Lood en voer

Plaats reactie
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-02-2006 20:48

Door sportvissers gebruikt lood en visvoer zijn meer en meer onderwerp van gesprek bij sommige waterschappen, zelfs bij de Unie van Waterschappen (de overkoepeling van alle waterschappen / hoogheemraadschappen) en recreatieschappen).
Hou er maar alvast rekening mee dat vislood zeer waarschijnlijk per 2013 verboden gaat worden.
Ook wordt steeds vaker tegen het voeren door vissers geageerd. Verwacht kan worden dat op recreatieplassen (met name waar veel gezwommen wordt) de voerverboden eraan komen...
Te hopen valt dat waterschappen de KRW maatlat niet al te hoog zullen leggen daar anders versneld het voeren door vissers onderwerp van discussie zal gaan worden.
Gebruikersavatar
Erik de Roos
Berichten: 143
Lid geworden op: 29-08-2004 22:13
Locatie: rijswijk ZH

26-02-2006 21:07

Het verbod van het lood is wel redelijk logisch alleen over het voeren had ik wat mijn bedenkingen.
Gaat de water qwaliteit achteruit naarmater er meer word gevoerd op een plas.
Of zijn hier andere redenen voor.
Wel een ontwikkeling die nogal van invloeg kan zijn op de visserij van nu.

gr. erik
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

26-02-2006 21:30

Lood mag er van mij betreft inderdaad wel uit. Steen zou een mooi alternatief zijn.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-02-2006 22:06

Steen is er al. Maar geen geschikt alternatief om echt ver mee te kunnen werpen. De alternatieven zoals in Noorwegen geboden worden werken eigenlijk ook niet zo goed als lood.

Voeren is al op een aantal wateren hier verboden, afgezien van een voerkorfje van minimale afmetingen. Maar dat heeft nog niemand tegengehouden het wel te doen. En er is helemaal geen controle op.

Klinkt allemaal mooi, maar betekend niet meer als wat extra regeltjes die toch aan de laars gelapt gaan worden omdat ze in de praktijk niet werken voor de karpervissers en er geen werkende alternatieven voor worden geboden. En wie heeft het dan weer gedaan? Sorry, zal mijn zeventiger jaren achtergrond wel wezen, maar ik zie niets in al die regeltjes.

Groet, Kees
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-02-2006 22:24

Kees, de waterbeheerders zullen het van geen enkel belang vinden wat jij of wij ervan vinden. :roll:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-02-2006 23:54

Ja Aart, die desinteresse is er aan de andere kant net zo goed. Ik kan daar filosofisch over doen, maar lijkt me duidelijk wat de uitkomst is.

Groet, Kees
jan van kranenburg

27-02-2006 01:26

Moet toch niet zo moeilijk zijn om een alternatie voor lood als werpgewicht te maken.

Wat te zeggen van kunststof met een loden kern?
Millieu veilig; wel wat duurder, schat ik in, maar ja :)
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

27-02-2006 08:03

Ik snap nog steeds niet waarom lood nog in de markt is. Waarschijnlijk is er gewoon niks anders (lood heeft namelijk een gigantische dichtheid, als bekend) dat de eigenschappen gelijk heeft.

Sufix heeft al een "leadcore" zonder "lead", alleen is dat weer te stug.

Die voerverboden zijn niet te controleren, erzou dan al een bekeuring moeten zijn op het in bezit zijn van meer dan de maximale toegestane hoeveelheid voer die je bij je mag hebben. Maar wie controleert dat dan? Degenen die dat aan hun laars gaan lappen zijn ook degenen die schijt hebben aan een controleur. Feit.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

