vissen in de ondiepere kanaaltjes in winter?

Plaats reactie
Gijs Obenhuijsen
Berichten: 99
Lid geworden op: 22-02-2002 01:00
Locatie: Groningen

16-11-2002 15:23

Hallo beste medevissers,

een vraag en/of discussiepunt. Ik mag graag op ondiepe kanaaltjes van een 10m. breed en max. 3m diep bevissen. Dit zijn van die afwateringskanaaltjes met veel rietkanten met ook een groot bestand aan graskarper.
Nu hoor en lees ik veel berichten die opgaan voor putten ed. (de diepere stilstaande wateren), maar weinig over deze kanaaltjes.
Waar houdt de karper zich hier in de winter op: op beschutte plekken (dode armen) of juist wel in het meest diepe (geul)? Kan karper ook in dit soort wateren trekken in de winter?
Ik weet dat proberen, eigen ervaring opdoen de beste leermeester is, daar ben ik dan ook al zeker mee bezig...Maar echte sessie moeten nog gaan komen. Nu hoor ik van meerdere kanten steeds hetzelfde verhaal dat je dit soort kanaaltjes in de winter helemaal links moet laten liggen!! Het is te koud, te ondiep etc. Een beetje raar doet me dit aan: deze karper zal toch ook ergens zijn en toch ook wel iets eten!!??
Hoe zit dat trouwens met graskarper: gelden daar dezelfde "regels" voor als voor de echte jongens..., Thanx,
Gijs Obenhuijsen
Steven Stegeman
Berichten: 97
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Rekken, Gelderland

16-11-2002 21:50

Interessant onderwerp. Ik heb de afgelopen zomer in een riviertje van 2 meter diep en 10 meter breed gevist, dezelfde situatie dus. Tips zijn dus welkom. En waarom worden graskarpers niet als volwaardige karpers beschouwd? Ik zou er dolgraag eens een willen vangen.
Gijs Obenhuijsen
Berichten: 99
Lid geworden op: 22-02-2002 01:00
Locatie: Groningen

17-11-2002 12:46

Dankje Stefan voor je reactie!
Ook jij bent dus op zoek naar tips omtrent dit onderwerp, leuk om te weten...
Helaas zijn er nog weinig tips binnengekomen, iemand moet toch wel weten waar de karper en graskarper zich ophoudt in deze wateren. Ik hou je op de hoogte van evt. nieuws en natuurlijk over de evt. vangsten op dit water.
Ik ga deze weken nl. een eerste sessie proberen:
vnl. met geflavourde mais, lichte bollies (zoet) en een klein beetje voorvoeren met ditzelfde aas.
Als er iemand nog tips voor ons heeft, we joren het graag...
thanx,
Gijs
joachim stelmaster
Berichten: 28
Lid geworden op: 20-10-2002 02:00
Locatie: sassenheim

17-11-2002 13:26

beste gijs!

ik vis zelf ook op zo'n soort sloot namelijk de leidsche vaart. precies wat jij zegt veel riet en kleine doodlopende zijslootjes.
karper is hier wel degelijk te vangen in de wintermaanden! ik heb ze in december en januari gevangen geen graskarper maar een ander heb ik die wel zien vangen in december!! dus het is onzin dat er geen karper te vangen is in de winter in smalle kanaaltjes!!! mooie stekken zijn de punten van die zijslootjes.

Wat ik zelf doe is gewoon een dag van te voren eens stuk of 15 boilies naar elke stek te schieten.

Dan de dag erna als ik ga vissen ongeveer net zoveel voeren en ik raad je aan om met vismix boilies te vissen. zelf gebruik ik vaak fish-fruit.

Als je met 3 hengels vist is het makkelijk om op 1 hengel toplood te zetten afhankelijk van waar je met de hengels ligt.

Ik wens je veel succes, mocht je nog meer vragen hebben mail me dan of voeg me toe op msn: joachim_stelma@hotmail.com

MVG Joachim Stelma
Gijs Obenhuijsen
Berichten: 99
Lid geworden op: 22-02-2002 01:00
Locatie: Groningen

17-11-2002 13:50

Hoi Joachim,

bedankt voor je reactie!
Jij zegt dat je in de winter met vismeelboillies vist. Ik heb begrepen dat je beter met lichtverteerdbare boillies kan vissen. In vismeel zit vrij veel vet, dacht ik. Hoe denk jij hier over? Jij vangt wel in de winter op deze bollen?
Zelf vis ik in de winter over het algemeen met zoete, kleine, lichte boillies of met mais.
Ik hoor het wel...,
Gijs
joachim stelmaster
Berichten: 28
Lid geworden op: 20-10-2002 02:00
Locatie: sassenheim

