Amsterdamse Bosbaan

Plaats reactie
Hans Hendriks
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-11-2005 13:53
Locatie: Katwijk a/d Zee

30-12-2005 13:00

Mij is verteld door een doorgewinterde karpervisser dat de A'damse Bosbaan een Peppie&Kokkie water is maar wat voor karper zit hier eigenlijk ??Zijn er "Biggen" te vinden of is het allemaal onder de 20 pond?
En waarom wordt het een Peppie&Kokkie water genoemd?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-12-2005 13:18

Volgens mij wordt er tot in de hoogste klassen wedstrijd geroeid op de Bosbaan. Dus zeker geen Peppie en Kokkie water. Voor varkens is het er evenwel te nat. :-?

Sorry Hans, maar vraag dat dan aan die doorgewinterde kapervisser. Dan wil hij vast wel uitleggen wat hij bedoelt. Het wordt anders zo een "Maar hij zegt:" gedoe. Over de Bosbaan is op KWO wel het één ander terug te vinden.

Hoever is de Bosbaan van Katwijk en hoeveel water ligt daartussen?

Groet, Kees
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

30-12-2005 13:45

ik heb daar 2 20 ponders gevangen (schubs) en 1 spiegel van 18 pond. verder was alles kleiner dan dat , en die vissen die je vangt zijn eerder zielig dan mooi.kapotte bekken en zo.

heb een keer een vis gevangen die nog 3 onderlijnen in zn bek had zitten,allemaal verwijdert,maar het haalt de lol wel uit het vissen.

ik kom er zo min als mogelijk.een mooie schub of spiegel vangen die helemaal gaaf is , en misschien wel voor de eerste keer gevangen wordt is veel meer een kick.en die gewichten zoals op de BB vang je door het hele land.zoals bij jou in de cultuur watertjes.

vr gr,

michel
Hans Hendriks
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-11-2005 13:53
Locatie: Katwijk a/d Zee

30-12-2005 14:06

Sorry Hans, maar vraag dat dan aan die doorgewinterde kapervisser. Dan wil hij vast wel uitleggen wat hij bedoelt. Het wordt anders zo een "Maar hij zegt:" gedoe. Over de Bosbaan is op KWO wel het één ander terug te vinden.



Ik heb die man een keer gesproken en heb er verder geen contact meer mee.
Maar ik wilde daar komend jaar veel gaan vissen dus graag wat meer info.......
Gebruikersavatar
Tom Engel
Berichten: 403
Lid geworden op: 30-07-2005 11:08
Locatie: almere

30-12-2005 15:14

Beste Hans,

De bosbaan zit vol met karpers met papegaaien bekken en andere misvormingen. Ja er zitten ook grotere vissen maar het gros ligt onder de 20 pond. Het is niet leuk om er te vissen vanwege de slechte staat van de vis en de irritatie over andere minkukkels die zich visser noemen. Lekker een ander water zoeken met meer schoonheid. De enige schoonheid van de bosbaan zijn de vrouwelijke roeisters en de schaarsgeklede hardloopsters in de zomerperiode.

Tjuus
Tom
peter andrae

30-12-2005 15:16

:o Ho thats my :wink:.


Hans een peppie en kokkie water omdat je er met gemak een karper kunt vangen er zitten er 4000 op en dat op 2 km water en ik dacht 110 mtr breed het is een roeibaan waar het hele jaar flink word getraind door roeiers.


Het overgrote deel van de vissen zit op 15 a 16 pond maar er zitten genoeg 20 ponders tot 29 pond en een enkele 30er op dit water word heel veel gevist het hele jaar door ook door de wat mindere karpervisser zal ik maar zeggen Het ruk en trekwerk heeft het overgrote deel van de karpers flink beschadigd de bekken zijn vaak in de hoeken weg.

Men heeft ook de nare gewoonte om hier tegen of in de bakken te vissen dit zijn een soort van brede steigers waar de boten te water worden gelaten hier ligt erg veel vis en het raad zich al strak ertegen en dan in de tent duiken zie je weer terug in de vissen.



Er zitten nog wel vissen waar niks mis mee is vaak vang je drijvend s,nachts de wat mooiere vissen en dan op een mtr voor het kantje het is niet een water voor je rust vooral niet in het weekend,ik test hier weleens nieuwe dingen ik zie het meer als een grote testbak.


