Dressuurwater????

Plaats reactie
Harold Pomp
Berichten: 11
Lid geworden op: 11-10-2005 12:54
Locatie: Veendam

28-10-2005 12:06

Wie kan mij het volgende verklaren?

Een tijd terug viste ik op een water waar dressuur het water in zijn macht heeft. De truckendoos moest echt helemaal open om een vis te vangen. Zodra je 10 cm verkeerd lag ving je al geen vis en als de vis teveel weerstand voelde liet ie het aas voor wat het was. Nu komt het volgende: Om 5 uur in de middag kreeg ik beet, de vis schoot de takken in en de onderlijn schuurde doormidden. Nog geen 10 uur later kreeg ik weer beet op dezelfde hengel op exact dezelfde stek met precies hetzelfde aas. Wat schetst mijn verbazing, de vis in het net bleek dezelfde vis te zijn die ik eerder had verspeeld. De halve onderlijn (met boilie er nog aan) zat vast in de lip van de vis!! Ik heb geprobeerd deze situatie te begrijpen, maar tot op de dag van vandaag ben ik er nog steeds niet uit. Ik heb deze vis overigens nog niet eerder gevangen en ook na deze vangst heb ik die vis niet weer gezien. Was deze vis gewoon echt de weg kwijt of waren mijn boilies gewoon te lekker? Of was deze vis pas in het water geplaatst zodat hij van dressuur nog niet gehoord had misschien? Ik weet het niet.

Iemand een idee??
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

28-10-2005 12:22

wil jij dagen met een haak in de lip rondbanjeren? Toppunt van dresuur dus. Je laat je vangen om je te laten helpen.

Of:

Het laatste: de vissers hebben meer van dressuur gehoord dan de bewoners van het water.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

28-10-2005 13:05

Ik denk dat dressuur meer tussen de oren van de visser te horen is dan bij de vis.
Het is het zoveelste excuus voor falen.

Ik ben het wel met de topicopener eens dat de vis er niet van gehoort heeft.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

28-10-2005 17:17

Hallo Klaas

Ik heb wel vaker gehoord van karpers die zich laten vangen om een onderlijn kwijt te raken. Slaat echter nergens op, dat zou een redenatie zijn waar een karper echt niet toe in staat is. Een karper weet niet dat er een onderlijn in zijn bek hangt, weet ook niet dat hij deze kwijt is als ie gevangen word, en weet al helemaal niet dat hij de onderlijn kwijt gaat raken door boilies te vreten (en zodoende gevangen gaat worden). Het is nogal een flink dom dier. Het heeft alleen last van de muil. Da's alles.

Douwe, natuurlijk bestaat er dressuur. Wie dat nog ontkent heeft liggen slapen de afgelopen jaren. En soms ook in extreme vormen. Maar nog steeds heeft het dan niets met redenatievermogen te maken. Dressuur is niets anders dan het herkennen van gevaarlijke situaties, en deze vermijden. Normaalste zaak in de dierenwereld. En ja, wanneer een karper bijzonder vaak word geconfronteerd met een gevaarlijke situatie, dan zal dit fenomeen alleen maar erger worden. En in veel gevallen zeer zeker wél een "excuus" (reden) voor falen!

Harold, kan goed zijn dat de vis net in het water is gezet. Maar wat je ook vaak ziet is een kortstondige herhaling van foutjes bij specifieke karpers. Dan heb ik het over karpers die het grote deel van het jaar niet te zien zijn, en er vervolgens drie keer uit komen in zeer korte tijd (het schilderij bijvoorbeeld in 2004). Waarschijnlijk een combinatie van opgebouwd vertrouwen in situaties (door het niet vangen en/of door stug blijven voeren) en een vreetperiode. (najaar bijvoorbeeld)

m.v.g. ChrisN
Een gewaarschuwd schizofreen telt voor vier.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

28-10-2005 17:46

Het is omdat jij het bent anders zag je mij hier niet terug.
Dressuur heeft betrekking op het bewust door de mens africhten van een (in het wild) levend dier.
Conditionering oftewel aangepast gedrag is de juiste term.
Deze conditionering vind je in alle facetten terug.
Dressuur nee, negatieve/positieve conditionering ja.
Dressuur is niet of nauwelijks te omzeilen, conditionering wel vandaar dat het wel degelijk een excuus voor falen kan zijn.

Misschien heb jij liggen slapen?
Vissen is een hobby, geen religie!
Harrie Verdonschot
Berichten: 30
Lid geworden op: 19-07-2004 16:19
Locatie: Nijmegen

28-10-2005 19:06

Geïnteresseerd in (operante) conditionering?

Misschien leuk om wat te lezen over het radicaal behaviorisme van Skinner.

ff Googelen..
http://www.ship.edu/~cgboeree/skinner.html

Lees dan vooral iets over Negative Reinforcement. Best wel van toepassing op belaagde karpers denk ik.

Groet,
Harrie
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

28-10-2005 19:16

Douwe,

Als we dressuur zeggen, dan wordt er toch in de karpervisserij "negatieve conditionering" bedoelt? Dus het negatief (voorzichtig) "tunen" van de vissen? :roll:
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

28-10-2005 23:58

Douwe, natuurlijk weten jij en ik dat hetgeen "dressuur" word genoemd eigenlijk "conditionering" is. Maar om daar nu weer een discussie over te gaan starten...
Kortom, je begrijpt wat ik bedoel met mijn eerdere verhaaltje. Hang me niet op aan een term die ergens aan gegeven word.

m.v.g. Chris Noorlander
Een gewaarschuwd schizofreen telt voor vier.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

29-10-2005 08:13

Een beest wil maar 2 dingen, vreten en neuken.

Laten we het over vreten hebben. Zodra er voldoende aanbod is, is het mogelijk om een bepaalde keuze te maken. Een vis kan het zich veroorloven om bepaald gedrag na te laten. Is er geen keuze, dan moet het beest wel.


Nu een voorbeeld invullen:

plas met een bepaald bestand aan vis en ruim voldoende voedsel.
Zet er 10% meer vis bij, kan de voedsel situatie omdraaien. Kleinere visssen brutaler en het oude bestand komt ineens (meermalen) op de kant. Soms ook vissen waar nog nooit iemand van gehoord heeft.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

29-10-2005 16:27

Dat van dat vreten weten we nou wel :P maare klaas hoe zit dat met neuken!!! :lol: CN
Unicorn Carp Fisching
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

29-10-2005 16:35

dat hangt af van de mate van de conditionering van de vissen cor.
op de echte harde dressuur wateren neuken ze in de winter,als we
het niet verwachten,rond mei/juni dan gaan ze passief liggen...
Gebruikersavatar
Rob Arts
Berichten: 113
Lid geworden op: 07-06-2005 21:03
Locatie: Gennep

29-10-2005 19:35

Cor Nannings schreef: maare klaas hoe zit dat met neuken!!! :lol: CN


Met zo'n avatar en dan niet weten wat het is ????

:o :lol:
peter andrae

31-10-2005 14:16

:o ow ik zie het al die hoeft niet te zwemmen die blijft zo ook wel drijven mijn god wat een eilanden mis alleen de palmboompje,s nog.


mvg peter.
Plaats reactie