17-11-2002 14:24

of er in vismeel veel vet zit weet ik niet.
als ik ze rol gebruik ik altijd net zoveel vet als dat ik bijvoorbeeld fruit boilies rol.
ik denk niet dat vet veel kan uit maken over de vangsten in de winter. het is wel zo dat karper minder zal eten in de wintermaanden dus is het ook vaak zo dat je minder vangt dan in de zomermaanden.
Toch zou ik als ik jou was een vismix bol gebruiken of misschien spicy. als het maar een goede sterke geur heeft.

groeten joachim
richard van der veen
Berichten: 115
Lid geworden op: 15-08-2002 02:00
Locatie: groningen

17-11-2002 15:09

beste joachim
zoals je zelf al zegt,de karper eet minder in de winter.Volgens mij is vet zeer verzadigend dus zal de karper eerder een vol gevoel hebben als bv bij mais of een crap boilie. Dus het maakt zeker wel wat uit met wat voor aas je vist/voert.Jouw succes met de vismeel boilies zit hem mede in de gevoerde hoeveelheid, vergeet niet dat stekkeuze in de winter zeer belangrijk is gewoonweg omdat de karperminder actief is als in de zomermaanden.Houd je daarom zeker in de winter niet te vast aan een stek !!!
carpbusters groningen
Gijs Obenhuijsen
Berichten: 99
Lid geworden op: 22-02-2002 01:00
Locatie: Groningen

17-11-2002 15:31

Hoi Richard,

ik zag dat jij ook op dit topic gereageerd had. Leuk om te zien dat jij ook uit Groningen komt...
Wat jij aangeeft, lijkt mij ook het meest waarschijnlijke (licht verteerbaar voedsel).
Jij vist ook op deze kanaaltjes hier i de omgeving, begrijp ik?
Hoe pak jij zo een water aan in de winter? Ik heb hier veel tegenstrijdige berichten over gehoord, vandaar dat ik op zoek ben naar tips waar ik wat mee kan.
Binnenkort ga ik er op uit en ga dan wat eigen ideeen toepassen op deze wateren, maar tips zijn welkom...
Natuurlijk hou ik jullie op de hoogte van evt. vangsten en sowieso de ervaringen. Daar leer je het meest van, zeker als je een aantal keren zit te blanken!!
Thanx,
Gijs
Gebruikersavatar
Pascal Rijzinga
Berichten: 661
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

17-11-2002 18:49

Provinciegenoten :smile:
Ook op onze vaste stek is het helemaal mis waardoor wij toch hebben besloten om er pas volgens jaar weer heen te gaan. Ook wij vragen ons af waar de karper is heengetrokken. Wij zitten op een water wat echt kilometers gewoon het zelfde is. Het lijkt mij stug dat de karper daar volledig uit is weggetrokken. Daarom is het denk ik wel belangrijk om je idd niet aan 1 plek vast te houden maar regelmatig verkast.

Pascal
htpp://www.karpervissersonline.nl
"everyone has the right to be stupid, but some people abuse the privilege" (Joseph Stalin)
mark hofman.

17-11-2002 19:22

bruggen zijn ware hotspots!
Steven Stegeman
Berichten: 97
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Rekken, Gelderland

18-11-2002 08:55

Nu vis ik in de provincie gelderland op een klein riviertje.in de buurt van mijn vaste stek zijn een brug met pilaren en een stuw te vinden. welke plekken zouden jullie dan adviseren op zo'n water?
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

18-11-2002 10:09

Ja dat kunnen wij zo niet zeggen was het maar waar dat ik precies kon zeggen waar ik de karper kan verwachten het beste wat je kunt doen is ze allemaal afvissen beetje voor voeren en proberen maar.

succes

kevin
Gebruikersavatar
Michel vd Bovenkamp
Berichten: 122
Lid geworden op: 08-11-2002 01:00
Locatie: spijkenisse

18-11-2002 17:44

Als je ergens zomers kan vangen kan je er 's winters ook vangen. Zo kijk ik er tegen aan. Hoewel de karpers meer passief als actief zijn moet je ieder geval meer geduld hebben. Ik heb al aardig wat zitten blanken de laatste tijd, dit komt denk ik door het kouder worden van het water.

