Kleine Plas/ Maarssenveense plassen

Plaats reactie
Wilhelmus Leber

28-12-2006 11:43

Dames/heren iemand info over deze wateren.

gr Willem
Laatst gewijzigd door Wilhelmus Leber op 24-01-2007 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Wilhelmus Leber

22-01-2007 15:28

Vrouwen/Mannen niemand wat info vvor me, als je het niet via pb wilt mag het ook hiier.

gr Wiilem

ps: Alleen Maarssenveense plassen en/of De Kleine plas
gerrit bruins
Berichten: 12
Lid geworden op: 24-01-2007 12:49

24-01-2007 12:54

hallo,

ik heb het vorig jaar geprobeerd op de kleine plas. het was een grote tegenvaller. na 18 nachten en 1 vis van 12 pond heb ik het opgegeven. verder heb ik ook nog eens 3 boetes gehad voor het nachtvissen.

succes
Gebruikersavatar
Marc van Egmond
Berichten: 86
Lid geworden op: 05-10-2004 13:47
Locatie: Den Haag

24-01-2007 17:06

Geen 50er gevangen Gerrit :lol: :lol: :lol:
Smells like fish,looks like your mother
Donny nouris
Berichten: 144
Lid geworden op: 12-04-2006 23:28
Locatie: Maarssen

24-01-2007 18:17

Nee Marc die zit er niet.
Erge strenge controle inderdaad
jurrien stam
Berichten: 304
Lid geworden op: 28-09-2004 14:13
Locatie: haarlem

07-02-2007 11:13

Ken iemand die er regelmatig vist. Die wilt je er vast wel meer over vertellen :D
pieeeeeeeeeeeeeeeeeeeep
Wilhelmus Leber

07-02-2007 23:38

Meneer Stam vertel verder!!!
Kan je mij in contact brengen met deze persoon, vindt het een erg mooi water maar de locals willem mij niks vertellen.(naar wat ik hoorde claimen ze ook de beste stekken.) Al een paar keer woorden gehad met deze mensen.

gr Willem :
Gebruikersavatar
Vincent Verwolf
Berichten: 118
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Utrecht
Contacteer:

08-02-2007 10:31

Tja, de locals daar. Ze komen bij je staan met indianenverhalen over massale sterfte en dat er niks meer zit. Dat maakt me eigenlijk niet zo veel uit. Erger vind ik het dat ze keer op keer mijn bootje daar slopen. De touwen doorsnijden. De kettingen doorknippen en ga zo maar door. EN IK VIS ER NIET EENS OP KARPER!!! :x

Anyway, over het karperbestand daar weet ik niks, maar als je wilt kan ik je wel wat over het bodemverloop PM'en.
jurrien stam
Berichten: 304
Lid geworden op: 28-09-2004 14:13
Locatie: haarlem

08-02-2007 14:43

Willem,

Kan je best wel in contact brengen met die persoon, moet alleen wel in het diepste geheim gebeuren :o

Heb hem laatst nog gezien in het café! Hij had het over hele mooie vissen!

Gr
pieeeeeeeeeeeeeeeeeeeep
Eric Adamse
Berichten: 8
Lid geworden op: 11-04-2007 12:18
Locatie: Utrecht

11-04-2007 12:42

Hoi Willem,

Karperaars zijn inderdaad niet zo praterig merk ik. Ik heb zelf eind jaren 70 tot midden 80 fanatiek op de kleine plas gevist. We vingen er aardig, doch groter dan 20 pond was zeldzaam. De vissen die er rondzwemmen zijn zo'n 25/30 jaar geleden uitgezet in fort Maarsseveen door de UHV. Daarna is bij mijn weten nooit meer iets uitgezet. Op deze plas is vele jaren fanatiek gevist en gevoerd wat leidde tot snel groeiende karpers en steeds moeizamer wordende vangsten door dressuur. De sfeer werd er ook niet prettiger op zodat ik mijn heil meer heb gezocht in de boot op de grote plas en de polder erachter. Wat ik nu ervaar is dat de afgelopen jaren steevast in het voorjaar aanzienlijke karpersterfte is in met name de ondiepe polder tussen de twee plassen in. Vooral het afgelopen koude voorjaar was funest. De leeftijdsopbouw van de populatie is vergelijkbaar met die van een bejaardentehuis. Jonge karpers vanuit broed zijn kansloos vanwege de helderheid van het water en de snoekdominantie. Uitgaande van observaties in het voorjaar schat ik in dat de populatie ten opzichte van de topjaren is gedecimeerd. Het aantal vaste karpervissers is inmiddels ook op één hand te tellen. De visstandsbeheerder (gewestelijke pachtcommissie?) zou er goed aan doen weer wat ondersteunende uitzettingen te doen. Je loopt dan alleen het risico dat de oude populatie dan het loodje legt vanwege virusinfecties, dat is enkele jaren geleden ook gebeurd bij plas Vechten.

