Wie is de baas ?

Jan van Glabbeek
Berichten: 417
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

28-12-2006 21:32

Wie kan me vertellen wat doorslaggevend is ? Er is een lijst met ontheffingen nachtvisverbod, maar als er in de vergunning staat dat nachtvissen verboden is,wat geldt er dan op een specifiek water ?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

28-12-2006 21:34

Wat in de vergunning staat, het kan voorkomen dat op een bepaald water een nachtvisontheffing is verleend door het ministerie LNV maar dat er een reden is om een bepaald deel daar (weer) van uit te sluiten.
Dat moet je dan in de vergunning regelen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Jan van Glabbeek
Berichten: 417
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

28-12-2006 21:41

Ik was er al bang voor. Ik word wel zo kitsmisselijk van de beheerseenheid hier. Weer een beperking erbij gekregen in de regio. Het lijkt wel pesterij. Je krijgt hier ook geen voet aan de grond bij de "witviscultuur" hier.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

28-12-2006 23:19

Jan, het kan nog gekker hoor... Één van de bijzondere voorwaarden van de Federatie Zuidwest Nederland (hoort Brabant ook bij dus) in de nieuwe Landelijke Lijst van Viswateren 2007-2008-2009 luidt als volgt (letterlijk):

het gebruik van tenten en/of bivvy's aan de waterkant in de nachtelijke uren is verboden
jeffrey jochems
Berichten: 280
Lid geworden op: 04-01-2006 09:32
Locatie: in me oval
Contacteer:

29-12-2006 09:21

ja dan moet je verpicht onder een open parasol gaan slapen
t is ff wenen maar ik doe het al 2 jaar als je maar zorgd dat je uit de wint staat is er niks aan de hand hoor
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-12-2006 09:38

Mis Jeffrey, de letterlijke wettekst is: of enig ander onderkomen...! En slapen is er dus niet bij met een stretcher/slaapzak. Aleen maar door onder een plu (zonder zijflappen) op een stoel, zonder te slapen 's nachts te vissen voldoe je aan de huidige wetgeving, mits je daar dan ook MAG nachtvissen. En op de meeste plaatsen is dat alleen maar in de 3 zomermaanden toegestaan.
Jan van Glabbeek
Berichten: 417
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

29-12-2006 12:14

Ik vind het een soort criminalisering van de karpervisser op deze wijze. Ik snap best dat er wat gedaan moet worden aan overlast maar daar krijgen we de oude discussie weer. Het "kaf van het koren scheiden" is geen eigenschap van de verenigingen hier. Ik blijf het jammer vinden maar voel me erg onmachtig. En de boa roept maar dat hij het doet op verzoek van de beheerseenheid in de aglomeratie. Daar zitten volgens mij enkel oudere gefrustreerde gepensioneerden die hun sociaal-maatschappelijke status ontlenen aan hun functie. En daarbij vergeten dat ze er zijn ten dienste van de leden en niet voor hunzelf. Karper is in hun ogen jeugd, jeugd is overlast en een bedreiging. Nou ga ik toch al naar de veertig........ik val tussen walen schip...tomme nog an toe! Het is een kwestie van een paar jaar wachten als ik de gemiddelde voorzitters bekijk....ha haaa
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

29-12-2006 12:54

Leve mijn boot! 8)
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-12-2006 13:40

Of je stapt zelf in het bestuur.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-12-2006 13:42

Lexus ook dan is nachtvissen verboden. 8)
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

29-12-2006 13:47

Maar niet op Grote Plons 8)
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-12-2006 13:55

Het gaat er niet om of je wel of niet gepakt kan worden.
Zodra nachtvissen toegestaan is heb je met de WOR vanuit een boot weinig tot niets te maken.
Het gaat er om dat je wel in de nacht mag vissen omdat je een boot hebt, dat is natuurlijk onzin.
Nu weet ik wel dat de karpervisser overal scheit aan heeft, en echt niet uitsluitend de jongere vissers, daar ligt nu juist de kneep waarom het in veel gevallen niet meer toegestaan is.
Vissen is een hobby, geen religie!
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

29-12-2006 14:00

Persoonlijk denk ik eerder dat de overal oprukkende (smakeloze) nieuwbouw daar eerder debet aan is. Steeds meer (mooie) wateren zijn omsloten door deze horizonvervuilende misbaksels en zit je dus steeds vaker in of aan de rand van een woonwijk. Onze visserij wordt daardoor steeds vaker als overlast beschouwd. De nieuwe eigenaar van een woning die daarvoor >6 ton heeft betaald ziet niet graag tentjes staan in zijn directe omgeving...

