ijsselmeer spiegels

luc van der vegt
Berichten: 27
Lid geworden op: 02-07-2007 23:54
Locatie: NH

09-08-2007 02:24

vis al vijf jaar op het ijsselmeer van mei tot september .ik heb pas deze week mijn eerste spiegel gevangen .Iemand betere resultaten aan de westkant van dit mooie water?Vis dit seizoen van de boot dus kan overal komen .Ben dik tevreden met wat ik vang .Maar spiegels zijn schaars.Vis en voer met goede huisgedraaide ballen gr luc evt react via pb
Laatst gewijzigd door luc van der vegt op 12-08-2007 02:16, 1 keer totaal gewijzigd.
vanaf de boot vang je groot
Evert vd Linde
Berichten: 23
Lid geworden op: 14-05-2006 19:17
Locatie: Puttershoek

11-08-2007 13:59

Hoi Luc, ik kan helaas je vragen niet beantwoorden, puur omdat ik daar nooit vis omdat ik gewoon niet in de buurt woon. Maar heb wel een vraag voor jou. Ik ben eigenlijk wel eens benieuwd wat voor formaat aan karpers er word gevangen aan dat enorme meer. Ben ik gewoon nieuwsgierig naar. omdat je er eigenlijk zelden wat over hoort/leest.

mvg. evert
Na lange tijd weer langs de waterkant te vinden.
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

11-08-2007 22:51

Ik (wij) vangen geregeld spiegels in het Ijselmeer. Ik heb eens een foto opgestuurd naar een adres wat ik van hier had. En dat bleek te gaan om 'project spiegels', prachtige vissen. Wat opviel was dat we ze vingen aan zoete boilies en aan popup. Kan toeval zijn, maar het viel op.

Wat grote betreft, sja. Je vangt soms wel eens wat groots ja. Maar ook wel eens 2 maanden lang niks boven de 12 pond. Het lijkt dan wel of er een invasie van jonge vis zich in onze regionen ophoud.

Maar begin er maar niet aan hoor, erg moeilijk water. :D :D :D
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

11-08-2007 22:54

uitdaging??
luc van der vegt
Berichten: 27
Lid geworden op: 02-07-2007 23:54
Locatie: NH

12-08-2007 02:12

wil niet teveel uitweiden over gewichten het is geen makelijk water .veel voeren en kijken waar ze uithangen voor je gaat voeren ze zijn er en zo zijn ze weer weg , groeperen een normaal beeld op 113.000 ht water. maar als er alleen knollen zaten vis ik geen vijf jaar op dit water ik vis met een koolydraat rijke boilie want eiwit is er op dit moment voldoende maar ik denk dat zoet op een groot water ook heel goed is als het maar geen gekochte is op het ijsselmeer moet je een seizoen vissen geen week langetermijn voeren geeft op denduur de dikke vissen,aasherkenning vr gr luc
vanaf de boot vang je groot
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

12-08-2007 08:44

Luc, ik vang dikke vissen met korte termijn uitjes. (1 week voeren, 1 avond vissen) Ik slaap op mijn eigen bedje, en heb niet onbeperkt tijd.

Ik vis met fabrieksknikkers, soms de goedkoopste die er zijn. Ook met tijgers verschalk ik mijn vissen.

Dat er veel tijd in gaat zitten voor je karper vind wil ik niet ontkennen. Maar op de logische plekken vissen levert vaak meteen vis op. En zoals op elk water moet je eerst door een legioen van jongelui heen. Maar wat is er mis met knollen?

Ik blijf nog ff pennen. Het meer bestook ik liever met een dikke trui aan.
luc van der vegt
Berichten: 27
Lid geworden op: 02-07-2007 23:54
Locatie: NH

12-08-2007 23:40

beste Rob ik vis zelf ook allen avondjes vanaf de boot maar voer vaste stekken aan van mei tot en met sept met verse ballen op langtermijn wint de verse boilie .Conserverings middelen is dan je nadeel .Als je elke week een nieuwe stek kiest ver bij de ander vandaan vang je ook op fabrieksballen goed anders nemen de vangsten na twee mnd meestal af .De flavour is niet belangrijk wel de mix ,ik gebruik geen flavours.Door groot in te kopen eventueel met meer vissers ben je ongeveer 4.00euro de kg kwijt incl ei ik denk dat jou bal duurder is.En liever een knol dan niets maar alleen maar knollen , dan toch liever een dikke vissen stek toch ? gr luc
vanaf de boot vang je groot
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

13-08-2007 10:29

Ik heb vriezers voor 5 €uro de kg. Ik vis op 3 IJselmeerstekken afgewissled door wat binnenwater. Tegen de winter pak ik een haven die ik volplomp met fabrieksknikkers, weken achtereen. En daar vang ik dan dik dun lang gezwollen verminkt ect ect.

