Wie geeft wat praktische tips voor het vissen op de rivier?

Plaats reactie
Robert van Gangelen
Berichten: 31
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Lekkerkerk

17-01-2002 19:02

Ik en mijn vismaat willen de rivier dit jaar een kans geven. Welke riviercrack heeft een aantal tips voor ons. Zelf heb ik lopen denken aan het vissen met 'The Methode' en een samen gesteld voertje icm particle bv mais. Omdat het vaak hard stroom op de rivier en ik dan het idee heb dat het zaakje wel blijft liggen, maar aan de andere kant kan het witvis gevoelig zijn en je helemaal gek kan worden als de witvis je voerbal terroriseerd. En ook zit ik nog steeds over de locatie te twijfelen moet ik tussen de kribben vissen of in de buurt van grote wier plekken, en de aastijden van de vissen is dat 's ochtends, 's avonds, 's nachts. Ongetwijfeld zullen we wel achter deze ervaringen komen maar ik vraag gewoon even wat praktische tips die we misschien kunnen gebruiken.
Alvast bedankt!
Pieter de Jongh

17-01-2002 20:23

oei, je vraagt wel veel hoor.
Als er kribben aanwezig zijn dan daar op de kop zijn kanten vissen, vaak zie je hier kleine draaikolkjes, is een teken dat het water van verschillende kanten stroming krijgt en vaak stroomt het daar dus bijn niet, kun je het volgen?

Als het niet druk bevist is voeren met partikels en visen met boilies,liefs een zoete waar je veel vertrouwen in hebt en die zich al bewezen hebt.

Aastijden zijn natuurlijk overal verschillend maar meestal toch 's nachts allen tijdens de zomer ook tijdens de schemeruren.

Meestal is rond juni een trekgedrag waar te nemen, daarna gaat de vis paaien en kun je beter gaan zoeken dan gaan vissen.
Op dat moment zit nl bijna alle vis op enkel strategische plaatsen.

enne die moet je dus hebben die plaatsen.

Wil je nog iets meer info zeg dan even welke info specifiek.

En riviervissen is net als de rest een kwestie van vertrouwen.

Succes, pieter
Ad Willems
Berichten: 5
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: breda
Contacteer:

17-01-2002 20:30

Hee Robert

Ik kan je wel wat info geven, ben je zondag 3 feb op de beurs in zwolle? want er over praten is makkelijker of anders even bellen naar 06-14233372

Mzzl ad
Eduard Kapteyn
Berichten: 40
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00

18-01-2002 18:07

Ja Robert gaan we nog naar de beurs???
Kunnen we meteen een praatje met Ad maken.

P.S. we gaan gewoon slachten op de rivier dit seizoen!!!!
Robert van Gangelen
Berichten: 31
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Lekkerkerk

18-01-2002 18:19

Heren, Bedankt voor jullie reacties

Ad, heb het stuk in KW 19 over de Hanekam van je aandachtig zitten lezen ik zal contact
met je met opnemen voor een ontmoeting op de karperbeurs en we hopen dat we kunnen leren van jou theorie op het riviervissen.

Je hoort snel van ons!

En Eduard Kapteyn is mijn karpermaat.
Robert van Gangelen
Berichten: 31
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Lekkerkerk

18-01-2002 18:30

Pieter, nog toch nog een vraagje aan je:

Hoe ga jij om met de krachtige zuiging van de scheepvaart? Ik feeder ook wel eens en als er een tanker voor bij vaart dan kun je maar beter je hengel vast houden van anders ben ik deze kwijt.

ps Ben een beetje onzeker van mezelf met het vissen op de rivier en advies kan ik op dit moment wel even gebruiken anders kom ik met mijn gedachte in een spiraal waar ik haast niet meer uit kom (hele slechte eigenschap!).
Dus vandaar deze vragen heb een beetje een richtlijn nodig! nogmaals bedankt voor jullie reacties!!
Pieter de Jongh

18-01-2002 23:16

Ja daar zeg je wat, op de Seine is altijd veel zuigkracht, maar ik moet zeggen dat me dat niets doet.
ik weet niet of jou rivier breed is en diep.
De seine rond de 100mtr breed en 6 mtr diep.
Maar ik geloof altijd dat het in de onderste waterlagen, zeg onderste 10cm boven de bodem, niet of nauwelijks stroomt. Heb je dan nog een gevarieerd bodemprofiel zoals op de seine, vis dan in de gaten, daar zal al het voedsel zich ophopen.

