Rijn ten hoogte van Arnhem

Bastiaan Schothuis
Berichten: 44
Lid geworden op: 07-01-2005 14:17
Locatie: Utrecht
Contacteer:

12-04-2007 09:53

Ik woon sinds een tijdje in Arnhem..daar is het niet toegestaan om nacht te vissen. Weet iemand of dit ook geld voor de Rijn? En zo ja vanaf welk punt ongeveer het wel toegestaan is?

Kan het namelijk niet vinden in de lijst met wateren
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

12-04-2007 17:25

Hoi Bastiaan

Volgens mij is nachtivissen op de Rijn het hele jaar toegestaan. Als je karper wilt vangen ter hoogte van Arnhem zul je echter wel moeten bikkelen. Je hebt het hier dan over een van de dun bezette stukken van de Nederlandse grote rivieren! Het vissen op de rivieren is zowiezo niet erg gemakkelijk! Kijk hier even het grote rivieren topic op na.

Maar mischien komen we elkaar dan wel eens tegen!

Groeten,

Pieter Bas van Duuren
Gebruikersavatar
Remko Berendsen
Berichten: 671
Lid geworden op: 26-10-2006 20:25
Locatie: Westervoort

12-04-2007 17:49

dat over dat dun bezette gedeelte is een sluis verder het gedeelte van duitsland tot de sluis bij hiveadorp is goed bezet met schub en spiegel tot een goed formaat en je mag er het hele jaar door nachtvissen
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

12-04-2007 18:10

Hoi Remko

Goed bezet.....? Bij vlagen heb ik het gevoel, ligt erg aan de het trekgedrag. Het meerendeel van het jaar vrij dun bezet. Maar mischien eens een bak leut drinken en info uitwisselen? Ik ben wel benieuwd naar jouw spiegels....helaas zelf alleen maar schubjes. En ben benieuwd naar jouw ervaring!

Gr Pieter Bas
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

12-04-2007 19:48

De Rijn en alle grote rivieren die hiervan water afvoeren mogen het gehele jaar ook 's nachts bevist worden (art. 3 van het Reglement Binnenvisserij). Let er echter wel op dat het gedeelte waar je vist ook in je vergunning staat!
Goeie vangst en veel plezier!

gr.
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

12-04-2007 23:01

Kijk dus vooral naar lokale visrechthebbende en hun regelgeving (als ik het goed begrijp) bijvoorbeeld op de verschillende plassen en havens!

In principe is de hele Rijn het hele jaar s'nachts te bevissen.

Verder Remco...sluis bij hiveadorp? Je bedoelt de sluis bij Driel? Daar waar de Engelsen zijn overgestoken?

En verder heb je het natuurlijk wel over drie ZEER verschillende wateren naar mijn mening.

De Rijn bij Arnhem van de sluis bij Driel tot de IJsselsplitsing 1)
De Rijn vanaf de IJsselsplitsing tot de Waalsplitsing 2)
De Rijn van de Waalsplitsing tot in Duitsland.....3)

Wat is volgens jou dan de definitie van de Rijn bij Arnhem????? 1,2 en 3 samen?? Vindt ik wel erg ruim genomen! Ik zou het zelf eerder bij 1 houden en daarna overstappen naar de Rijn boven de IJsselsplitsing. Aangezien je het hier over compleet andere rivier stukken hebt.

Maar ben wel heel erg benieuwd naar jouw spiegeltjes en schubjes van de Rijn zeker omdat jij van mening bent dat hier wel een goed bestand op zit en ik niet (doe ik iets fout???). Dus een bakkie leut??
Gebruikersavatar
Remko Berendsen
Berichten: 671
Lid geworden op: 26-10-2006 20:25
Locatie: Westervoort

12-04-2007 23:31

ja ik bedoel 1 2 en 3 samen en natuurlijk is elk stuk wel iets anders maar in grote lijnen zijn het wel vergelijkbare stukken.
Je moet wel een beetje weten welke stukken de echt grote vissen prijsgeefdt want gek maar waar de grote vissen van de rijn zijn best stek gebonden.
Ik ben zelf niet zo'n rivier visser maar heb een aantal vrienden die er veel zitten en gezeten hebben.
ik weet niet welk stuk je precies zit maar heb al wel een aantal foto's gezien van bakken tot 23kg ook spiegel's
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

13-04-2007 00:42

Ja de vissen zijn stekgebonden met inachtneming van het trekgedrag! Dus zeker stekgebonden per periode, maar wel over verschillende gebieden verspreidt. Vandaar ook mijn periodieke goede bezetting (o.a. paai verzameling) en grote periodes van het jaar een lage bezetting! Zelf vis ik op 1) om het zo te zeggen, maar zal ooit wel de sprong na de de stuw en boven de IJsselsplitsing erbij willen betrekken! Echter blijf ik van mening dat we het over ZEER verschillende stukken rivier hebben met heel erg verschillende karakters (o.a. bezettingsgraad periodiek gebonden)! Al blijft een rivier een rivier natuurlijk....maar ja dat is wel duidelijk...