Maar goed, laten we niet verzanden in welles nietes. Ik had vanmorgen in ieder geval niks op de pen.........morgen weer werken :(

Vrijdag pak ik een stukje dijk......de eerste knikkers liggen al. 8)
Ivan Peeters
Berichten: 178
Lid geworden op: 01-05-2005 18:12
Locatie: Haarlem

13-08-2007 13:17

Nu wil ik me er toch ook even mee bemoeien..

Het leuke is dat jullie naar mijn mening allebei enigzins gelijk hebben.

Met zelfgedraaide is lange termijn voeren/vissen beter, en met fabrieksboillies is het korte voeren/vissen beter.

Dit is in ieder geval mijn ervaring. Met zelfgedraaide komt het allemaal wat langzamer op gang dan met fabrieks, maar dan blijft het ook weer wat langer doorgaan, zeg maar.
Het vangen van grote vis op zo'n water (ik vis zelf op het Markermeer) vind ik niet goed te voorspellen.
Zo heb ik zowel na een korte periode van 4 dagen voeren (met zgn voerboillies van 4,5 euro per kilo)) als een periode van 3 maanden voeren (zelfgedraaid) de gehoopte grote vis mogen vangen.

Spiegels heb ik trouwens gevangen op zoete boillies en dat is niet alleen zo op het Markermeer. Ze lijken daar een sterke voorkeur voor te hebben.

Nogmaals, allemaal naar mijn ervaringen op een vergelijkbaar water.

Gr Ivan
Carpe diem...
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

13-08-2007 15:45

Het geheim van het IJsselmeer zit hem natuurlijk niet in het aas. Sterker nog, aas is ( net als bij ieder ander water ) net zo (on)belangrijk als de rest van je uitrusting. Lokaliseren is hier het sleutelwoord. Eenmaal een hotspot gevonden, (en geloof me, die zijn er zat ) kun je de vis met een minimum aan voer op je stek houden. Het meer is dan wel groot, zelfs heel erg groot, maar de vissen redelijk stekvast.

Wij hebben op het IJ-meer redelijk wat spiegels gevangen, waarschijnlijk allen afkomstig van een uitzetting. Grote spiegels helaas nog niet gezien.
Ivan Peeters
Berichten: 178
Lid geworden op: 01-05-2005 18:12
Locatie: Haarlem

13-08-2007 16:33

Aas niet belangrijk?

Hmm, ben ik het niet helemaal mee eens.
Natuurlijk is locatie het allerbelangrijkst, als er geen vis zit vang je niets...
Maar ik ben onlangs weer eens fijn gewezen op het belang van aas.
Tijdens een nachtje op een overbezet water in de buurt, ben ik twee verschillende boillies gaan testen.
Ik had mijn eigen zelfgedraaide boillies en een freezer van een zogenaamde boilliefabrikant. Na twijfels over de kwaliteit van de laatsgenoemde kwam ik tot deze test.
Resultaat 10 vissen, alle 10 van mijn eigen boillies.
Bij de laatste 2 vissen had ik mijn hengels (aas, stek) verwisseld, en toch kwamen dus ook die 2 van mijn eigen boillie.
Niet dat die van mij nou zo goed zijn, maar het zei wel heel veel over die andere.

Gr Ivan
Carpe diem...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

13-08-2007 18:29

MMMMMM heel vreemd ik lees bij Niels nergens dat aas niet belangrijk is.
Beter lezen en begrijpen wat er staat lijkt mij dan ook meer op zijn plaats.
Vissen is een hobby, geen religie!
Ivan Peeters
Berichten: 178
Lid geworden op: 01-05-2005 18:12
Locatie: Haarlem

13-08-2007 18:47

Ik zeg dat aas in mijn ogen wel belangrijker is dan de rest van je uitrusting.

Maar misschien dat Niels daar zelf wel iets over zou willen zeggen...

Gr Ivan
Carpe diem...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

13-08-2007 19:04

Vraagje Niels, hebben jullie die gevangen spiegels(tjes) op het IJmeer wel gemeld bij SKP ZRM?
luc van der vegt
Berichten: 27
Lid geworden op: 02-07-2007 23:54
Locatie: NH

13-08-2007 23:37

Als je op een nieuwe ijsselmeerstek je hengels over een groot gebied plaatst komt tenminste bij mijn meerdere vissen van een hengel vaak zijn dat de trek routes en spit die plek dan uit.Vaak gaat het om geulen of kuilen van niet meer dan 30 cm dieper ,zonder boot is dat lastig te vinden.Door deze geulen trekt de vis zo is deze plas al een stukje kleiner En vis vasthouden met voeren op het ijsselmeer lukt niet overal ik heb overdag scholen gezien van wel 30 vissen die na het voeren in de avond vertroken waren niets meer gezien en gevangen gr luc
vanaf de boot vang je groot
luc van der vegt
Berichten: 27
Lid geworden op: 02-07-2007 23:54
Locatie: NH

14-08-2007 00:35

heer Lokhorst wilt u niet even uit de school klappen over dit onderwerp u vist tenslotte aan de overkant gr luc
vanaf de boot vang je groot
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

14-08-2007 09:25

Ivan aas is even belangrijk of onbelangrijk dat de rest vanje uitrusting.
Aas is belangrijk, een haak is belangrijker.

