nieuwe merwede-sliedrechtse biesbosch

Plaats reactie
sjack gerritsen
Berichten: 7
Lid geworden op: 02-03-2005 18:41
Locatie: haghorst

13-02-2006 22:16

Heeft iemand info over dit gedeelte van de biesbosch. en in hoevere het karpervissen hier mogelijk is.
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

13-02-2006 23:47

Lees de nieuwe Dé Karperwereld.

en natuurlijk valt er te vissen??
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
sjack gerritsen
Berichten: 7
Lid geworden op: 02-03-2005 18:41
Locatie: haghorst

14-02-2006 20:59

en hoe zit t dan met t vissen vanaf de sliedrechtse biesbosch op de merwede. zit je wel rustig aan die kant. hoorde vandaag wel dat ze aan t baggeren zijn aan die kant.
jacco noordermeer

14-02-2006 22:33

er word continu gebaggert op de merwede
soms hier en soms daar
in de sliedrechtse bb heb je naar mijn weten zeer weinig looprecht

voor meer specifieke plekken kan je me pbtje sturen
Jan-Willem Kroon
Berichten: 399
Lid geworden op: 28-11-2005 19:19
Locatie: Hardinxveld

17-02-2006 20:31

Bij de Sliedrechtse Biesbosch zijn ze de kreken aan het baggeren, niet in de Merwede. Deze kreken sluiten (nog) niet aan op de Merwede, maar op het Wantij bij Dordrecht. Ik ben trouwens benieuwd hoe je wilt vissen in de Sliedrechtse Biesbosch. Is alleen te bereiken door een stuk te varen.
Run to the water.....
jacco noordermeer

18-02-2006 12:28

en het wantij komt uit in de....... juist ja!

de merwede :wink:
sjack gerritsen
Berichten: 7
Lid geworden op: 02-03-2005 18:41
Locatie: haghorst

19-02-2006 11:15

he jacco ik had een pbtje gestuurd. is die aan gekomen? ben nog niet zo bekend met deze site. en ik zal wel een domme vraag stellen maar wat bedoelen jullie met t wantij.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

19-02-2006 11:31

Het wantij is de plaats waar de vloedstromen van de beide zeegaten aan weerszijden van een waddeneiland elkaar ontmoeten. Hier is de vloedstroom het zwakst en bezinkt het meeste slib. Hierdoor is dit de meest ondiepe zone. Voor vaartochten van het ene eiland naar het andere eiland is het wantij dan ook vaak een barrière. De wadlooproute ligt doorgaans vlakbij het wantij.

Bij de eilanden Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog loopt het wantij van de vaste wal naar het eiland, maar de wantijen van Vlieland en Texel lopen in elkaar over. Daarom wordt er vanaf de eilanden Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog naar de vaste wal gelopen. Dat kan niet vanaf Vlieland en Texel. Sporadisch wordt er door zeer avontuurlijke wadlopers wel gelopen tussen Texel en Vlieland.

In 1872 is tussen Holwerd en Ameland een dam gelegd over het wantij. Na een paar weken sloeg een storm al gaten in deze dam, en in 1882 is het onderhoud aan de dam beëindigd. De pier van de veerhaven in Holwerd ligt op een restant van deze dam. Tegenwoordig ligt het wantij door het 'wandelen' van de eilanden een stuk oostelijker.

Bij het wadlopen gaan veel routes die diep het wad op gaan over een wantij. De tocht naar het Simonszand is er een van.


Of:


Het Wantij is een waterweg in de provincie Zuid-Holland, ongeveer vanaf de Biesbosch bij de Merwede naar Dordrecht. Dit water deelt het Eiland van Dordrecht in tweeën. Het Wantij ontleent zijn naam door de grote getijverschillen die hier - ondanks de ligging landinwaarts - nog konden plaatsvinden. De Maas en de Waal komen bij Dordrecht vanouds samen, en deze grote rivieren beïnvloeden het peil in het smalle Wantij ingrijpend. Bovendien lag tot de afsluiting van het Haringvliet de Biesbosch in de directe invloed van het Noordzee-getij.

