Één visdocument en centrale registratie van alle vissers

Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

16-09-2005 22:12

Zoals het er nu naar uitziet zal er per 1-1-2007 één visdocument komen (dus geen aparte Sportvisakte en aparte verguning(en) meer) en centrale registratie van alle vissers een feit worden.
Door deze centrale registratie wordt het dan ook mogelijk om notoire overtreders van de regels en 'nepvissers' ( b.v. onder het mom van vissen 'feestjes' aan de waterkant houden etc. etc. of 'sportvissers' die al hun gevangen snoekbaarsen doodknuppelen en verkopen) hun visdocument in te nemen en vast te leggen voor hoelang zij geen nieuw visdocument weer kunnen kopen of zelfs voorgoed geen visdocument meer kunnen kopen.

Gelet op de bepalingen in de Visserijwet (vistentjes wil ik nog maar even buiten beschouwing laten omdat de WOR binnenkort wordt ingetrokken en te hopen valt dat de meeste gemeenten t.z.t. legaal een 'onderkomen' tijdens het nachtvissen zullen gaan toestaan) worden door karpervissers vaak de volgende overtredingen begaan: het vissen met 3 hengels (even afgezien van het beperkte aantal wateren waar dat wel is toegestaan) en het nachtvissen buiten de maanden juni, juli en augustus (ook hier even afgezien van de wateren waar dit wel gelegaliseerd is) wil ik graag de meningen weten over:
- hoe vaak een karpervisser met het vissen met 3 hengels (waar dat niet is toegestaan) moet worden betrapt alvorens zijn visdocument ingenomen moet worden en voor hoelang dat moet gelden.
- hoe vaak een karpervisser met het nachtvissen vanaf 1-9 t/m 31-5 (waar dat niet is toegestaan) moet worden betrapt alvorens zijn visdocument ingenomen moet worden en voor hoelang dat moet gelden.
- in welke gevallen / na hoeveel overtredingen moet een (karper)visser uitgesloten worden om ooit weer een visdocument te kunnen kopen.

Allemaal niet zo simpel, maar binnen een redelijke termijn komt dit toch aan de orde...
Frank de Haan
Berichten: 25
Lid geworden op: 11-09-2005 11:24
Locatie: Bodegraven

16-09-2005 22:22

Aart de vraag over de strafmaat voor het vissen met 3 hengels, en buiten een toegestane periode van juni tot augustus nachtvissen komt bij mij als karpervisser vreemd over.
als ik in Frankrijk vis met 4 hengels is het normaal, 6 uur terug rijden in Nederland is het strafbaar, in de slechtste periode mag je hier nachtvissen juni t/m augustus slaat nergens op, stel het eens anders die maanden mag je niet nacht vissen omdat dan iedereen aan de waterkant zit te klooien.

karper groeten,

Frank
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

16-09-2005 22:40

Frank, sorry, maar eigen interpretaties zijn wel begrijpelijk maar veranderen niets aan de bepalingen in de Visserijwet. Als je ergens met 3 hengels wilt vissen moet je de visrechthebbende zover krijgen dat die daarvoor ontheffing aanvraagt. Idem voor het ergens mogen nachtvissen vanaf 1-9 t/m 31-5.
En die bepalingen in de Visserijwet gewijzigd te krijgen kun je gewoon vergeten, is politiek niet interessant en die maken of wijzigen nu eenmaal de wetten in ons land.
Politieagenten en BOA's leggen een eed af waarbij zij verklaren zich aan de wet te zullen houden etc. en de Visserijwet is daar nu eenmaal onderdeel van inclusief alle bepalingen daarin die ons karpervissers niet goed uitkomen...
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

