Gooimeer

Gebruikersavatar
Stephen van Bijleveld
Berichten: 27
Lid geworden op: 15-05-2007 22:54

15-05-2007 23:02

Hallo allemaal,

Ik vis al wat langer op karper maar heb het Gooimeer waar ik aardig dichtbij woon, altijd links laten liggen.

Nu ben ik de laatste tijd bezig geweest om wat te vissen en het water te verkennen. Ik heb in een voorgaande sessie op een paar meter uit de kant een mooie winde verzilverd maar echt veel werd het niet. Ik vis aan de kant van Huizen. Een tijdje terug heb ik een dieptekaart opgevraagd en vanavond ben ik het bootje ingestapt om een hoek uit te kammen en te peilen. Het diepteverloop is erg saai maar als ik een stuk uit de kant vaar wordt het toch wel 1 a 1,5e meter diep. Hier zit ook wat verschil in het bodemverloop en hier heb ik uiteindelijk ook gevoerd. Het vissen gaat na een paar dagen voeren ook zeker gebeuren maar ik twijfel toch een beetje over de aanpak, tevens omdat dit voor het eerst groot water is wat ik bevis. Dat er vis zit weet ik zeker, de pootspiegels die er zwemmen uiteraard (hopen dat ik mijn geadopteerde vissies vang!) en ik heb tijdens het observeren ook wel wat zien rollen aan de oppervlakte. Zijn er eventueel nog mensen die mij wat tips kunnen geven waar ik op moet letten? Ik hoef niet te weten welke boilie het beste werkt of wat de topstekken zijn maar meer of mijn aanpak juist is.
Gebruikersavatar
Tom Engel
Berichten: 403
Lid geworden op: 30-07-2005 11:08
Locatie: almere

16-05-2007 13:58

Ik hoef je vast niet te vertellen hoeveel karpers er zitten op het Gooimeer ( je zou ze op moeten eten 8) . De ondiepe kanten zijn in het voorjaar prima stekken. Ik vind je aanpak zeker de moeite waard en zou het gewoon proberen. Voeren en gaan met die banaan. Mais is een killer op de randmeren maar dat moet je zelf maar ondervinden.

Succes
Gebruikersavatar
Stephen van Bijleveld
Berichten: 27
Lid geworden op: 15-05-2007 22:54

16-05-2007 17:03

Dat er karper zit heb ik wel gemerkt, en veel ook ja :)

Ik heb een mooie variatie aan voer waaronder ook mais en de alom bekende kikkererwt. Ik ga het met 1 hengel op boilie doen en 1 op pellet of partikel. Mijn maat heeft ongeveer dezelfde aanpak, dan is het een kwestie van kijken waar de meeste runs op komen en blijven experimenteren. Bedankt voor je tips, ik laat de uitkomst zeker weten!
Gebruikersavatar
Tom Engel
Berichten: 403
Lid geworden op: 30-07-2005 11:08
Locatie: almere

16-05-2007 20:35

Succes Stephan en knallen maar, val je in de vis dan flink bijvoeren. Het is vaak moeilijk om op de randmeren de vissen lang op je stek te houden.

Als je met twee man bent is het handig om tijdens het drillen je maat bij te laten voeren. De vissen zijn bijzonder sterk en er zwemmen grote scholen schubs van een gemiddelde van 13 pond. Vis je erdoor heen dan kan je voor een verrassing komen te staan. Wil je alleen grote vis dan is een plek ver buiten je voerstek aan te raden en gebruik dan grote bollen.
Nou de rest moet je zelf gaan ondervinden.
Veel plezier.
Gebruikersavatar
cor bruynes
Berichten: 149
Lid geworden op: 28-10-2003 01:00
Locatie: elburg

17-05-2007 13:58

ik vis zelf ook altijd op de randmeren,we voeren 3 dagen met mais en bollen en vissen alleen met bollen.
we vissen op ondiep water ongeveer 70 cm .
ik weet niet of je ze kunt uitlopen met een waadpak maar dat bevalt ons het beste , je aas neerleggen en een paar handen voer er op en vangen maar .
we voeren wel naar elk gevangen vis weer stevig bij,want ons vermoeden is dat ze in scholen over je plek heenkomen,aangezien we meerdere beten tegelijk krijgen.
we hebben zelf de beste ervaringen met een zoete bol,met vismeel wel geprobeerd maar geen beet gekregen
nou succes en doe niet te moeilijk op de randmeren want ze zijn makkelijk te vangen
Gebruikersavatar
Stephen van Bijleveld
Berichten: 27
Lid geworden op: 15-05-2007 22:54

