Vissterfte Linge

matthijs den Dunnen
Berichten: 996
Lid geworden op: 16-08-2006 15:37
Locatie: Hoog-blokland

18-09-2007 19:00

het valt als het over karper gaat heel erg mee.

ik ken veel mensen die de vissen gezien hebben en die zeggen allemaal dat er heel weinig karper rond dreef.

het meerendeel was snoek en baars en paling en brasum enzo.
maar dit is natuurlijk ook doodzonde.
want er dreven snoeken tussen die ik graag zou willen vangen hoor :wink:

ik denk dat karper een wat taaiere vis is. vandaar dat ze het wel overleven.
en ik heb ook gewoon gevangen hoor.

maar er drijft wel een lichtbruine kleur op het water.
net alsof er een vrachtschip voorbij is gegaan en modder omhoog geblazen heeft :wink:
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

19-09-2007 09:46

Jan-Willem, ik zal wel een bruut zijn, maar de aanblik van veel dode brasems maakt mij niet emotioneel. Sterker nog, als de brasem als vis volledig zou uitsterven zal ik nog steeds niet emotioneel worden. Hoewel, blijdschap is ook een emotie! :wink:

Groet,
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
K. van den Herik

19-09-2007 10:18

Kees,

Jij bruut. :wink:

Wel is trouwens een brasem van een kilo of 4 vele malen moeilijker te vangen dan een karper van een kilo of 10. Moet heel eerlijk zeggen dat ik die echte kneiters, zo rond 6 kilo nog mooier vind ook.

Minder in deze is groter.

Bekend is dat een dooie karper meestal eerst zinkt en na een paar dagen/weken pas boven komt. Vis die je ziet die dood is, is erg. vis die je niet, ben je benieuwd na en vraag je om.



MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Hans ter Haar
Berichten: 389
Lid geworden op: 22-02-2007 10:30
Locatie: Tricht

19-09-2007 13:09

Hoi Remco,

Het is in ieder geval bemoedigend dat je wat hebt kunnen vangen.
Maar als je hiet toch die foto's ziet met al die dode vis krijg je er toch een beetje buikpijn van :cry: . Het liefst laat je degene die dit gedaan heeft zijn eigen gif opzuipen. :evil:

Groet,

hans
Experience……
Is not what happens to people.
Its what people do
With what happens to them.

http://www.vismaten.nl
adrie halberstadt
Berichten: 66
Lid geworden op: 19-09-2007 12:01
Locatie: Den Bosch

19-09-2007 13:11

nou heb al van veel mensen gehoord dat er wel degelijk veel dode karpers zijn en ook erg grote weet iemand hier meer van
adrie halberstadt
Berichten: 66
Lid geworden op: 19-09-2007 12:01
Locatie: Den Bosch

19-09-2007 13:48

triest van al die vissen en ja natuurlijk mijn favoriet de karper want er zwemmen echt bakken daar in de linge hoop echt niet dat het nu afgelopen is op de linge vind het een mooi water
Gebruikersavatar
remco de koster
Berichten: 1034
Lid geworden op: 03-04-2006 11:11

19-09-2007 15:32

adrie 1 gerust stelling het was ergens op de laatste 5km van de linge gebeurt er is genoeg dood maarjah er zwemt echt nog wel genoeg.Het is balen maarjah je kan er niks aan doen.Hopelijk lapt de linge zich zelf snel op.Er zijn de mooiste vissen dood.

Remco
K. van den Herik

19-09-2007 15:35

Het bestand van met name grote vissen is al redelijk op leeftijd. Mede daarom zijn er wat uitzettingen gedaan. Khou mijn hart vast maar vrees het ergste.


Ook ik heb al grote, dode karpers gezien. Helaas gaan ze ook gewoon dood.
Zo leeft een grote schub van 105 cm al een paar jaar niet meer.
Voor de 1e uitzetting trouwens. Ook een spiegelkarper van toen 18,5 kilo is nooit meer terug gezien.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Rene Vermunt
Berichten: 269
Lid geworden op: 18-09-2004 20:47
Locatie: Zuid-Holland

19-09-2007 19:52

@ Kees Verheij,

Jij noemt jezelf visser ?
En ja, je komt i.d.d BRUUT over.....
Gebruikersavatar
richard huiveneers
Berichten: 260
Lid geworden op: 04-05-2007 16:00
Locatie: vianen

19-09-2007 21:29

ik merk wel dat het water een rare kleur heeft heel erg grauw en onhelder. ook heeft het water een tijd laag gestaan. maar de karper paait toch ook gewoon op de linge dus een uitzetting is niet nodig.