Groeten pieter
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

25-01-2002 17:15

Een aantal praktische tips, dingen die ik heb opgedaan in mijn korte viscarrière op de maas.
Vele mensen vissen vaak wel een meter of 15 uit de kant, nou een maat van me vangt AL zijn vis op een dikke meter uit de kant.
Voeren met particles is handig, maar trekt ook veel witvis aan.
Een goede methode is om een stek op te bouwen met voornamelijk particles en een beetje boillies. Verminder de gehalte's particles en voor het gehalte boillies op.
Op deze manier went de vis steeds meer aan de boillies.
Het zal misschien even duren voordat het goed zal lopen, maar er zijn echt goede vangsten te boeken.
Als je maar volhoudt,

veel succes,
stefan
Wim Deenik
Berichten: 26
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Locatie: Rijswijk (nb)

26-01-2002 19:17

Vissen op een (grote) rivier is en blijft moeilijk. Persoonlijk doe ik het al meerder jaren maar heb nog steeds niet DE truck gevonden.
Een paar zaken:
- probeer uit de volle stroom te vissen (max 80 gram)
- begin op plaatsen waar het niet te diep is
(max 1,5 meter)
- gooi niet je hele arsenaal aan boilies erin maar voer met een goedkoper middel (mais)
- zoek plaatsen waar natuurlijk voedsel blijft hangen (in de nering van kribben, bij rietkragen)
- En wellicht het belangrijkste: ga vissen op het moment dat de vis er zit.
En hier zit hem nou net de moeilijkhied. De riviervis is grillig in zijn gedrag.
Zo hebben we meegemaakt dat we 3 nachten achter elkaar totaal geen beet krijgen (op een enkel winde na). Vervolgens gaan we 3 weken later nog eens (ongevoerd!!)en we zitten midden in een hele karperfamilie te vissen. Oorzaak: zeg het maar.
Je kunt allerlei redenen bedenken, maar een geslaagde controle hebben we nog niet meegemaakt.

succes.
Wim Deenik
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-01-2002 21:43

Beste Wim, ik ben het met je oneens:
- voor zover de stroming het toelaat kun je best ook in de volle stroom vissen. Stroming zegt voor vissen zo goed als niets en vissen trekken over de volle breedte van een rivier.
Door alleen maar uit de volle stroom te vissen beperk je je vis- en vangstmogelijkheden.
- waarom op plaatsen te vissen waar het niet te diep is (max. 1,5 meter) ontgaat mij volkomen.
- het voeren van mais zie ik totaal niet zitten gezien de windes/brasems.
- natuurlijk voedsel: zijn ook de mosselbanken en die kun je vrijwel overal tegenkomen.
Wim Deenik
Berichten: 26
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Locatie: Rijswijk (nb)

27-01-2002 16:33

Beste Aart,
het staat je vrij om het oneens met me tezijn. Maar ik zal proberen een nadere toelichting te geven.
Op de 1e plaats is de vraagsteller een onervaren riviervisser. Hierop is mijn antwoord afgestemd.
Op de 2e plaats zijn het mijn ervaringen op een rivier, waarbij niet elke rivier hetzelfde is. Het betreft in dit geval de zuidkant van de merwede.

