De Vossekuil in Brabant.

Plaats reactie
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

25-04-2006 10:43

Op dit moment bereiken me berichten dat er op het water van Theo Lusius spraken is van veel karpersterfte wie kan dit bevestigen??

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

25-04-2006 14:21

Indien waar is het dan niet een gevalletje van, wie niet luisteren wil enz.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
william van den broek
Berichten: 354
Lid geworden op: 17-12-2004 22:59
Locatie: made noord-brabant
Contacteer:

25-04-2006 14:48

Als je kijkt naar de hoeveelheid vis die er op zit.

Als het dan ook echt waar is ,dan sta ik er niet raar van te kijken.
brabant karperland
( http://www.bbkbiesboschkarpers.nl , http://www.lgbosveld.nl ,powercatcher rules )
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

27-04-2006 10:19

Peter,

Is het niet slimmer om dergelijke berichten te verifieren voordat je ze op internet zet? Na wat rondbellen heb ik via De Stek het nummer gekregen van de beheerder, Bert. Na een kort gesprek met hem heeft hij me bevestigd dat er GEEN sprake is van grote sterfte daar momenteel. Er gaat af en toe wel een visje dood, maar dat was meer door slechte behandeling van de vanger.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

27-04-2006 12:31

Heb jij die bevestiging weer nagetrokken dan?
Denk je nu werkelijk dat een beheerder na alle ophef over dat water het gaat bevestigen dat er een grotere sterfte is?

Het zou mij niets verwonderen in ieder geval.
Vissen is een hobby, geen religie!
Rob Kuijpers
Berichten: 177
Lid geworden op: 06-02-2005 22:39
Locatie: Lieshout

27-04-2006 16:04

weet je wat je moet doen als je het wil weten een rondje lopen rond de vijver maar dan buiten de omheining door het maisveld en preiveld aan de andere kant daar vliegen alle dode vissen heen. ik heb verder NOG niets van sterfte gehoord maar in dat preiveld lagen vorig jaar om de 10 meter wel een dode vis die ze derin gooien vanaf het water

mvg Rob
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

28-04-2006 11:31

Douwe Bijlsma schreef:Heb jij die bevestiging weer nagetrokken dan?
Denk je nu werkelijk dat een beheerder na alle ophef over dat water het gaat bevestigen dat er een grotere sterfte is?

Het zou mij niets verwonderen in ieder geval.


Heb 3 mensen gebeld Douwe, 2 die er regelmatig komen vissen en dan de beheerder. Voor mij voldoende bevestiging. Wat ik al zeg, sterfte op zo'n vijver is er altijd, 5% is trouwens natuurlijk, betekend daar dat er al 800 vissen per jaar "mogen" sterven en het nog normale aantallen zijn. Over het beleid zal ik het niet hebben, niet mijn ding. Maar dan zie ik het ook niet als karpervijver, maar een volgestopte witvisput, net zoals die er in overmaat in Belgie zijn. Dat er toevallig dan karper in zit ipv brasem of voorn is mij om het even
mvg

Bart van den Hurk
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

30-04-2006 11:58

Beste Bart,

Of het slim was wil ik in het midden laten, kreeg van twee kanten berichten binnen van grote sterfte. Op mijn terechte vraag aan hen, heb je het zelf gezien moest men het antwoordt schuldig blijven. Vandaar mijn vraag niet meer en niet minder. Richting de Vossekuil heb ik in het verleden een mail gestuurd met vragen, tot op de dag van vandaag is hier geen reactie opgekomen.

Over je opmerking wat het beleid aangaat op degelijke pisputjes wil ik nog wel wat kanttekeningen plaatsen. Het dempen van degelijke putjes met grote hoeveelheden brasem en voorn die over het algemeen van groot water afkomstig zijn is een fout van de eerste orde. De zeven die het voedsel vast moeten houden in de bek zijn zo groot dat zij niet geschikt zijn voor putjes met een prutlaag zoals die in Brabant en België veel voorkomen. Het daar nog aanwezige voedsel kunnen zij dus niet binnen krijgen om te verwerken. De gevolgen zijn bekend, kijk maar naar het putje als in Schijndel. Dat meer dan normale karpersterfte ongeveer 5% op jaarbasis zou helemaal niet verwonderlijk zijn op een putje als de Vossekuil bij Nijnsel. Natuurlijk voedsel en wat er door vissers ingegooid wordt is aan hoeveelheden en kwaliteit is er veel te karig. Het propageren van degelijke putjes zoals ook Sportvisserij Nederland doet en visstand beheer staat in mijn ogen haaks op elkaar. Ik heb hier overleg over gehad helaas verschillen we hierover van mening. Je ogen hier voor sluiten kan ik niet, kwaliteit en kwantiteit is hier niet te verenigen. Blijkt eens te meer dat een vereniging als de KSN de lat als het om visstandbeheer aankomt voor vele erg hoog legt. Normen die overigens in het verleden samen met OVB en NVVS zijn vastgelegd.

Commercie, inkomsten genereren ten kosten van andere, in dit geval vissen gaat mij erg ver. Een voetbalwedstrijd organiseren tussen PSV en een andere club ten bate van die kinderen gaat niet ten kosten van in dit geval vissen. Mij kop in de prut (zand) stoppen kan en zal ik niet, zal altijd kiezen voor de zwakke in de samenleving. De wijze waarop men op de Vossekuil bezig is komt als je er goed over nadenkt wel erg vreemd over.
Weet wat je mening is over visstandbeheer, een keer een giga sterfte mee maken is meer dan genoeg.

Groetjes,
Peter
sander bosch
Berichten: 4
Lid geworden op: 06-08-2006 15:34
Locatie: dinther

07-08-2006 02:35

de vossekuil is echt een scheit vijver! de karper is er niet groot, en vis sterfte is er wel degelijk!!!!

vissen op karper bij de vossekuil is echt de moeite niet waard!
de meeste mensen vissen daar met de vaste stok en vangen er dan karpers tot 10pond.
want deze karper visvijver is eigenlijk ook bedoeld voor de vaste stok visser!
theo lucius zelf is ook een vaste stok visser!
Plaats reactie