misschien een rare gedacht. maar nu zitten er nog weinig vissers maar elke keer dat er spiegel word uitgezet komen er meer bij omdat ze weten heej er zit karper. en laten we nog een uitzetting doen. volgens mij de 4e of 5e al. over 10 jaar is het water een karper walhalla en zitten er veel meer vissers. en nog niet gedacht over het natuurlijk voedsel wat er dan in mindere aantallen is voor de vissen. okeej er is veel voedsel maar gemiddeld per karper minder. en waarom laten wij als vissers de paaiplaatsen niet met rust. je kan er toch ook gewoon NIET boven op vissen. geef de linge zijn schubs terug en laat ze paaien wanneer het kan. wat zou je er van vinden als jij in bed ligt en een karper hoed een baksteen op je kop. niet lekker denk ik. ik hoop dat er weer meer schubs komen.

HOU ER REKENING MEE ZO DENK IK ER OVER.

groeten richard
mijn droom is uitgekomen
matthijs den Dunnen
Berichten: 996
Lid geworden op: 16-08-2006 15:37
Locatie: Hoog-blokland

19-09-2007 21:31

van wie heb je dit nu weer gehoort??? :wink:

zo dat moest er ff uit :lol:
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-09-2007 21:40

Richard, paaien doet de karper in elk water. Alleen komt er op de meeste wateren niets van de eitjes terecht, met name omdat de watertemperatuur vaak niet lang genoeg hoog genoeg blijft.
K. van den Herik

20-09-2007 07:57

Voor de duidelijkheid: de dode kaprers heb ik door de jaren heebn gezien, niet nu specifiek.

Richard,

Er wordt al meer en langer gevist dan dat jij oud bent.

100-en heb ik er zien komen. De toptijd heb ik mee gemaakt. 100-en heb ik er ook weer zien gaan.

Het is en blijft geen simpel water.

O ja er zijn al ongeveer 500 vissen uitgezet. Pas nu worden er regelmatig terug gevangen.

Definieer karperwalhalla?

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
wally den hartog
Berichten: 39
Lid geworden op: 20-07-2003 02:00
Locatie: zoetermeer

20-09-2007 08:43

Kees Verheij@

Dus jij valt onder de "goede" vissers :o ?????
Ik hoop dat je je wel een beetje schaamt met deze zeer simpele opmerkingen voor een karpervisser.........................



-------------------------------------------------------------------------

Veel foto's van La France (Slideshows) en boot vissen in Nederland... HIT & RUN !
jan van susteren
Berichten: 246
Lid geworden op: 26-04-2007 12:18
Locatie: horn
Contacteer:

20-09-2007 09:19

wooow wie doet zo iets vet erg die gene wat heeft gedaan moeten ze goed aanpakken!!
mooie karpers en mooie vrouwen zijn moeilijk aan de haak te slaan
adrie halberstadt
Berichten: 66
Lid geworden op: 19-09-2007 12:01
Locatie: Den Bosch

20-09-2007 09:39

beste mede vissers zijn er nog nieuwe berichten over het aantal dode vissen :evil: en zijn er verder nog veel dode karpers gevonden want dr ztten echt wel hele grote op de linge echt triest voor al die vissen pfffff de klootzak die dit gedaan heeft mogen ze ophangen van mij
Gebruikersavatar
richard huiveneers
Berichten: 260
Lid geworden op: 04-05-2007 16:00
Locatie: vianen

20-09-2007 10:50

met karper walhalla bedoel ik. vroeger moest je lang voeren voordat je maar een karper kon zien. nu kan je al instant vissen op de rivier. en zometeen heb je veel meer zwaargewichten want iedereen weet dat spiegels onwijs snel groeien en dat betekend dat mensen er gaan zitten omdat ze weten dat er grotes zitten. eerlijk is eerlijk het is nu uiters zeldzaam dat er een 40 uit gevangen word. zometeen is die kans zo 10 keer zo groot en daarom komen er meer vissers.

en kijk het water is wel 90 km maar na een bepaald stuk weet niet precies waar kan de vis niet verder omdat je dan allemaal van die stuwen hebt waar de karpers niet over heen kunnen. dus theoretisch zitten er minder km waar de karper kan zwemmen.

en meer vissers betekend meer kapotte bekken, meer stress voor de vissen, meer natuur aan de kant wat gesloopt word.

we kunnen ook gewoon de paaiplaatsen met rust laten. of net zoals met snoek een gesloten tijd indienen zodat de karper de kans heeft om eieren te leggen en uit te laten komen. ik heb vorig jaar ook kleine karpers van 40 cm gevangen en die zijn duidelijk van de paai en niet van de uitzetting. en de schub is ook vele malen sterker als de spiegel.