Verder blijft het voor mij erg interresant om info uit te wisselen ook met mensen met ervaring op de stukken ...... -2) -1) 0) 1) 2) 3) als ik het zo even mag verwoorden. Juist om eens te komen tot een wat completer overzicht van de bezettingsgraad en trekgedrag! Maar zeker met mensen die in het zelfde gebied vissen laten we zeggen stuk 1).

Bakkie leut in September (dan ben ik helaas pas weer) voor een ieder die hier ook het nut van inziet en natuurlijk ook zinvolle inbreng kan hebben. Zeker als we ook de eerste spiegel uitzettingen hebben gehad op lager gelegen Rijn/Lek gebieden....Kees? Ben benieuwd of die straks nog even komen buurten in het najaar? Ik meld wel terug...

Maar verder blijft het bikkelen, dus Bastiaan ben je een doordouwer dan kom ik je nog wel tegen in October. Verder lijkt het gewoon net iets makkelijker op de IJssel of Maas maar ja daar hadden we het niet over geloof ik.
Bastiaan Schothuis
Berichten: 44
Lid geworden op: 07-01-2005 14:17
Locatie: Utrecht
Contacteer:

13-04-2007 07:58

Pieter Bas van Duuren schreef:Ja de vissen zijn stekgebonden met inachtneming van het trekgedrag! Dus zeker stekgebonden per periode, maar wel over verschillende gebieden verspreidt. Vandaar ook mijn periodieke goede bezetting (o.a. paai verzameling) en grote periodes van het jaar een lage bezetting! Zelf vis ik op 1) om het zo te zeggen, maar zal ooit wel de sprong na de de stuw en boven de IJsselsplitsing erbij willen betrekken! Echter blijf ik van mening dat we het over ZEER verschillende stukken rivier hebben met heel erg verschillende karakters (o.a. bezettingsgraad periodiek gebonden)! Al blijft een rivier een rivier natuurlijk....maar ja dat is wel duidelijk...

Verder blijft het voor mij erg interresant om info uit te wisselen ook met mensen met ervaring op de stukken ...... -2) -1) 0) 1) 2) 3) als ik het zo even mag verwoorden. Juist om eens te komen tot een wat completer overzicht van de bezettingsgraad en trekgedrag! Maar zeker met mensen die in het zelfde gebied vissen laten we zeggen stuk 1).

Bakkie leut in September (dan ben ik helaas pas weer) voor een ieder die hier ook het nut van inziet en natuurlijk ook zinvolle inbreng kan hebben. Zeker als we ook de eerste spiegel uitzettingen hebben gehad op lager gelegen Rijn/Lek gebieden....Kees? Ben benieuwd of die straks nog even komen buurten in het najaar? Ik meld wel terug...

Maar verder blijft het bikkelen, dus Bastiaan ben je een doordouwer dan kom ik je nog wel tegen in October. Verder lijkt het gewoon net iets makkelijker op de IJssel of Maas maar ja daar hadden we het niet over geloof ik.


Die kans zit er zeker in..hoewel ik er nog niet uit ben welk stuk ik wil gaan bevissen zal het zekers de Rijn worden. Woon er namelijk dicht in de buurt en iedere keer als ik er langs rij ziet het er voor mij uit als een flinke uitdaging die ik graag aan ga.
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

13-04-2007 17:11

Nou Bastiaan

Succes......


Heb je al ervaring met Rivier vissen (al wel op het kanaal las ik)? Hou me op de hoogte van je bevindingen en ervaringen, ben benieuwd welke keuzes je zult maken. Aas, stekkeuze, materiaal, voeren etc

Groeten,

Pieter Bas van Duuren

ps gebruik vooral je kanaal ervaring, daar heb je denk ik zeker wat aan!
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

17-04-2007 22:23

Remco

Toch nog een opmerking! Als je zelf geen ervaring hebt op bepaalde wateren, en ook al ken je wel bepaalde personen die hier iets gevangen hebben maak dan geen opmerkingen over dichte bezetting etc... Laat dat dan de personen in kwestie zelf doen. Anders lijkt het zo op geruchten verspreiden..... Ik ken ook veel personen die ergens een grote vis hebben gevangen, maar dat zegt dus erg weinig over de bezettingsgraad!