Geduld en een goede voorbereiding is denk ik het belangrijkste!
Gijs Obenhuijsen
Berichten: 99
Lid geworden op: 22-02-2002 01:00
Locatie: Groningen

18-11-2002 18:29

Dankje voor de reacties!
Ik denk inderdaad dat het vissen in de winter op dit soort winteren wel moeilijk zal zijn. Zeker aangezien het natuurlijk een grote wateropp. betreft, wordt het lastiger om karper te lokaliseren, helemaal als ze wel dieper zouden zitten.
Vandaar dat ik zou beginnen met een vrij groot aantal kleine voerstekjes te maken. Ik zou ong. om de dag een dikke week gaan voeren met vnl. licht aas (mais, kleine boillies).
Vervolgens een paar keer bevissen. En dan niet volledige sessies per stek, maar een paar uur.
Als je dan met meerdere hengels zou zitten, probeer het dan met verschillende manieren van bijv. aaspresentatie.
Zo ga ik het binnenkort in ieder geval wel proberen, dus ik kan niet anders dan er vertrouwen in hebben!!
Tips zijn welkom,

Gijs
richard van der veen
Berichten: 115
Lid geworden op: 15-08-2002 02:00
Locatie: groningen

18-11-2002 20:18

beste Gijs
Ik denk dat je de drie v's niet moet vergeten ! Deze houden in voedsel,veiligheid en voortplanten,ik denk dat als je stek kiest met deze v's in je gedachten je aardig goed kan inschatten waar onze vriend karper zich ophoudt.Dus bruggen maar zeer zeker ook overhangende struiken/bomen zijn zeker het proberen waard ,dit omdat hier dus altijd wel wat natuulijk voedsel te vinden valt en natuurlijk een stukje veiligheid, ja dat voortplanten valt nu af maar die speelt in het voorjaar weer een belangrijke rol met je stek keuze.Persoonlijk kies ik het liefst voor overhangend struikgewas dan drie dagen licht voeren met mini's 10mm en wat handjes pellets het liefst twee stekken.Als de dag van vissen dan aanbreekt heb je twee kansen bv s'ochtends op stek 1en s'middags op stek twee nix vangen betekend voor mij nieuwe stek zoeken zo ben je toch vrij actief bezig met het opsporen van de karper.Ik hoop dat je wat met deze info kunt en anders misschien wel iemand anders.
carpbusters groningen
Gijs Obenhuijsen
Berichten: 99
Lid geworden op: 22-02-2002 01:00
Locatie: Groningen

18-11-2002 20:29

Hoi Richard,

dankje voor de info! Over de 3 v's zoals jij ze goed weet te verwoorden, heb ik zeker gedacht (lees verder bovenaan). Toch is het goed om bevestigd te krijgen dat dat de plekken zijn. Ook over het voeren zijn we het wel eens, denk ik. Maar als ik dit zo bekijk, zijn er weinig verschillen met vissen op bijv. putten te ontdekken. Behalve dan dat op deze kanaaltjes minder diepe plekken zijn. Scheelt weer zoeken!
Is het ook niet zo dat kanaaltjes ook gewoon meer in beweging zijn dat deze stilstaande wateren (putten ed.) en dat daardoor de karper zelf ook mobieler zal zijn??
Lijkt me interessant om te onderzoeken...,
Gijs
Hans Wols
Berichten: 60
Lid geworden op: 01-05-2002 02:00

19-11-2002 00:38

Beste Gijs,

In de wintermaanden tref je de karpers praktisch altijd aan onder heel lage bruggetjes en (vooral!) in duikers. Met duikers bedoel ik die vierkante betonnen kokers van enkele meters lang en anderhalf
tot twee meter breed. Met boilies kun je ze
daar vangen, maar met een penhengel en particles gaat het vaak beter. Broodvlokken trekken te veel voorn en brasem aan. Die vlokken blijven trouwens ook al niet lekker
op de haak zitten!
Maar goed, de karper zit vaak in een behoorlijke concentratie in het donker van zo'n betonnen bak. Vijf of meer op een afstand van drie meter lijkt regelmatig voor te komen. Niet allemaal twintig plussers natuurlijk.......... En, wees niet bang om in
een duiker van smalle vaarten te vissen. Ze
zitten er gewoon echt!
Tijdens daglichturen heb ik ze regelmatig gevangen. In de avond en nacht heb ik met dit
soort visserij geen ervaring. Mij lijkt het
twijfelachtig, of ze in zo'n betonnen koker
voldoende voedsel kunnen verkrijgen tijdens
de wintermaanden. Je mag dus veronderstellen,
dat ze regelmatig de duiker uitkomen.

Mijn "recept"voor dit soort wintervissen is:
blikmais en een penhengel. Een zelf-haak systeem kan ook natuurlijk, maar het wordt
allemaal wat leuker met een penhengel.
Benieuwd, of je dit recept ook in jouw regio
kan laten werken.

Overigens, je e-mail adres blijkt momenteel niet te werken.

