De Lek tussen Schoonhoven en Krimpen a/d Lek

Plaats reactie
Jorne van den Dool
Berichten: 43
Lid geworden op: 12-06-2003 02:00
Locatie: Lekkerkerk

12-02-2007 20:31

Beste medevissers,

Vanaf deze winter ben ik (samen met mijn vader) weer te trotse bezitter van een boot op de Lek, en ben ik van plan nu eens serieus te gaan vissen vanaf de boot.

Heb wel verschillende keren vanaf de kant in de Lek gevist maar was niet erg succesvol.
Ik weet natuurlijk dat de rivier zijn geheimen niet zomaar prijs geeft en dat het hard werken en veel uren maken is.
Heb de zoekfunctie gebruikt om de forums over riviervissen te vinden en te lezen, heb mijn visliteratuur en lectuur geraadpleegd, heb de rest van het net afgestruind en heb nog een paar vragen.

Vooral aan mensen die ervaring hebben, zowel nagatief of positief, met het vissen op de Lek tussen laten we zeggen Schoonhoven en Krimpen a/d/ Lek.
Ik vraag mij af wat jullie ervaringen zijn m.b.t. het voeren en het te gebruiken aas.
En verder zou ik graag willen weten wanneer jullie de beste resultaten hebben geboekt, welk dagdeel en bij welk tij.

Ik hoop wat concrete antwoorden te krijgen zodat ik nog beter voorbereid de boot kan betreden.

Groet, Jorne
»(((('>
Arjan Brand1
Berichten: 57
Lid geworden op: 06-01-2007 23:48
Locatie: Ridderkerk

12-02-2007 22:20

Hoi Jorne,

Ik weet er nog niet veel van omdat ik de Lek dit jaar ook wil proberen, maar er is mij verteld via dit forum dat je van Schoonhoven tot aan Krimpen a/d Lek alleen maar met 1 hengel mag vissen omdat het van 2 beroepsvissers is en die geen grote vergunningen uitgeven. Dus......

Ik weet niet of hun moeilijk zijn, maar dan weet je dit in ieder geval voordat je kilo's voer het water in gooit.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

14-02-2007 00:19

Ik ben wel benieuwd hoe je vanaf de boot denkt te gaan vissen met een getijdeverschil van zo'n anderhalve meter en de gigantische waterverplaatsingen en golven van de soms meer dan honderd meter lange binnenvaartschepen...

Ik zal je morgen van wat (kant) info voorzien.

PS wat Arjan zegt, klopt, meer dan 1 hengel is op dat stuk niet toegestaan. Raar maar waar.

groet,
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Jorne van den Dool
Berichten: 43
Lid geworden op: 12-06-2003 02:00
Locatie: Lekkerkerk

14-02-2007 20:38

Hoi Arjan, Kees en Simon,

Bedankt voor jullie info.
Vervelend om te horen dat de broepsvissers het visrecht op dat stuk van de Lek hebben.
Ik weet dat ze daar al jaren vissen, maar dat het nu zover gekomen is vind ik op zijn minst spijtig.....(temeer omdat de beroepsvissers het ook op de karper gemunt hebben ...)

Ik ben toch wel van plan om mijn pijlen te richten op de Lek. Ik heb in eerste instantie mijn oog laten vallen op twee (vrij grote) inhammen waar je redelijk beschut van de hoofdstroom zit en die vanaf de kant niet te bevissen zijn Ga binnenkort uitgebreid peilen en bepalen waar ik daadwerkelijk ga vissen.

En Kees, mocht ik een spiegel (of meer) vangen zal ik je een foto mailen.


