Graafstroom Oud Alblas

Plaats reactie
Stephan van Stigt Thans
Berichten: 46
Lid geworden op: 30-09-2005 20:22
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

25-04-2007 00:00

Goedenavond

ik had een vraagje over de Graafstroom in Oud Alblas

ik had gehoord dat er een karper ziekte is geweest maar ik kan er nergens wat over vinden , wij hebben hier nu 2 x gevist ben toch wel benieuwd


MVG
Gebruikersavatar
Yuri Monster
Berichten: 840
Lid geworden op: 22-05-2006 19:52
Locatie: papendrecht

25-04-2007 00:43

ik heb er nog nooit van gehoord van de meeste omliggende wateren wel maar graafstroom zelf niet


maar maak je niet druk van wat ik hoor is de totale populatie niet bekend vis zat
K. van den Herik

25-04-2007 07:45

Yuri Monster schreef:ik heb er nog nooit van gehoord van de meeste omliggende wateren wel maar graafstroom zelf niet


maar maak je niet druk van wat ik hoor is de totale populatie niet bekend vis zat


Vertalen graag.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Yuri Monster
Berichten: 840
Lid geworden op: 22-05-2006 19:52
Locatie: papendrecht

25-04-2007 10:06

surf naar LOI en bestel een cursus begrijpend lezen.

MVG

yuri
Gebruikersavatar
pim starreveld
Berichten: 897
Lid geworden op: 22-09-2005 10:00
Locatie: zaandam

25-04-2007 10:20

bestel ook gelijk zo'n cursus voor mij dan :wink:

ik denk dat yuri bedoeld: het is niet bekend wat er allemaal zwemt en in welke hoeveelheden.

:P
Peter Broers
Berichten: 470
Lid geworden op: 31-05-2006 12:43

25-04-2007 12:37

Zeg dat dan... :wink:
K. van den Herik

25-04-2007 12:48

Taal en stijl
Leer duidelijke taal te schrijven!

Voor wie bestemd | Je einddoel | Inhoud | Zo studeer je | Dit krijg je thuis | Vooropleiding | Vervolgopleiding | Studieduur en lesgeld | Schrijf je direct in
Inleiding
Ben je op de hoogte van de basale spelling- en grammaticaregels, dan wil dat niet zeggen dat je altijd perfect kunt verwoorden wat je bedoelt. Of dat je heldere en goed leesbare teksten maakt. Iedereen kent voorbeelden van teksten die bol staan van de moeilijke woorden of zinsconstructies, die je twee keer moet lezen om ze te begrijpen.

Helder en begrijpelijk schrijven is een vak apart. Maar wel een ambacht dat je kunt leren! De cursus Taal en stijl is volgens de nieuwe spelling en leert je lange zinnen op te delen in ‘behapbare delen’. Bovendien leer je moeilijke woorden te vermijden. Je leert díe woorden te gebruiken die het best weergeven wat je bedoelt. Na de opleiding schrijf je duidelijke taal, in jouw eigen stijl.

Daarom kies je deze opleiding
Altijd actueel lesmateriaal
Volgens nieuwe spelling
Zeer toegankelijke cursus
Voor wie bestemd
De opleiding Taal en stijl is bestemd voor iedereen die een persoonlijke

én heldere schrijfstijl wil ontwikkelen. Voor iedereen die zijn of haar gedachten beter wil leren verwoorden in leesbare zinnen.

Je einddoel
Na afronding van de cursus Taal en stijl ben je in staat helder en aantrekkelijk te formuleren, doordat je je woorden juist weet te kiezen en stijlfouten weet te vermijden. Ook heb je geleerd een betoog zo op te bouwen, dat de structuur van je tekst voor de lezer duidelijk is.

Inhoud
De opleiding bestaat uit veel praktische oefeningen en voorbeelden.

Alle niveaus van de tekst passeren de revue: het woordgebruik, de zinsbouw, de stijlmiddelen, de alinea-indeling en de structuur van grotere teksteenheden.

Allereerst komt de woordkeus aan de orde, en het samenstellen van woorden. Dan leren we je hoe je zinnen op de juiste manier met elkaar verbindt en het gebruik van verwijswoorden. We leggen uit hoe je lange en ingewikkelde zinnen moet wijzigen in korte, meer overzichtelijke zinnen.

De cursus maakt je vertrouwd met verschillende stijlmiddelen, zoals ironie, beeldspraak en vergelijking. Je leert stijlfouten en clichés vermijden, evenals vaagheid en algemeenheid.