Groet,


Hans
albert plas
Berichten: 247
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00
Locatie: Coevorden

19-11-2002 09:48

moie,
ik kom ook uit "de noordelijke 3", en heb dus ook een paar van die smalle/ondiepe (veen?)kanalen in de buurt. Daar heb ik de laatste 2 jaar mooie resultaten geboekt in de periode Januarie/Maart, en inderdaad onder een oude boom die in het kanaal was gevallen... heel link vissen, maar 5 stuks op een ochtend (met mooi weer...) ging best! je moet wel geduld hebben heb ik gemerkt. Ik voer altijd 3 weken, 3 keer in de week. Daarna op zondag blanken, de week weer gewoon voeren, en de zondag erop komt er dan meestal wel 1 uit... en het werkt verslavend! niks zo mooi als met halfbevroren vingers een ijskoude winterschub voor de foto te poseren!
suc6 deze winter!
Albert
Gijs Obenhuijsen
Berichten: 99
Lid geworden op: 22-02-2002 01:00
Locatie: Groningen

19-11-2002 12:14

Bedankt voor de tips allemaal!!
Hoe zit dat precies met evt. stroming dan op deze kanaaltjes? Het water moet meer in beweging zijn dan stilstaande wateren toch?
Dan zal in mijn ogen de karper ook meer in beweging moeten zijn... Zeker aangezien de karper in deze kanaaltjes geen echt diepere plekken heeft zoals de bovengenoemde duikers. Helaas zitten die er niet op dit afwateringskanaaltje...
Maar bij zij-armpjes ed. moet het volgens mij goed vissen zijn: zit altijd een soort van " dooie hoek" in. Wie heeft hier ervaringen mee? Of heb ik gewoon ongelijk?
Ik hoor het wel,

Thanx, Gijs
albert plas
Berichten: 247
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00
Locatie: Coevorden

19-11-2002 19:36

moi,
ik vang het best als het flink hard stroomt, kan aan mij liggen, maar ik vind dat de beste omstandigheden.
Albert
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

20-11-2002 11:27

De graskarper is dus geen familie, zelfs niet in de verte, van de variant Cyprinus Carpio waar wij dagelijks over nadenken, dromen en fantasteren.

Beetje vreemd dus dat je met zo'n vis wel een karper WK kan winnen :smile:

Graskarper is dus nog meer een exoot dan de karper volgens sommige al is en gedraagt zich in de winter dan ook iets anders, alhoewel dit volledig aan de situatie ter plekke zal liggen...

Mijn ervaring op ondiep winterwater zoals vaarten, slootjes e.d.?

Ik vind dat ze vaak een beetje stilvallen (vooral als stroming ontbreekt). Je bent vaak afhankelijk van de weersgesteldheid. Als er in januari bijv flink wat relatief warme lucht waait en het 8 graden is, dan kan het vangen worden, maar net zo goed weer stilvallen als er weer een ijskoude noordooster over het landschap waait.

Ik ga swinters vaak liever naar wat dieper water (wat niet wil zeggen dat ik ook altijd diep vis trouwens), omdat ik na enkele jaren vrij fanatief wintervissen toch gemerkt heb dat deze een iets constanter vangstbeeld vertonen.

mazzel, met ijskoude groet
When the going gets tough, the tough get going!!
Niels Kleijn
Berichten: 422
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: amsterdam, alphen a/d rijn

23-11-2002 21:59

wat grappig.... Ik woon sinds kort in groningen, vanwege mijn studie en rijd met de bus heel vaak langs deze kanaaltjes aangezien ik op het moment( nog een paar weken) in een klein dorpje, middelstum woon. En ik dacht elke keer leuke kanaaltjes, diepen noemen ze geloof ik in groningen. Alleen het is wel heel moeilijk om een ietsie uitzonderlijke stek te vinden, de uitzonderingfen zijn er zeer weinig. Maar ik denk dat doordat er zo weinig uitzonderingen zijn je redelijke kansen hebt om op zulke stekken tegen vis aan te lopen....

Op het moment heb ik het redelijk druk met mijn studie(toetsweken) en daarna verhuizen en verfen. Hierdoor heb ik hier de afgelopen tijd heel weinig gekeken en zal ik weinig op dit forum te zien zijn. Maar als jullie groningse vissers mij mailen zou ik het zeker heeeel leuk vinden.

Met vriendelijke groet
Niels Kleijn

Niels_kleijn@hotmail.com
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

25-11-2002 08:18

Niels,

Als ik jou was zou ik de bruggen in Middelstum maar eens gaan afstruinen.

Groeten,

Mark
Plaats reactie