Totaal meeneemverbod van karper

Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-08-2006 22:54

Is een zeer forse stap vooruit Henk.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

30-08-2006 21:28

Dat is een goed begin! Ik vindt het eigenlijk ook wel logisch, aan de ene kant pomp je bakken met geld in SKP's en aan de andere kant vissen de buitenlanders ze er weer uit. Een goed voorbeeld doet volgen hoop ik, helaas zitten er weinig karpervissers in de besturen bij mij in de regio.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Omar Maxim Bogerd
Berichten: 232
Lid geworden op: 16-04-2006 21:12
Locatie: Houten
Contacteer:

31-08-2006 07:51

Gelukkig voor de karpervissers zitten er in het bestuur van de AUHV drie fanatieke karpervissers (waarvan 2 lid zijn van de KSN), daarnaast is één van de politiemensen die actief is met controles ook KSN-lid. Aan betrokkenheid bij de doelgroep is bij ons derhalve geen gebrek.
Omar.
Gebruikersavatar
Patrick van Leur
Berichten: 581
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: maarssen

31-08-2006 08:39

Beter dit zo,
Vis moet blijven zwemmen en niet mee genomem worden voor comsumptie of overplaatsing naar een ander water. Ga zo door

Mvg

Patrick
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

11-09-2006 22:15

Per 1-1-2007 geldt voor het Gooimeer, Eemmeer en Nijkerkernauw ook een algeheel meeneem verbod voor karper. Wordt opgenomen in de vergunningsvoorwaarden van de Federatie Noord-West Nederland-POS.
Hopelijk honoreert de Federatie Randmeren eveneens hetzelfde verzoek. Indien ja, dan zal het vanaf 1-1 a.s. vanaf de Ketelbrug bij Urk tot aan de Hollandse brug bij Muiderberg op alle Randmeren verboden zijn om een karper mee te nemen...
Gebruikersavatar
Rob Manenschijn
Berichten: 225
Lid geworden op: 20-06-2005 14:40
Locatie: Regio Dokkum (Fryslân)

16-09-2006 07:47

Aart

Op deze manier blijft er geen water meer over voor de goudeerlijke stroper. :lol: :lol: :lol:

Groenten,
Grootmeesteropperblanker
De mens is niet in staat zichzelf, zijn omgeving, zijn wereld te kennen. De mens is overgeleverd aan de chaos van het bestaan.
Gebruikersavatar
Simon Dekker
Berichten: 558
Lid geworden op: 11-12-2002 01:00
Locatie: Odijk

16-09-2006 12:03

Omar, er zijn 4 bestuursleden lid van de KSN!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

16-09-2006 14:50

In Amsterdam staan wat bestuursleden aangaat ook wat veranderingen op de rol als ik het juist heb? Gaat natuurlijk altijd te langzaam in onze ogen. Kan niet anders dan constateren dat langzamerhand steeds meer karpervissers inzien dat er nu iets moet gebeuren om het karpervissen voor de toekomst veilig te stellen.

Karpervissers verenig u. Het belang er niet van inzien (zal me allemaal een worst zijn) duit op een erg kortzichtige houding. Een goed karper bestand komt er nog steeds niet van zelf, wat nog steeds helaas door een groot aantal karpervissers gedacht wordt. De problematiek van het nachtvissen, slapen in een onderkomen, spiegelkarperprojecten, karpervirusinfecties, de mogelijkheid om op plaatsen die er voorlenen om met drie hengels te vissen, nieuwe politieke partijen die de poten onder onze visstoel uitzagen enz. Vraagt dat we nu samen met HSV, KSN, Federaties en Sportvisserij Nederland ons sterk moeten maken. Langs de zijkant toekijken en een mening hebben die op drijfzand gebaseerd is leid er toe dat we op veel plaatsen in ons land straks achter het net vissen. De KSN is geen politieke partij van karpervissers maar wel een stel karpervissers zoals jij en ik die geheel belangeloos zich inspannen om jou je hobby zogoed mogelijk nu en in de toekomst wil laten bedrijven.

Wat is de meerwaarde lees je wel eens, verbaas me dat men niet wil of kan lezen. Een voorbeeldje maar, het bestand aan karper wordt in ons land steeds zwaarder. Schoner water wat de brasemstand geen goed doet hebben we aan het veranderde milieu te danken. De karper die ongeveer een gelijk voedsel patroon heeft profiteert hier van. De KSN heeft al een aantal jaren geleden het nadeel van grootschalige uitzetten van karper op de kalender geplaatst. Een vis en waterrijker land bestaat er in west europa niet. Dat de groei nu meer dan gelijke tred met de om ons ringende landen staat buiten kijf. De invloed van spiegelkarper projecten op het gewicht valt ons die de projecten begeleiden erg op.