Het Wantij heeft in het verleden vaak als grens gediend, bijvoorbeeld tussen de stad Dordrecht en het ambacht Dubbeldam enerzijds en de heerlijkheid Huis ter Merwede anderzijds. Tot 1970 vormde het nog grotendeels nog de grens met het zuidelijk deel van Sliedrecht. Van alle Dordtse stadswijken ligt er slechts één, De Staart, ten oosten van het Wantij.
sjack gerritsen
Berichten: 7
Lid geworden op: 02-03-2005 18:41
Locatie: haghorst

19-02-2006 12:07

bedankt voor je reactie klaas. t is een lang verhaal. maar t is nu wel duidelijk. nooit te oud om te leren zullen we maar zeggen
Gebruikersavatar
william van den broek
Berichten: 354
Lid geworden op: 17-12-2004 22:59
Locatie: made noord-brabant
Contacteer:

19-02-2006 12:13

en je mag niet vanaf de kanten vissen.dan bedoel ik s,nachts
de boa,s daar, hebben je zo gevonden .
ze speuren de kanten af met een bootje .

maar ,een tip
nachtvissen vanaf een boot mag wel.
maar geen tenten ,bivy,s of schelters
op de kant is gewoon genadeloos een bekeuring
brabant karperland
( http://www.bbkbiesboschkarpers.nl , http://www.lgbosveld.nl ,powercatcher rules )
Jan-Willem Kroon
Berichten: 399
Lid geworden op: 28-11-2005 19:19
Locatie: Hardinxveld

03-03-2006 09:13

jacco noordermeer schreef:en het wantij komt uit in de....... juist ja!

de merwede :wink:


Jah, en de merwede sluit weer aan op de rijn en de rijn stroomt naar duitsland en je zult ook wel in het ijselmeer kunnen komen en..... :wink:
Ik bedoelde hier een rechtstreekse verbinding waardoor baggeren in de Sliedrechtse Biesbosch invloed zou hebben op vissen in de Nieuwe Merwede. Dit is niet het geval!

De kreken worden binnenkort aangesloten op de Beneden Merwede, ongeveer tegenover Sliedrecht. Dat is wat ik bedoelde.

Maar je hebt helemaal gelijk! :P

Groeten JW
Run to the water.....
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

03-03-2006 10:12

Jah, en de merwede sluit weer aan op de rijn en de rijn stroomt naar duitsland en je zult ook wel in het ijselmeer kunnen komen en.....


?????????????????

Loop naar de rivier, als je natte voeten krijgt ben je er. Links is dld rechts is de zee.

Hoe stroomt het water? Zelfs met vloed.
jacco noordermeer

03-03-2006 14:22

vroeg opgestaan zeker :wink: :lol:
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

03-03-2006 22:01

[quote="Klaas van den Herik"]

Loop naar de rivier, als je natte voeten krijgt ben je er. Links is dld rechts is de zee.

quote]

Niet aan de overkant als ik naar jou kijk :o :wink:
Jan-Willem Kroon
Berichten: 399
Lid geworden op: 28-11-2005 19:19
Locatie: Hardinxveld

04-03-2006 09:44

Klaas van den Herik schreef:
Jah, en de merwede sluit weer aan op de rijn en de rijn stroomt naar duitsland en je zult ook wel in het ijselmeer kunnen komen en.....


?????????????????

Loop naar de rivier, als je natte voeten krijgt ben je er. Links is dld rechts is de zee.

Hoe stroomt het water? Zelfs met vloed.


Foutje :oops: :oops: :oops: :-?
Run to the water.....
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

04-03-2006 10:27

:lol: :lol: :lol: :lol:

Volgens mij vaar je er wel eens?


MVG

Klaas
Plaats reactie