16-09-2005 22:57

Hallo Aart,

Wat dat nachtvissen betreft buiten de toegestane periode heb ik nog wel een paar vraagtekens. O.a. hier in friesland heb je op een heel aantal wateren nog een gedoog beleid mbt het mogen nachtvissen buiten de toegestane periode. Dit mede omdat er nog een heel aantal wateren zijn waar maar weinig gevist wordt, en de politie daar nog maar weinig negatieve ervaringen heeft met nachtvissers. Is het gedoogbeleid met het nieuwe vergunning stelsel dan automatisch ook voorbij?? Vind dingen als rotzooi achterlaten, barbequen, natuur vernielen etc allemaal over het algemeen veel erger dan de dingen die jij noemt. Zou liever zien dat ze daar strenger in worden dan meer te gaan leten op nachtvissen, 3 hengels e.d. Verenigingen met eigen wateren waar je normaal ook al een aparte vergunning voor moest hebben gaan in 2007 nog steeds buiten de vergunning vallen denk ik??

3 hengels, waar dat niet mag staat al in verhouding vrij hoge boete op dus vraag ik mij af of je dan ook nog moet gaan "drijgen" met intrekking van vergunning. Laat ik het vergelijken met autorijden, alleen als je ernstige overtredingen begaat kan je rijbewijs afgenomen worden. Zie jij het vissen met 3hengels als een ernstige overtreding? of het nachtvissen waar dat niet toegestaan is omdat het nooit aangevraagd is?

Dit waren zo eerst maar een paar vraagjes die ik had. Verder wel een goed initiatief, waarmee we hopelijk weer een wat positiever imago krijgen als karpervissers.

Mvg Ulco,
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

16-09-2005 23:17

Pakkans?

Ik ken er een die al dertien jaar niet is gecontroleerd. En die gast vist echt veel. Dat is nou een van die super camou boys. :wink:

Voordat we zeggen: 3 strikes and you are out.

zullen we eerst de pakkans dan maar gaan vergroten?

Zie boven dat duurt anders misschien wel 40 jaar voordat die al zijn hengels ( dus ook die derde ) noodgedwongen buiten en in het nachtvisseizoen in de schuur moet laten liggen.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

16-09-2005 23:23

Ulco, het gedoogbeleid heeft in principe niets te maken met het nieuwe visdocument. Zal afhankelijk blijven van plaatselijke of regionale omstandigheden en het beleid van de regionale (of plaatselijke) politie. Tja, en natuurlijk zijn er ergere zaken (die jij ook noemt) als het nachtvissen wanneer dat niet meer is toegestaan, maar daar gaat het in dit verband niet om. Nachtvissen is nu eenmaal op een groot aantal wateren vanaf 1-9 t/m 31-5 niet toegestaan volgens de Visserijwet en aan dit feit ontkom je niet door wat anders erger te vinden...
Het is de bedoeling dat het nieuwe visdocument een soort ANWB lidmaatschapskaart wordt waarvan alles af te lezen is waar jij wel of geen vergunning voor hebt (die aparte vergunningen worden daarop dus ook 'opgeslagen'.

Het gaat er niet om of ik het vissen met 3 hengels of het nachtvissen waar dat niet is toegestaan of in de periode waarin dat niet is toegestaan al of niet een ernstige overtreding vind. Maar dit soort zaken komen t.z.t. wel bij Sportvisserij Nederland (de naam van de per 1-1-2006 gefuseerde NVVS+OVB) op tafel en dan moeten er ook hierover standpunten worden bepaald. Leden van Sportvisserij Nederland zijn (net als nu van de NVVS) alle federaties en de SNB, VNV en KSN, dus karpervissers veruit in de minderheid!!!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

16-09-2005 23:27

Tja Michel, ook dat zijn feiten. Maar links en rechts is dat beslist ook heel anders...En reken er maar op dat aan handhaving in de nabije toekomst meer aandacht zal worden besteed.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

17-09-2005 13:59

Ik denk dat voor inname van de vispas een maat van 3 overtredingen reeel is. Dit klinkt misschien streng, maar zal wel nodig zijn om als karpervissers weer een beter imago te krijgen.