Kom vooral met nog meer geruchten over 46 plus vissen, volgens mij zit een bepaald water nu redelijk vol met vissers die hun persoonlijke record nu willen vebeteren op de pas uitgezette 46 plus vis! Die van die andere discussie.....

Niets persoonlijks ik vindt het alleen erg ondoordacht en het lijkt op interresant doenerij. Dit proberen veel vissers op de rivier juist te vermijden.......

Ik probeer dus wel bewust goede en eerlijke info te verstrekken aan Bastiaan waar hij hopelijk iets aan heeft!
Gebruikersavatar
Remko Berendsen
Berichten: 671
Lid geworden op: 26-10-2006 20:25
Locatie: Westervoort

17-04-2007 23:57

Nou pieter beetje jammer van je reactie want ik lul zeker niet uit mijn nek.
Ik ken de rijn en de ijssel wel goed dat ik er niet vis is mijn eigen keuze gewoon nog niet mijn ding maar ik weet er zeker wel genoeg over dat ik er met zekerheid kan zeggen dat dat er zwemt en gevangen is.
Ik zou het je zelfs op de krib noukeurig kunnen vertellen maar ik geef andermans stekken niet prijs want daar ken ik de personen te goed voor.
En mocht bastiaan wat willen weten moet ie mij maar gewoon een pb sturen.
En pieter ik woon ongeveer 2 min van de ijssel en rijn af dus ik ken deze rivieren gewoon goed.
Als je nog meer te zeiken hebt stuur het me maar per pb want je opmerkingen zijn een vervuiling van dit forum.
Verder wens ik je een fijne dag daar ver weg.


En ps je verwijzing naar die gestolen vis lijkt dat je probeert te zeggen dat het meschien niet waar is.
Nou ik kan je verzekeren dat het zo is en als ik weet wie het zijn want dat duurt echt niet lang meer dan zie je de foto's van deze personen met voor en achternaam hier op het forum.
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

18-04-2007 00:39

Hoi Remco

Niet persoonlijk bedoelt maar gewoon een klein beetje kritiek op een gedoseerde wijze!

Ik wil je alleen maar wijzen op een beetje meer nuance.. wat in mijn ogen wel nodig is! Je leek te laten overkomen van kom maar naar Arnhem jongens hier zwemmen er genoeg rond en ook 46 ponders.

Ik verwijs direct naar die andere vis, en ik weet niet of het waar is of niet, het interreseert me igienlijk geneens of het waar is of niet. Het feit dat het mogelijk zou kunnen zijn is al erg genoeg. Maar dan weet je ook wat de reactie van vele karpervissers was.....massaal gaan vissen waar eventueel die vis is ingedonderd! Zonder namen te noemen maar ik weet genoeg.. Dit is gewoon een prachtig voorbeeld van ach jongens hier zwemmen ze groot en er zwemmen er genoeg. Dit kan inderdaad dan een aantal lieden aanzetten om het dan toch maar eens hier te gaan proberen.

Uiteindelijk dan geen echt probleem want gelukkig komen de meeste dan toch weer van de koude kermis thuis en na 10 blanks gooien ze dan de handdoek in de ring! Maar dan toch! Jij hebt niet je eigen stekkies verrabezakt zien worden door die dan toch weer steeds opduikende meute karpervissers die wel naar deze fabeltjes luisteren! Los hiervan staat dan ook of het fabeltje waar is of niet..... Maar daar is die ander 46 ponder weer een mooi voorbeelt van, want volgens mij vis jij daar weleens? En daar ben je dan ook terecht pissed over, of niet??

