Hogere boetebedragen

Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

31-12-2005 08:42

Beste boarders,

Zoals jullie ongetwijfeld al in het nieuws vernomen hebben dat per 1 januari 2006 een aantal boete's hoger (sommigen ook lager) zullen gaan uitvallen heb ik voor jullie hierbij de nieuwe boetebedragen v.w.b. de Visserijwet op een rij gezet. Hou je maar vast, want ze zijn flink duurder geworden!

-Vissen zonder sportvisakte, was 30 euro, nu 50 euro.
-Vissen zonder grote visakte (>2 hengels) was 55 euro, nu 110 (!) euro.
-Vissen zonder vergunning, was 30 euro, nu 50 euro.
-Vissen zonder vergunning (>2 hengels) was 55 euro, nu 110 euro.
-Nachtvissen in gesloten tijd, was 30 euro, nu 50 euro.
-Illegaal kamperen blijft 75 euro.

NB. vis je dus met 3 hengels en heb je daarvoor geen grote visakte en ook geen 3e hengelvergunning, KAN je dat dus 220 euri kosten!

Een gewaarschuwd mens telt voor 2 en een gewaarschuwd schizofreen voor 4.

Met vriendelijke groet,

Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Bart Smol
Berichten: 438
Lid geworden op: 09-01-2002 01:00

31-12-2005 09:30

ik heb er geen probleem mee al verdubbelen ze het nog een keer
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

31-12-2005 10:54

Goeie zaak !!!!
sluit me aan bij Bart, mag nog veel hoger.

mvg,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
desmond Visser
Berichten: 167
Lid geworden op: 28-11-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

31-12-2005 11:00

Perfect!
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

31-12-2005 11:11

Een aantal van deze zaken kunnen binnen enkele jaren legaal zijn, dus het zullen toch geen halsmisdrijven zijn? En dan toch zulke boetes?

Ik zou zeggen: de boetes voor het vissen zonder vergunning nog veel meer omhoog, de rest laten zoals het was. En steek maar meer energie in lui die bijvoorbeeld door rood rijden, want die beseffen nog steeds niet wat de gevolgen van dit achterlijke gedrag kunnen zijn. Afgelopen week in Almere: moeder (26) dood, baby leeft nog. Prettige feestdagen!!

En voor degenen die nog steeds denken dat ze met een borreltje op nog wel zelf kunnen rijden: de boom kan niet dik genoeg zijn. Als je mijn auto maar mist!
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

31-12-2005 11:51

Kunnen of zijn is een redelijk verschil Jos.

Deels met je eens maar nachtvissen met tentvergunning is nog een lange weg voor velen, en de regel en wetgeving die daar voor staat is ingewikkelder dan de meesten denken.
En ik krijg hier toch een beetje het idee dat de meeste karpervissers denken oh dat komt wel goed.

Wat de derde hengel betrefd; Als alles goed gaat en overleg is positief dan is de mogelijkheid dat per 1-1-2007 de visrechthebbende "zelf"kan bepalen met hoeveel hengels er gevist mag worden en verdwijnt daarmee ook de verplichting van de grote visakte.

Dus zolang er niks veranderd is gewoon bekeuren en sluit ik me bij de rest aan.

Gr Paul
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

31-12-2005 12:07

De Grote Visakte verdwijnt zowiezo ( en zeer waarschijnlijk per 1-1-2007!)
Met alle boeteverhogingen heb ik geen enkel probleem. Met name de boetes voor het vissen zonder geldige papieren mogen ze wat mij betreft nog veel hoger maken. Alleen vind ik nog steeds dat de boete voor het z.g. 'wild kamperen' op een 'grijs gebied' qua wetgeving berust. Ik heb al aan 3 BOA's en 2 Politiemensen gevraagd mij daarvoor een PV te geven en daarbij direct vermeld dat dit dan voor de rechter zal komen. Geen van de 5 was daartoe bereid...
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

31-12-2005 12:16

Aart,

Als ik het goed begrijp, als iedereen met een bekeuring voor illegaal kamperen nu eens de zaak voor de rechter gooit.
De kans groot is dat ze NIET hoeven te betalen, anders hadden ze de bekeuring wel uitgeschreven.

Paul
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

31-12-2005 12:23

Paul, zo simpel ligt het niet helemaal. Daarvoor is o.a. een goede voorbereiding qua verdediging en kennis van zowel de Visserijwet als de huidige WOR nodig.
Ik ken enkele gevallen waarin de rechter hiervoor geen boete heeft opgelegd, anderzijds wel van mening was dat het wel strijdig met de WOR was...
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

31-12-2005 12:34

Aart,

Ik weet het, maar was ook even voor de mensen die dachten (kom we gaan eens rechten).
Maar mits goed voorbereid kun je een poging wagen?