18-05-2007 20:15

en succes heeft het gehad, kwam vrij snel een run, die ging helaas los maar er is een hele mooie spiegel uitgekomen van 12,5 pond. Foto zal ik nog even plaatsen zodra ik ze heb en even doorsturen naar de skp-zrm.
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

18-05-2007 20:35

Stephen van Bijleveld schreef:en succes heeft het gehad, kwam vrij snel een run, die ging helaas los maar er is een hele mooie spiegel uitgekomen van 12,5 pond. Foto zal ik nog even plaatsen zodra ik ze heb en even doorsturen naar de skp-zrm.


Mooi man, zeker die foto sturen, hoogstwaarschijnlijk zo'n spiegel van de skp-zrm uitzettingen inderdaad, spiegels komen er 'natuurlijk' namelijk nauwelijks voor, zeker niet op 12,5 pond. Als ie op 12,5 pond zit is het echt leuk om te zien van welke uitzetting deze vis is om naar z'n groei te kijken want ze waren zeker geen 6 kilo bij de uitzetting.. :D

Ohja je hebt ook een pb.

Gr, Koen
Gebruikersavatar
henk kostense
Berichten: 467
Lid geworden op: 14-10-2004 19:31
Locatie: Almere

18-05-2007 23:49

Stephen van Bijleveld schreef:en succes heeft het gehad, kwam vrij snel een run, die ging helaas los maar er is een hele mooie spiegel uitgekomen van 12,5 pond. Foto zal ik nog even plaatsen zodra ik ze heb en even doorsturen naar de skp-zrm.


Kijk goed bezig Stephen. Ik zie de foto's met smart tegemoed.
groetjes henk
Gebruikersavatar
cor bruynes
Berichten: 149
Lid geworden op: 28-10-2003 01:00
Locatie: elburg

20-05-2007 09:59

goed gedaan stephen ,spiegels zitten er zeker niet veel.
ik zit al 15 jaar op de randmeren en heb nog geen spiegel op de randmeren.
ik had vrydagnacht een graskarper van 32 pond ,was ook mijn eerste graskarper op de randmeren
gr cor
Gebruikersavatar
henk kostense
Berichten: 467
Lid geworden op: 14-10-2004 19:31
Locatie: Almere

20-05-2007 23:14

Ook maar weer is een nachje gepakt op het gooimeer, en met succes er zat een spiegeltje bij. Helaas niet van skp-zrm maar vanuit Amsterdam, hij is hier voor gevangen op de diemen in 2005, door mijn vismaatje :o
Afbeelding
groetjes henk
Gebruikersavatar
Tim Schless
Berichten: 657
Lid geworden op: 08-07-2005 00:58

20-05-2007 23:16

Gaaf zeg, wel die foto ook hier posten hoor!! ben superbenieuwd!! Ik ga van de zomer ook een paar keer vissen op het randmeer, ik wil een van m'n eigen spiegeltjes vangen 8)
Als alles goed gaat, heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien.
jan van kranenburg
Berichten: 429
Lid geworden op: 04-03-2007 03:07
Locatie: Den Haag

21-05-2007 01:26

Henk,

Mooie foto.
Zal de deskundigen weer wat leren over het verplaatsingsgedrag.
Door misverstandje ruim 3500 van mijn posts sinds 2002, zoek.
Steun KSN!
Gebruikersavatar
Stephen van Bijleveld
Berichten: 27
Lid geworden op: 15-05-2007 22:54

21-05-2007 20:54

Ok ik heb de foto's binnen, ik heb ze al gemaild naar de skp-zrm. Nu nog wachten op reactie.

@Henk: Machtige spiegel! Is het hele jaar nachtvissen toegestaan op het gooimeer eigenlijk?

