welke leeftijd is er een vergunning nodig

Plaats reactie
Gebruikersavatar
john van der waal
Berichten: 88
Lid geworden op: 08-02-2006 14:58
Locatie: hendrik ido ambacht

13-03-2006 14:49

van af welke leeftijd heb je nou percies een vergunning nodig.
ik dacht altijd dat het 15 jaar was en dat je veder niks nodig hebt als je maar niet met meer dan 1 hengel vist.
kijk uit voor honden die zijn namelijk dol op hengels.

Als lijken op lijken lijken lijken lijken op lijken is bewezen dat lijken op lijken lijken.

als een potvis in een pispot pist heb je een pispot vol pot vis pis
John Swans
Berichten: 17
Lid geworden op: 13-03-2006 14:18
Locatie: Den Haag

13-03-2006 14:53

Voor zover mij bekend ook..!!
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

13-03-2006 15:49

Bij verenigingswater (de visrechthebbende over het algemeen) ontkom je er niet aan dat je altijd schriftelijk toestemming moet hebben.De leeftijd is verlaagd naar 14 jaar dit in verband met de legitimatie plicht vanaf die leeftijd.

Peter

Samenvatting van Sportvisserij Nederland wat elke aangesloten HSV toegezonden heeft gekregen, voorzover mij bekent.

Projectteam Visdocumenten Sportvisserij Nederland

In de huidige situatie heeft de jeugd in de meeste gevallen ook al vergunning nodig. Behalve als ze vissen in zogenaamd openbaar vaarwater met één hengel en beperkte aassoorten. Als de jeugd vist met twee hengels of op roofvis, dan hebben ze nu ook al altijd een Sportvisakte nodig.
Na de wetswijziging mogen jongeren (tot 14 jaar), onder begeleiding van een volwassene met een vergunning, vissen met één hengel en beperkte aassoorten zonder vergunning. Als ze zonder begeleiding willen vissen hebben ze wel een vergunning nodig.

In plaats van de vrije hengel waarmee je op de meeste door beroepsvaart vermelde wateren mag vissen met een hengel doorvoor komt een apart document.
De term ‘openbaar vaarwater’ zal bij de wetswijziging vervallen. De bedoeling is dat er een document wordt gemaakt dat vergelijkbare mogelijkheden biedt als de Sportvisakte. Hiertoe zijn alle openbare vaarwateren geïnventariseerd. Waarbij openbare vaarwateren zijn: war met enige regelmaat en frequentie beroepsgoederenverkeer plaatsvindt.
Bij de basisvergunning zal een lijst van viswater worden gevoegd waarin de wateren worden beschreven waar men mag vissen. Staat een water niet in de lijst dan mag men er niet vissen. Ook niet als er geregeld beroepsgoederenverkeer plaatsvindt.
Gebruikersavatar
john van der waal
Berichten: 88
Lid geworden op: 08-02-2006 14:58
Locatie: hendrik ido ambacht

13-03-2006 16:13

oooo...ooooo...ooo ke dan ga ik maar een vergunning halen denk ik zo
kijk uit voor honden die zijn namelijk dol op hengels.

Als lijken op lijken lijken lijken lijken op lijken is bewezen dat lijken op lijken lijken.

als een potvis in een pispot pist heb je een pispot vol pot vis pis
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

13-03-2006 16:52

John,

Ga een praten bij je plaatselijke HSV, die kunnen je over het algemeen goed informeren hoe het allemaal bij hun terplaatsen geregeld is.

Peter
Gebruikersavatar
john van der waal
Berichten: 88
Lid geworden op: 08-02-2006 14:58
Locatie: hendrik ido ambacht

13-03-2006 20:12

mijn plaatselijke hsv is in ridderkerk want in ambacht is er geen dus ik ga wel ff kijken maar dat moet nog ff wachten dan maar niet vissen het is nu te koud
kijk uit voor honden die zijn namelijk dol op hengels.

Als lijken op lijken lijken lijken lijken op lijken is bewezen dat lijken op lijken lijken.

als een potvis in een pispot pist heb je een pispot vol pot vis pis
luuk houtgraaf
Berichten: 616
Lid geworden op: 15-10-2005 18:11
Locatie: zaanstad
Contacteer:

13-03-2006 20:52

je moet een sportvisakte hebben vanaf 15 jaar.
en je moet een plaatselijke vergunning hebben die is verplicht voor alle leeftijden.
:wink:
mvg luuk
plassen zijn perfeckte viswateren,
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

13-03-2006 21:00

met 15 jaar heb je nog geen vergunning nodig volgens mij.. maar ken 't fout hebben :wink: Ik koop hem toch maar met me 14 jaar :P
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

13-03-2006 21:40

Iedereen heeft een vergunning nodig, ook mensen onder de 15 jaar, meestal is dit een jeugdvergunning.

Mocht je alleen in bevaarbaar water vissen met één hengel, dan mag je alleen met een sportvisakte vissen. Als je dit doet vraag dan even goed na of het betreffende water is aangewezen als bevaarbaar water.