Gr Paul
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

31-12-2005 12:52

Nu we het toch over de 2006 regels hebben, ik heb zojuist mijn nieuwe vergunningen binnengekregen (sportvisakte, pos vergunning en de grote vergunning). Alleen nu lees ik in mijn pos vergunning (regio noordwerst nederland enz) dat ik met ten hoogste één hengel mag vissen in de wateren van het bijbehorende boekje van de regio. Pak in mijn oude vergunning erbij dan staat er nog met twee hengels (lijkt me ook logisch).

Dat kan toch niet gaan betekenen dat er in Noord-holland, utrecht en oa. flevoland (oa randmeren) nog maar met één hengel gevist mag worden?!?! :o

Nu zit ik naar mijn nieuwe viswaterlijstboekje te kijken en daarop staat (boekje 2006-2008): 'De houder van deze lijst mag vissen in de erin genoemde wateren met ten hoogste twee hengels'

Nu begrijp ik het helemaal niet meer, m'n vergunning zegt een hengel en het boekje twee.

Mvg, Koen
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

31-12-2005 14:36

Ik denk dat dat een vergissing is Koen (die ene hengel), maandag even de POS bellen dan weet je het zeker.
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

31-12-2005 15:19

Mensen :

Ik denk dat we t beter bij kwaken en schreeuwen kunnen laten, betreft t kamperen/ laten voorkomen.

Als er 1 rechter maar ook iemand in t ongelijk steld dan hebben ze n mooi voorbeeld voor alle anderen.

Lijkt mij die 75€ niet waard om t voor heel nl te verklooten.

Mensen slimmer maken als ze zijn heeft nog nooit goed gedaan.

Gr :wink:
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

31-12-2005 16:54

Op verzoek van Douwe en meteen voor andere geinteresseerden nog een kleine uitbreiding:

Voorhanden hebben van vistuig langs viswater terwijl men daartoe niet bevoegd (geen grote visakte bij > 2 hengels) of gerechtigd (geen 3e hengelvergunning) is, euro 75,-

Voorhanden hebben vistuig langs viswater bij geen vergunning of sportvisakte (1 of 2 hengels), euro 50,-

Niet op 1e vordering tonen sportvisakte of vergunning, euro 50,-.

Vissen met levend aas, blijft euro 75,-

Gesloten tijd aassoort, euro 50,-

Bezit/meenemen (roof)vis tijdens gesloten tijd vissoort, alsmede ondermaatse vis is niet transigabel (Officier van Justitie bepaalt boetebedrag of laat je voorkomen bij kantonrechter)

Als uitsmijter nog 1 dan:

Vissen zonder vergunning of grote visakte met andere toegestane vistuigen (bijv. fuik of kruisnet), euro 160,-.
Uiteraard gelden hierbij bij grootschalige stroperijen andere tarieven en worden zelfs boten e.d. verbeurd verklaard.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

31-12-2005 17:40

Even een vraag tussendoor.

Ik heb nog NOOIT op openbaar water gevist met drie hengels. Het gebeurd wel dat ik er drie bijheb, waarvan er meestal één is opgetuigd met een alternatief systeem (bv schuivend lood)
Deze hengel zit wel steeds in de daarvoor bestemde hoes.

Als ik hem nog maar gewoon bij heb wanneer ik aan het vissen ben, ben ik dus al in overtreding???

MVG
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

31-12-2005 17:58

Nee Mark, het ligt net iets genuanceerder. De hengel moet "voor onmiddelijk gebruik gereed" zijn, waaronder niet inbegrepen dat hij perse van aas moet zijn voorzien. In hoes is dus prima. Wel is het juridisch gezien zo dat bijv. een wedstrijdvisser die een extra, opgetuigde hengeltop klaar heeft staan dus een vergunning nodig heeft, omdat hij een 2e hengel heeft. In de praktijk loopt het natuurlijk niet zo'n vaart!
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
twan van strien
Berichten: 51
Lid geworden op: 31-08-2005 19:00
Locatie: oosterhout

03-01-2006 22:35

je kan nog beter iemand vermoorden
dan nu te gaan nacht vissen buiten het seizoen
sommige dingen zijn wel te recht
maar andere ook krom
als je op het volker rak zit mag je met2 hengels vissen
dat water is zo groot als je er met 3 zit is er nog plek zat
maar ja we zullen wel zien wat het dit jaar wordt
mvg t van strien :lol:
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

