maas

Pukkie Nabuurs
Berichten: 37
Lid geworden op: 22-12-2002 01:00
Locatie: Baarlo

23-12-2002 21:22

ik woon nabij venlo en heb dit jaar "slechts" 400 uur gemaakt voor 3 runs wel plaatjes van een vissen.Ik heb verschillende voertactieken toegepast maar het wil niet echt lukken.
mais/boilies
3 kilo/20 kilo
in de vaargeul / in de kant
wie helpt mij?
Gebruikersavatar
Roy van Goor
Berichten: 865
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00
Locatie: maasbracht

24-12-2002 20:22

geachte pukkie,
400 uur voor 3 vissen?
heb je meerdere stekken geprobeerd?
karpers op rivieren zijn trekvissen, ik zou proberen om op zoveel mogelijk stekken te vissen die een stuk uit mekaar liggen, en kijken welke over het algemeen meer vis opleveren.
beter meer verkassen dan je op een gedeelte vastbijten.
groetjes roy
Gebruikersavatar
wim schotman
Berichten: 240
Lid geworden op: 09-02-2002 01:00
Locatie: Nijmegen

24-12-2002 20:58

Als je op de rivier vist is dat (over het algemeen) vele uren maken voor relatief weining vis.
Maar als je er een vis pakt heb je relatief vaak mooie vissen erbij zitten.

De maas en de ijsel zijn naar mijn mening de beste karperrivieren in nederland.

Dus de juiste rivier heb je al te pakken, omdat je te maken hebt met vooral maagdelijke vissen zal ik als ik jou was niet kiezen voor 3 kilo mais en 20 kilo boilies (als je dit bedoeld is dit wel erg veel) maar eerder omgekeerd (nog te veel maar ja) want mais wordt veel eerder gezien als iets "eetbaars" en als de karper het niet op eet is er nog wel onze vriend brasem.

Zelf vis ik regelmatig op de Ijsel,maas en de Rijn en heb daar dit jaar(onderandere) mooie vissen gevangen. Als je een dieptemeter (peilhengel kan natuurlijk ook )hebt kan deze zeer nuttig zijn voor het opzoeken van kuilen, mosselbanken en het begin van de vaargeulen.

Van de vissen die ik dit jaar heb gevangen op de rivier kwamen 9 van de 12 vissen (op ongeveer 300 uur 16 runs) uit kuilen en kolkende plekken aan het uiteinde van een krib.

Ik had mijn plekjes eerst opgezocht door zorgvuldig te peilen (dit koste mij een zaterdag met een peilhengel) daarna 2 dagen aan voeren met kippenmais (5 kilo p.d), de 3e dag 1 kilo kippenmais en 1 kilo boilies (scopex 22 mm)
4 en 5 dag 1 kilo boilies goed verdeeld. Vang je de daarop volgende 2 nachten niks dan moet je verkassen.

Uiteindelijk stuit je vanzelf op een mooie vangplaats en die hoef je meestal dan ook niet te delen op de rivier.

Onthoudt dat veel voeren niet meteen de sleutel tot succes is (want 23 kilo is echt veel!!). En dan lukt het volgend jaar van zelf.
succes,
Wim
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

24-12-2002 22:07

Probeer erachter te komen waar de vis paait. Denk aan havens, inhammen etc. Probeer op deze plek een strategische stek te vinden, en in het voorjaar zit je wel goed hoor. Als ze langskomen vang je ze wel. Het najaar is het gewoon meer uren maken, maar de vissen die er zwemmen op de maas maken de uren meer dan goed

mvg
stefan

ps. waarom zo veel voeren? Je moet niet veel voeren, maar regelmatig. Ik laat particles altijd achterwege, aangezien dat erg witvisgevoelig is. Gewoon 0.5-2kg boillies per keer 3x per week moet voldoen
Pukkie Nabuurs
Berichten: 37
Lid geworden op: 22-12-2002 01:00
Locatie: Baarlo