De duur van inname mag 1 seizoen zijn, gaat deze visser hierna nogmaals in overtreding dan opnieuw een seizoen de vispas innemen.
Dit alles moet wel in combinatie met een duidelijke regelgeving.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-09-2005 14:16

Mijne heren wie zal die pas dan in moeten nemen?
Veel water wordt gecontroleerd door vrijwilligers die een Federatiepas hebben.
Dus niks anders kunnen doen dan voorlichtend en/of waarschuwend optreden.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Bart Pijls
Berichten: 132
Lid geworden op: 15-07-2004 22:39
Locatie: Almere

17-09-2005 14:36

Aart,

Antwoord op jouw vraag blijft natuurlijk een gevoelskwestie. Maar 3x is scheepsrecht komt aardig met mijn gevoel overeen. Dus 3x gepakt worden met 3 hengels is 1 seizoen niet vissen. Hetzelfde geldt voor nachtvissen buiten de toegestande periode.

Volledige uitsluiting vind ik te ver gaan, in ieder geval wel voor de overtredingen die jij noemt. Wel kun je bij een veel-overtreder de termijn waarop weer een vergunning kan worden aangeschaft verlengen.

Bijv: 3x gepakt: 1 seizoen niet vissen. Daarna nog eens 3x gepakt: 2 seizoenen niet vissen, etc.

Ben overigen wel benieuwd hoe de registratie van overtredingen gaat plaatsvinden en wie over de gegevens waakt.....

In ieder geval vind ik het een goede ontwikkeling en wens je veel succes met de inrichting ervan.

PS: komt er nu ook 1 vergunning voor NL :lol: :lol: :lol:
Greetz,

Bart
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

17-09-2005 14:58

Douwe, dat klopt. Maar ook controleurs van een HSV of federatie kunnen aantekeningen maken en die naar een centraal punt doorgeven. Natuurlijk is het laatste woord hierover nog niet gezegd, maar t.z.t. zal de KSN, als enige vertegenwoordiger namens de karpervisserij in de toekomstige Sportvisserij Nederland, haar standpunten hierover moeten ventileren. Vandaar dat ik al heel vroegtijdig zoveel mogelijk gefundeerde meningen hierover van karpervissers wil weten.
Van alle niet-recratieve vissers (mensen die alleen maar een enkele keer zomers voor hun lol gaan vissen) zijn de karpervissers de grootste groep en wij kunnen dus wel degelijk binnen Sportvisserij Nederland een behoorlijke invloed terzake uitoefenen. Echter nooit zaken voorstellen die in strijd zijn met bepalingen in de Visserijwet, laat dat duidelijk zijn...
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

17-09-2005 15:04

Je mag zo vaak zwartrijden in het OV als je wilt, als je maar betaald bij controle. Je mag zo vaak te hard rijden als je wilt, als je maar betaald bij controle. Dus mag je van mij zo vaak met drie hengels vissen als je wilt, als je maar betaald als je gesnapt wordt. Hetzelfde geldt voor nachtvissen buiten de toegestane periode. Zie het als een spelletje.

Er zijn echter ook lieden die het spelletje niet kunnen spelen. Krijgen ze controle in bv de trein, dan schoppen ze (letterlijk en figuurlijk) rotzooi. En dán kom je er (als het goed is) niet met alleen een boete vanaf. Datzelfde geldt als je véél te hard rijdt, dan volgen er hardere sancties.


En datzelfde moet mijns inziens ook gelden aan de waterkant. Problemen maken om een boete die je gewoon verdient, direct de vispas innemen. De boel vernielen aan de waterkant: direct de vispas innemen.

Vervolgens de schlemiel zelf een verzoekschrift laten schrijven naar de instantie waar de vispas naartoe is gegaan, waarin hij zelf verteld wat er is gebeurd, en waarin hij aangeeft waarom hij zijn vispas terug zou moeten krijgen. Dit stoppen we in zijn dossier, en geven na betaling van de boete (inclusief alle extra kosten) de pas weer terug. En de volgende keer is het een kwestie van het dossier openslaan en eventueel conclusies trekken.