Dan gaan we over op de opbouw van alinea’s en het verband daartussen. Ten slotte leer je gestructureerde teksten en brieven schrijven in verschillende stijlen.

Om je een indruk te geven van de inhoud van de lessen, noemen we hier een aantal onderwerpen die aan de orde komen:

De zin

Dat pension, dat je me had aanbevolen, gelegen op een mooie heuvel, lag aan de rivier, waarin de boten, die soms erg veel lawaai maakten, met een behoorlijke vaart voeren, zodat ik, je kent me, romantisch als ik ben, uren doorbracht voor mijn raam, dat uitkeek over het water.


Sommige zinnen zijn zo lang dat de lezer aan het eind van de zin niet meer weet wat hij nu eigenlijk heeft gelezen. En vaak is ook de schrijver het spoor bijster. Dit kan komen doordat er veel algemene woorden of moeilijke woorden zijn gebruikt. Ook kan de constructie van de zin heel omslachtig zijn door het gebruik van veel bijzinnen. De schrijver wil in zo’n geval te veel informatie in één zin stoppen. Met de praktische opdrachten in de opleiding krijg je inzicht in dit soort zinnen. Je krijgt methodes aangereikt hoe je ze duidelijk kunt herformuleren.

Het woord

moeilijk – complex

woordenschat – vocabulaire

eenstemmig – unaniem

De juiste stijl hanteren, betekent onder meer: een goede woordkeus doen. Synoniemen, bijvoorbeeld, zijn woorden met min of meer dezelfde betekenis. In een tekst gebruik je ze meestal voor de afwisseling. Je moet daarbij wel oppassen. Woorden met precies dezelfde betekenis komen namelijk niet vaak voor. Dat betekent dat je rekening moet houden met subtiele betekenisverschillen. Bijvoorbeeld: lezen, doornemen en bestuderen, verschillen in betekenissterkte.

Van belang is dus dat je precies weet wát je wil zeggen en wie je lezers zijn. Daarnaast kan een woord ook verschillen in gevoelswaarde; een formulering kan ongewild bot of negatief overkomen als je het verschil niet aanvoelt. Vergelijk: heer, man en kerel. In de cursus leer je dit soort verschillen inzien en er op een bewuste wijze mee omgaan.

Zo studeer je
Bij de LOI studeer je op een unieke, flexibele manier. Je studeert lekker thuis voor een erkend diploma. Met professionele begeleiding van je eigen docent én unieke studiefaciliteiten die je helpen de opleiding sneller af te ronden en je slagingskansen te vergroten!

Weten hoe het precies werkt? Klik hier

Klik hier voor de studiefaciliteiten bij deze opleiding

Kennistrainer
I-coach
Vragen stellen aan je docent
Contact leggen met je studiegenoten
Overzicht vorderingen
I-shop
Mediatheek
Contact met de LOI
Meer weten? Vraag de gratis proefles aan!

Dit heb je minimaal nodig om gebruik te kunnen maken van de digitale leeromgeving:

een computer met internetaansluiting
een tekstverwerkingsprogramma, waarin je bestanden (in Word-formaat) kunt opslaan.
Gelden er voor jouw opleiding nog aanvullende systeemeisen, dan vind je deze in de opleidingsinformatie.


Dit krijg je thuis
Je ontvangt speciaal ontwikkeld lesmateriaal. De cursus bestaat uit 23 lessen met veel oefeningen en opgaven. De leerstof is daarin volledig opgenomen. Je hoeft dus geen studieboeken te kopen. Wel heb je een goed woordenboek nodig en is de Woordenlijst Nederlandse Taal (het Groene boekje, laatste druk) aan te bevelen. Beide zijn gemakkelijk en snel te bestellen via de i-shop op LOI Campus. Meer informatie hierover ontvang je na inschrijving.

Vooropleiding
Je hebt geen specifieke vooropleiding nodig. Wel gaan we ervan uit dat je geen moeite hebt met spellen. Eventueel kun je eerst de LOI-cursus Spelling en grammatica volgen.

Vervolgopleiding
Er zijn verschillende mogelijkheden om je verder te verdiepen in de Nederlandse taal. Met de cursus Creatief schrijven of Scenario schrijven ontwikkel je je creatieve capaciteiten.

Studieduur en lesgeld
Studieduur
:
6 maanden*

Lesgeld
:
€ 36,– per maand**


* De genoemde studieduur geldt bij een gemiddeld studietempo. Uiteraard kun je sneller studeren als je dat wilt en zo de cursus sneller afronden.