25-12-2002 19:30

bedankt voor de reacties maar ff een paar dingetjes.
1)ik voor in 1 voersessie gem .35kilo voer 25 kilo mais en 10 kilo boilies het lijkt mij stug dat karpers die op grote open wateren die vaak(!) in groepen zwemmen dat niet op zouden kunnen en er is nog een zeer groot probleem:de karperbezeting is zeer dun op "mijn(?)" stuk maas dat ong. 20 kilometer beslaat.de karpers in de paai zijn haast niet te vangen ,ik heb er een hele meivakantie aan besteed om een 9 kilo wegend schubje(wel een zeer mooie vis )weten te vangen. dan bijten ze echt nergens op dus ga geen aassoorten noemen want ik heb het geprobeerd en ook met diverse systemen.Nu is mijn vraag aan jullie of jullie enig idee of de manier werkt die in de karper werd beschreven(nummer 13 geloof ik)daar bedoel ik mee dus royaal(75 kilo suikerzoete mais in de vaargeul s"nachts storten en de volgende nacht erop gaan vissen en zo ja hoe laat ik mijn lood daar liggen(suggesties).vertel mij niet dat ik moet doorzetten want wat voor stress ik thuis heb gehat dat ik soms dagen of weken achterelkaar aan de maas zat te vissen en te leren (maar dat gaat slechts zeer(!!)langzaam)is niet meer normaal geloof ik.en om karper te lokaliseren op "mijn" stuk maas is zeer moeilijk omdat er bijna geen andere serieuze (karper)vissers vissen.dat is misschien(?!) een raar stukje maar ik word er helemaal gek van>.

met vangende groet,Puk.
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

26-12-2002 10:23

minder is immer beter ;o)

groeten ed
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

26-12-2002 12:26

Pukkie, ik zal het nogmaals zeggen. Je moet helemaal niet zo veel voeren man. Als er al maar zo weinig vissen zitten, gooi je ook nog je eigen ruiten in.Als je zoveel voert zitten die beesten al vol voordat jij aan het water komt. Een maat van me voerde een tijd lang 3x per week slechts enkele handjes boillies. Heeft er dit jaar wel al meerdere dertigers, en een aantal schitterende twintigers uitgehaald.

In goede tijden voer ik max.2kg, en normaal gesproken een kilo boillies. Meer niet.

genoeg tips voor nu ..
mvg
stefan
Niels Kleijn
Berichten: 422
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: amsterdam, alphen a/d rijn

26-12-2002 12:33

over een paar jaar kan je er vast wel grote vangen dan. Maar het lijkt mij niet logisch om veel te voeren als je slecht vangt. Je kan beter met minder beginnen en als het dan goed loopt wat meer en meer is bij mij op de kanalen 5 kg mais of 1500gram boilies

Met vriendelijke groet
Niels Kleijn
Gebruikersavatar
wim schotman
Berichten: 240
Lid geworden op: 09-02-2002 01:00
Locatie: Nijmegen

26-12-2002 13:45

Jongens hou maar op.

Pukkie begrijpt het niet en wil het ook niet begrijpen.
kijk maar bij de topic: Klein Vink (vissen in nederland) daar heb ik het hem ook al uit proberen te leggen maar helaas.... (gelukkig komt hij er uiteindelijk wel achter).

Wim
Pukkie Nabuurs
Berichten: 37
Lid geworden op: 22-12-2002 01:00
Locatie: Baarlo

27-12-2002 15:15

hallo lieve mensen ik denk dat jullie het niet begrijpen op "mijn" stuk maas zwemt heel veel witvis en wie heeft er nog niet op een dergelijke rivier een platte gevangen op een 22 mm. boilie laat staan een tritsje mais see my point!? ik ben dus bang en weet ook heel zeker dat witvis het overgrote deel door de witvis wordt opgegeten en dat een karpergroep(je) niet op een plaats blijft hangen waar zojuist een halve kilo boilies zijn gevoerd laat staan als je niet compact voert.En waar ik het trouwens laats over had was het artikel van van Litsenborg dus geef me eens wat goeie tips en wim , lees de reactie eens op het Klein Vink artikel.

