VosseKuil

Plaats reactie
Jeffrey Hooi
Berichten: 77
Lid geworden op: 09-06-2007 20:46
Locatie: Ede
Contacteer:

02-07-2007 11:12

Wie heeft er een keertje bij het vossekuil gevist ?
En beviel het daar? 8)
Gebruikersavatar
Maikel Slenders
Berichten: 14
Lid geworden op: 29-06-2007 21:27
Locatie: weert

04-07-2007 16:51

ik heb er een dag en nacht gevist,
het was wel leuk voor uhn keer te doen maar echt veel te veel kleintjes overdag rond de 30 runs de grootste vis was 5 pond en .
s'nachts met 2x 20mm boillies gevist maar nog steeds allemaal kleintjes maar er zitten wel genoeg grotere zeiden ze daar//





8) 8)
Jeffrey Hooi
Berichten: 77
Lid geworden op: 09-06-2007 20:46
Locatie: Ede
Contacteer:

04-07-2007 21:21

8)
Bob Duisters
Berichten: 100
Lid geworden op: 15-07-2007 17:54
Contacteer:

02-09-2007 20:56

Jeffrey Hooi schreef:Wie heeft er een keertje bij het vossekuil gevist ?
En beviel het daar? 8)


Ik ga er binnekort ook een dag en een nacht vissen :D
Hoop op niet te veel kleine vissen :roll:
Gebruikersavatar
raymond jongeling
Berichten: 151
Lid geworden op: 25-11-2006 12:44
Locatie: zwijndrecht

02-09-2007 21:08

Als je kleintjes wilt vangen , en veel , moet je daar zijn.
Kijk liever naar een spiegel aan de waterkant , dan naar de spiegel in m'n badkamer.....
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

02-09-2007 21:23

Wil je serieus genomen worden als karpervisser ga er dan niet vissen. Wil je toch een bijdrage leveren voor een goed doel is dit er een.
http://www.kinderfonds.nl


Peter
van Gorp Sjors
Berichten: 638
Lid geworden op: 31-10-2005 11:55
Locatie: Oever zuid-willems huisnr.(stek) 4.....
Contacteer:

02-09-2007 22:51

Mooi gesproken Peter.

Gr. v. Gorp.
Life is wonderfull, but catching one makes it even more beautiful!..

http://www.aasvoorkarpers.nl
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

02-09-2007 23:00

pj otte schreef:Wil je serieus genomen worden als karpervisser ga er dan niet vissen. Wil je toch een bijdrage leveren voor een goed doel is dit er een.
http://www.kinderfonds.nl

Peter


Met een vaste stok is het anders knap serieus daar, voor karpervissende witvissers met name dan. En voor de goede orde een karper is ook maar gewoon een witvis hoor. Niks meer, niks minder.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-09-2007 23:09

Michel met erg veel respect voor jou begrijp ik het nu echt niet dat je het opneemt voor die totaal overbezette put.
De vissers van oa Sensas trainen daar dat klopt, dit doen ze omdat ze anders teveel achterstand oplopen bij de internationale wedstrijden.

Ik blijf van mening dat een vis niet mag lijden onder wat voor goed doel dan ook.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

02-09-2007 23:28

Douwe,

ik neem het nergens voor op. Ik constateer slechts.

Wie zegt trouwens dat die vis daar meer of minder lijdt dan op welk water dan ook?

Mischien wordt die ene vis daar wel net zo vaak gevangen ( gezien de aantallen ) als op een willekeurige gracht waar wel miniscule groei is waargenomen.

Onderzocht ? Op die gracht wel in iedere geval. Je zou zelfs kunnen zeggen op de Sloterplas ook. Groei is waarneembaar. Of dat welzijn is ?

Overbezet wat is nou eigenlijk overbezet ? ===>> Bijvoorbeeld een enkele polder in Noord- Holland ? :o

Wat is nou eigenlijk het welzijn voor een sportvis ?

Helemaal niemand weet dat antwoord gewoon.

Je kan daar een mening over hebben Prima, maar HET antwoord heb ik in al die jaren nog steeds niet voorbij zien komen.

