Spiegelkarper project Groningen e.o.

Plaats reactie
martijn boer

26-05-2006 16:53

Beste lezers,

Ik ben heel erg benieuwd hoe het gaat met de spiegels die rondzwemmen in de Groninger kanalen. Hoe staat het met de groei, versprijding etc.

Wie heeft info?

Komend weekend weer twee weken naar Frankrijk, maar wil daarna weer het open water van Groningen aanpakken, en dan niet het N.-Willemskanaal.

Graag info over de spiegels op bv. het van Starkenborgh, Eemskanaal en Winschoterdiep.

B.v.d,


Martijn.
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

26-05-2006 17:25

Martijn,

Groei: Afgelopen jaar gros van de spiegels (en rijen en volschubs) tussen de 9 en 14 pond. Een enkele uitschieter richting de 18 pond, maar er schijnen al zwaardere gevangen te zijn. Toch zal het gemiddeld komend jaar qua uitzetspiegels ook niet hoger liggen dan een pond of 14 gok ik.

Verspreiding: Ik heb ze zelf gevangen op: Het eemskanaal, Van Starkenborgh kanaal en het boterdiep. Ik kan je wel zeggen dat ik uit vangsten van anderen kan opmaken dat ze werkelijk overal zwemmen.

Uiterlijk: Sommige vissen zijn bloedmooi (vooral de rijenkarpers en volschubs) Anderen zien er verlept uit (klapstaart, ingescheurde vinnen etc).

Al met al is het een leuke aanwinst voor op de kanalen. De verhouding spiegel/schub (oftewel: uitzet/origineel bestand) was afgelopen jaar bij mijn vangsten ongeveer 2/5.
Als je bedenkt hoe weinig vis er relatief is uitgezet: 1200 stuks op meer dan 50.000 ha dan zegt dat wel het één en ander over de originele bezetting.. Die was en is zeer laag.

Succes en tot aan de waterkant.

Groeten Bart
Willem Barnas

26-05-2006 19:40

Jo Bart/Martijn,

even off-topic:

Het zegt denk ik ook wel wat over de mate waarin de beestjes bij elkaar blijven. Ik heb op een water hier in de buurt in drie sessies (enkele uren) op één en hetzelfde gedeelte o.a. vier rijtjes gevangen en m'n maat ook eentje. Vissen van dezelfde jaarklasse/uitzetting naar alle waarschijnlijkheid. Dit terwijl ze op andere delen van dit water slechts zo nu en dan eruit komen.

Het kan ook met de tijd van het jaar en de natuurlijke driften te maken hebben... En wat te denken van seksuele voorkeur onder projectvissies?

Broederliefde? Schubvrees? Homofielspiegels?

:-? :P

Ik ken trouwens nog een water waar de uitgezette spiegels eveneens de neiging hebben het gezellig te houden, ook buiten de paaitijd. Zo nu en dan zijn bepaalde stekken echte spiegelholen...

Ajuus,
WB
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

26-05-2006 20:38

Barnass,

Dat die spiegels soms samen zwemmen is ook mij bekend. Of het heel erg stek gebonden is weet ik dan zo net weer niet.

De enige plausibele reden die ik daar voor zou kunnen bedenken is dat de uitzetvissen relatief "onbekend" zijn met hun nieuwe leefomgeving en dat ze nog niet dezelfde paden volgen als hun geschubte originele broeders. Hierdoor zou je op stekken waar je geen schub gevangen krijgt toch ineens een berg spiegels aan kunnen treffen!

Afgelopen jaar heb ik qua vangsten echter niet kunnen merken dat ze puur in "spiegel" scholen rondtrekken. Zo ving ik op een nacht een schub van een pond of 18, en 10 minuten erna op dezelfde stek een projectspiegel.

Ook in andere sessies kwamen schubs en spiegels gewoon door elkaar heen. Dat ik dus in een spiegelhol zit lijkt me onwaarschijnlijk. Mijn maat die op hetzelfde water zat maakte hetzelfde mee.

Ik heb vorig jaar overigens ook ongeveer 8 a 9 rijenkarpers gevangen. Toch wel leuk als je ziet hoe mooi sommigen zijn..



Afbeelding

Gr Bart
marc heerema1
Berichten: 516
Lid geworden op: 29-09-2005 12:22
Locatie: almere

27-05-2006 00:22

Mooi is tie zeker Bart!!
mijn waarheid hoeft de jouwe niet zijn

http://www.hsvog.nl/kca/index.htm
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

27-05-2006 15:03

Mooi stekkie :lol:

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

27-05-2006 15:12

Hehehe,
Vooral de plek waar de fotograaf (P. Rijzinga) Staat is zeeeer leuk :P

Zoooeeeefffff, zooooeeeeeefffffffffffff, zoooooooooooooooooooooooeeeeeefffffffffffff :P

Groeten Bart
Plaats reactie