mazzel
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-12-2002 15:31

Beste Pukkie, ik zou me de moeite van het voorvoeren maar helemaal besparen. Levert niks op (alleen 'vertrouwen' bij diegenen die zonder voor te voeren er geen vertrouwen in hebben). Als je gaat vissen dan tenminste een kg of 3 boilies zo ruim mogelijk verspreid (over 2 tot 4000 m2) erin werpen/schieten om zoveel mogelijk kans te maken op het onderscheppen van één of een groepje trekkende karpers. Het probleem is dat die vissen over de hele breedte van de rivier kunnen trekken dus net zo goed langs de overzijde, door de vaargeul of langs jouw kant. Vooraf is dit niet te bepalen alleen door er vaak te vissen kom je erachter dat er toch bepaalde plekken zijn die ze geregeld passeren bij hun trektochten en dit zijn natuurlijk de geëigende stekken om te gaan vissen.
Ook op een dergelijk dun bezet stuk moet je uiteindelijk zover kunnen komen om gemiddeld 1 karper per ca. 20 uur te kunnen vangen.
Wellicht ben jij uit het 'juiste hout' gesneden om zover te kunnen komen, veruit de meeste vissers hebben dan n.l. de moed allang opgegeven.....

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Aart Lokhorst op 2002-12-27 15:33 ]</font>
Pukkie Nabuurs
Berichten: 37
Lid geworden op: 22-12-2002 01:00
Locatie: Baarlo

27-12-2002 15:37

bedankt aart tenminste een nuttige tip.

thanks!
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

27-12-2002 16:05

Nog maar een nutteloze tip:

Een brasem vang je op een 22 mm bal omdat ie er mee speelt, mijns inzien niet omdat ie ze eet. idemdito met mais, anders dan de gezoete uit blik. Vermoedelijk verhoog je een geconcentreert aanwezig zijn van witvis juist door het vele voeren. Als je witvis wilt ontwijken, kun je hooguit proberen een minder witvis-aantrekkelijke bal, danwel een ander aassoort te gebruiken(bijvoorbeeld een niet gezoete, ongeflauvourde bal etc)

Overigs, vind ik het nodig het op te merken, dat de aard van je eigen postings (nogal betweterig) het niet echt aantrekkelijk maakt voor de ander je van tips te voorzien.

Aart zei precies het zelfde dan de anderen.... niet (=veel minder) voorvoeren... waarom je het van Aart wel slikt, tsja, lama...

maar dit effe terzijde ;o)

groeten Ed
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

27-12-2002 16:26

hallo puk,
mischien een domme opmerking kan het niet zijn dat je op jouw stuk maas verkeerd zit?
Ik zelf vis een aantal jaren ook op de maas,
en bleek dat ik in het begin gewoon op de verkeerde plek zat ,moest zelf een keer opschuiven omdat er anderen op mijn ''stek''
zaten waardoor ik een kleine 500 meter verder ging vissen.
resultaat was: in een normaal weekend 17 aanbeten 15 geland hoogste gewicht 28 pond.
terwijl ik op ''mijn``plek blij mocht zijn met 5 aanbeten .
toeval? dacht het niet ik zit nu gemiddeld op 13 aanbeten.
groet henk
Ik ben en blijf een Leie-naar,tegendraads altijd beter wetend
jamie justin bluming
Berichten: 48
Lid geworden op: 08-01-2003 01:00
Locatie: venlo

08-01-2003 17:37

hey pukkie ik woon in venlo en zit heel vaak op de maas met ouderen mensen en jongere.....ik woon in venlo en ga ook vaker bij de stuw vissen in baarlo...laats vinge we er 41,2 pond .... we komen er vaak en hebben succes...voeg me maar toe op msn bluming_1@hotmail.com of mail me.......gr JJ ben in het nieuwe jaar al een paar keer geweest.....helaas is het nu hoog water :sad:
jamie justin bluming
Berichten: 48
Lid geworden op: 08-01-2003 01:00
Locatie: venlo

08-01-2003 17:40

trouwens dat er weinig vis zit klopt totaal niet...op de fishfinder geeft hij mega veel karper aan tussen baarlo en lottum...maar je moet de goede plaats vinden..dan geeft hij 2 km amper vis aan en dan 200 meter een kuil bijvoorbeeld daar stikt het van de dikke en niet 1 x nee al een paar keer toen ik er over vaarden
jamie justin bluming
Berichten: 48
Lid geworden op: 08-01-2003 01:00
Locatie: venlo