Vandaar toch die opmerking! Ik twijfel er niet aan je kennis van vangstplaatsen, maar vraag die jongens ook nog even naar hun aantal geviste uren per vis? Ik bedoel, dit kon iets genuanceerder, of niet? Net zoals dat de Rijn bij Arnhem in mijn ogen een iets ruimer begrip is van de Duitse grens tot aan de Stuw bij Driel? Maar dit is mijn mening!
Bastiaan Schothuis
Berichten: 44
Lid geworden op: 07-01-2005 14:17
Locatie: Utrecht
Contacteer:

18-04-2007 12:44

Het gaat mij voornamelijk om het gedeelte dat binnen de stadsgrenzen van arnhem valt. Hier word namelijk vrijwel niet gevist (beetje dagjesvissers). Wil het gedeelte ten hoogte van de brug (pleiroute) richting duiven gaan bevissen.

Heb daar afgelopen weekend gekeken en zeer interessante stekken gevonden. Ook lijkt me de stroming in de afgelopen week een stuk minder te zijn geworden.

Verder ben ik niet zo bang voor een flinke toestroom visser. Merk dat veel mensen op dit forum daar bang voor zien. Ik denk altiijd maar..als iedereen ineens op water B gaat vissen dan word het weer rustiger op water A.
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

18-04-2007 22:40

Hoi Bastiaan

Nee ik ben ook niet heel erg bang voor veel toestroom maar toch.... :-?

Op het gedeelte waar jij wilt gaan vissen ken ik ook een aantal leuke stekken, mocht je hier meer info over willen hebben moet je maar even pb en. Ik vis hier zelf ook wel eens.

Het gaat zeker om doorzetten en bikkelen, hier ben ik van overtuigd, zit je een dag op de vis dan ben je ze mischien daarna weer 6 maanden kwijt. Ga vooral peilen, ik heb het zelf niet erg op zandplaten of ondiepe kribben. Zoek dus vooral naar wat diepere plekken kribben met 2 tot 3 mtr water naast de kop van de krib zijn ideal.

Wat voor aas wil je gaan gebruiken?

Ik gebruik vaak zelf 60/100 hoofdlijn en vis boven op het basalt en net op de rand van het basalt van de krib. Op de volle stroming heb ik zelf nog weinig ervaring behalve met stilstaand of langzaam stromend water.

Hou me op de hoogte en mischien tot september!
Bastiaan Schothuis
Berichten: 44
Lid geworden op: 07-01-2005 14:17
Locatie: Utrecht
Contacteer:

19-04-2007 09:56

Hey Pieter,

Gisteravond nogmaals langs de Rijn wezen wandelen...viel me op dat inderdaad in de wat diepere kribben (peilhengeltje meegenomen :)) tekenen van vis te bekennen waren...wel witvis..maar toch.

Wat betreft materiaal houd ik het op een gevlochten lijn van 18/100, wel met een voorslag overigens. Wil het in eerste instantie net op de rand tussen de kribben in gaan proberen.

Dit is een taktiek die ik veel op de ijssel heb toegepast. Hierdoor kan je er toch nog net een voerplek aanleggen aangezien de stroming vaak nog enigzins meevalt.
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

19-04-2007 20:18

Hoi Bastiaan

Probeer toch nog een hengel strak tegen de krib aan te leggen...... of zelfs op het basalt.... als je op het basalt voert zal er veel voer tussen de stenen vallen en zo dus geruime tijd blijven liggen! Ik ben zelf een beetje panisch voor zand op de rivier. Maar neemt niet weg dat je zeker een hengel op die rand zou kunnen leggen! Kijk ook naar stroming en draaikolken, wat gebeurt er met je aas.....

Verder ben ik een beetje uitgekeken op voorslagen, kijk bij witvissers zit de zwakste schakel aan het einde van de lijn...... Vis gewoon met een voldoende sterke hoofdlijn zonder voorslag. Mijn ervarng is dat je vooral met basalt als obstakel te maken hebt, stenen. Je zit dus vaak vast tussen de stenen ook in het midden van een krib! Hier verlies je veel materiaal behalve als je zwakste schakel aan het einde van je lijn zit. Ik trek vaak mijn haak recht als ik vast zit tussen de stenen en zo dus ook gemerkt dat vooral mijn haak vast zit en niet mijn lood! Ik vis met inline lood!

Mosselen heb ik niet veel last van....ik laat de vis eerst een eind wegvluchten de rivier op. Daar heb je zoveel ruimte vaak zonder obstakels (behalve de rijnaken en onder water liggende bomen etc). Dat je voor mossels niet bang hoeft te zijn. Hengels op de kop van de krib ik probeer een eindje van mijn hengels weg te blijven zodat ik dus een natuurlijke tijd buffer heb ingebouwd!

