Wie kan mij helpen?

Plaats reactie
rico stougie
Berichten: 40
Lid geworden op: 22-07-2006 10:50
Locatie: Alphen a/d Rijn

01-08-2007 12:13

Vorig jaar was ik vakantie in Zelhem(GLD) Daar in de buurt, richting hengelo was een karperput langs de weg..... dit putje is van de hengeloose hsv... wie kan mij vertellen hoe dat putje heet en eventueel wat info erover????

quote: De Markeplas

Misschien iets meer info erover?
Langzaam kruip ik langs de waterkant...ik werp mn pen naast een bosje riet. Dan schuift het rode puntje langzaam weg..Pennen is heerlijk!
Gebruikersavatar
Kevin Kniest
Berichten: 43
Lid geworden op: 12-02-2006 17:08
Locatie: Stokkum

02-07-2008 10:29

idd de markeplas.
Erg veel hengeldruk in de weekenden (+25 hengels), maar doordeweeks is er goed te vissen. 2 hsv's zitter erop de zelhemse en de hengelose. en je kunt ook bij bijde de vergunningen aanschaffen. laatste tyd wel last van polen / hongaren.
(edit:) en er zit bijna geen onbeschadigde vis meer op heb ik gemerkt de laatste keren dat ik er heb gezeten 6 vissen allemaal papegaaien bek en 1 een mooie spiegel met een tumor zo groot als een manderijn op zn bek (mensen gebruik aub klinikum of ander ontsmettingsmiddel want hier word ik echt niet vrolijk van)

vang ze
Aj een bult blèèj achterthuus heb ligge, dan stoan de beum nie wiet weg
Casper Huizer
Berichten: 132
Lid geworden op: 03-06-2008 17:37

02-07-2008 11:51

triest... zo'n putje, en ook voor de vissen :( Ik vind het kortzichtig en ronduit slecht dat een hengelsportverenigingen in excessieve gevallen als dit niet regulerend optreden om hun vissen beter te beschermen. Wat mij betreft ook onbegrijpelijk dat mensen zelf nog op zo'n water willen vissen :o
Gebruikersavatar
YANNICK deksuh
Berichten: 950
Lid geworden op: 21-05-2006 17:52
Locatie: doetinchem
Contacteer:

03-07-2008 18:13

inderdaad het is een papagaaien kwekerij :cry:
Afbeelding
zelfs de brasems zijn papagaaien
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

03-07-2008 18:19

Zonde zeg! Ik vind dit echt zielig :(
Casper Huizer
Berichten: 132
Lid geworden op: 03-06-2008 17:37

03-07-2008 22:57

Al eerder aangekaart in ander topic: als dit structureel is op een water moet er gelijk ingegrepen worden. Mijn advies zou in zo'n geval zijn:

1) Als het even kan: het bestuur van de verantwoordelijke hengelsportvereniging wegens nalatigheid uit hun functie ontheffen :evil: .
Niet alleen de vis is bij hen in slechte handen, dit soort zaken zie ik ook als een risico voor (de beeldvorming van) de karpervisserij in zijn algemeenheid.

En zodra er dan mensen aan het roer staan die wel daadkrachtig de populatie willen beheren:

2) Water afvissen en karpers naar een groot open water (rivier, ijsselmeer) brengen om verdere schade te voorkomen.
3) Nieuwe karpers erin uitzetten
4) Hengeldruk op zo'n water fors verlagen :o .

Punt 4 is natuurlijk het hele issue: want daar maak je als bestuur geen vrienden mee. En toch zo'n maatregel afkondingen als dat nodig is vind ik dan getuigen van verantwoordelijkheidsgevoel.
Gebruikersavatar
YANNICK deksuh
Berichten: 950
Lid geworden op: 21-05-2006 17:52
Locatie: doetinchem
Contacteer:

04-07-2008 12:59

ik heb er nooit gevist(foto is van een maat).
maar hengeldruk velagen zal moeilijk worden .
als je bepaade tijden van het jaar vis verbod oplegt , kan het wel eens zo wezen dat er de andere tijden juist erg druk word .
het kan ook wezen dat de vissers het voor gezien houden ,die zien het niet zitten om bijvoorbeeld in het voorjaar en de winter te vissen .
de beschadigingen zullen fors terug lopen .
het beste is die vissen die verminkt zijn NIET in openwater te gooien je weet niet wat hier de gevolgen van kunne zijn .
en dan nog iets nieuwe uit zettingen zal een heel goed idee zijn ,maar heeftde hsv er genoeg geld voor ?.
en dan nog een probleem hoe raak je de rest van het bestand kwijt ?
eigenlijk is zo'n water niet meer te helpen .
jammer maar helaas .

mvg yannick
Gebruikersavatar
Thomas de Zeeuw :P
Berichten: 148
Lid geworden op: 17-06-2008 21:35
Locatie: Zuid-Holland

04-07-2008 13:07

dan b.v. een regel in stellen dat je er anderhalf jaar niet mag vissen en het idee van Casper Huizer daar nieuwe karpers uitzetten en heel veel karpers daar ok weg halen en natuurlijk ook de brasem dat alle vissen daarop rust komen en dat het een water word waar je mooie vissen kan vangen.

