hoe werkt een peildobber? help alsjeblieft !

Plaats reactie
raymond breebaart
Berichten: 47
Lid geworden op: 19-05-2007 14:40
Locatie: purmerend

19-05-2007 14:46

ik zoek een geschikte manier om me water te peilen
en peildobbers zijn niet zo prijzig maar nu wil ik nog weten
hoe ze werken alvast bedankt
raymonn
marijn alons
Berichten: 250
Lid geworden op: 18-09-2006 19:58
Locatie: dronten

19-05-2007 16:06

heej,

ik denk dat dit topic in een materiaal of beginners hoort :wink:

misschien dat je daar meer kans maakt, zelf ben ik er ook wel benieuwd naar.

en misschien is google een optie
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

19-05-2007 16:12

http://www.karpervissersonline.nl/index.php

en dan links in het rijtje peilen klikken.

Gegroet,
Remko
Gebruikersavatar
Marc Henstra
Berichten: 241
Lid geworden op: 14-12-2006 12:09
Locatie: hoogeveen

20-05-2007 12:15

help die jongen tog gewoon
Gebruikersavatar
Lennart Sprenger
Berichten: 187
Lid geworden op: 10-10-2003 02:00
Locatie: leusden

20-05-2007 12:34

He raymond,

Ik zal het je uitleggen. Het principe is heel simpel. Je neemt een hengel die een flink stuk lood kan wegzetten, en lekker stug is zodat oneffenheden op de bodem goed gevoeld kunnen worden. Het beste kan je een gevlochten lijn op je molen spoelen omdat gevlochten lijnen meer vibraties doorgeven dan nylon en je zodoende een beter contact hebt met de bodem. Het kan natuurlijk ook met nylon, maar zoals gezegd heb je dan wat minder gevoel in het systeem zitten.

Vervolgens neem je een stuk lood met een wartel. Neem een stuk lood van minimaal 80 gram en liefst iets zwaarder zodat het goed op de bodem blijft liggen. Mijn ervaring is dat een rond kogellood het beste werkt. Je schuift vervolgens het lood op je lijn en knoopt aan het uiteinde van je lijn de peildobber. Als tip geef ik je nog mee om een kraal tussen de wartel van het lood en de dobber te schuiven, zodat de de knoop van de dobber niet achter de wartel van het lood blijft hangen.

De dobber die je gebruikt moet een flink drijfvermogen hebben. Je kan een duur exemlaar kopen van fox of korda. Ikzelf gebruik altijd een flinke snoekdrijver, werkt ook prima.

Kort samengevat: Eerst het lood op de lijn, dan een kraaltje, en als laatste de dobber.

Je montage is nu klaar en ready for action.

Het peilen werkt alsvolgt.

Als je een potentiele stek gevonden hebt die je wat nader wil onderzoeken, gooi je het hele zaakje het water in. Het lood ligt nu op de bodem. Vervolgens draai je langzaam de lijn strak en trek de dobber onder water totdat deze tegen het lood aankomt (je voelt vanzelf de weerstand). Vervolgens draai je de slip van de molen los en trek je steeds een stukje lijn van de molen. Zorg dat je weer hoelang het stuk is dat je van de molen trekt. Je herhaalt dit net zo lang totdat de dobber boven komt drijven. Tel het aantal maal dat je een stuk lijn van de molen getrokken hebt en dit vermenigvuldig je met de lengte van het stukje. Klaar is kees en je weet de diepte. Easy dacht ik zo.

Vervolgens trek je het lood een stukje naar je toe en herhaal je de actie.

Door het lood over de bodem te trekken kan je voelen hoe de bodemgesteldheid is. Als je het lood makkelijk kan voortrekken, heb je te maken met een harde bodem. Blijft het lood steken dan is de bodem zacht. Voel dat het lood tikt (vibreren van de lijn) heb je te maken met grind of mossels.

Het hele spelletje komt neer op gevoel. Dit krijg je door het regelmatig te doen.

Oefening baart kunst :wink:

Succes!
Met deze verslaving wordt ik wel ouder dan 50!
Plaats reactie