Fort rhijnauwen. Utrecht

dennis van Wel
Berichten: 120
Lid geworden op: 01-06-2005 11:41
Locatie: almere
Contacteer:

03-08-2006 00:20

De moeilijkheid is het gegeven dat ik er vroeg wilde gaan vissen en dan zijn de winkels nog niet open. Ik heb er geen zin in om de dag ervoor naar utrecht te moeten voor een vergunning en dan de volgende dag weer om te gaan vissen. Heb het er wel voor over maar is nu principe geworden. Ik heb van alles aangeboden vooruit betalen dat ze hem opsturen. Zeggen wanneer ik wilde gaan vissen of ze dan een controleur langs wilde sturen met een vergunning dat ik die bij hem kon betalen. Noem het maar op maar met alles kreeg ik te horen NEE en daar kon ik het mee doen.
Ik ga nu ergens anders vissen waar ik toevallig ook een vergunning van de AUHV nodig heb(helaas) maar dan pas in de ochtend als de winkels open zijn. dus eerst maar halen dan. Maar wat betreft de AUHV... helaas helaas ze hebben hun best gedaan om mij tegen te werken en waarom???
Maar weer on topic. ik zal zeker binnenkort te vinden zijn daar bij het fort want heb wat mooie exemplaren gezien daar.. pfoei pfoei..

grtn Dennis
spel fouten zijn met opzet voor jullie vermaak
Gebruikersavatar
Simon Dekker
Berichten: 558
Lid geworden op: 11-12-2002 01:00
Locatie: Odijk

03-08-2006 19:15

Dennis,

Je kan gewoon geld overmaken (is nog goedkoper ook!) naar de penningmeester (site!) en de vergunning valt vanzelf in de bus!
dennis van Wel
Berichten: 120
Lid geworden op: 01-06-2005 11:41
Locatie: almere
Contacteer:

04-08-2006 00:18

Ja dat weet ik alleen het probleem was de tijd. En wat dat betreft werd ik volledig tegen gewerkt ik wilde er alles aan doen en heb er alles aan gedaan in mijn ogen om er LEGAAL te vissen. Heb er nu niet gevist omdat ik geen tijd had om die vergunning zeg maar "online" te bestellen maar andere oplossingen kennen ze niet en willen ze niet kennen ook.
Jammer heb alles aangedragen om het voor elkaar te krijgen in korte tijd 1 week. Maar kreeg het niet gedaan en dat bedoel ik met tegen werken. Ik had er ook eerder mee moeten komen maar ja dat is niet anders en als je dan al het mogelijke doet om toch een vergunning te regelen of te bemachtigen wat niet lukt dan baal je behoorlijk kan ik vermelden.

Maar even weer on topic.

Hebben mensen ervaring in deze plas en zoja met welke aas soorten?
Grtn Dennis
spel fouten zijn met opzet voor jullie vermaak
Gebruikersavatar
Omar Maxim Bogerd
Berichten: 232
Lid geworden op: 16-04-2006 21:12
Locatie: Houten
Contacteer:

07-08-2006 13:43

Dennis,
Er is vorig jaar oktober nog door de AUHV karper uitgezet op Fort Rhijnauwen. Voor wat betreft het bevissen van de fortgracht kan ik je nog zeggen dat je het fort alleen vanaf de weg mag bevissen. Absoluut niet vanaf het weiland (dat terrein is bestemd voor paarden die behandeld worden door de afdeling Diergeneeskunde van de Rijksuniversiteit Utrecht en mag op grond van besmettingsgevaar niet betreden worden). Op het fort wordt frequent gecontroleerd door de boswachterij van Amelisweerd en er worden regelmatig verbalen uitgeschreven.
Groet, Omar M. Bogerd (controleur AUHV).
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

07-08-2006 15:07

Omar,

zijn er ook aantallen van de uitzetting bekend?

Mvg,
Frank
Gebruikersavatar
Omar Maxim Bogerd
Berichten: 232
Lid geworden op: 16-04-2006 21:12
Locatie: Houten
Contacteer:

07-08-2006 15:22

Frank,
Ik was zelf bij deze uitzetting aanwezig en ik geloof dat wij zo'n 3 metselkuipen vol karper hebben uitgezet. Hoeveel vissen dat precies waren weet ik niet meer, wel dat het spiegeltjes waren tussen de 4 en de 8 pond. Overigens vissen wij daar op machtiging van beroepsvisser Burger. Hij gebruikt de gracht als opkweekvijver voor karper die hij na een paar jaar weer op een pond of 15/20 electrisch eruit vist. Echt grote karper laat hij naar mijn weten met rust, omdat die minder geschikt zouden zijn voor consumptie.
Groet, Omar
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

07-08-2006 16:08

Omar, vraagje, is op dat water afgelopen winter of voorjaar ook sprake van vissterfte geweest? Ik vraag dit omdat op nogal wat wateren waar dezelfde soort visjes in die tijd zijn uitgezet in meer of mindere mate vissterfte is voorgekomen afgelopen winter / voorjaar.
Gebruikersavatar
Omar Maxim Bogerd
Berichten: 232
Lid geworden op: 16-04-2006 21:12
Locatie: Houten
Contacteer:

07-08-2006 20:31

Hallo Aart,
De AUHV heeft eind oktober/begin november 2005 projectspiegeltjes uitgezet in o.a. de Krommerijn, het Merwedekanaal, Inundatiekanaal het 2e Veld, de Leidse Rijn, sierwaters in de wijk Leidscherijn en in Houten en de forten De Bilt, Rhijnauwen en Lunetten. In geen van genoemde wateren is sindsdien sprake geweest van verhoogte karpersterfte, ook niet van de z.g. "voorjaarssterfte". Voor zover mij bekend is vindt er in het AUHV-gebied alleen voorjaarssterfte plaats op Plas Vechten (maar dat is als drie jaar het geval en staat m.i. los van eventuele karperuitzet).
Groet, Omar.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

07-08-2006 20:52

Omar, bedankt voor de informatie.
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

07-08-2006 21:35

Echt grote karper laat hij naar mijn weten met rust, omdat die minder geschikt zouden zijn voor consumptie


Misschien zijn die ook minder interressant om door te verkopen aan andere hengelsportverenigingen... Ben toch benieuwd of die kleine visjes echt voor de consumptie worden verkocht. Er zijn namelijk verenigingen die hun karpertjes van beroepsvissers verkrijgen...

Jeroen
Gebruikersavatar
Omar Maxim Bogerd
Berichten: 232
Lid geworden op: 16-04-2006 21:12
Locatie: Houten
Contacteer:

07-08-2006 22:03

Hoewel ik ook geen echte voorstander ben van de beroepsvisserij, gaat het mij te ver om de integriteit van deze beroepsvisser in twijfel te trekken. De afgelopen jaren is zijn werkwijze meerdere malen gecontroleerd door opsporingambtenaren en werden er geen onregelmatigheden geconstateerd.
jos Benders
Berichten: 3
Lid geworden op: 08-12-2005 16:49
Locatie: de bilt

14-08-2006 15:49

Beste medevissers

Ik ben dan wel beginnend visser maar ben vorig jaar vaak aan het water geweest. Deze beroepsvisser is zeker actief ik heb hem ook zelf gezien, met zijn zodiac en stroomapparaat. Hij vangt de vis en stopt ze in zijn busje waarin hij allerlei waterbakken heeft staan. In eerste instantie gingen de vissen inderdaad levend naar wateren in engeland. Hij is volgens mij onlangs overgestapt de vissen voor de consumptie naar frankrijk te exporteren. Ik vind het persoonlijk geen goede zaak dat de auhv dit niet openbaar maakt en duidelijkere afspraken met deze beroepsvisser maakt over aantallen en gewichten die hij mag wegvangen. Maarja heren succes
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

14-08-2006 16:41

Beste Jos, goed lezen s.v.p. De AUHV mag daar op machtiging van die beroepsvisser vissen d.w.z. dat die beroepsvisser daar volledige visrechten heeft en de AUHV dus afhankelijk is van wat die beroepsvisser wel of niet wil (en niet andersom dus...).
Komt bij dat de export van levende karper naar Engeland verboden is (naar alle overige EU landen is de export en vervoer van levende vis wel vrij).
In Frankrijk wordt meer dan voldoende karper voor consumptie gekweekt, export van consumptiekarper naar Frankrijk is vanwege de prijs + bijkomende transportkosten niet lonend.
Deze karper zal wel op de Nederlandse markten terechtkomen vermoed ik...
Gebruikersavatar
Jos van Dalum
Berichten: 280
Lid geworden op: 21-01-2004 15:20

14-08-2006 16:52

Aart,

Bedoel je hiermee te zeggen dat je vermoed dat de beroepsvisser deze vissen verkoopt aan een HSV elders in het land?
Dit kan toch ook gevolgen hebben voor andere wateren in Nederland waar ze uitzettingen doen, in verband met ziektes en dergelijke?

Omar,

Is het niet een idee om als AUHV met de beroepsvisser te gaan praten en duidelijke afspraken te maker hierover, of zijn die eral?

Groet Jos
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

14-08-2006 17:55

Nee Jos, niet aan HSV-en. Gaan naar de markten in Nederland, dus als consumptievis.
Gebruikersavatar
Jos van Dalum
Berichten: 280
Lid geworden op: 21-01-2004 15:20

14-08-2006 18:04

Aart,

Ik wist niet dat karper ook in Nederland als consumptie gebruikt werd... :-? . Het blijft in ieder geval zonde van dit mooie fort.

Groeten Jos
Gebruikersavatar
Omar Maxim Bogerd
Berichten: 232
Lid geworden op: 16-04-2006 21:12
Locatie: Houten
Contacteer:

14-08-2006 20:51

Jos,
Zoals Aart ook al terecht opmerkte: de beroepsvisser in kwestie is houder van de pachtvergunning, de AUHV is slechts "onderhuurder". Feitelijk mogen wij blij zijn dat wij op machtiging daar mogen vissen!

En karper geen consumptievis in Nederland???? Dan ben je zeker nog nooit 's woensdags op de markt op het Vredenburg in Utrecht geweest, want daar liggen er altijd wel een paar in de kramen. En je zult dan met mij constateren dat het vrijwel altijd vissen tussen de 15 en 20 pond betreft.
Groet, Omar.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

25-08-2006 14:45

Als ik het goed begrijp zet de AUHV karpers uit en de beroepsvisser haalt ze er weer uit ten behoeve van de verkoop?
Nou, leden, daar gaat je geld..... :(
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!