Alleen al die meerwaarde moet bij jullie het signaal afgeven die paar euro’s uit te geven voor een lid maatschap of desnoods donateur te worden. Het calvinisme, krenterigheid van ons Nederlanders komt dan weer bovendrijven lekker die paar euro’s die het je kost in je zak houden.

Als ik er maar beter van wordt de rest laat maar stikken, tja zo lus ik er nog wel een paar.

Peter
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

20-09-2006 23:37

De Federatie Randmeren stelt per 1-1-2007 ook een algeheel meeneemverbod voor karper in op het Drontermeer, Veluwemeer, Wolderwijd en Nuldernauw.
Even afgezien van de meeneemverboden die diverse HSV-en al ingesteld hebben (van al die meer dan 1000 HSV-en weet ik niet precies wie wel en wie niet) is of wordt de situatie per 1-1 a.s. qua Federatie wateren als volgt:
- Federatie Friesland: algeheel meeneemverbod voor karper in al haar federatie wateren
- Federatie Groningen-Drenthe: algeheel meeneemverbod voor karper in al haar federatie wateren
- Federatie Oost-Nederland: algeheel meeneemverbod voor karper in al haar federatie wateren
- Federatie Noord-West-Nederland: algeheel meeneemverbod voor karper voor het Gooimeer, Eemmeer en Nijkerkernauw
- Federatie Randmeren: algeheel meeneemverbod voor karper voor het Drontermeer, Veluwemeer, Wolderwijd en Nuldernauw

Nu de overige Federaties nog...
Gebruikersavatar
Rob Manenschijn
Berichten: 225
Lid geworden op: 20-06-2005 14:40
Locatie: Regio Dokkum (Fryslân)

21-09-2006 08:08

Aart,

Je schrijft een algeheel meeneemverbod voor Federatie wateren, dus niet voor de wateren, die niet ingebracht zijn in de federatie vergunning. Dus in de andere wateren kan/mag men dus gewoon nog zeulen met karper¿¿¿ Of lees ik het verkeerd?¿?¿? :oops:

Groenten,
Grootmeesteropperblanker[/b]
De mens is niet in staat zichzelf, zijn omgeving, zijn wereld te kennen. De mens is overgeleverd aan de chaos van het bestaan.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

21-09-2006 09:07

Rob, het is zoals het er staat. Voor andere wateren gelden de betreffende HSV vergunningsvoorwaarden.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

21-09-2006 10:54

Aart,

Kan er aan toevoegen dat de Federatie Zuidwest Nederland in haar vergunningen voorwaarden ook een meeneemverbod heeft opgenomen. Tevens is het in bezit hebben van karper aan water waarvan zij de visrechten hebben verboden.

Peter
Gebruikersavatar
Rob Manenschijn
Berichten: 225
Lid geworden op: 20-06-2005 14:40
Locatie: Regio Dokkum (Fryslân)

21-09-2006 12:09

Aart,

Even gek doen, wat voor mij normaal is :lol:

Een HSV heeft een water onder gebracht in de federative vergunning, maar daarnaast ook in de landelijke lijst met viswateren. Welke regel geldt er dan¿¿¿¿¿ Ik weet het, zo kun je nog even door blijven zeuren, maar vondt het wel een interessante gedachtegang.

Maar het neemt niet weg dat men op deze manier al een heeeel eind op de goede weg is. Als er geen meeneemverbod zou zijn/komen, dan hebben uitzetprojecten ook weinig zin en zou onze hobby ophouden te bestaan, domweg omdat er dan mogelijk geen karper meer zou bestaan. Compliment aan diegenen die dit toch bewerktstelligt hebben bij hun HSV en/of Federatie.

Groenten,
Grootmeesteropperblanker
De mens is niet in staat zichzelf, zijn omgeving, zijn wereld te kennen. De mens is overgeleverd aan de chaos van het bestaan.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

21-09-2006 12:17

Rob,

Ik snap er nix van, maar ik heb wel begrepen, dat er Federaties zijn die ZELF water pachten.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-09-2006 13:29

Of de wateren nu ingebracht zijn bij de Federatie of in de Grote Vergunning maakt totaal niets uit.
Meeneem- in bezit hebben verbod is een verbod, anders is het niet te handhaven.
In Friesland mag je alleen een karper in je bezit hebben, snoek mag je niet in een zak bewaren bv.
In mijn ogen een onterechte maatregel je beloond daarmee visonvriendelijk gedrag tov een karper.
Maar ja die foto die doet het hem.
Economisch is de karpervisser sterk genoeg om dat af te dwingen, helaas.
Vissen is een hobby, geen religie!
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