Laat je stek met rust, een enkele beweging kan funest zijn...Je zit vaak op steen en een trilling wordt zo heel erg makkelijk doorgegeven, en de vis schikt heel erg snel op de rivier vooral de karper!!!!

Probeer zoveel mogelijk tijd nu aan de rivier te besteden en observeren....het duurde voor mij een tijdje todat ik in de gaten had waar en wanneer ze ergens verblijven. Een niet productieve stek kan plotseling voor drie weken een super stek zijn en dan weer stilvallen voor de rest van het jaar.

Succes en hou me op de hoogte, verder mischien tot september!
Bastiaan Schothuis
Berichten: 44
Lid geworden op: 07-01-2005 14:17
Locatie: Utrecht
Contacteer:

20-04-2007 11:16

Geweldig! Goeie tips. Ik ga volgende week eerst voor een sessie van 10 dagen naar Frankrijk..daarna zal ik beginnen met voeren/vissen aan de rijn. Ga je op de hoogte houden en zal je opmerkingen in acht nemen
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

20-04-2007 21:47

Bastiaan

Fijne vakantie!

En ik hoor het wel als je aan de slag gaat, stuur eens wat foto's op, zelfs zonder vis, gewoon sfeerplaatjes! Ik heb af en toe een beetje heimwee naar dit stuk van de rivier hier zo ver weg....

Dus je kunt je ook wel voorstellen hoe ik straks weer ga genieten.....

En ja je kunt altijd om advies vragen over stekken wel via PB anders krijg je weer snel pottekijkers op je stekkies! Zeker rond Arnhem........maar ja waar niet!

Ik heb veel stekken in dit gebied al bevist en dus ook al een mening (correct of niet) over deze stekken!

Gr PB
Bastiaan Schothuis
Berichten: 44
Lid geworden op: 07-01-2005 14:17
Locatie: Utrecht
Contacteer:

23-04-2007 14:57

Thanks...gaat helemaal goedkomen hoor. Hopelijk dat ik je zeer binnenkort leuke foto's kan sturen.
Gebruikersavatar
oscar bensbach
Berichten: 39
Lid geworden op: 03-08-2007 22:32
Locatie: arnhem

08-08-2007 16:54

Even ter verduidelijking:

De Rijn bij Arnhem van de sluis bij Driel tot de IJsselsplitsing 1)
De Rijn vanaf de IJsselsplitsing tot de Waalsplitsing 2)
De Rijn van de Waalsplitsing tot in Duitsland.....3)
1) Nederrijn
2) Pannerdenskanaal
3) Rijn
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

08-08-2007 21:49

Dit is helemaal correct. volgens mij loopt alleen de Nederrijn ook voorbij de sluis bij driel en wordt het pas later de Lek. Dit gebeurt volgens mij ergens voorbij Wageningen.

Dank je wel voor je toelichting, het ging mij toen op het aandringen op iets meer nuance. Zeker omdat ik het vermoeden had dat bepaalde mensen wel veel wisten zonder er ooit maar een lijntje te hebben uigegooid!

Je maakt hier makkelijk 30 uur per vis! als het een beetje meezit..anders blanken blanken blanken.

Verder maak je melding meerder 15+ vissen te hebben uitgezet op een ander onderwerp van dit forum. Ik zou hier mee uitkijken. Veel mensen die dit forum bezoeken houden hier niet van. Vooral omdat die vis ooit ergens vandaan kwam.

Dat dit wel een makkelijker en toegankelijk water is als de Nederrijn moge duidelijk zijn:)
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

13-08-2007 12:35

De Neder-rijn gaat ergens bij Wageningen de Lek heten ?

Misschien maar even PB'en met Politie-Kees-Verheij, die vist op de Lek.
En volgens mij is dat nog een stukje bij Wageningen vandaan.

met stromende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Dickvan Bekkum
Berichten: 440
Lid geworden op: 23-05-2004 17:16
Locatie: ophemert

13-08-2007 13:03

Bij Rhenen heet het al de Lek.
carpe diem en laat geen rotzooi achter !!!!!!!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

13-08-2007 13:23

De juiste informatie is: de Lek vormt vanaf Wijk bij Duurstede de voortzetting van de Nederrijn en de lengte van de Lek is 62 km. En de Nederrijn vormt vanaf Angeren, net voor de afsplitsing van de IJssel bij Arnhem de voortzetting van het Pannerdens Kanaal. Vanaf Wijk bij Duurstede heet de hoofdstroom dan de Lek en de oude stroom de Kromme Rijn.