03-01-2006 23:13

Twan, het hier vermelden dat je op het Volkerak wel met 3 hengels kunt vissen heeft weinig zin. Dan moet je bij de federatie ZWN vragen of zij toestemming bij LNV aan willen vragen voor het vissen met 3 hengels op het Volkerak...
Na de a.s. wijziging van de Visserijwet mag trouwens iedere visrechthebbende (dus HSV of federatie) ZELF bepalen of er met twee of meer hengels gevist mag worden in hun water(en).
Op een water als het Volkerak zie ik het vissen met 3 hengels wel zitten, maar niet in parkvijvertjes, putjes, niet al te grote putten e.d. , daar zit men elkaar onderling al genoeg in de weg...
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

04-01-2006 11:06

twan van strien schreef:
als je op het volker rak zit mag je met2 hengels vissen
dat water is zo groot als je er met 3 zit is er nog plek zat
maar ja we zullen wel zien wat het dit jaar wordt
mvg t van strien :lol:


Het word er lekker druk in 2006.

Het water is groot zat, alleen het aantal kilometers vrij bevisbare oever is minder dan 25 % van de totale oeverlengte.
Mart van Leeuwen
Berichten: 213
Lid geworden op: 28-12-2005 20:26
Locatie: AnnaPaulowna
Contacteer:

04-01-2006 16:25

hallo allemaal

wat betreft die boetes helemaal mee eens.
Er is alleen een maar.

bij ons mag je niet eens nachtvissen, waarom?

Nou dit komt omdat er nog altijd mensen zijn die denken dat ze het recht hebben om zoveel mogelijk vis mee te nemen naar huis voor de handel
stropers dus.

ik wordt hier zo ziek van ze verpesten het voor de echte sportvissers.
Er is meer dan alleen maar vissen.
http://www.martscarpsite.com
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

04-01-2006 22:45

Jammer is dat Mart. Stropers storen zich niet aan een nachtvisverbod en doordat de "normale" vissers 's nachts niet aanwezig (mogen) zijn, is er ook niemand die de stropersactiviteiten waarneemt en actie kan ondernemen. Neem eens contact op met de regio CBB (Commissie Belangen Behartiging) van de KSN, misschien kunnen zij iets voor elkaar krijgen! Zie http://www.karperstudiegroep.nl
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Mart van Leeuwen
Berichten: 213
Lid geworden op: 28-12-2005 20:26
Locatie: AnnaPaulowna
Contacteer:

06-01-2006 22:41

Hallo Kees

Bedankt voor het advies zal eens effe kijken
Er is meer dan alleen maar vissen.
http://www.martscarpsite.com
Jan-Willem Arts
Berichten: 93
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Goirle

14-01-2006 19:34

dat is allemaal mooi kloten, want als je eenmaal gewend bent om met 3 hengels te vissen is t moeilijk om daar van af te stappen (zit ook beetje in je hoofd...) en die 45 euri's accepteren maar. Nu 110!! dat is een smak geld maar even reactie op eerste berichtje (zie hieronder) bestaan er 3de hengel vergunningen?

groeten


NB. vis je dus met 3 hengels en heb je daarvoor geen grote visakte en ook geen 3e hengelvergunning, KAN je dat dus 220 euri kosten!
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

14-01-2006 22:04

Jan-Willem, er bestaan inderdaad bij SOMMIGE verenigingen en dan in SOMMIGE wateren derde hengel vergunningen. Met zo'n vergunning en daarbij een grote visakte (niet te verwarren met grote vergunning) mag je dan met 3 hengels vissen.

Je kan er natuurlijk ook gewoon aan wennen om met 2 hengels te gaan vissen, het is echt niet zo dat je dan 1/3 minder kans maakt hoor! :wink:
Zoals je zelf al schreef, dat zit vooral tussen je oren!

Zelf gooi ik incidenteel in de rivier ook wel eens een derde hengeltje uit hoor, maar alleen als ik 1 van m'n zoontjes bij me heb. Die hebben zelfs nog niets nodig, omdat ze nog onder de 15 jaar zijn. Vaak wordt het dan een maishengel, zodat hij wat actie ziet en dan enkele brasems of windes kan vangen. En het is ook al gebeurd dat de boilies het lieten afweten en dat juist dat maishengeltje een run produceerde! Toch heeft 2 hengels m'n voorkeur, een derde ligt me toch te vaak in de weg.

groet,
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

15-01-2006 09:56

Zelfs geen visakte Kees? 8)
Is volgend jaar over dan heeft hij genoeg aan jou gezelschap. :roll:
Vissen is een hobby, geen religie!