mvg thomas
Every one got a dream but there not always the same !!
Casper Huizer
Berichten: 132
Lid geworden op: 03-06-2008 17:37

04-07-2008 13:56

Ik denk, in uiterste gevallen, aan dingen als bijvoorbeeld:
-geen weerhaken. Dit scheelt "gerag" en dus verwondingen. Een wondje geneest wel, maar niet als het keer op keer open wordt gehaald door weer een haak. Puur omdat de vis geen andere keus heeft om visvoer te eten (overbezetting?).
-niet nachtvissen.
-niet meer dan x vissers per keer. Dit laatste kan door vaste plaatsen, op putjes is dat vaak helemaal niet zo erg.


Wat betreft het verplaatsen van vis van water 1 naar water 2: dit kan tot problemen leiden. Dit is echter vrijwel uitsluitend het geval als er een besmette vis in een relatief dichtbezet water wordt gezet. Je kunt vrijwel probleemloos vissen in groot, dunbezet stromend water zetten. De kans op overdracht is daar erg klein. Bovendien staan deze wateren sowieso allemaal met elkaar in verbinding en deze wateren zijn zo groot dat eventuele (ziekte)kiemen er toch al aanwezig zijn.
K. van den Herik

04-07-2008 14:09

Al eerder aangekaart in ander topic: als dit structureel is op een water moet er gelijk ingegrepen worden. Mijn advies zou in zo'n geval zijn:

1) Als het even kan: het bestuur van de verantwoordelijke hengelsportvereniging wegens nalatigheid uit hun functie ontheffen .
Niet alleen de vis is bij hen in slechte handen, dit soort zaken zie ik ook als een risico voor (de beeldvorming van) de karpervisserij in zijn algemeenheid.

En zodra er dan mensen aan het roer staan die wel daadkrachtig de populatie willen beheren:

2) Water afvissen en karpers naar een groot open water (rivier, ijsselmeer) brengen om verdere schade te voorkomen.
3) Nieuwe karpers erin uitzetten
4) Hengeldruk op zo'n water fors verlagen .

Punt 4 is natuurlijk het hele issue: want daar maak je als bestuur geen vrienden mee. En toch zo'n maatregel afkondingen als dat nodig is vind ik dan getuigen van verantwoordelijkheidsgevoel.



Wat een flauwe zeik zeg...

De hsv ben je zelf dus vertel maar wat je "beheersmaatregelen" zijn.

Vis overzetten? Free Willy?
Nieuwe vis uitzetten?

Doe mee vooruit:

Engelslanders laten betalen. A) zij hebben karper zo populair gemaakt en B) zij ontwikkelen rigs zodat het karpertje met de meest afgerotte be toch noch gehaakt wordt.
matthijs den Dunnen
Berichten: 996
Lid geworden op: 16-08-2006 15:37
Locatie: Hoog-blokland

04-07-2008 17:54

laat die vissen nu maar zwemmen daar, ze zijn tog al verpest en hebben papagaaien bekken.
zolang je geen gezeik met voorslagen hebt enzo dan overleven ze het wel, waarom zou je er dan nieuwe gave vissen gaan uitzetten? :o

en overzetten op de rivier, volgens mij kan zoon papagaai alleen nog maar bollen vreten en geen eens natuurlijk voedsel, ze zijn ook niet echt meer gewent te zoeken op zoon putje denk ik.

mzzzl
Casper Huizer
Berichten: 132
Lid geworden op: 03-06-2008 17:37

04-07-2008 19:12

@ K van den Herik: ik vind dat je wel erg makkelijk heen stapt over de schade aan de vissen in deze vijver. Vind je dat HSV's het dan maar zonder enig omkijken zover moet laten komen zoals op een vijver als deze?
Laatst gewijzigd door Casper Huizer op 04-07-2008 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

04-07-2008 19:23

Meestal valt het nogal mee qua aantal vissen dat beschadigd is op een dergelijke put. Dit is ook ondervonden bij de afvissing van de Bosbaan in Amsterdam, waarvan ook gezegd werd dat daar nog vrijwel alleen maar beschadigde vissen op zaten.
De vissen die vaak worden gevangen hebben meestal wel beschadigingen maar de rest van de populatie niet of nauwelijks.
Het heeft ook geen enkele zin om op een dergelijk drukbevist water de beschadigde vissen eraf te halen en daarvoor weer nieuwe vissen uit te gaan zetten, want dan wordt het binnen zeer afzienbare tijd weer hetzelfde qua beschadigingen.
Wat wel zin heeft is een afvissing waarbij de beschadigde vissen worden verwijderd (deze op b.v. de IJssel uitzetten kan geen kwaad of anderzijds deze vissen voor consumptie te verkopen) en daarvoor dan geen nieuwe vissen uit te zetten. Als de biomassa op deze manier drastisch kleiner wordt zal er aanzienlijk minder worden gevangen en dus ook de beschadigingen aanzienlijk minder worden.
Maar meestal willen de leden dit niet daar die willen vangen en niet blanken...
Casper Huizer
Berichten: 132
Lid geworden op: 03-06-2008 17:37