08-01-2003 23:11

beste aart lokhorst:

ik snap niks van jou manier van vissen op een rivier zonder te voeren. een maas karper blijft trekken van punt na punt.

het leve van een maaskarper bestaat uit eten en over leven.hij zwent steeds op en neer over een aantal kilometer van punt A naa B naar C en dan weer opnieuw...op een paar uit zonderingen na die een blijvende trek tocht hebben...als zon karper dan op bijvoorbeeld punt B veel eten vind zal hij er blijven terug komen en deze plek op zijn zwem route houden...is plek B zonder eten zal hij deze plejk schrappen en een nieuwe gaan zoeken....als jij als visser een zon punt erin krijgt zit je goed...als jij een paar weken voert of een vaste stek heb van een heel jaar waar elke week regelmatig word gevoerd, dan heb je een goede kans dat de karper dit punt opneemt in zijn zwem shema.

maja elke karper visser zijn eigen ideeen.


groetjes JJ
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

08-01-2003 23:24

Gelukkig denkt niet iedereen hetzelfde...een karper voorzien van een zender is de enigste manier om een bewijs te leveren....
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

09-01-2003 08:08

Zwem shema?
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

09-01-2003 08:15

Een gediplomeerde karper zeker?
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Josse de Bruin
Berichten: 432
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht

09-01-2003 09:58

Mmm handig zo'n visvinder die aangeeft of er karper zit moet ik ook hebben, dan wordt het vissen op karper een schijntje.

Met karpervisvinderende groet,
Josse de Bruin
Martijn Schild

09-01-2003 10:09

Ja Aart, ik las dat stukjes van JJ gister al en toen dacht ik: jij gaat Aart even uitleggen hoe het allemaal moet. JJ, doe dat dan wel een beetje met normaal Nederlands, want ik weet ook niet wat "zwem shema" is. Nu ik eigenlijk je stukje voor de vierde keer heb gelezen, snap ik het wel... zwem shema is zwem schema :grin:
Oh ja, volgens mij kunnen karpers niks schrappen, maar wel vermijden.

_________________
Als ie gaat, dan gaat ie. Als ie niet gaat, dan gaat ie niet :smile:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Martijn Schild op 2003-01-09 10:09 ]</font>
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

09-01-2003 10:39

Met een voerplek een nieuwe natuurlijke aasplek in het water maken, eentje waar de karper zijn zwemgewoonte op aanpast?

Riviervissen is mijns inzien een willekeur visserij, waarbij je de willekeur kunt verkleinen, door daar te vissen, waar de vis bij voorkeur gewoon is geraakt zijn happie bij elkaar te sprokkellen. Dat een aanwezige visser daar, al vissend op dat moment, gebaat is bij een voerplek spreekt voor zich, dit is een instant-voorvoeren zegmar, en heeft niet ten doel een hangplek voor buitenspelende karpers te creeeren. Eerder kan het erg efficent zijn, deze trekkende groep karpers net effe wat langer op je stek houden, zodat de kans dat ook deze visser zijn balleke besabbeld zal worden, en de stijve rig... ----*

anyway. Mijn ervaring op rivieren is dat, ondanks zorgvuldig opgebouwde instant-voerplekken, dus die tijdens het vissen onderhouden wordt, het een illusie is te denken dat je de vis er vast houdt. Willekeur, en verder zijn ze weer, en trekken ze een goede richting uit, dan kan een maat verderop misschien ook nog zijn vissie vangen, en hop, ondanks het nog immer aanwezige voer, is het weer karperloos. Ik heb het nooit meegemaakt dat een groep langer bleef hangen, dan dat ze al gewoon zijn, er te blijven hangen. Deze instant-voerplekken hebben echter wel een grote verantwoording in het verhogen van de kans dat je ze ook inderdaad vangt, en zeker ook in hoeverre je meerdere vissen vangt. Echter, het moge best duidelijk zijn dan het vangen van 1 of 2 vissen, de stek echter weer best verstoort. Op het moment dat ik begon te ervaren dat ik met voeren een groep trekkende karpers niet vast kon houden op een stek, begon ik meteen te twijfellen aan het voorvoeren en voercampanges in het algemeen.