Prima oplossing dus die boot :wink:

Gr,

Bas
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-12-2006 14:08

Bas boot is een prima oplossing, jij weet ook heel goed dat het verreweg het meeste water niet eens bevist wordt.
De nieuwbouw ed hebben wat betreft een heel kleine invloed,wel een beetje dat is waar.
De werkelijke invloed komt toch echt van de vissers zelf.
Vissen is een hobby, geen religie!
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

29-12-2006 14:34

Douwe, ik weet niet of die situatie in het noorden gelijk is aan die hier in de randstad. Vroegah reed ik met de fiets 10 minuten om de stad uit te zijn. Nu kom je heel de stad niet meer uit met je fiets. En als dat wel zo is na ruim een half uur, rij je binnen 10 minuten weer een nieuwbouwwijk in.

Gr,

Bas
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-12-2006 14:47

Gelukkig op veel meer grote 'plonsen' Michel. Maar dan nog wel een vistentje te regelen via de gemeentelijke APV's om ook legaal vanaf 1-1-2008 vanaf de kant te kunnen vissen...
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

29-12-2006 15:40

Hoi Jan,

Ga er vanuit dat de beheerseenheid die het water beheerd voor een aantal gezamenlijke HSV de aparte vergunning uitgeeft. De HSV die er de visrechten heeft geeft alleen nog maar de lijst van bijbehorend viswater uit met daarop alle geldende regels die samen met de vispas je toestemming geeft er te (nacht)vissen. Is het verhaal zo dat leden van andere HSV die aangesloten zijn bij de beheerseenheid er wel mogen vissen maar weer niet nachtvissen om het allemaal nog moeilijker te maken. Of moet ik het anders lezen.

Hier zijn we bezig om voor 2008 een uitwisseling gedaan te krijgen tussen drie beheerseenheden die plaatselijk viswater ‘de AA’ en een gedeelte van ‘de Dommel’ voor een 25 HSV beheren. Twee HSV willen wel meedoen maar weer net niet al het water inbrengen waar ze de visrechten van hebben.

Blijft allemaal lastig in het kikkerlandje wat Nederland heet.

Groetjes,
Peter
Jan van Glabbeek
Berichten: 417
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

30-12-2006 10:49

Hoi Peter,

Het is zo dat de beheerseenheid de vergunning opstelt en er wederom een beperking bij is gekomen. Voorheen kon er op alle kanalen snachts gevist worden, nu alleen nog maar op Willemina en dan slachts in de zomermaanden. Willemina heeft bij mijn weten een ontheffing, maar daar wordt geen gebruik van gemaakt. Overlast is er niet, want er zit geen man te vissen.....
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-12-2006 11:35

Tja Jan, 99% (en misschien nog wel meer?) van alle karpervissers willen alleen maar 'lekker vissen' en verder niets. Dan krijg je vanzelf dit soort situaties waarvan er nog veel meer zullen komen in die gebieden waar karpervissers, naast hun eigen visserij, verder niets willen doen. Het is een utopie om te verwachten dat 'anderen' wel zullen regelen wat karpervissers graag zouden willen...
Het moet toch iedereen wel duidelijk zijn dat karpervissers een slechte naam hebben vanwege o.a. het zich niet aan regels houden (vissen met 3 hengels, nachtvissen waar dat niet mag, nachtvissen wanneer dat niet mag, rotzooi achterlaten, geluidsoverlast veroorzaken etc.), waardoor 'anderen' zullen proberen dit zoveel mogelijk aan banden te leggen. Is ook heel logisch, alleen karpervissers schijnen dit nog steeds niet te beseffen of te willen beseffen.
Als je van alle bij Sportvisserij Nederland aangesloten sportvissers de recreatievissers eraf trekt, dan zijn karpervissers de grootste groep.
Alleen vindt je van die grootste groep (karpervissers dus!) verhoudingsgewijs niets terug in HSV- en Federatiebesturen, laat staan in het Sportvisserij Nederland bestuur.
Sterker nog, geen enkele Federatievoorzitter is karpervisser en er zit ook geen enkele karpervisser in het Sportvisserij Nederland bestuur.
Gelukkig zijn er wel een aantal HSV-en waar wel de nodige karpervissers in het bestuur zitten en in die HSV-en wordt dan ook wel degelijk rekening gehouden met karpervissers. Alleen is dit in nog maar zo weinig van de in totaal ca. 1100 HSV-en het geval...
De conclusie lijkt me duidelijk, maar ik vrees dat het gros van de karpervissers daar lak aan (blijven) hebben, met alle gevolgen vandien.
En dan is het meestal té laat en mekkeren daarover op dit board heeft geen enkele zin en lost helemaal niets op...