Maar wat te doen als iemand zijn vispas ingenomen is, en hij zit toch weer aan de waterkant?
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

17-09-2005 15:04

Bart, die éne vergunning voor alle wateren in Nederland zal voorlopig nog wel een utopie blijven. Dit kan alleen maar als alle ca. 1000 HSV-en al hun viswater in de Grote Vergunning inbrengen en bij veel HSV-en bestaat die bereidheid nu eenmaal niet of nog niet. Alle karpervissers zouden daar een steentje aan bij kunnen dragen door in de ALV (of schriftelijk daaraan voorafgaande) van hun HSV dit voor te gaan stellen, maar daar slechts ca. 1% van alle karpervissers de ALV van hun vereniging bezoekt zie ik dat ook nog niet gebeuren...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

17-09-2005 15:08

Jos, je mening is duidelijk. Voor het laatste geval zou inbeslagname van alle visspullen en een zeer forse boete (zeg 500 tot 1500 Euro, net als ongeveer in Frankrijk) wellicht een oplossing kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

17-09-2005 15:17

Zou mooi zijn, maar ik zou dan wel onderscheid maken tussen degene die “gewoon” zonder vispas vist, en iemand wiens pas in beslag is genomen en ondanks dat toch weer vist. Wat in het OV gebeurd, is dat er een boete wordt uitgeschreven met een bedrag “onder voorbehoud”.

Als blijkt dat je gewoon geen vispas hebt, krijg je een acceptgiro met het bedrag wat daarvoor staat.

Blijkt echter dat je vispas bij een eerdere gelegenheid is ingenomen, krijg je eveneens een acceptgiro voor het bedrag wat dáárvoor staat. En dat zou naar mijn idee inderdaad een fors bedrag moeten zijn. In combinatie met de legitimatieplicht van tegenwoordig goed te doen.
Sven Scholten
Berichten: 88
Lid geworden op: 07-07-2005 14:04
Locatie: deventer

17-09-2005 17:45

Michel Hollaar schreef:Pakkans?

Ik ken er een die al dertien jaar niet is gecontroleerd. En die gast vist echt veel. Dat is nou een van die super camou boys. :wink:

Voordat we zeggen: 3 strikes and you are out.

zullen we eerst de pakkans dan maar gaan vergroten?

Zie boven dat duurt anders misschien wel 40 jaar voordat die al zijn hengels ( dus ook die derde ) noodgedwongen buiten en in het nachtvisseizoen in de schuur moet laten liggen.

ik ben ook nog nooit gecontroleerd en ik vis ook veel (trouwens in deventer controleren ze helemaal niet aleen langs de ijsel) maar ik heb een vraagje kan je met die pas overal vissen door heel nederland of is dat alleen in je regio
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

17-09-2005 18:05

Je zou hem kunnen koppelen aan de sportvisakte, die heeft iedereen nodig, en op die manier kan je iemand op elk water uitsluiten, of beletten voor elke vereniging een vergunning te kunnen kopen...

Ik vind 3x pakken pas innemen heel redelijk. Je gaat ook niet pas na 3 moorden de bak in... En, zoals ik altijd al in dit soort discussies gezegd hebt. Je weet dat je iets tegen de wet doet, sta voor de consequenties in.

vr gr Sjoerd
Jorrit Hazen
Berichten: 100
Lid geworden op: 30-03-2005 00:27
Locatie: FISHTOWN!
Contacteer:

17-09-2005 18:06

Aart Lokhorst schreef:Zoals het er nu naar uitziet zal er per 1-1-2007 één visdocument komen (dus geen aparte Sportvisakte en aparte verguning(en) meer) en centrale registratie van alle vissers een feit worden.
Door deze centrale registratie wordt het dan ook mogelijk om notoire overtreders van de regels en 'nepvissers' ( b.v. onder het mom van vissen 'feestjes' aan de waterkant houden etc. etc. of 'sportvissers' die al hun gevangen snoekbaarsen doodknuppelen en verkopen) hun visdocument in te nemen en vast te leggen voor hoelang zij geen nieuw visdocument weer kunnen kopen of zelfs voorgoed geen visdocument meer kunnen kopen.

