5 nieuwe betaalwatertjes vanaf 2006 in Nederland

robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

08-11-2005 13:57

zo'n beheerder van een (aankomend) btw,heeft al een bedrijfs plan,weet wat ie gaat verdienen etc.
dus die weet ik kan bijvoorbeeld 10.000 euro per jaar vangen,dus die is m.i. alleen te overtuigen met argumenten als;ik betaal je die inkomsten wel,maar dan maak jij geen btw van het betreffende water.
met andere woorden,die kan je volgens mij niet overtuigen.
Gebruikersavatar
Rob Manenschijn
Berichten: 225
Lid geworden op: 20-06-2005 14:40
Locatie: Regio Dokkum (Fryslân)

08-11-2005 14:04

Ik vraag me wel eens af:

Hoeveel van de vissers zijn er, die tegen een btw zijn, die jaarlijks voor 1 of meerdere malen naar Frankrijk afreizen om daar op een btw gaan vissen.

Dus verwijt de pot de ketel niet in dit geval. Dus waarom dan niet in Nederland, scheelt toch aanzienlijk in reiskosten en taalpirikelen.

Groenten,
grootmeesteropperblanker
De mens is niet in staat zichzelf, zijn omgeving, zijn wereld te kennen. De mens is overgeleverd aan de chaos van het bestaan.
Gebruikersavatar
Jeroen Leuven
Berichten: 465
Lid geworden op: 13-06-2005 08:32
Locatie: Amsterdam

08-11-2005 14:07

IF you can't beat them join them.....weer zo'n dooddoener :roll: maar in deze wellicht een oplossing.
Creeer een Raad van Toezicht en verplicht alle BTW's zich daar bij aan te sluiten.
Maak afrekensysteem, of dat nu op basis van punten of kaarten (gele en rode) is maakt niet uit, en voer deze in. bij ieder waarschuwing een punt/kaart en na 2 waarschuwingen het slot erop.
Een soort bonus malus systeem...

Gr,
J.
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

08-11-2005 14:10

Rob,

Je vraagt je iets af en trekt gelijk al de conclusie. Volgens mij sla je daarin een stap over.

Groeten,

Mark
Ricardo van Huet
Berichten: 10
Lid geworden op: 07-11-2005 20:34
Locatie: Duiven

08-11-2005 14:12

Ik denk dat Rob hier een punt heeft maar volgens mij gaan ze naar frankrijk,Spanje etc. om grote zware vissen te vangen die ze in Nederland niet kunnen vangen.

Zitten die vissen er nu in eens wel of is het meer z'n monster van Log ness fabeltje en komen wij er ook pas na 50 jaar achter dat we beet zijn genomen door de commerciele uitbaters

Kind Regards
Ricardo
Gebruikersavatar
Rob Manenschijn
Berichten: 225
Lid geworden op: 20-06-2005 14:40
Locatie: Regio Dokkum (Fryslân)

08-11-2005 14:17

Mark,

Ik trek geen conclusie ik vraag het me gewoonweg af en is dit niet een iets wat in werkelijkheid niet gebeurt dan¿¿¿

Is het niet hypocriet om ergens tegen te zijn en je vervolgens schuldig maken aan hetzelfde vergrijp¿¿¿

Welke stap sla ik dan over¿¿¿

Groeten,
Grootmeesteropperblanker
De mens is niet in staat zichzelf, zijn omgeving, zijn wereld te kennen. De mens is overgeleverd aan de chaos van het bestaan.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-11-2005 14:19

Paul,

Uit de losse pols: mocht ik nu miljonair worden


Ik schafte mij per direkt een flink water aan.
Liefst met een een bezetting aan vis en zeker in een redelijk zonnig klimaat en zeker met een leuk huisje in de buurt. Uiteraard was het waterprive eigendom en mocht er niet gevist worden.

Omdat ik het niet kan laten maak ik er een visvijver van. Zeg 15 ha. Beetje grote tuinvijver.

Uiteraard zwemmen er karpers op. ook andere vis. Werken doe ik dan niet meer dus ik moet wat doen: laarzen aan en de waterbeheerder uithangen ( vrij naar M. Kraal) Zo naar een jaar of 2 is alles perfect en dan:

Ik laat een aantal weken per jaar 4 man per week
toe om te vissen.