Kortom, Maarsseveen is een moeilijke visserij geworden en eigenlijk een beetje vergane glorie.
Robert Lamboo

11-04-2007 18:06

Al doe ik niet aan afstandvissen, dan wil ik toch zeggen dat ik dit werkelijk een uitmuntend antwoord vind. Kom je niet vaak tegen hier op het board, prachtig 8)

Mag van mij wel vaker zo!
Eric Adamse
Berichten: 8
Lid geworden op: 11-04-2007 12:18
Locatie: Utrecht

12-04-2007 09:05

Leuke reactie Robert,

Ik ben nog een beetje een karperaar van het oude slag, opgegroeid in de tijd van de zachte aardappel en de actieve visserij met de pen. Op de grote brasemrijke wateren vis ik natuurlijk ook met de boilie op de meest gangbare wijze maar eerlijk gezegd vind ik het maar een domme visserij. Iedere boerelul die veel tijd aan de waterkant te besteden heeft en 100 gram lood het water in kan werken is in staat grote vissen te vangen. Ook het statische kampeerachtige gedoe staat me tegen, je sjouwt je een breuk.... Desalnietemin loop ik graag bij die jongens langs om een praatje te maken. Tenslotte tijd zat.

Wat me ook opvalt is dat vissen die je op de traditionele manier aanslaat veel meer sport geven dan bij die looiïge visserij. Je materiaal is wat lichter en je vist met meer gevoel, maar misschien nog wel belangrijker; je slaat de vis aan in de bovenlip zodat die tijdens de dril veel beter in staat is zuurstof op te nemen omdat z'n bek niet wordt dichtgetrokken bij de dril. Haak je de vis in de onderlip dan sluit je de bek af, zeker als je met 35/00 vist en je 3 lbs hengel lekker uitnut. Hoe vaak haal je karpers op die wijze niet als een zoutzak binnen? De sluipmethode geeft mij meer voldoening. Verborgen jachtinstinct denk ik. Niets is leuker dan een 18-ponder of zo 3 meter bij je vandaan onder de kant vast te tikken op een 1 1/2 pondshengeltje met 26/00 lijn. De belletjes, de aanbeet, wow!

Dit weekend ga ik weer lekker voor dag en dauw met de pen op stap op ondiep water, beetje zoeken, beetje struinen. Als ik dan een paar aardige vissen verschalk is mijn dag weer goed.

Eric
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

12-04-2007 16:08

Mooi antwoord Eric, en die opmerking over haken in bovenlip is nieuw voor me. Meer zuurstof? Zit wel wat in, maar aan de andere kant moet de vis volgens mij ook zijn bovenlip sluiten om het water langs de kieuwen te stuwen. Of zou dat gewoon vanzelf gaan door zijn zwemsnelheid? In ieder geval een interessant gegeven.

gr.
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
jurrien stam
Berichten: 304
Lid geworden op: 28-09-2004 14:13
Locatie: haarlem

15-04-2007 22:29

Iedere boerenlul kan vis vangen? Beetje onzinnig antwoord toch? Maar ieder zijn visserij toch? Er zijn zat wateren die niet goed te bevissen met een pen, dus dan is die loodbonk welkom of niet?

En met 26/00 als hoofdlijn lijkt mij persoonlijk niet zo'n verstandige keuze om een karper van 18p te drillen. Spannend zal het zeker zijn maar de kans op lijnbreuk lijkt me aanzienlijk groot.

En wat betreft het campeergedoe, het is soms noodzakelijk. Voor mijn visserij in ieder geval wel.

Ik irriteer me meer aan de visser met balen wiet en vrachtwagens vol bier. Stoned en dronken een karper drillen lijkt me gevaarlijker voor de vis dan het haken in de boven of onderlip
pieeeeeeeeeeeeeeeeeeeep
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

16-04-2007 08:53

Toch heeft hij gelijk, iedereen kan een vis vangen of dat nu met een bonk lood is of met de pen dat maakt niets uit. 8) 8) 8) 8)

Zuurstoftekort, heeft de vis een kaak met een beweegbare onderkant en een stijve bovenkant????
Zo ja zou je de bek dicht kunnen trekken, zo nee dan maakt het geen fuck uit, kan de vis ook via de kieuwen water naar binnen zuigen? zo nee dan kan hij een tekort aan zuurstof krijgen, zo ja maakt het geen fuck uit!!
De opname van zuurstof gebeurt toch via de kieuwen.

Ook met de pen haak je de vis regelmatig aan de zijkant of onderkant van de bek.

