Karper sterfte Kolhorne kanaal - N.H-kanaal

Plaats reactie
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

27-08-2007 13:09

Sinds enkele maanden valt het mij op dat er redelijk veel dode karper drijft op het stuk Kolhorne kanaal nabij Schagen. Inmiddels na een dagje varen kan ik ze niet meer tellen op mijn vingers... kleine en grote karpers drijven om ±500 meter... Ik heb van enkele foto´s gemaakt, ik zou ze hier kunnen plaatsen.

Aangezien er geen andere dode vis te vinden is, lijkt me het een ziekte onder de karper. De lokale visclub is op de hoogte gebracht. Wellicht zou ik ook sportvisserij Nederland kunnen waarschuwen?

Zover is er niet iets aan de buitenkant te zien. Ook drijven ze er in verre ontbinding of net een paar dagen dood. Alles bij elkaar heb ik er nu denk ik een 30 a 50 geteld over 3 maanden.

Zijn er meer karpervissers die dode karpers hebben gespot op dit stuk kanaal?

Gr
Alex Poot
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-08-2007 23:12

Beetje vreemd Alex in deze tijd van het jaar. Wel graag doorgeven aan Sportvisserij Nederland (gerlach@sportvisserijnederland.nl) omdat daar ook karpersterften geregistreerd worden. Het CIDC in Lelystad kan de mogelijke ziekteoorzaak alleen maar vaststellen als daar enige zieke karpers die nog wel in leven zijn worden gebracht.
Het vervelende is dat indien de oorzaak bekend zou zijn er op zo'n kanaal nog niets aan te doen is.
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

28-08-2007 09:12

Ik zal het verhaal doormailen met foto´s.

Het probleem is inderdaad dat het in verbinding staat met het Noord-Hollands kanaal. Mocht er een virus inzitten kan het zo makkelijk uitbreken en verspreiden. Er is volgens mij weinig tot niks aan te doen.

Gr
Alex
Mart van Leeuwen
Berichten: 213
Lid geworden op: 28-12-2005 20:26
Locatie: AnnaPaulowna
Contacteer:

28-08-2007 22:37

Hallo Alex

Ik moet je helaas mededelen dat ik vanmiddag
5 dode karper heb gezien op het NH kanaal tussen t'Zand en Anna Paulowna.
Deze karpers waren van het grotere slag en denk dat ze nog niet zo lang geleden zijn overleden.

Mart.
Er is meer dan alleen maar vissen.
http://www.martscarpsite.com
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

29-08-2007 09:30

Mannen,

Ik heb het maandag gemeld bij Robert de Wilt ( NVVS ) deze ging het melden en er melding van maken bij Richard van den Bos ( POS - Uitgeest ).
Zoals Aart al zegt is er niet veel aan te doen aangezien het dode karpers betreft, deze kunnen niet worden onderzocht.... wat mij wel zorgen baart is dat het NH kanaal vrij groot is en veel vis bevat.... dus goed is het iig niet....

Groet,

Edward
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

29-08-2007 11:10

Het CIDC in Lelystad kan de mogelijke ziekteoorzaak alleen maar vaststellen als daar enige zieke karpers die nog wel in leven zijn worden gebracht.

Dat is wat mij nog steeds verbaasd, al enige decenia wordt er vertelt dat men onderzoekt op virussen en andere oorzaken van dode vis.
mischien heb ik iets gemist maar definitieve uitkomsten heb ik nog nooit gehoord of gezien.
Alleen maar het zou dit kunnen wezen of mischien dat maar nooit echte harde uitspraken.

Ik ben geen dokter en heb ik het mischien aan het verkeerde eind, maar men kan tegenwoordig tot in het dna kijken of je later last gaat krijgen van je linker grootte teen of aambeien.

groet Henk
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

29-08-2007 11:58

Henk,

In veel gevallen is er ook nooit vastgesteld om welk virus het werkelijk gaat.
Omdat het waarschijnlijk niet mogelijk was om alles te testen... maar alleen enkele virussen.
Op het moment dat de karper overleden is, kan er niet meer gestest worden op virussen, dus vaststellen blijft gewoon lastig.

Groet,

Edward
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-08-2007 12:47

Nog eenvoudiger. Er is geen virus gevonden op de aangeboden levende karpers. Als dat er wel was geweest had men dit ook gevonden. Wellicht dat SN eens verslag kan doen in het Visblad of mogelijk is dat al gedaan.

DNA bepaalt alleen erfelijke eigenschappen en geen invloeden van buitenaf.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
martijn simon
Berichten: 5
Lid geworden op: 20-05-2008 20:30

20-05-2008 21:43

Hoe is dit nu afgelopen?

heb er niets meer over vernomen
patrick hoep
Berichten: 215
Lid geworden op: 29-12-2005 23:39
Locatie: callantsoog (NH)

21-05-2008 10:35

ik lees dit nu ook maar net. voor de winter zag ik ook nog 3 grote karpers drijven. ze waren al flink opgezwollen. na een paar weken kwam ik achter dat een van de beroepsviissers steeds karper in zijn net had zitten en deze na 2 nachten ophaalde hier zaten steeds dode karpers in.

ik heb hem tevens verzocht deze te verwijderen of kleineren netten te kiezen waar geen karpers in kunnen zwemmen. deze man heb ik sinds dien niet meer gezien.

zowals de meeste hier uit de buurt weten zijn er veel beroepsvissers aan de gang hierzo.

Greetz Hoeppie 8)
Plaats reactie