Volgend jaar hoeven kinderen onder de 14 jaar geen vispas te kopen als ze onder begeleiding gaan vissen. Gaan ze echter zelfstandig vissen dan hebben ze een jeugdpas nodig.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

14-03-2006 00:50

Frank,
Klopt voor een groot deel alleen bevaarbaar water is niet correct, het betreft hier openbare wateren die zijn vrijgegegeven in de lijst aanwijzing wateren vrije hengel.

mvg,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

14-03-2006 07:14

Peter/Frank

Lees het bericht eens goed wat Sportvisserij Nederland heeft uitgegeven, naar aanleiding van de regio bijeenkomsten voor HSV van vorig jaar. De reactie van jullie kan leiden tot verwarring daar is zeker de jeugd niet mee gediend. Er gaat zoveel volgend jaar veranderen dat een goede voorlichting vanuit HSV naar hun leden toe zeker op zijn plaats is.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

14-03-2006 10:24

Peter,
wat is mogelijk verwarrend dan in dit geheel ? voor 2006 is het nog vrij simpel:

* tot en met 14 jaar geen sportvisakte noodzakelijk in openbare wateren indien er wordt gevist met 1 hengel--> lijst van deze wateren is wel te vinden via google (lijst vrije wateren)

* vissen op niet openbare wateren met 1 hengel is voor jeugd tot en met 14 jaar alleen de vergunning ter plaatse van de visrechthebbende vereist en geen sportvisakte.

* vissen op openbare wateren met met 2 hengels is voor iederen dus ook de jeugd tot en met 14 jaar een sportvisakte en de benodigde vergunningen van de visrechthebbende ter plaatse vereist.

Simpeler kan ik het niet maken in ieder geval, men kan ook zelf even zoeken bij bijvoorbeeld http://www.sportvisserijnederland.nl
groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

14-03-2006 12:38

peter postema schreef:Peter,
wat is mogelijk verwarrend dan in dit geheel ? voor 2006 is het nog vrij simpel:

* tot en met 14 jaar geen sportvisakte noodzakelijk in openbare wateren indien er wordt gevist met 1 hengel--> lijst van deze wateren is wel te vinden via google (lijst vrije wateren)

Peter


Beste Peter, door niet er bij te vermelden dat die ene hengel maar met bepaalde aassoorten gevist mag worden ligt er al een probleem. Wil je wel met b.v kunstaas vissen ben je in overtreding.

In de nieuwe situatie 2007 mag je jeugd onder de 14 jaar met begeleiding van een volwassenen die WEL over een vispas beschikt vissen, zonder die pas absoluut niet (zie mij eerdere reactie)
Zijn maar kleine dingen met grote gevolgen als je controle krijgt.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

14-03-2006 13:11

Ook als je in de gesloten tijd voor aassoorten met een worm vist.
Halve adviezen lijden altijd tot onnodige onkosten.

Onder de 14 is onder de 15 overigens.

Jonger dan 15 jaar is bij het vissen in openbaar water geen kleine visakte nodig als je vist met 1 hengel en aangewezen aas.
Aangewezen aas is: brood, aardappel, deeg, kaas, granen en zaden: worm en steurkrab; insecten, insectenlarven bijv. maden en nabootsingen daarvan, mits niet groter dan 2.5 cm.
Gesloten tijd aassoorten: WORM, of een nabootsing daarvan, slachtproducten, dood visje, stukje vis ongeacht hoe groot, alle soorten kunstaas met uitzondering van kunstvliegen kleiner dan 2.5 cm.

Vis je met een niet aangezen aas en/of twee hengels moet je een sportvisakte en een vergunning hebben.

Onder de 15 jaar in niet openbaar water met 1 hengel moet je een vergunning hebben, LET OP dit is iets anders dan een sportvisakte ik kom dit nog te vaak tegen.

Niet aangewezen aas en/of twee hengels sportvisakte en vergunning.
Vissen is een hobby, geen religie!
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

14-03-2006 13:50

Dank, Douwe :wink:
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

14-03-2006 13:56

Douwe Bijlsma schreef:
Onder de 14 is onder de 15 overigens.

.


Douwe kan je dit nader toelichten? dit is de bestaande situatie van 2006
2007 wordt het echt tot en met 14 jaar.

Groeten van uit het zuiden,
Peter
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

14-03-2006 15:19

Peter ik zeg dat met opzet, zo jij heel goed weet worden veel berichten verkeert of half gelezen.
Ze lezen onder de 14 en lezen niet echt verder.

Citaatje: In de nieuwe situatie 2007 mag je jeugd onder de 14 jaar met begeleiding van een volwassenen die WEL over een vispas beschikt vissen,

Citaatje 2:
Douwe kan je dit nader toelichten? dit is de bestaande situatie van 2006
2007 wordt het echt tot en met 14 jaar.

Tot en met 14 jaar is toch echt ook de huidige situatie die spreekt onder de 15.

8) 8)
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

15-03-2006 00:00

Peter,
was de aassoort vergeten, tsja had er wel bij gemoeten.

Maar een deel van de verwarring creeer je toch een beetje zelf, deze jongen vroeg in het begin van de topic nu in tegenwoordige tijd 2006 wat de regeltjes zijn niet in 2007 :wink:

with kind regards,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
luuk houtgraaf
Berichten: 616
Lid geworden op: 15-10-2005 18:11
Locatie: zaanstad
Contacteer:

15-03-2006 08:08

Frank bosman schreef:Iedereen heeft een vergunning nodig, ook mensen onder de 15 jaar, meestal is dit een jeugdvergunning.

Mocht je alleen in bevaarbaar water vissen met één hengel, dan mag je alleen met een sportvisakte vissen. Als je dit doet vraag dan even goed na of het betreffende water is aangewezen als bevaarbaar water.

Volgend jaar hoeven kinderen onder de 14 jaar geen vispas te kopen als ze onder begeleiding gaan vissen. Gaan ze echter zelfstandig vissen dan hebben ze een jeugdpas nodig.


vispas :-? die hebben ze hier volgends mij niet, of heb ik het fout?
plassen zijn perfeckte viswateren,
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

15-03-2006 10:51

Ja Luuk dat lees je fout, VOLGEND JAAR dan zijn ze er wel. :D :D
En onder de 14 jaar moet zijn onder de 15 jaar.
Vissen is een hobby, geen religie!
Plaats reactie