KSN leden betalen de helft (grapje)

Niets mis mee dacht ik.


O die aspirant btw eigenaren gingen eerst verder sparen. Ook is het ze duidelijk geworden dat het niet mee zal vallen om er van te leven. Geen slechte optie zou zijn: verhuur caravans/huisjes.




Jeroen,


Jij bent vanaf nu de createur. Jou eerste taak zoek voldoende vrijwilligers.

Time is on my side (site)

MVG

Klaas
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

08-11-2005 14:25

rob,

WIE gaat er dan elk jaar een paar keer naar btw,en is er in dagelijks leven tegen?

groeten robert
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

08-11-2005 14:26

Robert,

Je geeft al mooi bedrag aan,maar lees wat Bertill schreef (economisch belang) dit telt in deze tijd nl heel erg.

Om je een rekensommetje te geven:

Grond/water kost gemiddeld de landbouwprijs 35000€ p/ha.

Gaan we uit van 10 ha is 350.000€
Vis uit polen (legaal met papieren) 2€ p/kg doen we 2000 kg is 4000€
Voorzieningen sanitair ed 50.000€
Kosten zijn nu 404.000 €.
Rente p/j 22.000 €
Voer en onderhoudskosten ongeveer 25.000€
Dus de eerste 47.000 € kun je al wegbrengen voor dat je wat verdiend.
ga uit van 10 vissers per week over periode van 35 weken kosten per visser 250 € p/wk is 2500x35=87.500€ per jaar inkomsten..
Dit is even simpel omdat er meer bij komt kijken afschrijving btw ed maar zo is het globaal.

Als die ook kan aantonen dat dit werkgelegenheid oplevert,en voor winkelier(s) intressant is kan die ook nog subsidie krijgen.

Dus wordt een hele moeilijke zaak om dit soort dingen tegen te houden.

gr Paul 8)
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

08-11-2005 14:28

inderdaad,dat bedoelde ik ook...

groeten robert
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

08-11-2005 14:34

maar is het misschien niet mogelijk,dat zo een btw beheerd wordt door
iemand die er geld aan wil verdienen,maar die alleen een eigenaar is.

en dan met een soort van toezicht houder,die dan feitelijk het water beheerd.die dan ook wel inspraak heeft in bepaalde dingen,die uit het
oogpunt van het belang van de karpers en de karpervisserij naar de
zaken kijkt,een soort bailliff wat ze in engeland hebben.
Gebruikersavatar
Rob Manenschijn
Berichten: 225
Lid geworden op: 20-06-2005 14:40
Locatie: Regio Dokkum (Fryslân)

08-11-2005 14:34

Robert,

Dat zullen er meer zijn dan we mogelijk denken, maar die zullen dat hier echt niet kenbaar maken. Niet dat het mij uitmaakt waar men vist, als je het je kunt veroorloven moet je het zeker niet nalaten het te doen.

Denk alleen dat als deze topic gesloten of beëindigd wordt we net zover zijn als toen deze topic geopend werd, namelijk geen stap verder.

Groenten,
Grootmeesteropperblanker
De mens is niet in staat zichzelf, zijn omgeving, zijn wereld te kennen. De mens is overgeleverd aan de chaos van het bestaan.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-11-2005 14:39

Nou volgende stap dan:


Wat kunnen we tegen wildgroei btw doen?


Als de vereniging zorgt, dat zijn zaakjes in orde zijn, kan zomaar niet een huur/pachtovereenkomstbeëindigd worden.

Educate ipv condemnate. Dus begin nu niet direkt btw vissers te hekelen.

Zomaar een paar he.

MVG

Klaas
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

08-11-2005 14:44

Klaas,

Zag jouw reaktie te laat daar ik aan het reageren was,

Ik zou bepaalde KSN leden GRATIS laten vissen :lol: maar zal mijn commerciele inslag zijn uit oogpunt van goodwill.

Soms proef ik ook een vleugje jaloezie en willen we soms roomser zijn dan de paus.

Ik doe ook dingen voor goede doelen,ook gratis maar soms wordt je beetje ziek van alle argumenten.

Mark ook jij hebt het over boycotten ed Bertill geeft hier eigenlijk al antw op.
Maar ieder prive/particulier water zal toch geld genereren als er gevist wordt,is het niet kostendekkend dan kun je op den duur de tent sluiten.