** Kies je voor betaling in één keer, dan krijg je 5 % korting! Eventuele tussentijdse prijswijzigingen worden niet doorberekend.

Schrijf je direct in
Inschrijven is heel eenvoudig. Vul gewoon het inschrijfformulier in. Als je je nu inschrijft kun je binnenkort al aan de slag. Doe het dus vandaag nog!
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

25-04-2007 13:49

Gokje (ik snapte er ook geen reet van eigenlijk :lol: )


ik heb er nog nooit van gehoord van de meeste omliggende wateren wel maar graafstroom zelf niet




Dit kan betekenen vertaling1; ik heb nog nooit gehoord van het water graafstroom, wel van alle omliggende wateren, maar niet van graafstroom.

Of (meest waarschijnlijk)vertaling2; ik heb nooit iets vernomen over vissterfte op de graafstroom, wel heb ik gehoord van vissterfte op de meeste omliggende waters.



maar maak je niet druk van wat ik hoor is de totale populatie niet bekend vis zat



vertaald;Er zit genoeg vis op graafstroom en de totale populatie is niet bekend.(waarmee dan vertaling 2 bij bovenstaande meest waarschijnlijk is)

Of, indien er een punt moest staan na 'niet' vertaling2;maak je niet druk, bij de vissterfte op de omliggende wateren is niet de gehele populatie kapot gegaan, er zitten nog zat bekende vissen.

8)
8)
Gebruikersavatar
Yuri Monster
Berichten: 840
Lid geworden op: 22-05-2006 19:52
Locatie: papendrecht

25-04-2007 13:51

pff waar maken jullie je druk om zeg.
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

25-04-2007 13:53

:D

Ach Yuri trek het je niet aan. Je bent gewoon harstikke gek :lol:

Yuri Monster schreef:ik dacht al zoiets




hahahaha


Leuk dat quoten en je tekst aanpassen :D


:wink:
Laatst gewijzigd door Ruud Visser op 25-04-2007 14:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Yuri Monster
Berichten: 840
Lid geworden op: 22-05-2006 19:52
Locatie: papendrecht

25-04-2007 13:55

whehe ik dacht al zoiets :lol:

ga maar weer werken het is nu veelste warm om me druk te maken :-?
Dyon van der Tol
Berichten: 16
Lid geworden op: 03-05-2006 00:52
Locatie: Rotterdam-Zuid

02-05-2007 17:10

stibba, je vraagt alleen iets..

enigste wat ze hier doen is ouwehoere...

altijd kk gezeik
Gebruikersavatar
gerben bouman
Berichten: 103
Lid geworden op: 18-04-2007 09:08
Locatie: Berkel en Rodenrijs

15-05-2007 22:24

heel mooi water!!!
kan er persoonlijk niet zoveel hoogte van krijgen,heel erg veel waterlelies!!!
enne al nagedacht waar je je tentje neer gaat zetten??
tussen alblas en molenaarsgraaf kun je dat wel vergeten!!

ik heb er nog nooit een gespot,jammergenoeg.............
ook dit water ziet er intressant uit!!

veel suxes
Gebruikersavatar
Yuri Monster
Berichten: 840
Lid geworden op: 22-05-2006 19:52
Locatie: papendrecht

16-05-2007 10:58

veel gasten werken er met prive stekken omdat bijna elk stukje land daar eigendom is.

brutale mensen hebben de halve wereld dus gewoon gaan vragen bij mensen.

er is een stuk bosrand dicht bij alblasserdam hoe je er komt zou ik niet weten heb het eens vanaf de overkant gezien.

misschien is het wijs om met een bootje te gaan zoeken vanaf dat cafetje bij alblas daar kan je tevens ook bootjes huren.
Gebruikersavatar
gerben bouman
Berichten: 103
Lid geworden op: 18-04-2007 09:08
Locatie: Berkel en Rodenrijs

16-05-2007 19:31

ik weet precies wat je bedoeld!!!
idd een leuk stukje, weet ook hoe ik er moet komen,heb geen boot nodig.
dus je hoeft er bij de krom geen te huren :wink:
stuur eff een pb voor de route!!
Stephan van Stigt Thans
Berichten: 46
Lid geworden op: 30-09-2005 20:22
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

01-06-2008 18:23

we hebben er inmiddels aantal nachten op en niet zonder succes kan ik vertellen


en we hebben nergens last van gehad heerlijk relax gezeten
Plaats reactie