Hier mijn vismaat die de vis gevangen heeft:

Afbeelding


Ik wilde uiteraard ook even op de foto alszijnde de eerste vis uit het gooimeer voor ons. (tevens de andere kant van de vis)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Tim Schless
Berichten: 657
Lid geworden op: 08-07-2005 00:58

22-05-2007 12:22

supervis! die moet wel makkelijk te herkennen zijn denk ik zo!
ben benieuwd wat ie gegroeid is e.d.

groeten
Als alles goed gaat, heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien.
michael aan't goor
Berichten: 56
Lid geworden op: 25-08-2005 22:54
Locatie: lelystad

22-05-2007 15:50

hoi

nee je mag alleen in de 3 maanden :juni juli augustus nachtvissen
kijk maar eens in het boekje staat op pagina 9

michael
Gebruikersavatar
Tijs Kruithof
Berichten: 253
Lid geworden op: 24-05-2003 02:00
Locatie: Almere

23-05-2007 19:14

Stephen van Bijleveld schreef:Ok ik heb de foto's binnen, ik heb ze al gemaild naar de skp-zrm. Nu nog wachten op reactie.

@Henk: Machtige spiegel! Is het hele jaar nachtvissen toegestaan op het gooimeer eigenlijk?

Hier mijn vismaat die de vis gevangen heeft:

Afbeelding


Ik wilde uiteraard ook even op de foto alszijnde de eerste vis uit het gooimeer voor ons. (tevens de andere kant van de vis)

Afbeelding


Ik heb daar vlakbij ook project gevangen vorige jaar die was bij hollandse brug uitgezet en aan de kant van huizen gevangen !!! Deze had ik overdag op de pen gevangen :P
Gebruikersavatar
Stephen van Bijleveld
Berichten: 27
Lid geworden op: 15-05-2007 22:54

24-05-2007 17:50

Ik heb reactie van de SKP:

Beste Stephen en Olaf,
Het is inderdaad een projectspiegel, maar niet van ons randmerenproject. Die van het randmerenproject in deze gewichtsklasse zijn bijna zonder uitzondering zwak beschubd. Het blijkt een vis van het Amsterdamse project waar wij de archieven al sinds 1998 van bijhouden. Het is nota bene een vis van de allereerste uitzetting in juni 98. Die uitzetting vond plaats in het Amstelkanaal in Amsterdam -Zuid. In april 1999 ving ik (Joris) deze vis in de Amstel op circa 4 kilometer van het uitzetpunt. Daarna is ie nooit meer gemeld. En nu dan hier! We hadden al eens eerder een vis van het Amsterdams project terug in de buurt van Huizen, maar deze is nog een kilometer of 2 verder. De kortste weg over water is circa 35 km. Dat is een afstandsrecord voor dit project!
Vermoedelijke route is;
Amstelkanaal
Amstel (4 km)
Weespertrekvaart (10km)
De Diemen (14km)
Via de UNA-centrale (bij zuidwesterstorm kunnen ze naar binnen) het IJmeer op (15 km)
IJmeer Muiden om PENeiland en de pier heen (19 km)
Hollandse brug Gooimeer (25 km)
Huizen (35 km)

Deze route is aannemelijk omdat eerder meldingen van het Gooimeer een paar keer als tussenstation de UNA Centrale bij Diemen hadden.
Dan de groei. Die is opmerkelijk traag. Het is zelfs een van de traagste groeiers van het Amsterdamse project. Van de 10 laatste van deze uitzetlichting (juni '98) teruggevangen karpers is het gemiddelde gewicht 17 pond en de lengte circa 74 cm. Traaggroeiers komen in elke lichting voor maar bij Valkenswaardspiegels uit 1998 en 1999 komen ze gemiddeld vaker voor.
Buitenlandse spiegelkarpers zoals uitgezet in 2005 en maart 2006 in het Gooimeer groeien veel harder. Die halen de 12,5 pond soms al na 1 volledig groeiseizoen! En bovendien groeien ze vaak veel gestager door. Veel Valkenswaardspiegels blijven een paar groeiseizoenen steken rond de 12,5 pond.
Het milieu zal ook een rol spelen. Voor optimale groei heeft het Gooimeer te veel zandbodem. Ervan uitgaande dat ie al wat jaren in het Gooimeer vertoeft is een iets gematigde groei dan weer niet zo gek. Toch verwachten we wel dat de buitenlanders het hier goed gaan doen.
Nog iets positiefs tot slot. De beschubbing van deze Valkenswaardkarper is prachtig en zoals je zelf al zegt zijn het vaak beresterke vissen!
We hopen dat je op het Gooimeer blijft vissen er nog wat voor ons vangt!
Vriendelijke groet, ook namens vissende Henk,
Joris

:D
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

24-05-2007 18:35

Flinke afstand hoor 35 kilometer! :o Erg leuk om te lezen hoe die vissen helemaal rondtrekken over ons open water in Nederland!