04-07-2008 19:30

Inderdaad Aart, de meeste leden willen niet blanken dus moet het maar kunnen. Wat mij betreft soms dus tegen een te hoge rekening voor de vis. Gelukkig betreft het echt uitzonderingen.
Gebruikersavatar
Wouter Weetink
Berichten: 690
Lid geworden op: 28-04-2007 15:28
Locatie: Doetinchem

05-07-2008 15:10

dit water is zo kapotgevist!

zelf nooit gevist en ook geen behoeft aan :wink:

m'n pa heeft er 25 jaar geleden nog wel paar keer gezeten toen je er nog leuk kon vissen :P
K. van den Herik

05-07-2008 18:10

weet ik nog steeds niet wat jou beheersmaatregelen in houden.

Free willy is een non maatregel

bestuur uit functie ontheffen is nog stommer dan, weet zo nix.

Ga eerst eens na WAAROM de beestjes er niet uit zien.

Ben je dan echt begaan met het lot van de visjes ga je uitleggen waarom het fout is en hoe het ook en/of beter kan.
Casper Huizer
Berichten: 132
Lid geworden op: 03-06-2008 17:37

05-07-2008 20:46

De mogelijke maatregelen voor een water waarop het merendeel van de bekken echt zo beschadigd is (of dreigt te raken) staan in mijn post van 04-07-2008, 13:56 uur (deze thread). Ik kan weinig ander dingen verzinnen, op Aart's maatregel (populatie naar beneden brengen) na.

(En die opmerking over dat bestuur staat er in de hoop dat zo'n bestuur meeleest en dat die mensen ook eens gaan nadenken. :evil: Wat mij betreft hoort het beheren van de populatie en het nemen van maatregelen om deze gezond te houden tot hun verantwoordelijkheid.)
Rob Kuipers
Berichten: 136
Lid geworden op: 15-04-2008 18:02
Locatie: Oss

21-07-2008 01:23

Als het aan mijn lach had ik op drukbeviste vijvers een tijdelijk verbod gemaakt of het verplicht gebruiken van klinik.

Mvg
Ga toch vissen, dan vang je nog eens wat.
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

21-07-2008 10:38

Gelukkig ligt het niet aan jou.De leden willen makkelijk een visje vangen,daarom zijn er zulke vijvers.Als ome piet een avondje met zijn zoontje klaas wilt gaan vissen,willen ze ook wat vangen en niet eerst peilen,voeren,tig keer blanken.
Als je er niet tegen kan,negeer het gewoon en je bent er vanaf.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

21-07-2008 15:24

Niet op de rivier uitzetten die vissen, ik vis daar juist om geen papegaaienbekken te vangen!
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

26-07-2008 00:00

ferenc van de vorstenbosc schreef:Gelukkig ligt het niet aan jou.De leden willen makkelijk een visje vangen,daarom zijn er zulke vijvers.Als ome piet een avondje met zijn zoontje klaas wilt gaan vissen,willen ze ook wat vangen en niet eerst peilen,voeren,tig keer blanken.
Als je er niet tegen kan,negeer het gewoon en je bent er vanaf.


Als je er niet tegen kan, gewoon maar negeren en je bent er vanaf? Niet nagedacht bij het typen Ferenc? Lekker makkelijk om alles maar te negeren waar je niet tegen kunt..
©
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

26-07-2008 21:29

Jezelf druk maken om iets waar je toch niks tegen gaat/kan doen is het jezelf idd moeilijk maken.Kies ik voor de makkelijke weg.

Zolang het grotendeel van de vissers makkelijk vis willen vangen blijven er zulke wateren.
Willem Slingerland
Berichten: 15
Lid geworden op: 06-01-2005 17:15
Locatie: zuid holland

02-08-2008 22:55

achja: topic clinic heb ik lang geleden opgestart.

Het is een onderwerp waarvan de meningen sterk uiteen lopen.
Eigenlijk zouden ze het moeten verplichten in Nederland net als in buitenland.

Maar het ligt niet alleen aan het gebruik van clinic.
Het is ook de manier van vissen

Volgens mij ligt het ook aan het drillen en hoe mensen omgaan met de gevangen vis.
Ik heb weleens figuren vissen zien binnen halen, op een manier waarvan ik denk kan je niet beter gaan korfballen ofzo
Het lijkt wel of ze die vis binnen 5 seconde op de kant willen hebben en vervolgens geen onthaakmat gebruiken enzzzzzzz!!!!!

Ik heb al menig papagaaibekje gevangen, die lippen zijn ook hard en het ziet er niet uit.
Uiteindelijk gaan ze ook dood lijkt mij ivm azen

Willem
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

19-08-2008 00:05

Clinic verplichten?
Ik zeg je dat het de reinste onzin is, spoelt er meteen af.
En papegaaiebekken voorkom of genees je er sowieso niet mee.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Plaats reactie