijn in anderhalve dag afgestorven en hebben alle zuurstof met zich meegenomen' lijkt mij een onzinnige redenering die kant nog wal raakt.
En als het water bijna zuurstofloos was geweest had jij ook niet meer die ene karper gevangen.
De gemeente is ook niet de instantie die hier wat vanaf weet, het waterschap wel. Ieder waterschap neemt ook voortdurend watermonsters en kan zelf ook water beoordelen in hun laboratorium.
Maar klaarblijkelijk is het waterschap hierbij niet betrokken geweest?
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

01-10-2007 07:23

Ik snapte dus ook niet hoe ik een kerngezonde vis heb kunnen vangen, vandaar de vraagtekens, zodra ik vanmiddag thuis kom zal ik eerst eens met gemeente en/of waterschap bellen hoe of wat.
Voer en vang!!!

I love BTW
Bart Knecht
Berichten: 203
Lid geworden op: 16-07-2006 14:19

01-10-2007 10:03

Zonde van al die mooie vissen.
Franklin vander Pl
Berichten: 1
Lid geworden op: 03-10-2007 21:17

04-10-2007 00:57

Beste Pim,

Ook ik ben een visser die de afgelopen jaren met veel plezier heeft gevist op de Kuunder bij het vijverpark. Ik ben met een vismaat op 2 oktober om 11 uur sávonds langs de vijver mijn spullen op gaan zetten voor de nacht en kwam tijdens het uitlopen van een van mijn lijnen langs het schelpenpad een dode schubkarper tegen. Deze vis was bij mijn weten het grootste exmplaar van de put en ik had hem in de jaren al 6 x gevangen. Enigzins ontdaan van deze ontdekking besloot ik samen met mijn vismaat om de nacht toch te blijven.

De volgende morgen na een visloze nacht ging ik nogmaals bij de vis kijken. Er bleek een 2e dode te liggen. Ik besloot een rondje te lopen om het vijvertje en na een rondje lopen had ik 4 dooie karpers, een dooie meeuw en een dooie aalscholver gezien. Ook zie ik walgend toe hoe spelende kinderen de kadavers met stokken uit de kant drukken.

Tijd om op te ruimen.
Nadat wij onze spullen hadden gepakt en van plan waren te vertrekken kwam er een buurtbewoner aangelopen die ons vertelde dat er in de afgelopen week 37 dode karpers uit de put waren uitgehaald. Dit was volgens zijn visie gekomen door blauwalg.

half september was ik voor het laatst wezen vissen op Kuinre en ook toen verbaaste ik me al over het blauwe water. Toen wist ik echter nog wel een karper te vangen van een pond of 12. Helaas is dit na zeer veel vissen te hebben gevangen in deze vijver, de laatste geweest.

Groet,

Franklin
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

07-10-2007 03:29

Franklin,

Als je met de zwaarste vis spleet bedoeld, die was voor mijn komst dus al overleden, maar er zwemt nog een spleet die eind twintig pond weegt, wellicht is die bij jouw sessie boven komen drijven.

Ik heb spleet zelf voor het laatst op 27 juni gevangen, dit was de negende keer. Ook dwarrel en de zware spiegel zijn dood, naar mijn weten alle topvissen.

Erg klote, jammer dat er niets meer aan te doen is. Een andere jongen die veel in Kuinre komt had ook te horen gekregen dat de gemeente minimaal 60 karpers dood heeft afgevoerd.

Maar waarom zetten ze een zuurstofpomp neer bij blauwalg?

Gr Pim
Voer en vang!!!

I love BTW
Cor Hendriksen
Berichten: 119
Lid geworden op: 07-10-2010 22:33

22-03-2011 21:58

ja ik weet het dit topic is van 4 jaar geleden maar ik kan jullie wel zeggen dat ze nu gebaggert hebben en staat een fontein in, het eilandje is bij gesnoeit dus iets minder last van al je spul er in smijten. Alle vissen die nog leefden hebben ze eruit gehaald en ergens anders uitgezet. Ik weet best hoe het komt dat het water naar de klote ging. Het was een lange tijd warm weer, er werd heel veel gevist dus heel veel voer werd er ingekiepert en ging rotten, en die blauwe algen. Dat gaat niet goed samen.

gr Cor
barry van haaster
Berichten: 13
Lid geworden op: 26-10-2010 15:35
Locatie: kraggenburg

24-06-2011 17:05

Bah wat naar allemaal !!!

Was net van plan om er te gaan vissen.
Zat een beetje te googlen en kwam dit tegen.
Heeft dus geen zin om daar te vissen
Jammer
Plaats reactie