- hoe vaak een karpervisser met het vissen met 3 hengels (waar dat niet is toegestaan) moet worden betrapt alvorens zijn visdocument ingenomen moet worden en voor hoelang dat moet gelden.
- hoe vaak een karpervisser met het nachtvissen vanaf 1-9 t/m 31-5 (waar dat niet is toegestaan) moet worden betrapt alvorens zijn visdocument ingenomen moet worden en voor hoelang dat moet gelden.
- in welke gevallen / na hoeveel overtredingen moet een (karper)visser uitgesloten worden om ooit weer een visdocument te kunnen kopen.


Ten eerste alle lof voor dit naar mij dunkend goed systeem. Ik zal in de toekomst ook eens kijken of ik wat kan gaan betekenen voor de hengelsport vereniging bij mij in de buurt.

Ik denk dat de reeds vermeldde 3 strikes and your out formule hierbij ook aardig kan werken. Dit dan voor een vol jaar, daarna kan de persoon weer 'rehabiliteren' maar ditmaal met maar 2 kansen, als die verbruikt worden, straf van 2 jaar niet legaal kunnen vissen, daarna gewoon nooit meer uitreiken, want diegene snapt het toch niet.

En daarnaast natuurlijk de boete héh niet zo van, oh dan kan ik 2x zonder consequenties met de 3de hengel vissen.

Op de vraag waarvan ik meen dat die gesteld is in dit topic "Maar wat te doen als iemand zijn vispas ingenomen is, en hij zit toch weer aan de waterkant?" Denk ik dat je dezelfde regelgevind in de hand moet nemen als met iemand die auto rijdt terwijl zijn of haar rijbewijs is ingenomen. (Geen idee van die strafmaat, maar lijkt me fair enough')

Hoop dat je hier wat aan hebt Aart,

groet, Jorrit Hazen
Hatsikidee!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-09-2005 18:12

Sjoerd je zou toch ietsje beter moeten lezen, het document komt in plaats van de sportvisakte en de benodigde vergunning.

MAW de sportvisakte komt te vervallen het wordt 1 document.
Je hebt wel een voordeel je krijgt je zin dus :D :D
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-09-2005 18:17

Jorrit ik blijf wel met de vraag zitten hoe dit uit te voeren.
Ik zou bij sommigen bv het document in de zak kunnen steken, bij anderen loopt een vrijwillige controleur grote risico,s die ik mijn familie niet aan wil doen.
Politie en /of BOA,s aanstellen kun je vergeten die onkosten zijn voor een Federatie veel te hoog om dit dekkend te doen.

Ik ben werkelijk heel erg nieuwsgierig hoe men dit in het hoofd heeft.
Vissen is een hobby, geen religie!
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

17-09-2005 18:31

Waarom iemand drie keer de kans geven om de boel te bezeiken? Lik op stuk beleid, strak aanpakken die handel! Gedoogbeleid geen optie!
We wéten toch dat het niet mag? Of roep ik nu rare dingen?