DIT BLIJFT MIJN MENING HE

groeten richard
mijn droom is uitgekomen
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

20-09-2007 11:19

Rene,Ik heb eens een video van je gezien en heb hem lachend uit gezet.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

20-09-2007 15:45

Rene Vermunt schreef:@ Kees Verheij,

Jij noemt jezelf visser ?
En ja, je komt i.d.d BRUUT over.....


Sorry, ik heb niks met brasems. Sterker nog, als je tig keer je slaapzak uit moet komen voor zo'n stinkend slijmerig beest dan begrijp je misschien dat ik er zelfs een pesthekel aan heb gekregen.

Dat jij dan gelijk over mij meent te moeten oordelen is vooral jouw probleem.

Maar een ECHTE visser houdt van brasems begrijp ik nu.

Het zal me ook een worst zijn. Ik zet ze trouwens echt wel netjes terug hoor en zal er niet 1 vergiftigen. Maar nogmaals, ik zal ze niet missen.

That's all.

Tjuus,
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

20-09-2007 15:47

wally den hartog schreef:Kees Verheij@

Dus jij valt onder de "goede" vissers :o ?????
Ik hoop dat je je wel een beetje schaamt met deze zeer simpele opmerkingen voor een karpervisser.........................



-------------------------------------------------------------------------

Veel foto's van La France (Slideshows) en boot vissen in Nederland... HIT & RUN !


Wat is goed? Ik ben maar een simpele visser en zeker niet goed, hooguit goed gek.
En schamen doe ik me niet voor m'n mening.

Ga lekker feederen ofzo, neem wel een handdoek mee!
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
wally den hartog
Berichten: 39
Lid geworden op: 20-07-2003 02:00
Locatie: zoetermeer

20-09-2007 16:57

Misschien dat je dan is moet nadenken over ander voer te gebruiken.maar dat hoef ik een gerespecteerd visser als jou natuurlijk niet uit te leggen :-?
En inderdaad pickertje en lekker op de brem is niks mis mee hoor,visjes van een pondje of 6 aan 12 honderste.......... :lol:
Veel foto's van La France (Slideshows) en boot vissen in Nederland... HIT & RUN !

http://www.hitrun.nl
Gebruikersavatar
Lennart Sprenger
Berichten: 187
Lid geworden op: 10-10-2003 02:00
Locatie: leusden

20-09-2007 17:07

Ik snij mijn brasems altijd in stukjes. Dit reageert lekker af. Ik vind dus dat Kees op een zeer beschaafde manier met "zijn" brasems omgaat. Dat hij die beesten alleen maar dood wenst, ach... lekker belangrijk. Voelt zo'n beest niets van hoor.
Met deze verslaving wordt ik wel ouder dan 50!
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

20-09-2007 18:08

Nou, ik zal nog 1 keer reageren op m'n "misstap" dan. Wally, de vangst van brasems kun je reduceren, maar nooit helemaal uitsluiten. Wat je ook doet, ze komen toch aan de haak. Ik houd me echter aanbevolen als jij DE oplossing weet. Hordes riviervissers wachten namelijk met spanning op je antwoord.

Ik wens brasems trouwens niet dood hoor, ik zou het alleen niet erg vinden heb ik gezegd. In Canada vist een maat van me, Bob van den Meiracker met mais op de rivier en daar heeft hij dus geen last van die beesten omdat ze er niet zitten. Dat zou me heerlijk lijken, de meerwaarde voor een ecologisch systeem is voor wat betreft een brasem nihil namelijk.

Fijn om te horen dat je me een gerespecteerd visser vind, maar dat zou me ook al een worst wezen hoor! Als ik m'n eigenwaarde uit een simpele hobby zou moeten halen dan voelde dat toch wat raar, niet lullig bedoeld hoor!

Met brasem mijdende groet,

Kees

O ja een dikke winde (niet teveel) vind ik trouwens wel mooi hoor!
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
jim versluis
Berichten: 252
Lid geworden op: 09-01-2006 10:54
Locatie: breda

20-09-2007 18:19

Nou Richard,

jij praat als of je al een halve eeuw karperviservaring achter de rug hebt.

Knap op jou leeftijd :o


laterzzzz

ps He kees, ouwe brasemvisser!!
De KSN is er ook voor jou!

Kwaliteit = TTB BAITS

Check: http://WWW.TTBBAITS.COM
Gebruikersavatar
Rene Vermunt
Berichten: 269
Lid geworden op: 18-09-2004 20:47
Locatie: Zuid-Holland

20-09-2007 18:29

@ Kees Verheij,

Je raakte nogal een teer punt.... vandaar :-)

Afbeelding

@ Ruben V/D Worp.
Jij bent toch die Lonsdale Ambtenaar ?
Sorry, maar jouw neem ik vanaf dag 1 dat je op dit board zit al niet serieus....

@WallyTax
Hé man jij ook hier.....