Groet, Jorne

P.s voor meer info sta ik natuurlijk altijd open!
»(((('>
Gebruikersavatar
Bert Groen
Berichten: 51
Lid geworden op: 30-08-2003 02:00
Locatie: Krimpen aan de Lek (NL)
Contacteer:

16-02-2007 14:00

Met wat aanpassingen is het heel goed mogelijk om vanuit een boot op karper te vissen op de Lek. Om golfslag e.d. op te vangen moet je je swingers andersom hangen dat werkt vrij redelijk. Uit ervaring weet ik dat het zeker de moeite loont en dat kommen en inhammen hotspots kunnen zijn, zeker bij opkomend water. Ik neem aan dat je geen nachten gaat vissen vanuit je boot dus het getijde verschil hoeft geen probleem te zijn, je kan daar dan op inspelen...
Succes!
Kromme hengels!!
Jorne van den Dool
Berichten: 43
Lid geworden op: 12-06-2003 02:00
Locatie: Lekkerkerk

17-02-2007 12:30

Hé Bert (en anderen)

Bedankt voor de swingertip, had hem al gelezen en ga hem zeker proberen...al zeggen anderen dat het weinig verschil maakt.....ik laat mijn bevindigen nog weten!
Ik vind het wel grappig om te lezen dat jij juist schrijft dat je met opkomend water de beste resultaten hebt geboekt terwijl ik veel lees dat met afgaand water de meeste aanbeten komen. Zelf heb ik ook met opkomed water de beste resultaten geboekt....de rivier is grillig en heeft nog veel geheimen! Wellicht dat het een groot verschil maakt of je in de "hoofdstroom" vist of juist in een grote kom of
inham of tussen de kribben....


Ik ben inderdaad niet van plan om hele lange sessies vanuit de boot te gaan vissen, dit puur om praktische redenen. En ik zie daardoor ook niet veel problemen met het grote getijdeverschil.

Ik hou jullie op de hoogte van mijn bevindingen!

Groet, Jorne
»(((('>
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

21-02-2007 20:00

Ik moet even iets rechtzetten. Op dit stuk rivier mag namelijk in het geheel niet worden gevist, zelfs niet met 1 hengel. In de nieuwe Visserijwet is namelijk het begrip "vrije hengel" en "openbaar vaarwater verdwenen". Omdat dit gedeelte van de Lek ook niet wordt genoemd in het boekje bij de kleine vispas, mag er dus in het geheel niet meer gevist worden. Ik werd hier door een collega op attent gemaakt. Het is er dus niet gemakkelijker op geworden.

gr.
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

21-02-2007 20:03

Jorne van den Dool schreef:Hé Bert (en anderen)


Ik vind het wel grappig om te lezen dat jij juist schrijft dat je met opkomend water de beste resultaten hebt geboekt terwijl ik veel lees dat met afgaand water de meeste aanbeten komen. Zelf heb ik ook met opkomed water de beste resultaten geboekt....de rivier is grillig en heeft nog veel geheimen! Wellicht dat het een groot verschil maakt of je in de "hoofdstroom" vist of juist in een grote kom of
inham of tussen de kribben.


Op de rivier zelf is afgaand tij het beste, in een kom/zijarm opkomend. Bij opkomend water duikt de vis vaak de kant in, waar bij vloed te weinig of zelfs geen water staat. Dit is althans mijn ervaring. Ik heb bij vloed wel vis gevangen, waar ik bij eb gewoon kon lopen zonder natte voeten te halen.

groet,
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Jorne van den Dool
Berichten: 43
Lid geworden op: 12-06-2003 02:00
Locatie: Lekkerkerk

27-02-2007 14:16

Wat Kees schreef klopt helaas....er mag op dit moment niet gevist worden in de Lek (vanaf Schoonhoven stroomafwaarts).
Ongeloofelijk....
Het visrecht is inderdaad in handen van de beroepsvisserij (Kraanvisserij, Wilkin den Boer).

HSV Groot Roterdam kan niks voor me betekeken.
Ik heb ook contact met Visserij Nederland en met de beroepsvisser om toch te proberen om een of andere manier een vergunning voor de Lek te krijgen.
Op dit moment ben ik nog niets opgeschoten.
De beroepsvisser verwijst me naar de hengelsportverenigingen die geen geld voor de visrechten over hebben. Sportvisserij Nederland zegt dat ze met HSV Groot Rotterdam contact hebben over de zaak.

Al met al vind ik het bizar dat je op een water als de Lek niet meer mag vissen.
En het tot op dit moment niet mogelijk is om een vergunning te krijgen (heb natuurlijk wel een verzoek ingediend).

Ik vraag me af of er nog meer gedupeerde vissers zijn.
Wellicht kunnen we met elkaar wat druk op de ketel zetten in de hoop weer te kunnen/mogen vissen op de Lek.