27-02-2006 10:18

Leuke regeltjes allemaal maar ik denk zelf niet dat ze er ooit komen, en al zouden ze er komen dan is dit gewoon niet te controleren !
Ze hebben nu al moeite met de mensen te controleren op vergunningen en derde hengel enz.... Kan je nagaan als ze nu ook nog moeten gaan controleren op aantallen voer en lood. Moeten ze dan de weger meenemen en dan gaan wegen of je wel of niet te veel voer bij je hebt ? En dan ook al je hengels binnen gaan halen zodat ze kunnen kijken of je lood aan je clippie heb hangen. Ik zie het niet gebeuren !
Qua dat voeren heb dat ook weinig nut , de mensen die extreem voeren die komen vaak ook alleen om te voeren ! Die zijn meestal na 10 minuten weg. Dit zijn dan de zogenaamde 'boosdoeners' maar de kans dat ze die controleren is al helemaal nihil....
Verder heb ik niks tegen lood en voeren. Alleen je moet het in de hand kunnen houden. En dit kan gewoon niet meer de laatste tijd.
Denk gewoon na voordat je veel gaat voeren. Eerst kijken hoeveel andere mensen voeren en hoeveel jij dan nog kan voeren zonder dat de helft blijft liggen ! Als je gewoon je voerhoeveelheid aanpast aan de hoeveelheid vis is der niks aan de hand !
Dat lood zou ook gewoon anders kunnen als niet al die mongolen 300 meter gaan uitvaren en zo bij elke run die ze krijgen eigenlijk de vis kwijt raken. Tuurlijk kan het een keer gebeuren dat je lijn breekt of wat dan ook maar als je ziet hoevaak sommige dit voor elkaar krijgen denk je toch van mmm........ viscurcus ?


gr wouter..
Laatst gewijzigd door wouter de roos op 27-02-2006 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mark Zelle
Berichten: 943
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Vorden
Contacteer:

27-02-2006 10:29

jongens effe opletten:

eerst een levend aas verbod
ze willen de leefnetten verbieden
het nachtvissen staat ook te wankelen in sommige delen
nu willen ze lood en voeren verbieden

langzaam maar zeker knijpen ze onze keel dicht
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

27-02-2006 10:34

Afbeelding
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

27-02-2006 10:37

Wouter het gaat in dit soort gevallen om het hebben van een handvat om wel te in te kunnen grijpen.

Lood en aas wordt dan een millieuovertreding die boete wil je niet hebben geloof mij gerust.

Mark heel snel heeft de (karper)visser zijn eigen keel dichtgeknepen, het stikt van de overtredingen, ze hebben overal scheit aan en bedreigingen zijn dagelijks werk van de heren.
Vissen is een hobby, geen religie!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-02-2006 11:05

Ach Douwe, na invoering van de VISPAS wordt SANCTIES ook een serieus onderwerp en dat is bij centrale registratie geen probleem meer om daar ook uitvoering aan te geven. Aan meer controle wordt er links en rechts al wat gedaan en dat zal nog uitbreiden. Om een voorbeeld te geven: de federatie NWN krijgt er dit jaar 5 BOA's bij en wil hun aantal BOA's nog verder uitbreiden naar 15 in totaal.
In de komende jaren komt het allemaal goed t.a.v. degenen die overal schijt aan hebben...
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

27-02-2006 12:46

Ik kan me nog herinneren dat Marco Kraal bij de KSN landelijke najaarsmeeting in Leerdam opperde dat lood inderdaad in de toekomst verboden zal worden.....

wat voer betreft......in de grote vergunning staat ook bij veel wateren nu al:
'Er mag slechts matig worden gevoerd in verband met stilstaand water'

Ik ben er van overtuigd dat zeker op de afgesloten wateren met geringe oppervlakte waar veel gevist en gevoerd wordt....de waterkwaliteit hierdoor sterk beinvloed wordt.....de eutrofiering....met de bekende gevolgen van dien.....

Maar de controle op niet of matig voeren lijkt me een lastig punt.
Met vriendelijke groet,
Robert.
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

27-02-2006 16:06

Feces en urine lozen vanuit pleziervaartuigen is inmiddels ook al aan banden gelegd, weet niet per wanneer dit ingaat/gegaan is.

Net zo'n onzinnig verbod als een voerverbod als je kijkt naar de relatieve hoeveelheden waar het hier om gaat, maar wel begrijpelijk.

Wat zal er een 'run' op lood ontstaan in 2012! :-)

Jeroen
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

27-02-2006 18:47

Ik hoop dat die run aan mijn hengels komt dan :P
Hendrik Mienstra (henk)
Berichten: 532
Lid geworden op: 22-12-2005 00:36

27-02-2006 22:03

2012 pas? ik denk eerder.
Plaats reactie