Over stukkende bekken wou ik nog iets zeggen vlakbij ligt een water dat veel bekender is als de bosbaan daar heb ik ook al een paar vissen gevangen met een uitgescheurde bek de hengeldruk is hoog op deze wateren en ook hier vist jan en alleman het is een kwestie van tijd tot ook hier steeds meer toegetakelde vissen komen te zwemmen.

En toch heb ik hier een paar leuke visdagen en nachten gehad met een paar mooie vissen erbij waar niks mis mee was.


Als je veel wilt vangen en expirimenteren moet je daar zijn,alleen met dat veel vangen schijnen sommige wat moeite te hebben ook de wat betere vissers :roll: er zijn plekken waar je gemiddeld meer vangt dan op andere,voeren is verboden op dit water maar de meeste die heb gezien schoten er altijd bollie,s bij of er kwam een spodrod tevoorschijn zoals ik het bekeek zeer succesvol.

Verders kun je de auto in de meeste gevallen op de bosbaanweg parkeren dus slepen met spullen is er niet bij of je moet aan de overkant willen zitten maar de baan is maar 110 mtr breed :lol:met een werppijp makkenlijk aan te voeren en voor particels loop je ff om.


Wil je rust dan moet je in de koudere maanden gaan,eind april en mei moet je er ook niet zijn want je word lekgeprikt door de knudje,s daarna zie je er hele gezinnen vissen en opa,s en oma,s 8),heel veel recreatievissers dus die het meer doen voor een dagje buiten te zijn,de holland 8 met stuurman komt regelmatig voorbij dus of een toplood of hengels laag.

De dames vier ook heel aangenaam om te zien :wink:,je moet ook rekening houden met het balisage schema soms liggen de boeien in het is tenslote een wedstrijdbaan,maar je kan op de website van het amsterdamse bos zien wanneer ze inliggen.



Nou hoop dat je wat aan deze info hebt.



mvg peter.
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

30-12-2005 15:49

Hans,

toevallig heb ik er enkele dagen geleden nog mijn lijnen nat gemaakt. Dit inderdaad (zoals peter meldt) in het kader van "testvissen". Gewoon even wat dingen proberen. Daarnaast zit er in de winter nauwelijks iemand te vissen (mooi weer vissers? ;)).

Vorig jaar heb ik er wel eens een middagje gevist met een vismaat om gewoon even gezellig een leuke kans op vis te maken. Op een van de dagen vingen we 17 vissen uit 19 aanbeten op een totaal van 11 uur vissen.

Het mag duidelijk zijn dat er goed gevangen kan worden op een water met zo'n bezetting. Helaas loopt er inderdaad genoeg volk langs de oevers die niet weten hoe je een karper moet drillen en daarmee een gevaar vormen voor de karper.

Als je er wilt gaan vissen moet je zeker rekening houden met het roeiseizoen. Wanneer het druk is met roeiers liggen er regelmatig veel "lijnen + boeien" in het water waardoor je soms niet meer ruimte hebt dan twee meter.

Frappant detail is overigens dat je veel aanbeten krijgt wanneer er in de zomermaanden een roeiboot over je stek komt. Op een of andere manier ging de hengel altijd wel krom op zo'n moment.

Frank
Hans Hendriks
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-11-2005 13:53
Locatie: Katwijk a/d Zee

30-12-2005 15:55

Als ik dit zo lees is het prima om ervaring op te doen voor mij als beginnende karpervisser.....ik ga dus op zeker een jaarvergunning halen bij de AHV....

Groet en bedankt!
Hans Hendriks
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-11-2005 13:53
Locatie: Katwijk a/d Zee

30-12-2005 15:58

Ow en ik vergeet nog wat...: is het daar 's nachts een beetje safe voor de eenzame visser of moet je rekening houden met gekkigheid ???
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

30-12-2005 15:59

hans,

voor het opdoen van ervaring kan je er zeker terecht

zorg er echter wel voor dat je je goed laat voorlichten over de juiste manier van drillen! Er lopen genoeg mensen rond daar die beginnen met karpervissen maar dat komt de karper niet echt ten goede.

