Ontsmetten visnet, weegzak e.d.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

04-03-2006 17:36

Ik heb in het blad “Karper” van de KSN gelezen dat de gedragscode is aangepast, met als reden met name het verspreiden van visziektes. Nou lees ik ook dat je de onthaakmat, het schepnet, je weegzak en je bewaarzak moet ontsmetten als je ergens gevist hebt waar vissterfte plaats heeft gevonden.

Prima idee, maar waarmee doe je dat?
Gebruikersavatar
Bart van Doesburg
Berichten: 125
Lid geworden op: 08-11-2003 01:00

04-03-2006 19:03

Dat kan je het beste doen met Dettol. Kan je gewoon bij de drogist halen
Gebruikersavatar
nick pijnenburg
Berichten: 259
Lid geworden op: 12-12-2004 12:37
Locatie: hilvarenbeek

04-03-2006 21:05

Bart,

wat kost het spul?

daarna moet je het lijkt mij wel even afspoelen met gewoon water omdat het chemisch is ? of niet?

Nick
Gebruikersavatar
Bart van Doesburg
Berichten: 125
Lid geworden op: 08-11-2003 01:00

04-03-2006 21:16

wat het exact kost weet ik niet meer maar het is inderdaad niet goedkoop.

Ja als je klaar bent de boel goed spoelen met schoon water en klaar is kees
marc heerema1
Berichten: 516
Lid geworden op: 29-09-2005 12:22
Locatie: almere

05-03-2006 01:31

Goed idee voor de mensen die op een water hebben gevist waar sterfte is of is geweest door ziekte voor dat ze het wisten.( dat er ziekte is )
Gewoon niet in risico water vissen!




Groeten marc
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

05-03-2006 12:31

Moet je dat Dettol verdunnen met water? En hoe gebruik je het dan vervolgens? Kan je bv een emmer slootwater pakken, Dettol erin, je spullen er even in leggen, en vervolgens in het viswater weer uitspoelen, en de emmer gewoon op de kant leeggooien?? Of geeft dat in kleine hoeveelheden al problemen?

Ik ben volledig onbekend met dit spul, vandaar mijn vraag.
Mike van Zwam
Berichten: 286
Lid geworden op: 14-09-2005 22:58

05-03-2006 13:45

Hier geloof ik niet zo in.
M.i. overdrijft de KSN flink.

Vraag dus ook af of hier echt onderzoek naar is gedaan ofdat iemand van het bestuur maar wat roept en dat voor waar wordt aangenomen. Het gewoon schoonspoelen van schepnet en onthaakmat en weegzak lijkt mij meer dan voldoende, maar dat doet eigenlijk iedere karpervissers die een vis in het net heeft gehad.

Ken mensen die doen hun schepnet in de wasmachine, echt waar!?
Wat wordt het volgende: koken in steriel water.
Onderschrift:
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet.
Er is een limiet van 255 tekens.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

05-03-2006 18:38

Mike, ik denk niet dat je de ernst helemaal inziet. Virussen spoel je niet zomaar ff van je net af.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

05-03-2006 21:32

Frank,

Het is dan ook niet voor niks; Mike klootviool van Zwam :lol:

Dettol of om het even welk ontsmettingsspul help geen donder wanneer de materialen niet eerst goed schoon gemaakt en gewassen zijn.

Dus eerst goed schoon en vervolgens ontsmetten!

Je kunt nooit iets wat nog vuil is met een middel ontsmetten, het gebruikte middel dient er nadien weer goed afgespoeld te worden...en wat blijft er dan nog tot het laatste zitten??............................JUIST; de besmettingsbron! :o

Soooorrrrry, kan wel....met 40% formaldehide, alleen word het vissen nadien wat vervelend met verbrande neusvliezen en rood omrande en geïriteerde ogen! :oops:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Mike van Zwam
Berichten: 286
Lid geworden op: 14-09-2005 22:58

06-03-2006 12:36

Henk, ha grappig :evil:

Is het uberhaupt wel eens onderzocht of die virussen zo wel verspreid kunnen worden?