Zo nu maar wachten op antwoorden. :wink: :wink:
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

16-04-2007 10:57

Eric.

met veel belangstelling heb jouw ervaring met deze plas gelezen.
het klopt inderdaad dat de meeste karpers rond de 12 en 15 pond waren in die tijd.
er zaten maar een paar 20 plussers,en naar mijn weten is de dertigponder van bart de rijk,die zijn rondjes,
in een aquarium op hoog catharijne mocht zwemmen,de oorzaak geweest van de indanenverthalen die toen zijn onstaan.
met de komst van de boilievisserij werd dat dan ook vrij snel duidelijk.
voor de echte kneiters moest je op het asdr kanaal of de zijtakken daarvan wezen,en enkele parkvijvers met name in utrecht zuid.
die opmerking van jouw over het haken in de onderlip in combinatie met zwaar materiaal is moelijk te bewijzen, maar de gedachte is interresant.
als je goed naar bijv, een goudvis in een aquarium kijkt zie je dat op het moment dat de vis zijn bek opend ook zijn kieuwen opend.
er onstaat dan een zuigkracht die het water langst de met bloed doorlopen kieuwranden leidt.

mischien is dat ook de reden dat met levend aasvissen voorntjes zo snel dood waren als de haak zowel door de onder als de bovenlip gemonteerd werd.

m.v.g.
Koos.
Eric Adamse
Berichten: 8
Lid geworden op: 11-04-2007 12:18
Locatie: Utrecht

16-04-2007 20:05

Hoi vissers,

Voor er een strijd tussen pen en boilievissers gaat ontstaan even dit; ik vis op beide manieren en heb alleen willen aangeven ik zelf aan de wat meer traditionele visserij meer lol beleef. Dat heeft alles te maken met de bijzondere sfeer die die visserij destijds kende. geen enkel water had z'n grootste vissen nog prijsgegeven en het ingooien, aanslaan en drillen van de vis was nog een vaardigheid die weinigen beheersten.

De karpervisserij van nu vind ik ontegenzeggelijk veel statischer, materialistischer en competatief geworden. De mystiek is verdwenen, geen enkel water kent nog geheimen. Vissen hebben inmiddels namen.
De dertigponder van Bart de Rijk (sjonge, da's lang geleden) heb ik nog op de foto gezet (was 28 pond trouwens, maakt ook niet uit) en de foto heb ik op mijn fiets nog bij hem thuis langs gebracht.

Toen we later op de boilie over gingen braken de echt gouden tijden aan. We visten met schuiflood en de hair onder de haakbocht. De vissen trokken de hengels letterlijk uit mijn boot en ik heb menigmaal twee vissen tegelijk binnen staan halen. Na enkele jaren was het uit met de pret, de vissen werden schuwer en de aasaanbieding moest steeds geraffineerder om nog wat te vangen. Als ik nu nog wel eens op de plas ga vissen vis ik met één hengel met de vrije boilie. 26/00 lijn, geen lood en met een licht stukje alufolie. Zo'n bolile zet je probleemloos 30 m het water in. Pas aanslaan als de vis de boilie een metertje meeneemt, machtig leuk om het verkennende gepruts live te zien, iets wat ik op m'n andere hengel niet waarneem. En vasttikken in het bovenlipje, of aan de zijkant. Zelden in de onderlip.

Over dat zuurstof heb ik het idee dat als een vis snel zwemt er constant water stroomt door de open bek langs de kieuwen. Met dichtgetrokken bek moet 'ie dat zelf doen door kieuwbewegingen. Het is maar een idee en ik heb er nooit een studie van gemaakt. Ik ben wel benieuwd naar jullie mening hierover.

Afgelopen weekend trof ik achter fort Maarsseveen wederom een dode karper aan. Leek me al een weekje dood, had een opengescheurde buik en mat 96 cm. Moet een van de weinige dertigers zijn geweest. Veel levende karpers heb ik niet gezien (vroeger bij bosjes met dit weer). Die polder wordt momenteel gesloopt door massa's ganzen. Die beesten halen alle wortelstronken van de lelievelden omhoog, ziet er chaotisch uit. Ik heb wel 50 nesten geteld met elks zo'n 7 eieren. Sat wordt dust feest daar deze zomer....
jurrien stam
Berichten: 304
Lid geworden op: 28-09-2004 14:13
Locatie: haarlem

17-04-2007 23:17

Helemaal geen strijd hoor :D Ik stam zelf uit de tijd van het boilie vissen. Denk dat ieder zin eigen visstijl heeft en zijn eigen voorkeuren. Ik geniet van het nachtvissen met mijn maten en het geluid van een gillende pieper.

Statisch vissen wordt soms gezien als lui vissen maar is voor mijn visserij zeer effecief.

Het mooiste op karper vissen is voor mij drijvend met de korst of brokken.

Iedereen beleeft het vissen op zijn manier.

Grtn
pieeeeeeeeeeeeeeeeeeeep
Plaats reactie