Een goed voorbeeld van water kennen we alletwee al zijn de gedachten erover verschillend.
Ik respekteer jouw mening daarover maar ook daar moet betaald worden ondanks dat het vereniging is .
Als op 1 van die wateren ook vis over gezet wordt al dan niet met overleg met leden /federatie ed en goedgekeurd moet ik eerlijk zeggen ,dan vraag ik toch oprecht af wie wie wat kan verwijten.

Dus kort samengevat zal de discussie BTW altijd uitgelegd worden door hem/haar zoals die persoon denk dat het het beste is.

Gr Paul 8)
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

08-11-2005 14:54

Aart,
U heeft een PeeBeetje, heb uw meeladres niet vandaar.. :oops:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

08-11-2005 15:05

Paul,

Je dwaalt af, het gaat hier om commerciële wateren teneinde winst te genereren. Een vereniging die een water beheert is een heel andere, en in mijn ogen veel betere situatie.

Groeten,

Mark
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

08-11-2005 15:15

Mark,

Ik weet niet wat de status is,stichting? of iets dergelijks ,ik bedoel ermee te zeggen dat het privewater is in eigendom.

Er zal hoe dan ook een kostendekkend plaatje moeten zijn anders werkt het niet ,dus ik dwaal niet af,maar nam dit mee als voorbeeld.

En niemand die zegt dat het niet beter is ieder zijn mening ,ik gaf het in laatste zin al aan.

Een ieder zal anders denken Mark.

Gr paul 8)
Gebruikersavatar
Jeroen Leuven
Berichten: 465
Lid geworden op: 13-06-2005 08:32
Locatie: Amsterdam

08-11-2005 16:03

Merci beaucoup Klaas,

Ik zal deze zware taak op mij nemen, ik zal u niet teleurstellen.

Gr,
Createur d'automobile
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-11-2005 16:56

als je tijd hebt :wink:

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Simon Dekker
Berichten: 558
Lid geworden op: 11-12-2002 01:00
Locatie: Odijk

08-11-2005 17:18

Een boycot lukt toch nooit. De drang naar dikke vissen is toch te groot voor menig visser. En dan heb je nog vrouwlief die nietsvermoedend voor haar vent een weekje boekt voor z`n verjaardag...
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

08-11-2005 17:29

Klaas,

Je geeft het al een beetje aan:

Als er pachtcontrakten zijn of visrechten die zijn verleend aan hsv, zijn die meestal voor een duur van 6 jr.

Hier is vaak niet onderuit te komen.

Maar over de wateren waar we hier praten,zijn al deze dingen niet van toepassing.

Verhuur huisjes/caravans en zelfs verkoop hiervan maken een projekt rendabel.

En er zijn inderdaad mensen die jouw droom leven,gelukkig maar zou ik zeggen :lol:

Ik denk dat het tijd wordt voor een brede discussie,met verschillende groeperingen: Eigenaren belangengroepen locale provinciale en rijksoverheden wil je hier adequaat op kunnen reageren.

Gr Paul 8)
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

08-11-2005 17:56

Rob Manenschijn schreef:Hoeveel van de vissers zijn er, die tegen een btw zijn, die jaarlijks voor 1 of meerdere malen naar Frankrijk afreizen om daar op een btw gaan vissen.


Deze 'antibetaalwatervisser' niet. Heb in het verleden 1 keer op zo'n water gezeten toen het net op kwam zetten (1998) en dat was 1 keer en nooit weer. Die keer dat ik later nog in Frankrijk ben geweest heb ik op openbaar water vertoefd, het enige wat gehuurd was was het vakantiehuisje. Het meer was met een vergunning vrij te bevissen.

Als men tegen een btw is dan komt dat meestal door ervaringen in Frankrijk. Als je btw zegt, dan zeg je Frankrijk, daar is het tenslotte allemaal begonnen.
In mijn optiek heeft het niets meer met karpervissen te maken. Je boekt een stek, je betaald er de hoofdprijs voor, kunt niet verkassen, je bent overgeleverd aan de grillen van het water (en soms ook nog aan de grillen van een beheerder), het pionieren is er niet, je kunt je eigen ding niet doen.
Ik zit 100 keer liever mijn vakantie te spenderen aan een vergunningwater hier in de buurt waar ik zorgvuldig een voerplek heb aangelegd dan dat ik naar Frankrijk reis en een week aan een btw ga zitten met een realistische kans op een 40er (oid). En om over Nederland nog maar te zwijgen, daar zul je me helemaal niet op een btw aan treffen.