Dat was de vraag en daar is waar jij waarschijnlijk te zien aan je reactie geen antwoord op hebt.

Of doe jij gewoon wat een interresanter iemand jou opdraagt?

Dat het overzetten van vis kan leiden tot verspreiding virussen; ja, daar ben ik het mee eens.

Maar via een netje
Onderschrift:
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet.
Er is een limiet van 255 tekens.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

06-03-2006 12:42

Besmetten via overzetten kan dus zeg je, visje in het netje, vierrusjes in het netje, vierrusjes blijven in het netje, netje gaat weer ergens anders in het water vierrusjes hebben genoeg van het netje en gaan weer zwemmen in het water, visje wordt weer besmet in het water, cirkultje is weer rond.

Wat een geklootviool met dat netje zeg
Vissen is een hobby, geen religie!
marc heerema1
Berichten: 516
Lid geworden op: 29-09-2005 12:22
Locatie: almere

06-03-2006 12:56

Netje wordt droog, virusje dood, probleem opgelost.
Of niet???
Dat was de vraag, overleefd het virus ten alle tijde??
Ik denk het niet, gewoon goed drogen en dan is het opgelost.
Wie weet het beter??
Ik ben berijd wat te leren maar zomaar wat zwammen kan iedereen.
Kijk naar mij....lol
Heb deze vraag een ppos geleden ook al eens gevraagd in een topic van du der en heb toen ook geen antwoord gekregen.
Ik daag u uit.....wie geeft het antwoord.
Zijn er biologen onder ons??

Marc
Martin Taal
Berichten: 67
Lid geworden op: 14-06-2002 02:00
Locatie: Leidschenveen (beter bekend als D'Haag)

06-03-2006 20:38

Hallo,

Ik vind het een uitdagende doelstelling, maar ik denk, hoe verontrustend het topic karpervirussen ook is, dat we een klein beetje aan het doorslaan zijn.
Als je iets wil/moet doen dan dat vooral doen, meest simpele is om niet in besmet water te gaan vissen.

Als er nog biologen zijn die zich geroepen voelen om op de eerdere vraag te reageren of een eventueel virus door het laten drogen van een net nog steeds voor een hoop ellende kan zorgen, dan ben ik ook benieuwd hoe het dan met onze gevleugelde vrienden staat (en dan bedoel ik niet de volgelgriep!) en of die eventueel, en bij welke temp., een voor karper besmettelijk virus kunnen overbrengen naar een ander water?

Groet,
Martin
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

06-03-2006 21:01

Ja Mike,

Ook via een netje, droog, nat, koud, warm het maakt een virus niet zoveel uit.
Zelfs bij temperaturen dik onder nul graden overleven ze nog, wel inactief en wachtend op wat aangenamere omstandigheden.

Voor de rest is het alemaal door derden opgedragen interessante klootviolen flauwekul, waar jij dus niet in gelooft!
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-03-2006 23:24

Waarom nou weer een bioloog erbij? Die hadden we al gehad.

Gewoon je spullen schoonmaken en dan afnemen/uitspoelen met water waaraan een heel klein beetje (0,01 tot 1%) chloor is toegevoegd. Is een prima ontsmettingsmiddel en beschikbaar voor iedereen. Niet overdrijven want het bijt uit. Daarna liefst drogen in de zon.

Is het minste wat je kunt doen. Dat besmettingen ook op andere wijze overdraagbaar zijn zal wel, maar daar hebben wij geen controle op. Hierop dus wel.

En natuurlijk is het nog veel beter helemaal niet op besmette wateren te vissen. Ook beter voor de karpers.

Groet, Kees
Dennis de Wilde
Berichten: 492
Lid geworden op: 05-01-2004 21:20
Locatie: Schiedam
Contacteer:

08-03-2006 17:22

Beste methode is gewoon zonlicht, UV Licht om precies te zijn. Op het syndicaat waar ik vis stond altijd een ton met ontsmettingsmiddel maar wordt niet meer gebruikt, het beheer heeft als nieuwe regel gewoon zonlicht als beste middel aangenomen. Kijk maar naar filters voor vijvers waar men ook UV lampen gebruikt.
Plaats reactie