En zoals je weet hou ik wel van een stevige discussie. :o
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-09-2007 00:00

Mijnheer vossekuil is anders vaak genoeg uitgenodigd om een gesprek te hebben met visstandbeheerders.
SVN houdt dat water ook de hand boven het hoofd, omdat het een goed doel is??
Of komt het wel mooi uit als trainingswater voor de wedstrijdvisser??
Het is ook een leuk water om de hoge heren van het SVN dorp te vermaken tijdens opnames.

Leuk om te zien dat de cursus aangeeft dat een dergelijk water zwaar overbezet is en dat er vervolgens een ontwijkend antwoord komt omdat het de Vossekuilen is??
Maar ik ga er maar niet verder op in ik erger mij er al jaren aan en tot een oplossing komt het toch niet.
Iedere zichzelf respecterende KARPERvisser zou dat soort waters moeten mijden.

Het heeft het witvis damesteam wel een leuke plaats op de WK opgeleverd omdat ze daar mooi konden oefenen op VEEL karpertjes vangen.
De meeste dames ken ik ook nog eens vandaar dat ik het dubbel zo leuk vindt, dus de karpertjes die daar rug aan rug proberen te overleven hebben toch een goed doel bereikt.
Vissen is een hobby, geen religie!
K. van den Herik

03-09-2007 07:01

krijgt Hans Peter gelijk, want volgens diezelfde boeken is dan bijna elk nl water dan overbezet met karper. Misschien.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

03-09-2007 07:48

Heren, is in mijn ogen erg simpel. Als men Sportvisserij Nederland om een advies vraagt in de vorm van een of meerdere afvissingen komt er een goed degelijk verslag van. Met tal van aanbevelingen omtrent een goed degelijk visstandbeheer. Neem dat als uitgangspunt en je bent er een heel eind. Andere zaken er aan ophangen is in mijn visie de ogen sluiten en blijven kronkelen als een paling of slang.
Punt…………

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-09-2007 08:59

Klaas wat ben je toch voorspelbaar.
Beter weten dan visserijkundig biologen, dat is heel netjes.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-09-2007 09:11

Er is in het verleden op heel wat wateren karper uitgezet. Gelukkig is dat al een tijd veel minder! Mede dankzij de inzet van NVVS/OVB en de cursussen. Er zijn zelfs redelijk veel wateren met een onderbezetting aan karper, die ruimte bieden aan SKP’en. Dwerggroei die veroorzaakt wordt door ondervoeding is absoluut geen algemeen beeld van de huidige Nederlandse wateren.

In Noord Holland zijn er inderdaad polders met kleiner blijvende karpers. Maar hier zijn al decennia lang geen uitzettingen geweest. Die situatie is langs natuurlijke weg ontstaan en daarmee onvergelijkbaar met karperputjes. Bovendien valt nog maar te bezien wat hierbij de rol is van erfelijke factoren. De spiegels van oorspronkelijke uitzettingen door de Heidemij vele decennia geleden zijn in elk geval niet herkenbaar meer aanwezig. Vrijwel alles is schubkarper. Of heeft de Heidemij toen al 25% wildbroed hybrides uitgezet? Dacht het toch niet.

De generalisatie van dit type polderwateren met karperputjes gaat helemaal niet op. De karpers in de Noord Hollandse polders worden een behoorlijke slag groter en behoorlijk wat sterker. De wateren bieden al helemaal niet de mogelijkheid om succesvol karpertjes van een paar kilo met de vaste stok te bevissen door één of ander damesteam. Enige dat je als HSV zou moeten overwegen is de bestanden kunstmatig wat uit te dunnen. Detail daarbij is trouwens dat bij proefbevissing een overbezetting helemaal niet klip en klaar wordt aangetoond.

In de Vossekuil en andere vergelijkbare putjes moeten ze gewoon stoppen met volplempen. Dwerggroei veroorzaakt door ondervoeding is een afwijking en geen teken van welstand. Het gaat samen met een verzwakking van het immuniteitssysteem en is daarmee spelen met de gezondheid van het bestand. Met die koi uitzettingen erbij is het eenvoudig wachten op KHV. Bovendien is het geen ecologisch wijze van waterbeheer en het valt nog maar te bezien hoelang dit bij overheden door de beugel kan.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

05-09-2007 12:52

Kees

En als dat KHV-virus over-slaat op andere wateren, dan liggen de daders zeker op het kerkhof ?

met onschuldige groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-09-2007 13:05

Hans-Peter,

Dader(s) discussies zijn doorgaans nogal gecompliceerd.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Plaats reactie