Nachtvissen is er wel toegestaan maar dat zou ik niet eens doen. Er komt veel sluipverkeer over die weg tussen Amsterdam en Amstelveen. En er komt genoeg "naar volk" over die straat.

Zou het gewoon lekker bij dagjes visserij houden, zeker ivm de lijnen (behoorlijke obstakels) en het veilig kunnen drillen van de karper.

Frank
Hans Hendriks
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-11-2005 13:53
Locatie: Katwijk a/d Zee

30-12-2005 16:01

Licht me voor zou ik zeggen Frank...
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

30-12-2005 16:02

Hoeveel ervaring heb je met de (karper)visserij Hans? Misschien kan ik je dan wat tips geven.
Hans Hendriks
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-11-2005 13:53
Locatie: Katwijk a/d Zee

30-12-2005 16:07

Ik heb tot nu toe 8 aanbeten gehad.....1 heeft zich vast gezwommen....2 verspeeld door foute onderlijntjes en 5 op de kant gekregen ,dit waren niet de grootste maar waren wel sport!!
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

30-12-2005 16:15

hans. ik vroeg niet om het aantal aanbeten

maar je viservaring

hoe lang ben je bezig, wat heb je gedaan etc
Hans Hendriks
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-11-2005 13:53
Locatie: Katwijk a/d Zee

30-12-2005 16:24

Ik vis al vanaf de tijd dat ik nog een kind was......gewoon met een bamboe-stokkie op voorntjes....later ben ik met de "picker" gaan vissen en een karperhengel er af en toe naast....ik heb me toen{zo'n 10jr geleden} proberen te verdiepen in het Karpervissen maar vond toen dat het onderhand meer een studie was als een hobbie en heb het toen opgegeven en een jaar of 10 niet meer gevist.Ik ben nu afgelopen zomer en najaar weer begonnen met Snoek{baars} en vandaar uit toch weer naar de karpervisserij getrokken......het statisch vissen trekt mij wel!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-12-2005 16:24

Feitelijk is het natuurlijk een aanfluiting dat er nog wateren met dergelijke overbezettingen bestaan in ons land. Tevens dat de AHV daar ook nog ieder jaar weer een paar honderd kg bij uitzet. Ik begrijp ook niet dat leden-karpervissers, die zeggen het goed voor te hebben met de vissen, daar niet massaal tegen protesteren bij het AHV bestuur. Er wordt heel wat 'geroepen' over frommelbekken etc. maar actie ondernemen om zoiets zoveel mogelijk te kunnen voorkomen is kennelijk teveel gevraagd.
Het zal wel aan mij liggen maar ik snap niet dat vissers, die weten dat een behoorlijk aantal karpers daar al zo toegetakeld zijn, daar ooit nog willen vissen...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

30-12-2005 20:18

Feitelijk is het heel simpel Aart, je kunt het in dit topic lezen.
Een nieuwe karpervisser vraagt informatie krijgt dit ook men zegt ook dat er frommelbekken rondzwemmen maar het simpele vangen is doorslaggevend.
Het zijn net mensen die karpervissers, als het niet teveel moeite kost is het nummer 1.
Zelfs zijn kritische mensen bereid om hem daar het vissen te leren.
Of ik begrijp iets niet goed maar materiaal uittesten en als leerschool is toegestaan op dergelijk water, terwijl het een peppiewater genoemd wordt. :roll: :roll:
Vissen is een hobby, geen religie!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-12-2005 20:51

Tja Douwe, 'als je onthaakmat maar groot en dik genoeg is' lijkt hét credo van veel vissers te zijn en de rest doet blijkbaar maar weinig (of niets) ter zake...
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

30-12-2005 22:56

Douwe,

het aantal vissers op dat water valt toch niet terug te brengen. beter dan om ze een handje te helpen niet?
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-12-2005 23:07

Jawel hoor Frank, als de AHV het bestand in overeenstemming zou brengen met de draagkracht van dat stuk water, wordt het aanzienlijk moeilijker om daarna daar nog een karper te vangen dan nu het geval is.
Gevolg: veel minder vissers die daarna daar nog zullen gaan vissen...
Hans Hendriks
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-11-2005 13:53
Locatie: Katwijk a/d Zee

30-12-2005 23:32

Hallo hallo..... Douwe en Aart door jullie interventie en negativisme loop ik wel weer een paar tips mis die Frank me beloofd had.
En is het niet belangrijk om op een makkelijk water ervaring op te doen.....het wordt me van alle kanten aangeraden.En trouwens is het daar wel zo makkelijk......als er veel gevist wordt is er toch ook sprake van dressuur??