Eerste voorwaarde is mijns inzien dat je op plekken moet vissen waar sowiso karper aast. Van nature, uit levensgewoonte. Weten wanneer is een verhaal apart, dit vergt simpel visuren. Zittend op zo een stek betekent wachten (of verwachten) op een groep karpers, en mochten ze komen, pas dan kan de effiecientheid van een voerplek ingezet worden. Maar goed, het moge duidelijk zijn, dat ze dan ook wel te vangen zijn met geheel beperkte porties voer, per slot van rekening wordt er al gevist. En deze beperkte portie voer wordt nog eens danig verkleind, indien niet een groep, maar slechts enkele vissen mogen worden verwacht. En dan kom je dus op het punt van Aart die zegt: laat al dat (voor)voeren maar zitten. Voeren telt voor mij allang niet meer een stek creeeren. Ook niet op putten of meren. Ik voer instant om een bepaalde effiecientie van een sessie te creeeren, door de van de nature uit aldaar azende karper, te sturen naar mijn bal, danwel hooguit ze wat meer aan het eten te brengen, en heel misschien, net wat langer op een stek te houden, zodat er na een vangst nog een kans op een vissie in mocht zitten. Hoe meer een karper gewoon is te zwemmen, en dit is op rivieren vaak tot in het extreme, hoe moeilijker hem vast te houden. Natuurlijk is het afhankelijk of een rivier meerdere aasplekken kent. Kent een populatie maar 1 of twee aasplekken dan is ie langer vast te houden, dan wanneer wanneer de populatie een gehele rivier als eetplaats gebruikt.

Wat ik ik in de praktijk nog voorvoer is hooguit nog binnen 8 uur alvorens te gaan vissen. De late avond voor een morgensessie, waarbij er bij het ingooien minimaal gevoerd wordt. Balletje of 5. Met vertrouwen vissen wordt voor mij pas veroorzaakt als ik weet dat die stek ook juist in de morgen beaast wordt. Veel te vaak ben ik in een denken gestonken dat indien dit een nachtstek was, dat ik middels voeren ze wel in de morgen kon vangen. Het kon eens een extra visje opleveren, dat wel. Maar het staat absoluut niet tegenover de energie die in voercampanges gestoken dient te worden.

Minder is immer beter ;o)

groeten ed

*(eigen toegepaste cencuur)
jamie justin bluming
Berichten: 48
Lid geworden op: 08-01-2003 01:00
Locatie: venlo

09-01-2003 16:31

MmMMMmmMMM edwin siol ben je van beroep dichter???.......

maja evengoed....iedereen zijn eigen idieen en opvattingen over karper vissen. de karpervisser zal toch een eigenwijs individu zijn en niet snel afwijken van zijn eigen gedachte. het is wel belangrijk om na andere te luisteren om zo ervaring op te doen of kennis.

ik vang op mijn manier goed op de maas samen met mijn vismaten. en wij voeren allemaal minstens een week van te voren. niet met kiloos te gelijk maar toch wel het nodige. we beginnen met mais en een paar boilies en werken het zo naar alleen maar boilies. maar 1 tip wat bij ons slecht werkt. voor niet teveel!!!

met vriedelijke groeten aan de mede karpervissers

JJ
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-01-2003 17:11

Geen dichtwerk in Edwin of Aart hun verhalen hoor. Allemaal redelijk goed te volgen en niet zo afwijkend van mijn ervaringen op kanalen. Zoek de plekken waar je de karper kunt onderscheppen, dan is dagenlang voorvoeren helemaal niet zo nodig. Lang vasthouden kun je ze toch niet. Verder is voorvoeren op plekken waar de karpers nooit komen een schot in de ruimte. Belangrijkst is dat je vertrouwen hebt in deze manier vissen, zodat je het lang genoeg een kans geeft om tot resultaat te komen. Dat is best wel moeilijk als iets lijkt af te wijken van de kennelijk geaccepteerde patronen. Maar ja, waar komen die geaccepteerde patronen vandaan?

Groeten, Kees