Groeten,
Stefan
Gebruikersavatar
marcel vanhommerig
Berichten: 148
Lid geworden op: 06-02-2002 01:00
Locatie: Bocholtz

17-09-2005 18:46

gegroet

mij persoonlijk lijkt een verbod op vissen bij herhaling van een bepaalde overtreden veruit onzin

iemand die drie keer is "gesnapt" met een derde hengel een jaar lang het vissen verbieden is regelrechte waanzin. Geef hem een boete die 2x zo hoog is als een vergunning voor drie hengels hem gekost zou hebben, bij een tweede overtreding een verdubbeling of zo.

ik wil uiteraard niet goed spreken als men het doet, maar men moet het wel in het juiste perspektief zien.

denk dat we niet mogen vergeten dat we geen criminelen zijn als we met drie hengels vissen of als we stiekum nachtvissen. het is iets doen wat niet mag volgens de wet maar ons dat straffen als criminelen is gekkenwerk.
het is al vaker gezegd maar er moet een duidelijk verschil gemaakt worden tussen de vissers en de "feestbeesten"
als je dmv geen rommel etc ook niets kapot maakt is het heel iets anders dan er zitten met een kratje bier, ghettoblaster etc.
probeer de goede van de slechte te scheiden en het zal een stuk rustiger worden

het zou een beetje vreemd zijn als je voor de derde keer word gepakt met een 3e hengel en een jaar niet mag vissen, terwijl je buurman strontbezopen voor de tweede keer een lantaarnpaal ramt met zijn jeep en voor straf 4 maanden niet mag autorijden

weet uiteraard niet wat de juiste straf zou zijn in dit maar toch...

vriendelijke groeten

marcel
een vogelaar is geen knaagdier
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

17-09-2005 18:46

Maar wat betekend dat dan: “strak aanpakken”. En wat is volgens jou het “lik op stuk” beleid. En wat moet er dan niet gedoogd worden?

Is vissen zonder vergunning erger dan rijden zonder rijbewijs? Of erger dan zonder kaartje in de trein zitten? En is stiekum een derde hengeltje erger dan te hard rijden? Of is in oktober nachtvissen erger dan fout parkeren (op een invalideplek)?

Het zijn in mijn ogen gewoon kleine overtredingen waar een passende boete op hoort te staan. Vispas innemen lijkt me een uiterste middel, en dan moet je toch wel écht iets helemaal verkeerd doen.
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

17-09-2005 18:51

Jos,

wat Marcel zegt klopt ook wel enigszins. Hoge boetes bijvoorbeeld. Kan een gedeelte naar extra controleurs, en bijv. ook een mooie bijdrage naar de Natuurverenigingen. Win-win situatie, behalve voor de karpervisser die het tóch nodig vind om met 3 stokken te vissen..

Wat dat lik-op-stuk beleid moet voorstellen kan ik niet zomaar even neertypen, dat zal je ook wel begrijpen. Zoiets zal in goed overleg gegaan moeten worden. Maar van mij mogen de mensen gewoon streng aangepakt worden hoor. De regels zijn al slap genoeg in dit land..

Groeten,
Stefan
Jorrit Hazen
Berichten: 100
Lid geworden op: 30-03-2005 00:27
Locatie: FISHTOWN!
Contacteer:

17-09-2005 18:58

Stefan, er is ook een lik op stuk beleid (denk ik) waarin als je voor de eerste keer de wet overtreedt je naast een streepje, ook nog de bijbehorende boete krijgt.

Jos, als je voor de derde keer gepakt wordt met derde hengel, of je niet aan de nachtvisrichtlijnen houdt, houd ook in dat je al 2 waarschuwingen (en waarschijnlijk 2 boetes). Als je het dan nog niet weet (wat opzich zou kunnen na de eerste keer) dan vind ik dat er maar een zwaarder straf op moet staan. In dit geval uitsluiting van 'legaal' vissen, met alle gevolgen van dien.

Douwe, goed punt
Voor rijbewijzen is er toch ook een soort van digitale database waarin politie-agenten informatie uit kunnen opvragen. Zodra iemand in het bestand is aangegeven als vrijbuiter (:P) dan kan je altijd toch de politie bellen, zonder die persoon zelf aan te spreken. Ik heb geen idee of dat zo kan, maar zo op 't eerste gezicht lijkt mij dat de enige mogelijkheid.

groet,

[edit: spelfoutje]
Hatsikidee!