WIE IS DE 'BAAS': dat zijn de visrechthebbenden dus de HSV-en en Federaties! Lijkt me duidelijk genoeg!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

30-12-2006 12:07

Kleine aanvulling, de uiteindelijke bazen zijn de eigenaren van de wateren, die kunnen de visrechthebbenden ook nog eens beperkingen opleggen.
En vergis je niet, wanneer er geen karpervissers actief zijn bij een HSV en een gemeente gaat moeilijk doen omdat de karpervissers het in HUN ogen verpesten is het over en uit met nachtvissen en de tentjes.
Vissen is een hobby, geen religie!
Jan van Glabbeek
Berichten: 417
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

30-12-2006 12:52

[quote="Jan van Glabbeek"].........de beheerseenheid in de aglomeratie. Daar zitten volgens mij enkel oudere gefrustreerde gepensioneerden die hun sociaal-maatschappelijke status ontlenen aan hun functie. En daarbij vergeten dat ze er zijn ten dienste van de leden en niet voor hunzelf. .......

Aart, ik heb het geprobeert, maar ik vond geen steun bij de hsv waar ik al meer dan tien jarlid van was. Karpervissers zijn niet georganiseerd, dus makkelijk äf te schieten......
Ben overgestapt naar een HSV die meer "beleid" heeft.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-12-2006 23:11

Jan, je kunt 'anderen' niet verwijten dat karpervissers niet georganiseerd zijn (dus in dergelijke gevallen 'makkelijk af te schieten'). Dat hebben karpervissers dus aan zichzelf te wijten...
Jan van Glabbeek
Berichten: 417
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

31-12-2006 15:00

Aart ik ben ook niet gefrustreerd over de karpervisser. Ik erger me aan de opstelling van het zittend (witvis)bestuur. Deze hebben blijkbaar een machtspositie waar moeilijk iets te halen valt. Ik zie niet in hoe je hier, wel of niet georganiseerd, iets kunt bewerkstelligen.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

31-12-2006 15:43

Hoi Jan,

Ergeren bied dus geen oplossing.
Van je karpervrienden moet je het wel hebben wil je iets bereiken. Hier kreeg ik ook geen medewerking, toch had ik een aantal vragen ingediend voor de algemene ledenvergadering. De meeste karpervissers die lid waren had ik van te voren benaderd en het dilemma waar we voor stonden uitgelegd. Het bestuur voelde zich behoorlijk bedreigd, een dergelijke opkomst had men nog nooit meegemaakt die avond. Een goed onderbouwd verhaal deed wonderen. Nu drie jaar later zijn een aantal hobbels genomen.

De beheerseenheid die het beleid wat de aangesloten HSV voor ogen staat moet uitvoeren zijn wat blij met de kennis waar we als karpervissers over beschikken en uitdragen. Waterschap AA&Maas, federatie ZWN en gemeente zijn nu in veel zaken onze gesprekpartner. Tal van karpercommissies binnen HSV, R-CBB van de KSN doen veel werk om belangen te behartigen. Veel hebben we al kunnen realiseren, andere zaken hebben nog een lange weg te gaan.

Zal van de inzet van karpervissers zelf moeten komen wil je wat bereiken. Hun overtuigen van de noodzaak om b.v. een karpercommissie op te richten binnen je HSV zal een eerste stap moeten zijn. Is die bal eenmaal aan het rollen is die niet meer te stoppen zo is mijn overtuiging. De schuld dat er niets gebeurd ligt niet bij het onwetende uit witvissers bestaand bestuur maar meer bij de karpervissers zelf die maar afwachten. afwachten, afwachten, afwachten.


Groet,
Peter
Jan van Glabbeek
Berichten: 417
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

31-12-2006 16:38

Peter,
"Hier" werkt het door de beheerseenheid iets anders. Enerzijds is er de versplintering, karpervissers zijn lid van één van de tien hsv's. Daarnaast is het zo dat de hsv's thema's als nachtvissen niet willen behandelen tijdens een ledenvergadering omdat het overkoepelende BSAE daar enkel toe geachtigd is. Ik weet niet of er ook een "overrompeling" kan plaatsvinden op de vegadering van de BSAE.