En is er wat aan te doen hier in NL?
Waarschijnlijk word het moeilijk om het tegen te gaan. De redenen van de mensen die zoiets opstarten ligt voor 99% in de financiele richting. De dollartekens liggen die mensen voor de ogen. En als je dan als waterbeheerder geen vissersbloed hebt dan kun je het ze ook moeilijk kwalijk nemen. Zakelijk gezien hebben ze gelijk, dus wie houdt hun tegen?
Waar ligt dan de oorzaak bij het probleem?
Bij de vissers zelf want er is schijnbaar gewoon vraag naar. Is er de vraag niet hoeft er ook geen aanbod te komen. Schijnbaar zitten er onder de karpervissers nog veel lieden die weinig willen doen en veel en groot willen vangen. Lekker onderuit gezakt wachten op de 30 ponder. Volgens de folder moeten ze er zitten en zo niet dan word er geklaagd en wil men het geld terug.
Er zijn ook mensen die er zitten voor een rustige vakantie en die voor de afleiding wat ongestoord willen hengelen, laten we ze nu niet allemaal over 1 kam scheren.

Waar moet dan het worden aangepakt? Bij de vissers zelf. De vissers zelf er van proberen te overtuigen om er niet te gaan zitten. Komen met goede argumenten om ze zover te krijgen dat ze een andere bestemming zoeken. Slaag je daar in dan is de vraag weg en houden de btw's op te bestaan.

Kan je 1 ding melden; zal een lastige klus worden.
Vissie kump zo!
Guy Veugen
Berichten: 105
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00
Locatie: Maastricht

08-11-2005 18:03

Bestaat er niet de mogelijkheid om over deze wateren een ''negatief'' artikeltje op kwo of misschien nog beter in ''de karperwereld'' te wijden.

Argumenten:
Water van locals wordt afgepakt, waar eerst voor een habbekrats eens vergunning gekocht kon worden betaal je nu 209,-

Grote vis is niet aanwezig, dus bij uitblijven van grote vangsten zal grote vis worden uitgezet.

Dit kan al dan niet gepaard gaan met stelen van vissen van andere openbare wateren.

Ze zullen meer vis uitzetten om de vangsten te bevorderen, waardoor er overbezetting kan ontstaan.

Vis wordt afhankelijk van aas van de vissers.

De overzetting van grote vissen kan virussen met zich meebrengen

Stel je voor dat over 10 jaar voor elk water 200,- betaald moet worden, dan wordt de karpervisserij toch één grote vieze vuile commerciele uitbuiting.

Gewoonweg gestoord dergelijke zaken, ik begrijp het én niet van ECG én niet van de rechthebbende, ECG noemt zichzelf ''liefhebbers''?
Dat geld zo belangrijk is..zelf in de karpervisserij..bah

Hopelijk kan hier écht iets aan gedaan worden, en zelf denk ik dat zo'n magazine toch voor redelijk wat aandacht kan zorgen..
Guy Veugen
Berichten: 105
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00
Locatie: Maastricht

08-11-2005 18:05

Misschien dat ze tijdens een beurs in een negatief daglicht gezet kunnen worden..dmv leuzen of flyers..etc
Natuurlijk op een eerlijke manier.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

08-11-2005 18:07

Paul,
=========================================
(Verhuur huisjes/caravans en zelfs verkoop hiervan maken een projekt rendabel.

En er zijn inderdaad mensen die jouw droom leven,gelukkig maar zou ik zeggen icon_lol.gif

Ik denk dat het tijd wordt voor een brede discussie,met verschillende groeperingen: Eigenaren belangengroepen locale provinciale en rijksoverheden wil je hier adequaat op kunnen reageren.))
==========================================

Het betreft hier een grensoverschrijdend natuurgebied.
Huisjes, Caravans, Hutten en ander onderkomen gaat waarschijnlijk niet lukken.
Betreffende gemeente, natuurwerkgroepen, vogelwerkgroepen, Recreatieschap en Provincie zijn reeds wakker gemaakt.. :oops:
Groet'n Henk..

still growing Old.