De zuidkant van de merwede heeft veel kribben en het vissen vindt dus plaats tussen de kribben(uit de volle stroom en niet diep). Als je in de volle stroom (diepte 3-5 meter) op karper wil gaan vissen: veel succes. Dit lukt onder normale omstandigheden (uitz. de nering om de kop)niet en elk voer stroomt weg. Mijn ervaring is dat de karper daar ook niet hun favoriete aasplek heeft.
Het voer: ik ben een zuinige voerder. Enorme voerplekken geven mij niet meer vertrouwen en tot op heden ook niet meer vis op de kant.
Mais als hoofdvoer en vissen (+bijvoeren)met een boilie bevalt mij op de rivier prima. Laat de brasems en de windes gerust komen, als ze maar van die boilie afblijven.
Een mosselbank is natuurlijk voedsel voor onze vriend. Als je ze vindt : prima. Ik heb me echter ook al een aantal keren laten verrasssen door dode mosselbanken. Het waren dan wel zwanenmosselen.
Mijn voorkeursdiepte en stekkeuze is geboren uit ervaringen. Rietkragen, met daarbij een diepte van 1-1,5 meter bleken het meest productief te zijn.

Ik hoop wat duidelijkheid gebracht te hebben. Het heeft alles te maken met het profiel van de rivier.
Wim Deenik
Pieter de Jongh

27-01-2002 20:42

Hoi wim,
natuurlijk heb je gelijk als je zegt dat niet iedere rivier hetzelfde is.
Ik vis veel op rivieren zonder kribben idd.
Dat zal het verschil wel zijn dan.
Maar ik vis toch het liefst in de stroming op de diepste plekken.
Realiseer je wel dat het op die plekken bijna niet stroomt.
De stroming gaat er overheen, je kunt alleen wat tegengestelde stroming krijgen maar dat is nog beter in mijn ogen.

Groeten pieter
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

28-01-2002 19:00

pieter je haalt worden uit me mond :grin:
Wim Deenik
Berichten: 26
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Locatie: Rijswijk (nb)

28-01-2002 20:04

Pieter,
wellicht zijn de aanwezigheid van kribben (of juist niet) het verschil in onze aanpakken. In de stroom vissen op de kop van de krib is nagenoeg ondoenlijk. Wat wel mogelijk is dat je tussen de kribben in de nek van het talud gaat visssen. Op deze manier komt er opvallend veel grote graskarper uit de rivier.
Wat me wel interesseert is de rivier die jullie bevissen en hoe daar de diepe plekken eruit zien. Hoe hard is de stroom, hoe diep is het, hoeveel lijn staat er uit, hoe groot is die diepe plek tov de omgeveing.
Kunnen jullie hier iets over roepen?
Wim Deenik
Pieter de Jongh

29-01-2002 23:01

Beste wim,

even denken, wat wilde je weten.
Diepere plekken: dit varieert van minimale diepte ongeveer 3.5 meter en de diepste plekken 5.5-6.0 mtr diep.
Hoe hard het stroomt, ja hoe meet je dat. ik denk dat een 100 gram lood niet blijft liggen, ik vis ook altijd met minimaal 160 gram lood.
Hoeveel uitstaande lijn, weer zo'n moeilijke: dat varieert van een meter of twintig tot een meter of zestig.
Hoe zien de diepe plekken eruit: dat varieert van echte kuilen tot hele diepere stukken.

groeten pieter
Robert van Gangelen
Berichten: 31
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Lekkerkerk

30-01-2002 18:56

Heren,

Ik wil jullie teneerste allemaal bedanken voor je reacties.
Ik ben nu wel een aardig beeld van hoe andere vissers over de rivier denken. Mijn vismaat en ik hebben al een tijdje een paar 'goeie' stekken op het oog en we zullen deze stekken gaan bevissen en hopen dat we er wat uit kunnen halen natuurlijk. Het leuke/ en interresante is dat er maar weinig bekent is van het bestand op de rivier(overige wel een nederlandse!) we hebben ook nooit echt bewijzen gezien van mensen die op deze rivier karper hebben gevangen. Maar we zijn er heilig van overtuigd dat hier hele zware jongens moeten rondzwemmen en hopelijk op onze dikke mat komen te liggen!

Bedankt jongens!
Plaats reactie