21-09-2006 13:50

Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

21-09-2006 14:54

Heel goed nieuws Peter, temeer omdat ZWN de grootste Federatie in Nederland is.
Gekissebis over welke wateren wel en niet heeft hier weinig zin, dat kan iedereen straks lezen in de lijsten van viswateren die je bij de Vispas 2007 ontvangt.
Vaak is het wel zo dat aangesloten HSV-en in deze ook het beleid van de Federatie waarbij ze zijn aangesloten gaan volgen vanwege het streven naar zoveel mogelijk uniformiteit in regelgeving binnen een Federatiegebied, maar veelal zal dat dus met 1 jaar vertraging gepaard gaan.
Langzaam maar zeker komen we wel waar we naartoe willen t.a.v. het meenemen van een karper.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

02-10-2006 01:21

Mag ik er ook nog even op wijzen dat het sowieso voor een sportvisser wettelijk verboden is om meer dan 5 kg vis mee te nemen (welke zoetwatervis dan ook!). Op voorstel van de KSN zal dit ook in de lijst van viswateren 2007 (die iedereen straks bij zijn Vispas krijgt uitgereikt)worden opgenomen. Feitelijk betekent dit dus dat het OVERAL (ook waar nog geen meeneemverbod voor karper geldt) verboden is om een karper, groter dan 5 kg mee te nemen.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

02-10-2006 07:02

Rob Manenschijn schreef:Aart

Op deze manier blijft er geen water meer over voor de goudeerlijke stroper. :lol: :lol: :lol:

Groenten,
Grootmeesteropperblanker


Raar,

Een stroper heet toch zo OMDAT hij het niet zo nuw neemt met wetjes en regels? :lol: :lol:
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

02-10-2006 07:38

sinds bijna 3 jaar verboden dus:

http://www.karperstudiegroep.nl/downloa ... tervis.pdf

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
martijn bunte
Berichten: 1342
Lid geworden op: 25-07-2006 16:22
Locatie: ENSCHEDE
Contacteer:

02-10-2006 12:58

Aart Lokhorst schreef:Voor alle wateren van de Federatie Oost-Nederland geldt vanaf 1-1-2007 een totaal meeneemverbod voor karper.
'Vroeger' mocht hier een karper gewoon meegenomen worden, de laatste 2 jaar goldt dat alleen voor 1 schubkarper tot 60 cm lengte (dus geen spiegel- rijen of lederkarper) en vanaf 1-1 a.s. dus een totaal meeneemverbod.
dan hoop ik dat ze fel gaan controleeren want hep gister weer 3 duitse poolen een (lekker karpertje)op zien peuzelen de schubben en slacht afval laagen overal :evil:
aldejekes loat goan!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-10-2006 13:26

Oppeuzelen is iets anders dan meenemen daar begint het al. 8) 8) 8)

Aantal vissen boven gewicht??

Er is nog veel mis met de omschrijvingen van de diverse regeltjes die weer niets betekenen omdat ze niet in de visserijwet zijn opgenomen.

Cynisch? ja dat klopt er zijn veel te veel bekeuringen die verscheurd kunnen worden omdat federatieve en plaatselijke regeltjes niet over genomen worden door justitie.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
martijn bunte
Berichten: 1342
Lid geworden op: 25-07-2006 16:22
Locatie: ENSCHEDE
Contacteer:

02-10-2006 14:02

Douwe Bijlsma schreef:Oppeuzelen is iets anders dan meenemen daar begint het al. 8) 8) 8)

Aantal vissen boven gewicht??

Er is nog veel mis met de omschrijvingen van de diverse regeltjes die weer niets betekenen omdat ze niet in de visserijwet zijn opgenomen.

Cynisch? ja dat klopt er zijn veel te veel bekeuringen die verscheurd kunnen worden omdat federatieve en plaatselijke regeltjes niet over genomen worden door justitie.
jammer genoeg klopt het wat je zegt (PRAKTIJK THEORI) :cry:
aldejekes loat goan!
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

02-10-2006 14:04

henk kostense schreef:Top Aart,

In Amsterdam hebben we verleden maand een beperkt verbod er doorheen gekregen, ingang 1-1-2007.


Wat houdt dat beperkte verbod in hier in Amsterdam?
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

02-10-2006 14:33

Vanaf 1 januari zal er het volgende op je vergunning staan:
Het is alleen toegestaan schubkarper mee te nemen, groter dan 40 cm en kleiner dan 60 cm. Overige karpers dient men in hetzelfde water terug te zetten.


Een algeheel meeneemverbod is eerder in de ledenraad afgewezen, daarom hebben we alles op alles gezet om in ieder geval een beperkt meenemverbod te krijgen wat uiteindelijk is gelukt.