Ik wil als nieuwkomer op het Board niet bijdehand doen maar als ik om info vraag en ik krijg dat van bepaalde personen zou het dan niet mogelijk zijn dat azijn-pisserij achterwege blijft.....denk daarbij aan de Topic-starter die gewoon wat wijzer wil worden.

Groet Hans Hendriks :roll: 8)
peter andrae

30-12-2005 23:40

Aart,Douwe de man vraagt om info laat hem zelf beslissen of hij er wil vissen ik zeg alleen maar hoe het zit op dit water zo zijn er hier nog wel een paar wateren waar de hengeldruk enorm is en er een grote bezetting is aan vis dat zal ook wel een van de rede zijn dat het hier altijd zo druk is in de regio.


Het lijkt mij beter dat ik volgende keer dit soort dingen via een pb,tje afhandel ik krijg een beetje het gevoel dat er twee roofvogels boven mijn hoofd cirkelen.


mvg peter.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-12-2005 23:48

Beste Hans, als je het aan de kaak stellen van mismakingen en dierenleed (ook al zijn het dan maar karpers...) als negativisme en azijn-pisserij betiteld kun je volgens mij maar beter een ander hobby kiezen.
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

31-12-2005 00:11

Tja Aart klopt inderdaad niet bij de AHV. Je moet niet vergeten dat er in A'dam zoveel recreatie vissers wonen en dat die ook wat willen(vandaar de gigantisch hoeveelheden vis)....
Heb ik liever dat ze daar een vis uit hun klauwe laten vallen dan dat ze dat bijv. bij een dikke vis doen die op 1 van de vele plassen zwemt.
Testvijvers?????( discussie waardig?)
De mentaliteit van dat soort vissers: Lekker vissen met ze 2e, biertjes erbij ingooien die hap vissie op de foto en weer terug zetten. Voorbeeld: Loop je langs zeg je kan je beter zo en zo doen. Hun: "Wat bemoei je ermee! Ga lekker met je pikkie spelen". Dan wil ik jou wel zien reageren?
Mag je best weten af en toe heb ik gewoon geen zin meer in het gezeik en denk bij mezelf maak er maar 1 grote teringzooi van. Vissen zal ik blijven doen zit nou eenmaal in mijn bloed.
Lekker met me bootje penhengeltje hoedje op en een dikke vinger naar iedereen...
Meerderheid was tegen IJburg, ze doen toch wat ze willen..(extreem voorbeeld ok maar moest het even kwijt :oops: )
Ik heb begrip voor alle vrijwilligers die zich met 100% inzetten voor onze hobby en zal hun ook in de nabije toekomst steunen ( al is het alleen maar financieel ) maar begrijp je ook dat er mensen zijn die gewoon er geen zin in hebben...?
Over de Bosbaan: Iedereen in en rond a'dam heeft er wel eens gevist s'zomers vaak recreatievissers en s'winters vaak de 'test'vissers..
Ikzelf heb er 2 x gevist.
Dat er teveel vis inzit is al vaak genoeg door gegeven...

Zoals zo vaak op dit board mensen helpen is een trap in de rug krijgen...

Hans overflavouren je boillies... *AUW*


Groetjes Ruud

Nogmaals je zal genoeg complimenten hebben gehad Aart maar zulke mannen zijn er nou 1maal ook nodig die de boel scherp houden... Chapeau. Die jeugdviskampen.....
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

31-12-2005 00:13

Aart Lokhorst schreef:Jawel hoor Frank, als de AHV het bestand in overeenstemming zou brengen met de draagkracht van dat stuk water, wordt het aanzienlijk moeilijker om daarna daar nog een karper te vangen dan nu het geval is.
Gevolg: veel minder vissers die daarna daar nog zullen gaan vissen...


Waar gaan de mannen dan naartoe??????

Zie vorige bericht: Testvisvijvers?


Groetjes
Plaats reactie