Ik hoop binnenkort ook weer een keer zo'n spiegel te kunnen vangen.

Gr, Koen
Gebruikersavatar
Rinus Schuurman
Berichten: 695
Lid geworden op: 26-08-2006 14:50
Locatie: Lelijkstad
Contacteer:

24-05-2007 19:51

Geweldig Stephen, ik mis je verhaaltje trouwens op poldervissen ;)
Of ik heb er natuurlijk weer eens overheen gelezen :P
Van al degenen die niets te zeggen hebben zijn de meest aangenamen zij die zwijgen.

http://www.icarp.nl
Gebruikersavatar
Tim Schless
Berichten: 657
Lid geworden op: 08-07-2005 00:58

24-05-2007 21:23

Ligt het aan mij, of wordt een vis die al 1 keer gevangen is sneller nog een keer gevangen? ik lees veel over een vis die eerst hier en dan daar wordt gevangen.... Je zou juist het andere verwachten, een vis die al gevangen is, wordt daarna moeilijker te vangen...?
Zodra ik mn rijbewijs heb, is het randmeer niet meer veilig 8)
Als alles goed gaat, heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien.
K. van den Herik

25-05-2007 13:36

Voor alle azijnpissersover skp's.

Zie reactie van Joris.


35 kilometer. Machtig man.

Zeker als je Joris zijn perikkel in De Karper leest, waarin hij zijn ervaringen deelt met de AHV. ( ... desnoods hier en daar een dijkje over helpen..)

Gelukkig hoefde dat niet.


MVG

Klaas
Jan-Willem Kroon
Berichten: 399
Lid geworden op: 28-11-2005 19:19
Locatie: Hardinxveld

26-05-2007 12:59

Tim Schless schreef:Ligt het aan mij, of wordt een vis die al 1 keer gevangen is sneller nog een keer gevangen? ik lees veel over een vis die eerst hier en dan daar wordt gevangen.... Je zou juist het andere verwachten, een vis die al gevangen is, wordt daarna moeilijker te vangen...?


Het kan goed kloppen dat bepaalde vissen vaak worden gevangen, terwijl andere weinig of niet gevangen worden. Dit zie je ook op kleine, drukbeviste watertjes met een bekend bestand. Bepaalde vissen worden wel 5 tot 10 keer per jaar gevangen, terwijl andere er maar 1 keer per jaar of nog minder uitkomen.
Bij projectspiegels zal dit verschijnsel niet anders zijn denk ik. Het zal te maken hebben met de voedselvoorkeur van de vis.

Groeten JW
Run to the water.....
Gebruikersavatar
Tim Schless
Berichten: 657
Lid geworden op: 08-07-2005 00:58

26-05-2007 19:07

aha, dat lijkt me inderdaad een vrij waarschijnlijke beredenering.
Maar partikles en boilies zijn wel weer zeer verschillend, en geen 2 boilies zijn het zelfde, dat verschil pikken ze m.i. zeker wel op!
Misschien is het dan wel een voorkeur voor "makkelijk" aas, want dat is ons voer/aas natuurlijk wel voor ze...

gr, tim
Als alles goed gaat, heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien.
janwillem hilverts

24-06-2007 23:01

Dan hier twee fo's van een spiegel 2 weken geleden gevangen op het randmeer (Bij Nijkerk) Deze was 8.7 kilo. De foto moet g opgestuurd worden naar skp. Echter weet ik het e-mailadres niet, dus is mijn vraag teven of iemand die voor mij heeft?!?!

De foto's zijn helaas niet zo goed gelukt omdat me maat niet echt goed foto's in het donker kan maken. Tevens heb ik afgelopen weekend min 2e spiegel hier gevangen, deze foto's (en verslag van skp) volgen nog.

Afbeelding

Afbeelding

Alstu ;)
Gebruikersavatar
henk kostense
Berichten: 467
Lid geworden op: 14-10-2004 19:31
Locatie: Almere

25-06-2007 16:41

Jan willem,
Mooie spiegel en waarschijnlijk ook wel van het project echter is het de verkeerde kant. Alle projecten werken met de linkerkant van de vis dus de kop van de karper in de rechterhand.

Maar we houden ons zeker aanbevolen voor meer.

de website is
http://www.freewebs.com/skp-zrm
groetjes henk