Het is niet het aas wat het verschil maakt maar de visser zelf.

Het leuke is dat de plaats erg belangrijk is maar zonder hengel heb je er ook niets te zoeken.

Aas is een onderdeel van je vissen en vangen niks meer en niks minder.

Het leuke is dat je plaats en aas heel goed kunt combineren, daar heeft het aas dan een goede plaats gevonden en KAN het verschil maken.
Vissen is een hobby, geen religie!
Ivan Peeters
Berichten: 178
Lid geworden op: 01-05-2005 18:12
Locatie: Haarlem

14-08-2007 18:27

Aas is belangrijk, een haak is belangrijker.


Het een kan idd niet zonder het ander, maar zoals je zelf al aangeeft is er wel degelijk verschil in belangrijkheid...

Als je als visser overal evenveel aandacht aan besteedt kan het eigenlijk niet misgaan...! :wink:
Carpe diem...
luc van der vegt
Berichten: 27
Lid geworden op: 02-07-2007 23:54
Locatie: NH

15-08-2007 02:45

we dwalen af heren
vanaf de boot vang je groot
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

15-08-2007 14:43

Ivan Peeters schreef:Ik zeg dat aas in mijn ogen wel belangrijker is dan de rest van je uitrusting.

Maar misschien dat Niels daar zelf wel iets over zou willen zeggen...

Gr Ivan


Zie mijn vorige posting, lijkt me duidelijk genoeg. Wat ik er voor de duidelijkheid nog wel aan toe wil voegen is het volgende. Onze ervaring op het IJsselmeer is dat, als je eenmaal wat karpers hebt gelocaliseerd, je ze met eender welk voer dan ook op een bepaalde stek vast kan houden. Dit gaat zowel met boilies, tijgernoten, mais, kikkerwten enz. Vandaar mijn opmerking dat aas net zo ( on ) belangrijk is, als de rest van je uitrusting. Het is natuurlijk al veel vaker geroepen: beter een klote aas ( voor zover dat bestaat ) op de juiste plek, als een werled aas op een klote stek.

Verder geniet een home-made boilie ook zeker mijn voorkeur t.o.v. ready mades, maar dit terzijde.
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

15-08-2007 14:47

Aart Lokhorst schreef:Vraagje Niels, hebben jullie die gevangen spiegels(tjes) op het IJmeer wel gemeld bij SKP ZRM?


Ik weet dat het heel slecht is Aart, maar nee, dat hebben wij niet. Uiteraard wil ik je wel de foto's doormailen met gegevens van de vangstplaats erbij. De gewichten en afmetingen moet ik je helaas schuldig blijven. Voor vrijdag zit er overigens een sessie op de Vecht aan te komen, alwaar we al wel een aantal spiegels hebben mogen spotten. Mochten wij deze vangen, dan gaan we ze uiteraard meten en wegen. Iets wat we vanaf dit seizoen met alle spiegels zullen doen ivm het terugmelden.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

15-08-2007 22:38

Hallo Niels, die foto's s.v.p. niet naar mij maar naar het SKP ZRM mailen. En spiegels van de Vecht graag naar de AWHB mailen.
En erg fijn dat jullie in het vervolg wel de foto's + overige gegevens willen opsturen. Voor SKP's zijn terugvangsten van zeer groot belang gezien de gegevens die deze terugvangsten opleveren.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

15-08-2007 22:40

Luc, aan de overkant worden in ieder geval wel meer spiegels gevangen :lol:
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

15-08-2007 23:45

Aart, geen enkel probleem. Waar kan ik het mail adres van het ZRM project vinden ? Voor de spiegels van de Vecht zal ik de gegevens naar Joris Weitjens en Henk Kostense mailen, deze adressen zijn bij mij bekend.
luc van der vegt
Berichten: 27
Lid geworden op: 02-07-2007 23:54
Locatie: NH

16-08-2007 01:40

Ik denk niet dat het aan mijn voer ligt een handje vol vissers die op dit water vist heeft dit zelfde verhaal .Vang toch mijn vissen maar spiegels komen er niet uit gr luc
vanaf de boot vang je groot