Beginnen met karpervissen op een afgraving.

Plaats reactie
Steven Stegeman
Berichten: 97
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Rekken, Gelderland

28-01-2002 08:05

Hallo mensen! Ik heb vorig jaar in Franktijk mijn eerste karpers gevangen en nu ga ik serieus op karper vissen. Ik heb een mooie afgraving in de buurt gevonden, waar vroeger klei afgegraven werd. Dit water wordt aan 3 kanten afgeschermd door bomen, de vierde kant grenst aan een andere afgraving die niet bevist mag worden omdat het een prive terrein is. Het is een relatie klein watertje, zo'n 100 bij 250 meter. Er wordt bijno nooit gevist omdat nachtvissen niet is toegestaan.

Nu zit ik alleen met aan vraag aan de profs: diep vissen of niet? Ook beschik ik niet over een fishvinder en een bootje. Is dit echt nodig en zo ja, waar kan ik er aan komen en hoeveel kost het? Het gehele water is omringt met riet. In het achterste gedeelte komen ook stukken riet boven het water uit, tot zo'n 40 meter uit de kant. Hoe diep zou het hier zijn? En moet ik daar vissen, of is dat te ondiep en is de kans daar te groot dat ik vast kom te zitten. Ik hoop dat ik veel reacties krijg om me voor te bereiden op dit water.
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

28-01-2002 12:06

Ik zou als je echt grondig wil beginnen toch peilen en de bodem in kaart brengen.
Het is niet zo'n groot water. Met een rubber boot en een stuk lood aan een touw met om de 50 cm een knoop kom je al een heel eind.
Observeren. Nu is dat moeilijk, maar op een zonnige, rustige dag kom je vaak heel wat te weten.
Vissen er anderen? Praat er eens mee...

Ondiep of diep? Elk water is anders. Vis de eerste sessies een hengel diep en een hengel ondiep. Of ertussen. Test het zo maar eens uit, en noteer je bevindingen.

Groeten, Mark
Steven Stegeman
Berichten: 97
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Rekken, Gelderland

28-01-2002 22:24

ik heb vandaag toevallig van iemand vernomen dat het ondiepe stuk rond de 1 meter 50 diep is en dat er enkele kuilen in de bodem zitten. zelf was ik ook van plan om 1 hengel diep en 1 ondiep te vissen. Ook zou je met Frolic goed kunnen vangen. Welke hengel kan ik het beste met boilies en welke het beste met Frolic gebruiken?
Gast

28-01-2002 22:31

steven, houd er rekening mee dat frolic niet t ideale nachtvisvoer is! frolic blijft ongeveer n 2uur aan je hair zitten en dan weekt ie eraf!! T is wel wivisproof en zeer zeker topaas voor de karper!!! N beetjes flavouren en je! Tip frolic en scopex gaat zeer goed!!!
Steven Stegeman
Berichten: 97
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Rekken, Gelderland

29-01-2002 07:26

OK maar welke hengel met bolies en welke met Frolic uitrusten? De diepe of de ondiepe?
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

29-01-2002 10:27

tja steven das een beetje experimenteren, maar ik denk dat het weinig uitmaakt, als de vis het vreet doen ze dat zowel in de diepte als op het ondiepe. verder zou je kunnen kijken hoe ver je komt met voeren en daar het 1 en ander op aanpassen wat betreft de keuze. je zou ook kunnen denken aan een PVA stringer
groetjes Da Fox
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

29-01-2002 16:11

Dat kan je inderdaad niet zo zeggen.
T is een kwestie van testen. De hoofdzaak van dit testen is dan niet welk aas nu diep of ondiep moet worden ingezet, maar of een aas daadwerkelijk aanspreekt. Zoals Kees dus al schreef.
Succes met de experimenten.
Steven Stegeman
Berichten: 97
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Rekken, Gelderland

29-01-2002 19:26

ik heb inmiddel vernomen dat het water vroeger door een dam in 4 kwarten opgedeeld was. Op de plekken waar de dam loopt is het 1,5 meter diep en steken stukken riet boven het water uit. De diepste stukken zijn 4,5 tot 5 meter diep. Enige tips?
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

29-01-2002 22:22

wellicht dat je een hengel kunt plaatsen op de diepere plaatsen, waar de dam eerder stond. het zou kunnen zijn dat de karper dit een beetje als snelwg gebruikt, mede omdat ze hier wat beschutting vinden. als er dan nog wat fundering o.i.d. over is is er goede kans dat hier mosseltjes opgroeien, of ander eetbaars, en dan zit je dus al aan de 2 V's.... voedsell en veiligheid!
veel succes
groetjes Da Fox
Pieter de Jongh

29-01-2002 22:39

Beste steven,
bijna niet bevist, klein water, 2 hengels maar!

Wil je op zo'n water aan de slag dan lekker ouderwets met mais voeren en lekker veel ook en gewoon met vier hengels aan de slag.
Het mag en je betaald ervoor, hoop ik toch!
Ik merk wel dat je gaanderweg steeds meer info krijgt, kunnen je die niet verder helpen?

groeten Pieter
Steven Stegeman
Berichten: 97
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Rekken, Gelderland

30-01-2002 07:33

De info die ik in eerste instantie kreeg was niet erg betrouwbaar en klopte niet met mijn eigen waarnemingen. De info over de diepte die ik nu heb heb ik gekregen van de persoon die de vergunningen verstrekt, dus dat is zeer betrouwbare informatie en het klopt met wat ik zelf gezien heb. Nachtvissen is niet toegestaan.

Even over de dam die onderwater loopt. Dit is geen bouwerk van steen ofzo, maar gewoon een opgehoogde wal.

Als de wint niet meer zo sterk is als de afgelopen week zal ik komend weekend gaan vissen en zal ik mijn bevindingen hier posten. Alles tips blijven welkom!
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

30-01-2002 14:50

toch jammer dat je nog niet geweest bent steven, juist die wind had wellicht een voordeel kunnen zijn. door de warme temperatuur van de laatste tijd warmt het ondiepe water snle op, vooral als dit stuk pal in de wind licht. daarnaast zorgt die wind voor zuurstof, en waarschijnlijk wordt er ook wel het een en ander aan voedsel losgewoeld, een ideale situatie, mijns insziens. maar goed, veel succes als je binnenkort gaat,en laat ff horen hoe het je vergaan is
groetjes Da Fox
Pieter de Jongh

30-01-2002 21:42

Steven, dat water lag toch in frankrijk, hoe krijg je dan opeens informatie van iemand die vergunningen verstrekt.

Die dam is altijd een goede hotspot.
Enne hoe slechter het weer hoe beter, in de winter wat minder als de rest van het jaar.

Groeten Pieter
Steven Stegeman
Berichten: 97
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Rekken, Gelderland

31-01-2002 07:25

Mijn eerste karper ving ik in Frankrijk. Het water waar het hier telkens om gaat is een water in de buurt waarop ik serieus wil gaan karpervissen, want in Frankrijk was het helemaal niet de bedoeling om echt te gaan karper vissen
Joey Kouw
Berichten: 11
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Delft
Contacteer:

31-01-2002 19:13

ik heb ook nog een goeie tip,

Ik weet niet of je er aan wat heb , als het water helemaal omringt is met riet zoek dan een stuk waar geen riet staat! (dit heb ik bij een paar waters opgemerkt) maja

groeten
Plaats reactie