Groet, Jorne van den Dool
»(((('>
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

09-03-2007 23:57

Hoi Jorne en iedereen meer

Ik ben het wel met Kees eens dat met een boot vissen op de Rijn / Lek mischien wel even goed moet worden overdacht.

Veel rivier vissers zullen weten dat je een Rijn aak niet moet onderschatten. Het ene schip is het andere niet, maar er zitten een aantal (volgeladen) schepen tussen die echt zelfs tot op de kant nogal wat problemen kunnen veroorzaken!

Een aak stuwt water voor zich uit en trekt water achter zich aan, met de bekende water daling als het schip ook daadwerkelijk passeert! Het water wat gestuwt wordt is niet zo'n probleem. Want dit komt meestal maar max 50 cm omhoog. De trek achter een schip aan kan echter verradelijk zijn, en in een bootje levensgevaarlijk!

Zet je bivvie altijd hoog en droog en je hengels stevig vast, bewaarzakken zijn moord instrumenten, en hang je schepnet in een boom!

Ik blijf erbij een bewaarzak kan NIET op de rivier behalve als je er continu naast blijft staan en als je direct diep water voor je voeten hebt.

Maar ja hier hadden we het niet over, echter over bootvissen op de rivier! Ik zou de boot vooral gebruiken voor onderzoek, stekken bereiken die anders niet bereikbaar zijn maar dan wel vanaf het land vissen! En begrijp me niet verkeerd ik heb het niet over de plassen of havens in open contact met de rivier maar over de rivier zelf! Want op een plas kun je prima met een boot vissen.

Verder hoe denk je een boot vast te leggen op de rivier???? En 100% zeker dat een flinke aak je 500 mtr verder op op het midden van de rivier achter laat!

Verder dat er op de lek niet mag worden gevist is ronduit belachelijk, dit zou inderdaad snel aangekaart moeten worden met verenigingen, mede vissers en hengelsport winkeliers! Richt een comittee op, dit stelt niet heel veel voor en oefen druk uit op overheden, kijk ook eens eerst wat de beroepsvissers eigenlijk willen in ruil voor visrechten? Een karpervisser of witvissers is geen bedreiging voor hun inkomsten, paling snoekbaars en snoekvissers natuurlijk weer wel. Met een dialoog kom je vaak heel erg ver, kijk, wie er dan in staat is individuele vergunningen af te geven, is dit de overheid of zijn dit de beroepsvissers!

Veel beroepsvissers hebben baat bij sportvissers aangezien wij als sportvisser dik meebetalen of meebtaald hebben om de visstand op peil te houden. Dankzij sportvissers hebben beroepsvisser wat op op te vissen niet??

Verder ben ik erg benieuwd naar de visstand wat betreft karper op de Lek, zelf vis ik iets hoger op. Neder Rijn en pannerdens kanaal.....

Lijkt mij vooral interresant om te kijken naar trekgedrag van verschillende scholen, tussen de verschillende sluizen etc.... Maar mischien nog intersanter is welke vissen zich individueel ophouden of in keine schooltjes, zijn dit dan inderdaad de grotere exemplaren?


Vangst bij opkomend, laag of zakkend water hangt gewoon af van je stek keuze, wat samen valt met trek gedrag................. Voorjaar, zomer, winter, ik denk dat je het hele jaar kan vangen op de rivier, je bent echter wel een super bikkel als je het ook daadwerkelijk voor elkaar krijgt! Maar het is natuurlijk logisch dat bij stijgend water de karper de natgevallen gronden onderzoekt naar voedsel.........wij heeft hier de logica gemist.................en dat bij langzaam of stroment water de vis te vinden is op..... ???? 1+1=2 niet???

Soms duurt het jaren voordat je een lopende stek te pakken krijgt, na veel speur, peil en denk werk! Waar aast de karper? Dit is naar mijn mening een van de sleutel vraagstukken om op de rivier te beginnen. Een beetje mazzel en heel erg veel doorzettings vermogen!

Gewoon wat gedachten bij de rivier!

Groeten,

Pieter Bas van Duuren
Plaats reactie